Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Tarım ve hayv...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu ma 20 mei 2024 8:50
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Boete na inbeslagname douane op basis van Inbreuk Int. Eig.
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Harry Sacreblue



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: vr 04 mrt 2011 14:17    Onderwerp: Boete na inbeslagname douane op basis van Inbreuk Int. Eig. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste lezer,

Ik heb gedroomd over onderstaand scenario, en vroeg me af wat de verdere gerechtelijke mogelijkheden zouden kunnen zijn:

.............................................................................................

Enige tijd geleden heb ik in China 2 artikelen gekocht voor eigen gebruik die achteraf namaak bleken te zijn. Als groentje heb ik dus 2 OEM artikelen gekocht. Op dat moment wist ik niet dat in geval van OEM het op nep materiaal ging, laat staan dat ik inbreuk op intelectueel eigendom mee zou maken.

De goederen zijn verstuurd maar onderschept en vernietigd door de douane in Luxemburg.
Omdat het nooit mijn bedoeling was nep spullen te importeren heb ik mijn geld terug gevraagd en gekregen via paypal.

Ik dacht dat hiermee de kous af was totdat ik vd week een brief op het matje zag liggen van een bureau dat I.E. beschermd in opdracht voor merken.

Ze schrijven dat er is vastgesteld dat het om nepmateriaal ging en dat ik inbreuk heb gemaakt op de exclusieve rechten van het betreffende merk door deze goederen in te voeren, uitvoeren, verkopen, kopen of enige andere commerciele activiteit.

Ze stellen dat ze door mijn activiteiten schade hebben geleden daarom een geldbedrag van enkele honderden euro's binnen +/- 12 dagen verwachten. bovendien verwachten ze dat ik schrijf alle eventueel verdere kosten te gaan dekken. Indien ik niet reageer zal het merk volgens hun, mij voor het gerecht slepen en mij ook voor die kosten laten opdraaien.

Deze brief is trouwens gericht aan een naam wat op mij lijkt,.. het geslacht komt niet overeen en de naam bevat meerdere foutieve letters. Evenals de naam op het pakket dezelfde fouten had(na correspondentie met een pakketbezorgdienst)

..........................................................................................

Zou je in zo'n geval kunnen hard maken dat jij helaas niet de persoon bent die ze zoeken.?
Of zou je beter niets laten horen en eventuele oproep om voor het gerecht te komen kunnen negeren omdat jij die persoon dus helmaal niet bent?
Zou je deurwaarders de deur kunnen wijzen omdat jij niet deze persoon bent.?

Ben je uberhaupt strafbaar voor het importeren van nep spul voor eigen gebruik.? Direct enkele honderden euros boete is wel een erg hoge straf als je het mij vraagt.

Is het gewoon een BOE-brief.?

Kan ik maar beter een advocaat gaan aanhoren? Of zeggen jullie gauw betalen en helaas pindakaas, huilen in een hoekje.?



Alvast bedankt voor de discussie,

Harry S
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 04 mrt 2011 14:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het invoeren van goederen die inbreuk maken op intellectuele eigendomsrechten is pas strafbaar als je redelijkerwijs had kunnen vermoeden dat het om namaak ging.

Importeer je merkproducten uit China, dan kun je redelijkerwijs vermoeden dat het om namaak ging en ben je dus strafbaar.

De houder van het merkrecht kan alleen daadwerkelijke schade vorderen. Als de goederen zijn vernietigd, zie ik niet waar die schade verder nog uit zou kunnen bestaan.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Harry Sacreblue



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: vr 11 mrt 2011 12:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een bezwaarschrift schrijven is een goed idee in dit geval dus?

harry
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: vr 11 mrt 2011 15:27    Onderwerp: Re: Boete na inbeslagname douane op basis van Inbreuk Int. Eig. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Harry Sacreblue schreef:
Ze stellen dat ze door mijn activiteiten schade hebben geleden daarom een geldbedrag van enkele honderden euro's binnen +/- 12 dagen verwachten. bovendien verwachten ze dat ik schrijf alle eventueel verdere kosten te gaan dekken. Indien ik niet reageer zal het merk volgens hun, mij voor het gerecht slepen en mij ook voor die kosten laten opdraaien.


Bona Fides schreef:
De houder van het merkrecht kan alleen daadwerkelijke schade vorderen. Als de goederen zijn vernietigd, zie ik niet waar die schade verder nog uit zou kunnen bestaan


Dit weet de merkhouder ook. De geschetste situatie zal dus waarschijnlijk niet voor kunnen komen omdat ze niet gaan dreigen met feiten die ze niet kunnen waarmaken.

De meeste dromen zijn bedrog Smile

Wat bedoel je trouwens met het vetgedrukte gedeelte ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Harry Sacreblue



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: vr 11 mrt 2011 19:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

antwoord op door hun bedoelde kosten:

"wegens vasthouding, opschorting van vrijverkeer door douaneautoriteiten, vernietiging van de betreffende goederen en andere goederen, en het merk zal vergoeden in geval van vorderingen."

.......................................................................................................

Ik las een stukje in het douane handboek onder 9.4 in Tabel 3, kolom 1, overige goederen onder de 25 stuks: "Strafrechtelijk afdoen door inbeslagname".

(vlak eronder: pas bij de hoeveelheden die in kolom 2 staan wordt overgegaan op strafrechtelijke verordening volgens 1383/2003).

Terwijl ze dreigen me te dagvaarden volgens 1383/2003.

Betekent dit dat ze gewoon de boel moeten vernietigen en me niet verder kunnen dagvaarden.?
Het gaat enkel om 2 artikelen waarvan ik echt niet wist dat het namaak was.?
Ik heb in ieder geval wel een bezwaarschrift de deur uitgedaan. misschien had ik beter gewoon helemaal niks kunnen doen?

http://www.douane.nl/bibliotheek/handboeken/vgem/hvgem_30-05-00-09.html#P1204_120358
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Freak



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 183


BerichtGeplaatst: do 14 apr 2011 1:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Enigszins late reactie...

Quote:
Importeer je merkproducten uit China, dan kun je redelijkerwijs vermoeden dat het om namaak ging en ben je dus strafbaar.


Ik snap die logica niet helemaal. Er wordt inderdaad veel namaak geproduceerd in China. Echter worden er ook heel veel legitieme producten in China geproduceerd. Dan is het juridisch gezien toch onrealistisch om van een particulier die op internet een paar producten bestelt te verwachten dat deze een vermoeden heeft over het feit dat dit wel/geen namaak zou zijn?

Ofwel: enkel een land van afkomst kan toch nooit genoeg zijn voor zo'n redlijk vermoeden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 14 apr 2011 2:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Freak schreef:
Ik snap die logica niet helemaal.

Het is ook geen logica maar mijn waardering van de feiten, waarbij ik allerlei door TS niet nader genoemde omstandigheden die zich echter wel laten raden meeweeg. Denk je dat TS via een site bestelde die er volkomen legitiem uitzag, tegen een prijs die geen twijfel hoefde te wekken?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds