Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 17:13
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Black Law D
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: di 02 mrt 2010 15:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Paul schreef:
Uhm....waarom heeft jou geordende rechtsorde dan zoveel vrijheids-benemende wetten nodig ? In jouw rechtsorde is het toch pais en vree ?
Of zorgt juist die zogenaamde rechtsorde voor opstandige mensen die onder de knoet moet worden gehouden door die wetten van jou ?

Ik heb nooit gezegd dat de rechtsorde voor absolute vrede enzo zou kunnen zorgen. Ik zeg alleen dat het alternatief veel erger is. Liever georganiseerd, geclausuleerd, enigszins gemonopolisserd en voorspelbaar geweld dan een staat van absolute anarchie.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: di 02 mrt 2010 18:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Paul, stel jij je een volledig vrije samenleving voor, of zouden in zo'n samenleving zonder regering toch beperkingen aan vrijheden zijn? Hoe zouden die beperkingen dan worden gehandhaaft?

Ik probeer mij een idee te vormen van hoe zo'n samenleving er uit zou zien.
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Rob268



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): LOI

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: di 02 mrt 2010 20:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zo'n samenleving zal er niet veel anders uit zien dan nu denk ik, het enige verschil is dat je een vrije keuze hebt om aan die ene of die andere(als er meerdere zouden zijn) samenleving mee te doen.

Dus of die samenleving waar iedereen de lusten en lasten van heeft of die andere waar iedereen volwassen genoeg is dat ze voor hun eigen dopjes kunnen zorgen. Want zoals hiervoor al werd gezegd, dat die figuren alleen de lusten willen en niet de lasten klopt totaal niet. Op t moment dat je voor zoiets kiest verlies je dus je recht op pensioen etc. Dat je bv niet je recht op gratis zorg verliest komt, in canada, door de common law die je dat recht geeft. Dat je helemaal geen belasting zou betalen klopt ook niet, dat gaat alleen om de loonbelasting. Dan blijven er nog genoeg andere belastingen over.

Wel mooi om te lezen dat er wat dieper in is gekeken! Ik heb zelf ook nooit gedacht dat het in NL mogelijk zou zijn zoals t in canada gebeurd. Het zit hier anders in elkaar met ons koninkrijk.... Dan zal het eerder op zo'n manier gebeuren als in UK.

Ik zou er zelf nooit zin in hebben, is veel te veel gedoe Wink Maar daarom is t wel interessant.


Ps. Bonafida. Dat advocaten er geen tijd voor hebben kan ik me enigszins nog wel voorstellen... Dat jij dat niet hebt snap ik niet echt gezien jouw +15500 posts Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: wo 03 mrt 2010 2:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:

Ik heb nooit gezegd dat de rechtsorde voor absolute vrede enzo zou kunnen zorgen. Ik zeg alleen dat het alternatief veel erger is.


Kun je deze bewering onderbouwen met feiten ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: wo 03 mrt 2010 2:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rob268 schreef:

Ps. Bonafida. Dat advocaten er geen tijd voor hebben kan ik me enigszins nog wel voorstellen... Dat jij dat niet hebt snap ik niet echt gezien jouw +15500 posts Wink


Even off-topic,
ik vermoed dat Bonafides een door de overheid betaalde kracht is welke de gewenste standpunten van de overheid hier uitdraagt om zo een overheids-gewenste uitkomst te geven aan gerechetelijke discussie's alhier.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: wo 03 mrt 2010 9:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Paul schreef:
ik vermoed dat Bonafides een door de overheid betaalde kracht is welke de gewenste standpunten van de overheid hier uitdraagt om zo een overheids-gewenste uitkomst te geven aan gerechetelijke discussie's alhier.

Bona fides is veel te goed om een ambtenaar te zijn.

Discussies worden verder niet heel erg geholpen met op-de-manaanvallen, dus doe me een lol en reageer inhoudelijk.
_________________
ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: wo 03 mrt 2010 11:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Paul schreef:
Duch schreef:

Ik heb nooit gezegd dat de rechtsorde voor absolute vrede enzo zou kunnen zorgen. Ik zeg alleen dat het alternatief veel erger is.


Kun je deze bewering onderbouwen met feiten ?

Nee, evenmin als jij. Wink Overigens lijkt me de menselijke geschiedenis wel een vermoeden op te leveren van het niet in staat zijn van mensen tot harmonieus samenleven in afwezigheid van toezicht.

En ik ben het Arnoud eens dat argumenten op de persoon achterwege gelaten dienen te worden.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: wo 03 mrt 2010 14:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Dus of die samenleving waar iedereen de lusten en lasten van heeft of die andere waar iedereen volwassen genoeg is dat ze voor hun eigen dopjes kunnen zorgen. Want zoals hiervoor al werd gezegd, dat die figuren alleen de lusten willen en niet de lasten klopt totaal niet. Op t moment dat je voor zoiets kiest verlies je dus je recht op pensioen etc. Dat je bv niet je recht op gratis zorg verliest komt, in canada, door de common law die je dat recht geeft. Dat je helemaal geen belasting zou betalen klopt ook niet, dat gaat alleen om de loonbelasting. Dan blijven er nog genoeg andere belastingen over.


Pensioen en loonbelasting niet, maar andere belastingen en ziekenzorg wel? Dat klinkt meer als wel aan bepaalde wetten gebonden willen zijn en aan andere niet, dan in het geheel niet gebonden te zijn aan de samenleving.
Hoe zie je het strafrecht in zo'n systeem? Ben je gebonden aan de beperkingen die het strafrecht je oplegt? Kun je je beroepen op bescherming tegen overtredingen van het strafrecht door anderen?
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
WimWest



Leeftijd: 124
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 1040


BerichtGeplaatst: wo 03 mrt 2010 15:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is pertinent onmogelijk om in vrijheid te leven zonder regels, afspraken en wetten.

Wetten zijn niet meer dan onderlinge afspraken en regels hoe men dient te handelen in bepaalde situaties met een zo veel mogelijk eerlijk inzicht van de uitvoerenden op nakoming van de onderlinge afspraken.

Zonder wetten zou ook betekenen dat het strafrecht niet meer bestaat. Dat lijkt me niet zo'n goed idee daar er mensen rond lopen, die een leven niets waard vinden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
harpy



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 93


BerichtGeplaatst: wo 03 mrt 2010 15:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij is er huidig wel 1 heel land dat voldoet aan de voorstelling die paul doet. Te weten: Somalie. Te stellen is dat daar een complete anarchy is bij gebrek aan wetgeving of een democratisch bestuur.
Ik denk dat iedereen wel aanvoelt dat een anarchistische samenleving niet gewenst is door (verreweg de grootste meerderheid) de bevolking niet gewenst. En niet zonder reden. Helaas is het namelijk niet zo dat mensen automatisch elkaar gaan helpen (wellicht van de wal in de sloot, maar althans niet in de positieve zin van het woord helpen) of ter goede van de mensheid bezig zijn.
Persoonlijk vind ik ook dat geschiedenis een bewijs is voor de benodigdheid van wetten. Terugkijkend naar de middeleeuwen, is te stellen dat we huidig meer wetten en regels hebben, maar dat we als mensheid wel verder zijn geevolueerd tot een betere mensheid. (maar hier is dan wel mijn interpretatie van een betere mensheid uiteraard, als je voor anarchy bent is dit een achteruitgang van mensheid).

Kort gezegd: geen wetten of bestuur geeft anarchy. Anarchy geeft een niet leefbare samenleving, voor mens, dier en natuur. Overigens wordt je niet gedwongen om je te onderwerpen aan de Nederlandse wetten. Verhuizen is altijd een optie, zo nodig naar Somalie. Het feit dat er geen exodus is naar Somalie, is wellicht een bewijs dat niet iedereen zich wel onderwerpen aan anarchy, in plaats van de vele wetten die we in Nederland in ons bezit hebben.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: wo 03 mrt 2010 16:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Volgens mij is er huidig wel 1 heel land dat voldoet aan de voorstelling die paul doet. Te weten: Somalie. Te stellen is dat daar een complete anarchy is bij gebrek aan wetgeving of een democratisch bestuur.


Waar er een totaal gebrek is aan bestuur, speelt de vraag ook niet of je daaraan gebonden bent. Wat (volgens mij) bedoelt wordt is een samenleving waar wel bestuur is, maar waar mensen ervoor kunnen kiezen daar niet aan gebonden te zijn. Voorbeelden van zo'n samenleving kan ik niet verzinnen.
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: wo 03 mrt 2010 17:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is er in Somalië ook op papier dan niet een 'rechtmatig' bestuur? Ik vind het wel een goede oplossing namelijk. Of maakt het feit dat er zich daar zovelen kennelijk niet gebonden achten aan het bestuur het alsnog tot een slecht voorbeeld? Dat lijkt me eerlijk gezegd niet, want TS zou toch moeten hopen dat iedereen het met hem eens is en iedereen zijn goede voorbeeld dus volgt. Toegegeven, ik heb de 2-uurdurende video niet gezien. Misschien wordt daarin daarwerkelijk betoogd dat het de bedoeling is als individu 'naast' de geordende samenleving te leven...
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: wo 03 mrt 2010 18:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die video heb ik wel gezien, het kwam niet veel verder dan "je hebt het recht om het contract met de overheid te weigeren, hier is hoe je dat doet, en dan leef je als een Vrij Mens". (Ze praten echt met die hoofdletters.)

Je moet je kennelijk nog wel houden aan de common law, zeg maar de vanuit het natuurrecht ingegeven rechtsregels. Moorden mag dus niet, maar als jij zonder identificatiebewijs over straat wil dan moet dat kunnen want de identificatieplicht geldt alleen als je daarmee ingestemd hebt. Zoiets.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 03 mrt 2010 21:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Je moet je kennelijk nog wel houden aan de common law, zeg maar de vanuit het natuurrecht ingegeven rechtsregels. Moorden mag dus niet, maar als jij zonder identificatiebewijs over straat wil dan moet dat kunnen want de identificatieplicht geldt alleen als je daarmee ingestemd hebt. Zoiets.

Dat lijkt inderdaad de theorie te zijn die wordt verkondigd, maar er klopt dus niets van, ook niet in Canada. Een Canadees heeft niet de mogelijkheid om ervoor te kiezen niet aan de Canadese wetgeving gebonden te zijn. Verder heeft "common law" niets te maken met natuurrecht. Common law is rechtersrecht: de rechter kijkt hoe eerdere rechters hebben besloten. Is er geen eerdere relevante beslissing, dan hakt hij zelf de knoop door. Vervolgens is iedereen, of je het nu wilt of niet, voortaan gebonden aan de regel die die rechter formuleert. Dat kunnen in principe ook nieuwe strafbepalingen zijn.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: wo 03 mrt 2010 23:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Dat lijkt inderdaad de theorie te zijn die wordt verkondigd, maar er klopt dus niets van, ook niet in Canada. Een Canadees heeft niet de mogelijkheid om ervoor te kiezen niet aan de Canadese wetgeving gebonden te zijn.

Nou ja, dat is dus het discussiepunt. Smile De wet zegt van niet, maar als je stelt dat de wet je niet kan binden, dan heb je alleen nog het feitelijk argument "dan gooien we in de cel".

Quote:
Verder heeft "common law" niets te maken met natuurrecht. Common law is rechtersrecht:

Klopt, maar er zit ook een betekenis aan vast van "organisch gegroeid recht dat dicht aansluit bij het innerlijk rechtvaardigheidsgevoel". Omdat rechters meer in de praktijk staan, is rechtersrecht vaak meer gebaseerd op rechtvaardigheid en concrete belangenafwegingen. Er heerst ook meer de gedachte dat de gewone burger de wet moet kunnen kennen.

Ik noem dat maar "natuurrecht" want een betere term ervoor heb ik niet. "Gewoonterecht" is het ook niet helemaal.
_________________
ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds