Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Tarım ve hayv...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 21 mei 2024 2:47
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Bijstand: recht of plicht?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mirjam28



Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 70


BerichtGeplaatst: vr 17 nov 2006 23:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat LeChat schrijft over de WIA en WW is ook wat ik bedoel. Sommige groepen hebben geen recht (meer) op andere voorzieningen en hen rest niks anders dan de bijstand. Helaas hebben best veel mensen de bijstandsuitkering hard nodig omdat er niks anders voor hen is.

Maar ik zie ook de andere kant wel hoor, mensen die gewoon geen zin hebben. Maar daar komen mensen tegenwoordig echt niet zo maar meer mee weg. En terecht! Ik heb weinig respect voor de groep die geen zin heeft om te werken, of die naast de uitkering zwart bijklussen. Deze mensen verpesten het ook voor de groep die het hard nodig heeft!
Ik zie echter om me heen veel 'brave burgers' die niet zo goed door lijken te hebben dat een bijstandsmoeder contant uitbetalen voor het schoonmaken zwart werken is. Het probleem wordt door de samenleving blijkbaar wel in stand gehouden. Als je aan niemand je zwarte werk kan slijten stopt het vanzelf.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michaelm

Michaelm

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 1661


BerichtGeplaatst: za 18 nov 2006 1:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zwart werk zal altijd blijven bestaan. Je bent immers een dief van je eigen portemonnee als je dat niet aanpakt om het maar eens op een populaire manier te zeggen.
_________________
All errors are intentional but mistakes could have been made.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 18 nov 2006 1:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee hoor. Je spekt die ander lekker.
Denk daar maar eens over na.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Michaelm

Michaelm

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 1661


BerichtGeplaatst: za 18 nov 2006 1:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe bedoel je precies ?
Ik bedoel met het zwart werken dus de bijstandsmoeder die betaald krijgt voor het schoonmaken en dat soort zaken.

Ik bedoel zeker niet de bedrijven die daar gebruik van maken.
Die mogen van mij zeer hoog beboet worden.

De zwartwerkers zelf zijn er meestal door hun situatie minder verantwoordelijk voor naar mijn idee.
_________________
All errors are intentional but mistakes could have been made.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 18 nov 2006 1:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedoel je dan met je
Quote:
Je bent immers een dief van je eigen portemonnee als je dat niet aanpakt
het aannemen van een baantje waardoor je zelf "zwarte" inkomsten krijgt?

Of bedoel je: als je "zwart" kunt betalen, dan ben je gek als je dat niet doet?

Want op dat laatste had mijn opmerking betrekking. Stel je voor: een aannemer die een klus bij je doet. Stel dat de aanneemsom Eur 1000 is. Hij biedt je vriendelijk aan om de BTW niet te betalen. Dat scheelt je immers iets van 200 euro. Wat hij er niet bijzegt is dat hij er met zo'n deal (afhankelijk van de gekozen bedrijfsvorm en het belastingtarief) meer op vooruitgaat. Hij krijgt namelijk zijn 800 euro lekker netto in het handje, in plaats van belasting te moeten afdragen over 1000 euro.

Dus ja, jij als klant schiet er wel iets mee op, maar de andere partij schiet er gewoonlijk meer mee op.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 4007


BerichtGeplaatst: za 18 nov 2006 2:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Dus ja, jij als klant schiet er wel iets mee op, maar de andere partij schiet er gewoonlijk meer mee op.

Dus iedereen blij en no problem Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 104
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1635


BerichtGeplaatst: za 18 nov 2006 11:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rolling Eyes Bijstand is een vangnet, met de plicht z.s.m. weer je eigen boontjes te doppen. In dat vangnet kom je terecht, als andere regelingen niet toegepast kunnen worden, bij voorbeeld na afloop van een ww-uitkering, en als je niet in je eigen levensonderhoud kunt voorzien, bijvoorbeeld geen partner met een inkomen. Iemand zit niet in de bijstand omdat hij/zij niet kan werken. Wie niet kan werken, zit waarschijnlijk in de WIA.
Het probleem is: werkgelegenheid. We leven in een kapitalistische maatschappij en hieraan is eigen dat er niet voor iedereen werk is. Dit is, in mindere of meerdere mate, altijd zo geweest en zal zo blijven. Wil je anders, blaas de CPN nieuw leven in en zie het Communisme aan de macht te krijgen. Iedereen werkt... Daar dit geen reële optie is, zul je moeten berusten in het bestaan van bijstandsgerechtigden. Accepteer dat er niet voor iedereen werk is en dat dit in de toekomst wellicht nog verder zal toenemen. Zoals een vooraanstaand econoom (naam vergeten) zei: 1/3 heeft zekerheid. 1/3 erin en eruit, 1/3 buiten de boot. En dat wereldwijd.
Wil je vechten (graag, ik doe mee), maar dan tegen het systeem.
Michaelm verdient het om nog eens nagelezen te worden.
Ik maak me zorgen over de omgang door de overheid met deze groep mensen. Het lijkt de kant uit te gaan van apartheid, van tweederangs burgers. Hierover wil ik graag een andere topic, maar na de verkiezingen/kabinetsformatie.
Bijstand is een recht (zie GW), kan geen plicht zijn.
Als laatste, wees niet afgunstig. Daar is geen reden voor. Wees blij dat de toekomst er voor jou anders uitziet en geniet dáár van.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Mirjam28



Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 70


BerichtGeplaatst: za 18 nov 2006 12:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een kleine aanvulling: er zijn best wel wat mensen in de bijstand die ook (fysiek of psychisch) niet kunnen werken.
Deze mensen hebben bijvoorbeeld nooit gewerkt (en geen wajong aangevraagd). Of ze zijn huismoeder geweest, wilden gaan werken en dat bleek niet te gaan door psychische problemen. Of de groep mensen die ik al eerder noemde, de asielzoekers met medische en/of psychische problemen.
Ik ken er (vanuit stage-ervaring) best wel een aantal. Deze mensen krijgen dan vrijstelling van de sollicitatieplicht, nadat ze gekeurd zijn door een arts. Deze mensen komen dan langdurig in de bijstand terecht.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: za 18 nov 2006 14:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat lijkt me echt heel erg... je hebt dan helemaal niks, geen dagbesteding, waarschijnlijk weinig contacten, en geen geld om te besteden... Zou het niet beter zijn om iets anders voor deze mensen te organiseren? Ik kan me zo voorstellen dat je in zo'n positie beter af bent met een productie-baantje (deksels op potjes schroeven om het zo maar te zeggen) waar je het gevoel hebt dat je iig iets doet en je ook nog het contact hebt met je collega's.. De sociale werkplaatsen schijnen het heel goed te doen, zou het niet goed zijn deze uit te breiden en meer mensen daar te laten werken? Kan je mensen verplicht stellen zulk werk te gaan doen?
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: za 18 nov 2006 14:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat gebeurt ook wel. Bepaalde categoriëen worden ook verplicht om daaraan mee te werken, doen ze dat niet dan worden ze gekort op hun uitkering.

In Tilburg had je bijv ook een project voor langdurig werklozen die in de bijstand zaten, zij werkten in opdracht van het Spoorwegmuseum, knapten oude locomotieven enzo helemaal op. Daar waren ze ook heel streng: x-aantal keren te laat en je lag er uit (met gevolgen voor de uitkering).
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michaelm

Michaelm

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 1661


BerichtGeplaatst: za 18 nov 2006 15:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Bedoel je dan met je
Quote:
Je bent immers een dief van je eigen portemonnee als je dat niet aanpakt
het aannemen van een baantje waardoor je zelf "zwarte" inkomsten krijgt?


Dit bedoel ik maar dan hoeft het niet perse een baantje te zijn.
Ik bedoel meer de mensen die eens af en toe zoiets meemaken.
Als het een vaste baan is ben ik er weer op tegen.

Maar stel je verbouwt je keuken en je kent iemand die dat goed kan en je spreekt af dat hij je helpt en je betaald hem dan zo en zoveel daarvoor.
Dat is eigenlijk wat ik bedoel met het zwart werken.
Dus niet iets wat elke dag, jaar in jaar uit gebeurd.

En je tweede voorbeeld. Ik kan me goed voorstellen dat veel mensen dat zullen aannemen omdat ze puur hun eigen verdiensten zien en niet die van de verkoper.
Maar als de mensen dat aannemen vind ik wel dat dat niet de schuld van die mensen is maar van de verkoper want die lokt dat op dat moment uit.
_________________
All errors are intentional but mistakes could have been made.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds