Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 15:36
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Blinde muur van dakopbouw buren op 20cm afstand van dakkapel
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Majorrob



Leeftijd: 59
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: zo 29 apr 2018 12:21    Onderwerp: Blinde muur van dakopbouw buren op 20cm afstand van dakkapel Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn buren hebben een bouwvergunning van de gemeente gekregen voor een dakopbouw. Ik heb zelf een woning met 2 verdiepingen waarbij een zijkamer op de 2e verdieping welke een dakkapel heeft die uitkijkt op het dak van de buren, echter deze dakkapel zit er al ruim > 20 jaar.
De buurman informeerde mij vorige week dat de vergunning was afgegeven voor zijn dakopbouw en dat de zijmuur van de dakopbouw op ong. 20 cm afstand van mijn dakkapel geplaatst wordt. Dit betekent geen daglicht meer + ik kan de ramen niet eens meer naar buiten open doen. Op mijn vraag hoe hij dit allemaal heeft kunnen besluiten en indienen zonder ons te informeren gaf hij aan dat hij dit ong. 1 jaar geleden wel met mij besproken had. Het gesprek was als volgt: "We zijn van plan om een dakopbouw te plaatsen en dat betekent dat er een muur voor het raam van jullie dakkapel komt" Mijn antwoord was toen: "We gebruiken dat zijkamertje op dit moment niet dus we hebben er dan niet zoveel last van"
O.b.v. dit losse gesprek heeft hij de conclusie getrokken dat wij akkoord waren/zijn met de plaatsing van de muur op 20cm van mijn dakkapel.
Uiteraard zijn wij het er niet mee eens en weten ondertussen dat het feit dat de dakkapel er al > 20 jaar zit, er vanuit de buren geen bezwaar meer gemaakt kan worden ivm dakkapel < 2m van de erfgrens. Dit zou betekenen dat hij zelf niet < 2 meter van mijn dakkapel mag bouwen.
Vraag nu is hoe verder?? De bezwaartermijn van 6 weken loopt nog bij de gemeente (6 april bouwvergunning afgegeven) echter heeft bezwaar bij de gemeente wel zin? Hadden zij al niet moeten vaststellen dat er een dakkapel bij mij zit waar de muur letterlijk tegenaan gebouwd wordt?
+
Hoe sterk is het argument van de buurman om dit allemaal in gang te zetten o.b.v. een kort gesprek zonder tekeningen/uitleg etc..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 29 apr 2018 14:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een blinde muur heeft geen ramen en mag dus binnen 2 meter van de erfgrens worden gebouwd. Jouw toestemming lijkt niet nodig te zijn. Het feit dat de buren door verjaring niet langer kunnen klagen over jouw dakkapel betekent - denk ik - niet dat je nu recht hebt op ongestoord uitzicht.

Je kunt bezwaar maken tegen de omgevingsvergunning, maar je moet dan nog wel een argument bedenken waarom de vergunning niet had mogen worden verleend.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 29 apr 2018 14:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Meen je door de verjaring recht te hebben gekregen op vrij uitzicht en/of het kunnen openen van het raam over de grond van de buren, dan lijkt me dat geen argument dat van belang is voor de verlening van de omgevingsvergunning, maar een argument dat je bij de civiele rechter kunt gebruiken om afbraak van de muur of een verbod tot het bouwen van de muur te vorderen.

Je zou bijvoorbeeld kunnen aanvoeren dat er door verjaring een erfdienstbaarrheid is ontstaan op grond waarvan de buren hebben te dulden dat jij het raam over het erf van de buren opent. Dat zou betekenen dat de buren geen muur mogen bouwen die het uitoefenen van die erfdienstbaarheid onmogelijk maken.

En misschien kan hetzelfde argument gemaakt worden voor het uitzicht op het terrein van de buren. De vraag is of je zoiets kunt zien als een erfdienstbaarheid.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 29 apr 2018 14:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
En misschien kan hetzelfde argument gemaakt worden voor het uitzicht op het terrein van de buren. De vraag is of je zoiets kunt zien als een erfdienstbaarheid.

Aha, er is art. 5:50 lid 4 BW:
Quote:
Wanneer de nabuur als gevolg van verjaring geen wegneming van een opening of werk meer kan vorderen, is hij verplicht binnen een afstand van twee meter daarvan geen gebouwen of werken aan te brengen die de eigenaar van het andere erf onredelijk zouden hinderen, behoudens voor zover zulk een gebouw of werk zich daar reeds op het tijdstip van de voltooiing van de verjaring bevond.

Dit is precies wat je zoekt! (En nu ik je vraag nog eens lees zie ik dat je het al had gevonden Wink)

Zoals gezegd denk ik niet dat je je hierop kunt beroepen in een bezwaarprocedure tegen de verlening van de omgevingsvergunning (al kun je dat maar beter wel proberen voor het geval ik ongelijk heb). Maar bij de civiele rechter zou je hiermee gelijk moeten krijgen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds