Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu ma 03 jun 2024 23:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Bouwen van een speeltuin zonder vergunning?
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dagizmo



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 11


BerichtGeplaatst: wo 25 apr 2007 14:24    Onderwerp: Bouwen van een speeltuin zonder vergunning? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik reageer hier voor het eerst, na eerst een tijdje veel meegelezen te hebben. Mijn naam is Jeroen en ik ben bezig met mijn master strafrecht te Groningen.

Ik heb momenteel een zaak op bestuursrecht lopen (in mijn priveleven).

Ik zit met de volgende situatie:

-B&W is voornemens een speeltuin te realiseren op een plek waarin niet duidelijk is toegestaan of geweigerd om een speeltuin te realiseren binnen het bestemmingsplan. Kortom: een twistpunt.
-B&W hanteren de stelregel: voor het plaatsen van een speeltoestel is geen vergunning vereist( dit klopt ivm Besluit Bouwvergunningsvrije bouwwerken).
-B&W willen nu een complete speeltuin realiseren, zonder daarvoor dus een bouwvergunningsprocedure te hanteren.

Ik stel:

-Een speeltuin valt niet onder de werking van het Besluit Bouwvergunningsvrije bouwwerken.
-Bouwen zonder vergunning is in strijd met de Woningwet.

Maar nu het probleem:

-Ik heb al eerste gesteld dat de bouwvergunningsprocedure als bedoeld in de woningwet moet worden gehandhaafd (anders kunnen ze namelijk gelijk al bouwen zonder vergunning).
-B&W heeft mijn handhavingsverzoek afgewezen en stelt dat een speeltuin onder de werking van het Bouwvergunningsvrije werken Besluit valt.
- Wanneer ik nu (mijn bezwaarschrift is aanhangig inmiddels) naar de rechtbank zou stappen (gelijktijdig een vovo aanvragen is de bedoeling) en ik vraag de rechtbank om het besluit op bezwaar te vernietigen.

Hamvraag; is mijn beroep nu een uitlokking tot declaratoire uitspraak?
Want zover ik weet kunnen zuivere declaratoire uitspraken niet plaatsvinden binnen het bestuursrecht.

Heb ik dus uberhaupt kans om een uitspraak te krijgen hierover of zal ik niet ontvankelijk worden verklaard?
Ik twijfel of ik nu een declaratoire uitspraak verlang of niet namelijk.



Wie kan mij helpen deze procedure in goede banen te leiden?

BVD

Jeroen


Laatst aangepast door dagizmo op ma 07 mei 2007 15:38, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 27 apr 2007 1:07    Onderwerp: Re: Declaratoire uitspraak of niet? Reageer met quote Naar onder Naar boven

dagizmo schreef:
- Wanneer ik nu (mijn bezwaarschrift is aanhangig inmiddels) naar de rechtbank zou stappen (gelijktijdig een vovo aanvragen is de bedoeling) en ik vraag de rechtbank om het besluit op bezwaar te vernietigen.

Een besluit op bezwaar vernietigen terwijl de bezwaarschriftprocedure nog loopt zal niet lukken. Sowieso is een voorlopige voorziening niet in eerste instantie bedoeld om besluiten vernietigd te krijgen, maar om te voorkomen dat dingen gebeuren die later niet meer teruggedraaid kunnen worden. (Een uitspraak in de hoofdzaak is soms wel mogelijk, maar niet als de bezwaarprocedure nog loopt, zie art 8:86 Awb.)

Quote:
Hamvraag; is mijn beroep nu een uitlokking tot declaratoire uitspraak?
Want zover ik weet kunnen zuivere declaratoire uitspraken niet plaatsvinden binnen het bestuursrecht.

Je wilt, neem ik aan, dat het de gemeente voorlopig verboden wordt met de bouw te beginnen. Als zo'n voorziening wordt toegewezen heeft dat rechtsgevolg, dus is de voorziening niet declaratoir.

Inderdaad kun je niet naar de bestuursrechter om, los van enig besluit, een uitspraak te vragen als "de gemeente is vergunningplichtig". Maar zodra je het strijdpunt in een appelabel besluit hebt weten te gieten kan de bestuursrechter er gewoon over oordelen. Het verzoek om handhaving lijkt me hier wel de juiste weg.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dagizmo



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 11


BerichtGeplaatst: ma 07 mei 2007 15:36    Onderwerp: Re: Declaratoire uitspraak of niet? Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
dagizmo schreef:
- Wanneer ik nu (mijn bezwaarschrift is aanhangig inmiddels) naar de rechtbank zou stappen (gelijktijdig een vovo aanvragen is de bedoeling) en ik vraag de rechtbank om het besluit op bezwaar te vernietigen.

Een besluit op bezwaar vernietigen terwijl de bezwaarschriftprocedure nog loopt zal niet lukken. Sowieso is een voorlopige voorziening niet in eerste instantie bedoeld om besluiten vernietigd te krijgen, maar om te voorkomen dat dingen gebeuren die later niet meer teruggedraaid kunnen worden. (Een uitspraak in de hoofdzaak is soms wel mogelijk, maar niet als de bezwaarprocedure nog loopt, zie art 8:86 Awb.)

Quote:
Hamvraag; is mijn beroep nu een uitlokking tot declaratoire uitspraak?
Want zover ik weet kunnen zuivere declaratoire uitspraken niet plaatsvinden binnen het bestuursrecht.

Je wilt, neem ik aan, dat het de gemeente voorlopig verboden wordt met de bouw te beginnen. Als zo'n voorziening wordt toegewezen heeft dat rechtsgevolg, dus is de voorziening niet declaratoir.

Inderdaad kun je niet naar de bestuursrechter om, los van enig besluit, een uitspraak te vragen als "de gemeente is vergunningplichtig". Maar zodra je het strijdpunt in een appelabel besluit hebt weten te gieten kan de bestuursrechter er gewoon over oordelen. Het verzoek om handhaving lijkt me hier wel de juiste weg.

Bedankt. Ik ben inmdiddels aardig op weg. Ik heb een bezwaar ingediend en de zitting voor de vovo is al gepland.

Helaas is de gemeente erg niet toegeeflijk en heeft mij inmiddels telefonisch te laten weten het hard tegen hard te willen spelen.

Ik zie de vovo wel slagen, want ik verlang stopzetting totdat er meer duidelijkheid is omtrent wel of niet mogen bouwen zonder vergunning.

Nu het grote twistpunt in het bezwaar: Is een speeltuin van +- 15 a 20 toestellen bouwvergunningplichting of niet?


Kan iemand mij nog wat adviseren omtrent dit gebied?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sparta



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 1


BerichtGeplaatst: ma 14 mei 2007 10:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote][B&W is voornemens een speeltuin te realiseren op een plek waarin niet duidelijk is toegestaan of geweigerd om een speeltuin te realiseren binnen het bestemmingsplan. Kortom: een twistpunt.
/quote].

Wat zegt het vigerende bestemmingsplan ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds