Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 4:17
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Bijbaan: belastingplichtig voor de BTW?
Moderators: Michčle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
advocaatjeleefjenog



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 185


BerichtGeplaatst: zo 26 feb 2012 18:18    Onderwerp: Bijbaan: belastingplichtig voor de BTW? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb sinds mei 2011 een bijbaan als muzieklerares aan huis bij mensen die net beginnen met het spelen van keyboard of piano. Na afloop van iedere les word ik contant betaald. Ik reik daarom ook geen facturen uit. Dit zou onhandig zijn aangezien sommige mensen heel lang geen les krijgen en daarna weer wel.

Volgens mijn eigen muziekleraar (die mij gevraagd heeft om dit werk te doen) ben ik in principe zelfstandig. De leerlingen onderhouden voor bepaalde zaken (o.a. het aanmelden voor de lessen) nog wel contact met mijn leraar, die eigenaar is van een muziekschool.

Aangezien ik student Fiscaal Recht ben en op dit moment het vak BTW en Overdrachtsbelasting aan de UL volg, vroeg ik mij het volgende af:

Ben ik ondernemer voor de omzetbelasting en zo ja ben ik dan belastingplichtig? Onderwijs is immers vrijgesteld, maar mijn vraag is of mijn bijbaan aan te merken is als onderwijs en of ik eigenlijk wel ondernemer ben voor de BTW (je moet immers zelfstandig zijn en er is wel contact met mijn eigen muziekleraar).

Overigens gaan betalingen alleen via mij, daar heeft mijn leraar verder weinig mee te maken (behalve dat hij het tarief vaststelt).

Graag zou ik weten hoe dit precies zit (het gaat hier om een bijbaan) en of ik alsnog belasting moet betalen. Ik heb geen idee of de vergoeding wel of niet inclusief BTW is. Ik ga er van uit van niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Guthman



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HvA

Berichten: 436


BerichtGeplaatst: zo 26 feb 2012 19:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Interessante casus...

Als er sprake wil zijn van een arbeidsovereenkomst moet aan bepaalde voorwaarden voldaan worden:

De arbeidsovereenkomst is de overeenkomst waarbij de ene partij, de werknemer, zich verbindt in dienst van de andere partij, de werkgever, tegen loon gedurende zekere tijd arbeid te verrichten.

Quote:
1. "In dienst" - Het element 'in dienst' wordt gewoonlijk aangeduid als de 'gezagsverhouding'. Het duidt aan dat de werknemer zijn arbeid verricht in ondergeschiktheid aan de werkgever.


Als ik de casus zo lees kan ik niet zeggen dat er sprake is van een gezagsverhouding

Quote:
2. "Arbeid" - De krachtens een arbeidsovereenkomst te verrichten arbeid kan vrijwel elke willekeurige bezigheid zijn, moeite kostend of niet, van geestelijke en lichamelijke aard. Van arbeid is reeds sprake indien de arbeidskracht beschikbaar is ten behoeve van de wederpartij.


Hier is duidelijk sprake van.

Quote:
3. "Tegen loon" - Het begrip loon in de definitie van de arbeidsovereenkomst eist enige nadere precisering. Volgens een definitie van de Hoge Raad is loon is 'de vergoeding door de werkgever aan de werknemer verschuldigd terzake van de bedongen arbeid' (HR 18 december 1953, NJ 1954, 242).

Als loon kunnen niet worden aangemerkt:
a. vergoedingen of uitkeringen van derden als bijvoorbeeld fooien;


Hier knelt de schoen ook. Het geld dat je in ontvangst neemt van je leerlingen is geen loon.


In de jurisprudentie is geoordeeld dat "wezen" voor "schijn" gaat maar dat in beginsel het uitgangspunt voor de rechter is dat hetgeen partijen voor ogen hadden bij het sluiten van de overeenkomst leidend is.

In casu zou dus gezegd kunnen worden dat jij en je "werkgever" een arbeidsovereenkomst voor ogen hadden, ook al blijkt uit de uitvoering van de overeenkomst dat er eigenlijk sprake is van een overeenkomst van opdracht.

Asser/Hartkamp zegt hierover:

Quote:
Bij onduidelijkheid over het karakter van een arbeidsverhouding, is de tekst van de overeenkomst niet doorslaggevend, maar is ook van belang hoe aan de overeenkomst uitvoering wordt gegeven. Dit heet wel de 'wezen gaat voor schijn'-doctrine, die ertoe strekt om ontwijking van de voor de werknemer beschermende bepalingen van het arbeidsrecht tegen te gaan.


en

Quote:
Bij onduidelijkheid over de vraag of sprake is van een arbeidsovereenkomst of overeenkomst van opdracht geldt in de eerste plaats hetgeen partijen bij het sluiten van de overeenkomst voor ogen stond, mede in aanmerking genomen de wijze waarop zij feitelijk aan de overeenkomst uitvoering hebben gegeven en aldus daaraan inhoud hebben gegeven.


Het antwoord op de vraag of er sprake is van een arbeidsovereenkomst in de zin van de wet lijkt mij niet zo simpel. Toch ben ik geneigd te zeggen dat een rechter niet zal aannemen dat het hier om een arbeidsovereenkomst gaat. Dit omdat de belangrijke elementen "loon" en "in dienst" lijken te ontbreken, althans in de uitvoering van de overeenkomst.

Mocht een rechter aannemen dat er toch sprake is van een arbeidsovereenkomst, dan zal je werkgever niet blij zijn en de fiscus wel. Je werkgever is dan namelijk over de gelden die jij ontvangen hebt omzetbelasting én sociale premies verschuldigd.

Of je btw op je facturen moet zetten hangt, voor zover ik weet, af van het feit of je ondernemer voor de btw bent.

De Belastingdienst zegt hierover het volgende:

Ondernemer voor de inkomstenbelasting:
Quote:
Lang niet iedereen die ondernemer wil zijn, is ondernemer voor de inkomstenbelasting. De wet en de rechtspraak stellen bepaalde
eisen waaraan ondernemers moeten voldoen. Na uw aanmelding als ondernemer beoordelen wij aan de hand van uw omstandighe-
den of u aan die eisen voldoet. Uw aangifte inkomstenbelasting speelt bij die beoordeling soms ook een rol. Als u aan de eisen
voldoet, bent u ondernemer voor de inkomstenbelasting. U kunt dan gebruikmaken van een aantal speciale regelingen (zie hoofdstuk 5).
Wij letten bij de beoordeling op de volgende punten:
- Maakt u winst? Zo ja, hoeveel?
Als u alleen een heel kleine winst hebt of structureel verlies lijdt, is het niet aannemelijk dat u winst gaat maken. Er is dan geen sprake van een onderneming.
- Hoe zelfstandig is uw onderneming?
Als anderen bepalen hoe u uw onderneming moet inrichten en hoe u uw werkzaamheden uitvoert, ontbreekt de zelfstandigheid en is er meestal geen sprake van een onderneming.
- Beschikt u over kapitaal (in de vorm van geld)?
Kapitaal is voor veel ondernemingen noodzakelijk. U moet investeren in bijvoorbeeld reclame, inhuur van mensen en verzekeringen. Voldoende kapitaal om een onderneming te starten en enige tijd draaiende te houden, wijzen erop dat u mogelijk een onderneming hebt.
- Hoeveel tijd steekt u in uw werkzaamheden?
Als u erg veel tijd aan een activiteit besteedt zonder dat dat rendement oplevert, is er meestal geen sprake van een onderne- ming. U moet daarentegen wel voldoende tijd aan uw werkzaamheden besteden om deze rendabel te maken.
- Wie zijn uw opdrachtgevers?
U streeft ernaar meerdere opdrachtgevers te hebben, onder andere om betalings- en continuďteitsrisico's te verminderen. Wanneer u meerdere opdrachtgevers hebt, neemt uw afhankelijkheid van een of enkele opdrachtgevers af en neemt uw zelfstandigheid toe. Als uw klantenkring echter voornamelijk uit uw familie en vrienden bestaat, wordt u niet als ondernemer aangemerkt.
- Hoe maakt u uw onderneming bekend naar buiten?
U bent voor uw bestaan afhankelijk van opdrachtgevers. Om ondernemer te zijn, moet u zich voldoende kenbaar maken, bijvoorbeeld door reclame, een internetsite, een uithangbord of eigen briefpapier.
- Loopt u 'ondernemersrisico'?
Bestaat er een kans dat uw opdrachtgevers niet betalen? Gebruikt u uw goede naam voor de uitoefening van uw werkzaamheden?
Bent u afhankelijk van de vraag naar en het aanbod van uw producten en diensten? Loopt u 'ondernemersrisico', dan hebt u waarschijnlijk een onderneming.
- Bent u aansprakelijk voor de schulden van uw onderneming?
Bent u aansprakelijk voor de schulden van uw onderneming, dan bent u ondernemer.


Ondernemer voor de btw:
Quote:
Als u voor de inkomstenbelasting geen ondernemer bent, kunt u toch ondernemer zijn voor de btw. Voor de btw bent u ondernemer
als u zelfstandig een bedrijf of een beroep uitoefent. U kunt uw activiteiten uitoefenen in de vorm van een eenmanszaak, een
maatschap, een bv of een nv. Voor de btw maakt het niet uit in welke rechtsvorm u uw bedrijf of beroep uitoefent. Ook een stichting of vereniging kan ondernemer zijn voor de btw. Als wij u als ondernemer voor de btw registreren, ontvangt u een btw-identificatienummer.

Om te beoordelen of u ondernemer bent voor de btw, letten wij op
de volgende zaken:
- Oefent u zelfstandig een bedrijf of beroep uit?
Om te beoordelen of u ondernemer bent voor de btw, is het niet van belang of u winst maakt. Ook een inschrijving bij de Kamer van Koophandel is niet doorslaggevend. U moet zelfstandig werkzaam zijn. Als u werkzaamheden in dienstbetrekking verricht, bent u daarvoor dus geen ondernemer.
- Werkt u in dienstbetrekking en hebt u daarnaast andere werkzaamheden?
Als u naast uw vaste baan nevenwerkzaamheden uitvoert, dan kan het zijn dat u voor die nevenwerkzaamheden ondernemer bent voor de btw. Mogelijk moet u over de vergoeding die u voor die nevenwerkzaamheden ontvangt, btw berekenen. Een stukadoor die naast zijn vaste baan regelmatig stucwerk doet, moet bijvoorbeeld over zijn bijverdiensten btw berekenen.
- Exploiteert u een vermogensbestanddeel of een recht?
Als u een vermogensbestanddeel of een recht exploiteert (u verhuurt bijvoorbeeld een pand of u ontvangt octrooirechten voor een uitvinding), dan kunt u ook als ondernemer voor de btw worden beschouwd.
- Hoe regelmatig werkt u als zelfstandige?
Als u incidenteel of alleen in besloten kring uw werkzaamheden uitvoert, dan bent u in het algemeen voor de btw geen ondernemer. Als u bijvoorbeeld af en toe uw boot verhuurt aan vrienden of familieleden, bent u daarvoor geen ondernemer en hebt u niets met btw te maken.

Vooral als iemand pas voor zichzelf is begonnen of als freelancer werkt, is het wel eens onduidelijk of hij voor de btw ondernemer is en dus btw moet berekenen. Maar zelfs als iemand ondernemer voor de btw is, hoeft hij misschien geen btw te betalen.
Bijvoorbeeld als:
- het te betalen bedrag aan btw gering is
Meer informatie hierover vindt u in paragraaf 9.5 en in de brochure Vermindering van btw voor kleine ondernemers.
- er een btw-vrijstelling van toepassing is

Voorbeeld:
Een cameraman heeft een vaste baan bij een omroep. Daarnaast voert hij nog freelanceopdrachten uit. Hij kan zelf kiezen welke opdrachten hij aanneemt en voor wie hij werkt. Bij opnames volgt hij natuurlijk wel de aanwijzingen van de regisseur op, maar hij heeft alle vrijheid om zelf te bepalen hoe hij zijn werk uitvoert. Voor de freelanceopdrachten vraagt hij een honorarium. Hierover moet hij btw in rekening brengen.


Ik denk dat je het beste dus even met de BelastingTelefoon kan bellen om te vragen wat voor jou het handigst is en of je btw moet afdragen over de gelden die je ontvangt.

En licht ook je werkgever in over de risico's die hij loopt m.b.t. sociale premies.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: ma 27 feb 2012 11:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Muziekles aan kinderen is vrijgesteld van BTW.
Lessen aan volwassenen zijn belast met 19% BTW.

Quote:
Voorwaarden ondernemerschap

Om te beoordelen of u ondernemer bent voor de btw, letten wij op de volgende zaken:

* Oefent u zelfstandig een bedrijf of beroep uit?
Als u zelfstandig werkt en u hebt inkomsten, dan bent u meestal ondernemer voor de btw. U kunt ondernemer zijn voor de btw met elk soort onderneming.
* Hebt u regelmatig inkomsten?
U moet regelmatig inkomsten hebben uit uw bedrijf of beroep. Het maakt hierbij niet uit of u winst maakt. Mogelijk maakt u in het begin van uw onderneming zelfs verlies. Ook dan moet u btw betalen over uw omzet.
* Hebt u inkomsten naast uw werk in vaste dienst?
Over inkomsten naast uw werk in vaste dienst moet u meestal btw betalen. Bijvoorbeeld als u als stukadoor naast uw vaste baan regelmatig stucwerk doet. Meer hierover leest u bij Nevenwerkzaamheden.
* Exploiteert u een vermogensbestanddeel of een recht?
Als u een vermogensbestanddeel of een recht exploiteert, bijvoorbeeld omdat u een pand verhuurt of een vergoeding voor een octrooirecht ontvangt, dan bent u meestal ondernemer voor de btw.

Geen ondernemer voor inkomstenbelasting, wel voor de btw

Het kan zijn dat u geen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting, maar wel voor de btw. Bijvoorbeeld als u wel omzet hebt, maar geen of weinig winst maakt.

Bron: Belastingdienst


Als u geen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting moet u wel de inkomsten opgeven als resultaat uit overige werkzaamheden.


(ps.. het ondernemerschap voor BTW werd volgens mij in les 1 behandeld in Leiden..) Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
advocaatjeleefjenog



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 185


BerichtGeplaatst: ma 27 feb 2012 23:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ondernemer voor de BTW

* Oefent u zelfstandig een bedrijf of beroep uit?
Zoals het er nu uit ziet dus niet.
* Hebt u regelmatig inkomsten?
Ja, ik geef iedere week muzieklessen.
* Hebt u inkomsten naast uw werk in vaste dienst?
Ik heb een bijbaan maar studeer, dus ik denk van niet.
* Exploiteert u een vermogensbestanddeel of een recht?
Nee, ik ga bij de mensen thuis langs en muzieklessen zijn immers diensten.


Quote:
Ondernemer voor de IB

- Maakt u winst? Zo ja, hoeveel?
Nee.

- Hoe zelfstandig is uw onderneming?
Mijn muziekleraar bepaalt wat ik verdien en verleent mij contactgegevens, dus ik ben niet geheel zelfstandig.

- Beschikt u over kapitaal (in de vorm van geld)?
Nee.

- Hoeveel tijd steekt u in uw werkzaamheden?
Weinig. Als ik de naschoolse opvang er bij optel werk ik per week 4,5 uur.

- Wie zijn uw opdrachtgevers?
Klanten zijn mensen die thuis les willen hebben (vaak oudere mensen) en de kinderen van een naschoolse opvang.

- Hoe maakt u uw onderneming bekend naar buiten?
Heb ik geen van allen, het gaat via via en mijn leraar regelt ook wel dingen, zo was het zijn initiatief om naar de naschoolse opvang te gaan.

- Loopt u 'ondernemersrisico'?
Nee, mensen betalen mij direct contant. Hoe het bij de naschoolse opvang gaat kan ik nog niet zeggen, maar ik verwacht geen faillissement ofzo op korte termijn (voorocer dat van belang is)


Volgens mij ben ik vrij duidelijk geen IB-ondernemer. En zoals het er nu uit ziet ook geen ondernemer voor de BTW. Kan iemand hier uitsluitsel over geven? Blijkbaar ben ik niet BTW-plichtig, maar klopt dit?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: di 28 feb 2012 11:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geef je les aan kinderen of volwassenen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
advocaatjeleefjenog



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 185


BerichtGeplaatst: di 28 feb 2012 14:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beide. Bij de volwassenen ga ik thuis langs.
Vanaf 5 maart ga ik kinderen op een naschoolse opvang les geven, dus 7-12 jaar.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: di 28 feb 2012 15:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij les aan volwassenen ben je btwplichtig.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Guthman



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HvA

Berichten: 436


BerichtGeplaatst: di 28 feb 2012 15:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou nog een keer willen aanraden om te evalueren of een arbeidsovereekomst (als daarvan sprake is?) de meest geschikte vorm is om de afspraken tussen jou en de leraar vorm te geven.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
advocaatjeleefjenog



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 185


BerichtGeplaatst: do 01 mrt 2012 11:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor jullie tips. Ik zal mijn leraar nog wel vragen wat voor de BTW handig is. Er staat voorzover ik weet verder niets op papier, maar daar zal ik nog wel naar informeren.

In elk geval bedankt voor het verschaffen van duidelijkheid.
Het klopt dat je in 1 van de eerste colleges al dingen krijgen over het begrip ondernemerschap, maar daar is (ook in het boek) nooit ingegaan op bijbanen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: do 01 mrt 2012 11:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat maakt voor de btw ook niets uit.
Als je aan de voorwaarden voldoet ben je btw plichtige, en dat is al heel snel.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
advocaatjeleefjenog



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 185


BerichtGeplaatst: za 31 mrt 2012 17:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor de reacties.
Heb inmiddels aangifte IB gedaan en moet nauwelijks iets betalen voor 2011 (ik geef pas sinds 2012 les op de BSO).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds