Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 1:37
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Bijdrage pensioen bij overgang naar CAO
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Evergreen



Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: vr 08 sep 2017 11:16    Onderwerp: Bijdrage pensioen bij overgang naar CAO Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Forumleden,

Sinds 2012 ben ik in loondienst bij een bedrijf wat in het buitenland is gevestigd. Hiervoor is een Individuele Arbeidsovereenkomst afgesloten, naar Nederlands recht, en betaling geschiedt via een payroll-provider. In mijn arbeidsovereenkomst is opgenomen dat ik recht heb op een aantal vergoedingen, namelijk voor pensioen, autokosten, en ziektekosten. De afgesproken bedragen worden keurig maandelijks uitbetaald.

De zaken gaan inmiddels zo goed, dat mijn bedrijf heeft besloten om een Nederlandse dochteronderneming (een b.v.) op te richten. Er wordt ook meer personeel aangenomen, die een arbeidsovereenkomst aangaan met de nieuwe Nederlandse b.v. De bedoeling is dat ook mijn arbeidsovereenkomst 'verhuist' van het moederbedrijf naar de Nederlandse b.v. Dit betekent dat de oorspronkelijke arbeidsovereenkomst wordt opgezegd, en tegelijkertijd een nieuwe arbeidsovereenkomst met de b.v van toepassing wordt (met behoud van dienstjaren). Tot zover nog geen probleem.

De nieuwe arbeidsovereenkomst valt onder een CAO, inclusief verplichte deelname aan een pensioenfonds. Conform de CAO draagt de werkgever bij in de pensioenpremie. De werkgever stelt nu dat de bijdrage in de pensioenpremie, die hij volgens de CAO betaalt, afgetrokken mag worden van de vergoeding waar ik in mijn oorspronkelijke, individueel overeengekomen arbeidsovereenkomst recht op heb.

Is dit terecht?

De werkgever stelt dat ik geen financieel nadeel ondervind. In theorie is dat zo , maar in de praktijk niet. Het verplichte pensioenfonds presteert namelijk slechter dan de pensioenvoorziening die ik zelf had geregeld. Tevens, verlies ik vrijheid en flexibiliteit om mijn geld te beleggen waar en wanneer ik dat wil.

Een meer principieel punt: mogen afspraken die ik individueel met de werkgever heb gemaakt zomaar worden gewijzigd, omdat de werkgever er voor kiest afspraken te maken met een derde partij (CAO), waar ik geen invloed op heb, (zelfs al wordt ik in theorie gecompenseerd)?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: vr 08 sep 2017 12:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste vraagsteller,

Zoals u het omschrijft mag werkgever dit doen, mogelijk wel met een overgangsregeling. Het belang van werkgever weegt hier zwaar, zwaarder dan uw belang waarschijnlijk. En een cao moet gevolgd worden.

Enige toelichting:
Het is voor het bepalen van uw rechten en plichten ook van belang wat er over wijzigen van arbeidsvoorwaarden e.d. in uw arbeidsovereenkomst en eventuele reglement staat.
Het algemene uitgangspunt is nl. dat een werkgever zoiets niet mag wijzigen zonder voorafgaande toestemming van de werknemer.

Er zijn wel uitzonderingen:
1. Is een eenzijdig wijzigingsbeding overeengekomen, dan heeft de werkgever geen voorafgaande toestemming nodig van de werknemer om de arbeidsvoorwaarden te wijzigen. Tenminste:
•Het wijzigingsbeding dient schriftelijk te zijn overeengekomen. Het beding kan staan in de arbeidsovereenkomst, de CAO of een personeelsgids die van toepassing is verklaard.
•De werkgever dient een zwaarwichtig belang te hebben bij de wijziging, bijvoorbeeld om een mogelijk faillissement of ontslagen af te wenden. En dit werkgeversbelang dient zwaarder te wegen dan het belang van de werknemer, zodat het belang van de werknemer dient te wijken.

2. Indien geen eenzijdig wijzigingsbeding is vastgelegd, zijn er echter ook nog wel mogelijkheden voor de werkgever. Uit de rechtspraak blijkt wel van strikte voorwaarden:

•Er moet sprake zijn van gewijzigde omstandigheden, welke voldoende aanleiding vormen voor het doen van een voorstel om de voorwaarden te wijzigen;
•Het voorstel moet redelijk zijn, gezien alle omstandigheden van het geval.
•Van de werknemer kan in alle redelijkheid gevergd worden, dat hij het voorstel aanvaardt.
Of de wijziging redelijk is, hangt onder meer af van:
• De aard van de gewijzigde omstandigheden. Een rechter zal een voorstel sneller redelijk achten, indien werkgever kan aantonen dat er in het bedrijf sprake is van zware bedrijfseconomische problemen. Een voorbeeld is aanbieden van een lagere functie om het ontslag van de werknemer te voorkomen.
• De aard en ingrijpendheid van de wijziging. Zo kan het wijzigen van de functie aanzienlijk ingrijpender zijn dan het afschaffen van een bonus.
• Het belang van de werkgever. Grote financiële problemen kunnen een gerechtvaardigd belang vormen, verhoging van de winst niet.
• Het belang van de werknemer bij niet-wijzigen. Bij overplaatsing kan bijvoorbeeld een rol spelen dat wegens persoonlijke omstandigheden de werknemer niet ver kan reizen. Of er is sprake van zorgtaken.
• Is er een redelijke afbouwregeling mogelijk?
• En is de wijziging collectief of individueel?

Het is dus het beste om met een arbeidsrechtjurist te overleggen over uw specifieke situatie en omstandigheden.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds