|
Auteur |
Bericht |
pietpatat
Leeftijd: 34 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): HvA
Berichten: 2
|
Geplaatst: di 11 dec 2012 18:27 Onderwerp: Boek retourneren |
|
|
Hallo,
Ik heb vorige week voor mijn studie een boek gekocht in een Study Store winkel die bij mij op school gevestigd is.
Omdat ik het boek enkel 1 week nodig zou hebben heb ik van te voren nog opgezocht of ik dit boek kon retourneren. Dit kan volgens de website binnen 2 weken ( http://www.studystore.nl/webshop/t5/answer?node=1900 ) en ik heb ook gebeld met de klantenservice die vertelden mij ook dat je een boek binnen 2 weken terug kan brengen.
Nu ben ik vandaag langs gegaan bij de winkel en nu hebben ze een bordje opgehangen dat je tijdens de tentamen week ( wat het deze week is ) geen boeken kan retourneren ( blijkbaar hadden meer mensen het idee om na de toets hun boek terug te brengen ), en ik kon dan ook niet mijn boek terug brengen.
Ik heb nog duidelijk tegen de persoon achter de kassa gezegd dat het bordje er niet hing toen ik het boek gekocht heb en ik het recht heb mijn boek te retourneren. Ik heb zelfs de voorwaarde op de website uitgeprint waarop staat dat je een boek binnen 2 weken kan terug brengen, waarop hij antwoorden: "ik neem je boek niet terug, dien maar een klacht in". Volgens hem stond de website los van de winkel en gelden er andere voorwaarde voor de winkel.
Nu vraag ik me af of ik in mijn recht sta en wat ik nu het best kan doen om alsnog mijn geld terug te krijgen? Ik ga het morgen bij een andere study store winkel proberen en als dat niet lukt met het hoofdkantoor bellen. Hoe kan ik dan duidelijk maken dat ik er recht op om het boek te retourneren? Wat kan ik zeggen als het hoofdkantoor ook zegt dat de voorwaarde op de website alleen gelden voor online verkoop en niet voor de winkel verkoop? |
|
|
|
|
Freohr
Leeftijd: 32 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): RUG
Berichten: 6
|
Geplaatst: di 11 dec 2012 18:39 Onderwerp: |
|
|
Als ze je die voorwaarde niet ter hand hebben gesteld toen je het boek kocht, is die voorwaarde niet van toepassing op je overeenkomst. Verder weet ik niet precies hoe dat zit met retourneren en dergelijke, het schijnt dat dat niet vanzelfsprekend is dat dat mag.
Je kunt proberen te claimen dat je product niet conform je verwachting was. 7:17 BW e.v. dacht ik... |
|
|
|
|
marja.verstralen
Leeftijd: 43 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 1100
|
Geplaatst: di 11 dec 2012 19:14 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij staat de winkel in zijn recht. U kunt een boek niet zomaar retourneren (= ontbinden, art. 6:265 BW), als er niets mis is met dat boek.
U zou dus kunnen stellen dat men u de algemene voorwaarden niet ter hand heeft gesteld (art. 6:234 lid 1 BW), maar dat zal u niet baten, want de winkel hoeft geen beroep te doen op de algemene voorwaarden om te stellen dat u niet mag ruilen. |
|
|
|
|
HenrideSmit
Leeftijd: 69 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 4
|
Geplaatst: di 11 dec 2012 20:18 Onderwerp: |
|
|
Av's gaan lijkt mij twee kanten op. Wanneer de AV aangeeft dat je binnen twee weken mag ruilen, lijkt mij dat ze dat niet kunnen weigeren tenzij dit in dezelfde AV wordt uitgesloten. Het is natuurlijk een ander verhaal wanneer je met een andere BV te maken hebt. |
|
|
|
|
pietpatat
Leeftijd: 34 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): HvA
Berichten: 2
|
Geplaatst: di 11 dec 2012 22:40 Onderwerp: |
|
|
HenrideSmit schreef: | Av's gaan lijkt mij twee kanten op. Wanneer de AV aangeeft dat je binnen twee weken mag ruilen, lijkt mij dat ze dat niet kunnen weigeren tenzij dit in dezelfde AV wordt uitgesloten. Het is natuurlijk een ander verhaal wanneer je met een andere BV te maken hebt. |
Ja dat snap ik dus inderdaad niet. Er staat duidelijk op de site dat je binnen 2 weken mag ruilen en dat is mij ook verteld door de medewerken aan te telefoon maar omdat er tijdens de koop geen av aan de orde was gaat dit allemaal niet op? |
|
|
|
|
DENNIS79
Leeftijd: 44 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: wo 12 dec 2012 10:55 Onderwerp: |
|
|
pietpatat schreef: | HenrideSmit schreef: | Av's gaan lijkt mij twee kanten op. Wanneer de AV aangeeft dat je binnen twee weken mag ruilen, lijkt mij dat ze dat niet kunnen weigeren tenzij dit in dezelfde AV wordt uitgesloten. Het is natuurlijk een ander verhaal wanneer je met een andere BV te maken hebt. |
Ja dat snap ik dus inderdaad niet. Er staat duidelijk op de site dat je binnen 2 weken mag ruilen en dat is mij ook verteld door de medewerken aan te telefoon maar omdat er tijdens de koop geen av aan de orde was gaat dit allemaal niet op? |
Het is volledig vanzelfsprekend dat er voor online verkoop andere voorwaarden gelden dan voor verkoop in de winkel. De voorwaarden op de website gaan je dus niet helpen.
Ik kan me echter voorstellen dat de winkel zelf ook bepaalde voorwaarden hanteert, wellicht uitgedrukt in garanties en/of rechten. Indien ook voor de winkel geldt dat je binnen twee weken mag retourneren mag de winkel die voorwaarden niet zo maar achteraf wijzigen. Je zult dan echter wel moeten kunnen bewijzen dat het retourrecht ook in de winkel geldt. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
|
Thessa
Leeftijd: 41 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 92
|
Geplaatst: wo 12 dec 2012 16:41 Onderwerp: |
|
|
Dus je hebt een boek gekocht met de intentie deze te gebruiken voor je tentamen en het dan terug te brengen?
Ik kan mij zo voorstellen dat gebruikte boeken niet terug genomen worden. Is zichtbaar dat je het boek hebt gebruikt? |
|
|
|
|
freelance
Leeftijd: 56 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 8
|
Geplaatst: zo 16 dec 2012 18:09 Onderwerp: |
|
|
Ook in België geniet dit onderwerp biezondere aandacht .
Zie : http://www.juridischforum.be/forum/viewtopic.php?f=12&t=43576&start=15
Voor wat betreft de on-line aankopen hebben wij het volgende wetsartikel :
"6 APRIL 2010. - Wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming.
Art. 47. § 1. Bij elke overeenkomst op afstand beschikt de consument over een termijn van ten minste 14 kalenderdagen waarbinnen hij de overeenkomst kan herroepen. Hij kan dit recht uitoefenen zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief."
Heeft iemand de Nederlandse wet bij de hand ? Wou graag weten of er enig verschil was . |
|
|
|
|
Regin
Leeftijd: 36 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: zo 16 dec 2012 18:54 Onderwerp: |
|
|
In Nederland geldt art. 7:46d BW. De termijn om een koop op afstand te ontbinden zonder opgaaf van redenen bedraagt zeven werkdagen. De Nederlandse en Belgische wetten zijn de implementatie van Richtlijn 97/7/EG. Artikel 6 van die richtlijn schrijft een minimale 'herroepingstermijn' van zeven dagen voor.
Er bestaat geen wettelijk recht op retour van producten die je in een winkel koopt. Art. 7:46d geldt alleen bij een koop op afstand, bijvoorbeeld via internet. De gedachte is dat je het product niet zelf hebt kunnen bekijken en je daarom zonder reden je mag bedenken als je het product eenmaal hebt ontvangen. In een winkel gaat dat argument niet op, omdat je het product daar wel zelf kunt bekijken en uitproberen.
Je kunt het boek dus alleen terugbrengen als ergens uit blijkt dat het recht van retour ook bij een koop in een winkel geldt. Sommige winkels schrijven daar iets over op de aankoopbon. Het ziet ernaar uit dat dat hier niet het geval is. Je kunt het boek daarom niet terugbrengen, tenzij er iets mis is met het boek. |
|
|
|
|
freelance
Leeftijd: 56 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 8
|
Geplaatst: zo 16 dec 2012 21:04 Onderwerp: |
|
|
Dan is er toch een klein verschil tussen beide landen.
"Herroepingstermijn " in België bedraagt 14 kalenderdagen.
6 APRIL 2010. - Wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming.
Art. 47. § 1. Bij elke overeenkomst op afstand beschikt de consument over een termijn van ten minste 14 kalenderdagen waarbinnen hij de overeenkomst kan herroepen. Hij kan dit recht uitoefenen zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief.
Mischien een zekere vorm van "concurrentievoordeel" voor de Belgische consument .
Alhoewel de betreffende ( Nederlandse) webwinkel , hier aangehaald door TS , ook een retourrecht van 14 dagen handhaaft .
Voor het terugbrengen naar de "echte winkel " zijn de meningen ook in België eensgezind en gelijklopend met wat hier gepost wordt .
Alvast bedankt . |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22889
|
Geplaatst: zo 16 dec 2012 21:51 Onderwerp: |
|
|
freelance schreef: | Dan is er toch een klein verschil tussen beide landen.
"Herroepingstermijn " in België bedraagt 14 kalenderdagen. |
Het gaat hier om (de omzetting in nationale wetgeving van) Europese regelgeving. De Europese richtlijn schrijft bij koop op afstand een herroepingstermijn voor van minimaal 7 dagen. België heeft gekozen voor een termijn van 14 dagen. Nederland voor een termijn van 7 dagen. Dit is een voorbeeld van minimumharmonisatie: de EU schrijft een minimum beschermingsniveau (van consumenten) voor, maar lidstaten mogen verder gaan.
Richtlijn 2011/83/EU zal het herroepingsrecht volledig harmoniseren. De termijn wordt voor alle lidstaten 14 dagen. Uiterlijk 13 juni 2014 moet een aangepaste versie van art. 7:46d BW in werking treden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
Alfatrion
Leeftijd: 45 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 789
|
Geplaatst: ma 17 dec 2012 0:40 Onderwerp: |
|
|
Als Belg kun je (soms) beroepen op art. 6 uit het Verdrag van Rome. Dit stelt dat Belgisch recht onder bepaalde voorwaarden in beginsel van toepassing is. En dat, wanneer hier vanaf wordt geweken, dit niet tot minder bescherming kan leiden. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
|
kampeerder
Leeftijd: 66 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 99
|
Geplaatst: ma 17 dec 2012 12:38 Onderwerp: |
|
|
Beste Piet,
Het is voor jou te hopen dat de winkel jouw vraag op dit forum niet leest.
Je gaat steggelen over jouw recht om het boek terug te brengen.
Wat hierbij en passant vergeten wordt is dat je het boek hebt gekocht met de vooropgezette bedoeling het te gebruiken en na gebruik weer terug te brengen.
Zoiets kan makkelijk uigelegd worden als misleiding.
Je brengt het boek immers niet terug omdat achteraf blijkt dat het het verkeerde boek is, of dat er iets met het boek mis is, of enige andere reden waarom je het boek niet kunt gebruiken.
Of je nu wel met succes kunt beroepen op de AV vind ik dit moreel gezien verwerpelijk. _________________ Ambactus pragmaticus!
Voorzichtig!
Niet voederen met overbodige procedures! |
|
|
|
|
Alfatrion
Leeftijd: 45 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 789
|
Geplaatst: di 18 dec 2012 13:31 Onderwerp: |
|
|
kampeerder schreef: | Zoiets kan makkelijk uigelegd worden als misleiding. | Van Dale gefineerd misleiding als "het opzettelijk wekken van onjuiste voorstellingen". Welke indrukken zou TS hebben gewekt en met welke uitlatingen heeft zou hij dat gedaan hebben? _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
|
kampeerder
Leeftijd: 66 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 99
|
Geplaatst: wo 19 dec 2012 15:25 Onderwerp: |
|
|
Wat denk je zelf?
TS gaat naar de winkel met de vooropgezette bedoeling het boek binnen een week, na het gebruikt te hebben, te retourneren.
Als hij dit kenbaar had gemaakt toen hij het boek 'kocht' zou de winkel de overeenkomst zijn aangegaan?
Nu hij dit opzettelijk nagelaten heeft en de indruk gewekt dat hij het boek kocht om te behouden wel degelijk de winkelier misleid.
Dan heeft TS nota bene nog het lef om dat hier onverbloemd op te schrijven en er zich over te beklagen dat de winkelier moeilijk doet. _________________ Ambactus pragmaticus!
Voorzichtig!
Niet voederen met overbodige procedures! |
|
|
|
|
|