Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Tarım ve hayv...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu ma 20 mei 2024 16:40
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Bezwaarprocedure; aanvullende gronden
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
V&VD



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 124


BerichtGeplaatst: do 20 mrt 2014 22:43    Onderwerp: Bezwaarprocedure; aanvullende gronden Reageer met quote Naar onder Naar boven

N.a.v. een bezwaarprocedure is een adv. commissie ingesteld. De hoorzitting is geweest, geen gebruik van de hz gemaakt.

Na de hz hebben we een verweerschrift ontvangen, is het nu mogelijk om, als zijnde reactie op het verweerschrift, aanvullende bezwaargronden in te dienen ? Wat zijn hiervoor de wetsartikelen en zijn hiervoor termijnen?

Is de termijn uit 7:4 lid 1 één van openbare orde ?

Met termijnen bedoel, wanneer kan je geen aanvullende bezwaargronden meer indienen.


Alvast dank.

NOTE: het verweerschrift bevat een aantal nieuwe feiten en omstandigheden, deze waren niet bekend gemaakt in het besluit in primo.
NOTE 2: ik ben me op de hoogte van 7:9.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
A.Verkerk



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 219


BerichtGeplaatst: vr 21 mrt 2014 10:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals ik de zaak nu uit uw casus afleidt, hebt u er bewust voor gekozen niet naar de hoorzitting te gaan. Daar zijn vervolgens door verweerder nieuwe punten/ u onbekende naar voren gebracht, waar u ter plekke op had kunnen reageren of extra tijd had kunnen vragen voor nader onderzoek.

Volgens mij is aanvullende bezwaargronden indienen na de hoorzitting niet onmogelijk, maar is het wel ongebruikelijk. U zou het BO lief aan kunnen kijken en zeggen dat u er graag nog op wilt reageren, maar gelet op artikel 7:9 hoeven ze u alleen opnieuw te horen als er na de hoorzitting nieuwe relevante feiten boven tafel komen.
De feiten die voor u nu nieuw zijn, waren blijkbaar tijdens de hoorzitting bekend, maar u hebt er zelf voor gekozen daar niet aanwezig te zijn.

Als u enigszins op tijd reageert acht ik de kans wel aanwezig dat ze de mogelijkheid nog geven om te reageren, omdat er in het besluit op bezwaar ex nunc getoetst moet worden en ze dus alle op dat moment relevante feiten mee moeten nemen in de afweging.

Overigens is het wat vreemd dat u nog stukken achteraf toe gestuurd krijgt, gelet op 7:4 lid 1 en 2. Als dat allemaal niet tijdig en netjes gebeurd is, wordt het een ander geval.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
V&VD



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 124


BerichtGeplaatst: vr 21 mrt 2014 14:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@A.verkerk, allereerst dank voor uw mooie uiteenzetting.


Ik heb nog even 7:4 en de tekst en commentaar prof. Van Buuren hierover gelezen. Daarbij ook de nt van I. Sewandono, bij LJN: AI1747.

De algemene indruk die ik krijg is dat de goede procesorde centraal moet staan. Nu het bo 2 dagen voor de hoorzitting een verweerschrift inlevert van vierkantjes, met allerlei nieuwe 'feiten', vind ik dat de goede procesorde zich er tegen zou verzetten, indien ik hierop niet zou mogen reageren.

De hoortzitting an sich zou weinig uitkomst bieden, ik heb meer tijd nodig om mij voor te bereiden, 2 dagen is onredelijk. De reden dat ik überhaupt niet naar de hoorzitting ben gegaan, is omdat ik twijfel of dat in het belang is van ons. We hebben een sterk verhaal en ik heb vaak genoeg meegemaakt dat er tricky vragen worden gesteld op zo 'n hoorzitting. Heeft u hier ook een mening over?

Zoals u zelf aangeeft heeft het bo zich niet strak aan 7:4 gehouden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leon78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 154


BerichtGeplaatst: vr 21 mrt 2014 14:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

V&VD schreef:
@A.verkerk, allereerst dank voor uw mooie uiteenzetting.


Ik heb nog even 7:4 en de tekst en commentaar prof. Van Buuren hierover gelezen. Daarbij ook de nt van I. Sewandono, bij LJN: AI1747.

De algemene indruk die ik krijg is dat de goede procesorde centraal moet staan. Nu het bo 2 dagen voor de hoorzitting een verweerschrift inlevert van vierkantjes, met allerlei nieuwe 'feiten', vind ik dat de goede procesorde zich er tegen zou verzetten, indien ik hierop niet zou mogen reageren.

De hoortzitting an sich zou weinig uitkomst bieden, ik heb meer tijd nodig om mij voor te bereiden, 2 dagen is onredelijk. De reden dat ik überhaupt niet naar de hoorzitting ben gegaan, is omdat ik twijfel of dat in het belang is van ons. We hebben een sterk verhaal en ik heb vaak genoeg meegemaakt dat er tricky vragen worden gesteld op zo 'n hoorzitting. Heeft u hier ook een mening over?

Zoals u zelf aangeeft heeft het bo zich niet strak aan 7:4 gehouden.


Het lijkt mij meer kans van slagen hebben om het bestuursorgaan te verzoeken de 'nieuwe' feiten niet te betrekken bij de heroverweging, vanwege de aangehaalde strijd met een goede procesorde. Mocht dit geen gehoor krijgen, is het allicht een punt dat in een eventueel beroep aan de orde kan komen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
V&VD



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 124


BerichtGeplaatst: vr 21 mrt 2014 14:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leon78 schreef:
V&VD schreef:
@A.verkerk, allereerst dank voor uw mooie uiteenzetting.


Ik heb nog even 7:4 en de tekst en commentaar prof. Van Buuren hierover gelezen. Daarbij ook de nt van I. Sewandono, bij LJN: AI1747.

De algemene indruk die ik krijg is dat de goede procesorde centraal moet staan. Nu het bo 2 dagen voor de hoorzitting een verweerschrift inlevert van vierkantjes, met allerlei nieuwe 'feiten', vind ik dat de goede procesorde zich er tegen zou verzetten, indien ik hierop niet zou mogen reageren.

De hoortzitting an sich zou weinig uitkomst bieden, ik heb meer tijd nodig om mij voor te bereiden, 2 dagen is onredelijk. De reden dat ik überhaupt niet naar de hoorzitting ben gegaan, is omdat ik twijfel of dat in het belang is van ons. We hebben een sterk verhaal en ik heb vaak genoeg meegemaakt dat er tricky vragen worden gesteld op zo 'n hoorzitting. Heeft u hier ook een mening over?

Zoals u zelf aangeeft heeft het bo zich niet strak aan 7:4 gehouden.


Het lijkt mij meer kans van slagen hebben om het bestuursorgaan te verzoeken de 'nieuwe' feiten niet te betrekken bij de heroverweging, vanwege de aangehaalde strijd met een goede procesorde. Mocht dit geen gehoor krijgen, is het allicht een punt dat in een eventueel beroep aan de orde kan komen.


De nieuwe feiten zitten gelegen in het verweerschrift van het bo zelf. In het verweerschrift (dat dus 2 dagen voor de hoorzitting bij de adv. commissie naar mij is toegestuurd) zijn een aantal punten opgenomen die nog niet bekend waren.

Primair de adv. commissie verzoeken om deze nieuwe feiten niet mee te nemen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
A.Verkerk



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 219


BerichtGeplaatst: vr 21 mrt 2014 15:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat het ook een beetje afhangt van het soort 'nieuwe feiten', maar over het algemeen zou ik het advies van Leon78 volgen. Ik weet alleen niet helemaal hoe dat dan zit met de beslissing op bezwaar, die moet ex nunc zijn en als verweerder deze nieuwe feiten nu aanvoert, weten ze die, dus moeten ze die meenemen in de nieuwe afweging.

Je zou ook kunnen zeggen dat je alsnog gehoord wil worden, met een beroep op 7:9 en de nieuwe feiten die aan jou niet (tijdig) bekend zijn gemaakt volgens 7:4, maar het is naar mijn mening geen sterk punt dat je niet op bent komen dagen op de hoorzitting. Je had namelijk daar ook al de procesorde aan de kaak kunnen stellen.

Gelet op de nieuwe zaaksbehandeling zou het BO er echter zelf ook baat bij hebben om dit zo netjes mogelijk af te handelen, in de hoop beroep te ontlopen, omdat ze bij de rechter voor dit soort slordigheidjes tegenwoordig flink de mantel uitgeklopt krijgen.
Ik zou dus alsnog de zaak behandeld proberen te krijgen op een hoorzitting.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
V&VD



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 124


BerichtGeplaatst: vr 21 mrt 2014 16:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

A.Verkerk schreef:
Ik denk dat het ook een beetje afhangt van het soort 'nieuwe feiten', maar over het algemeen zou ik het advies van Leon78 volgen. Ik weet alleen niet helemaal hoe dat dan zit met de beslissing op bezwaar, die moet ex nunc zijn en als verweerder deze nieuwe feiten nu aanvoert, weten ze die, dus moeten ze die meenemen in de nieuwe afweging.

Je zou ook kunnen zeggen dat je alsnog gehoord wil worden, met een beroep op 7:9 en de nieuwe feiten die aan jou niet (tijdig) bekend zijn gemaakt volgens 7:4, maar het is naar mijn mening geen sterk punt dat je niet op bent komen dagen op de hoorzitting. Je had namelijk daar ook al de procesorde aan de kaak kunnen stellen.

Gelet op de nieuwe zaaksbehandeling zou het BO er echter zelf ook baat bij hebben om dit zo netjes mogelijk af te handelen, in de hoop beroep te ontlopen, omdat ze bij de rechter voor dit soort slordigheidjes tegenwoordig flink de mantel uitgeklopt krijgen.
Ik zou dus alsnog de zaak behandeld proberen te krijgen op een hoorzitting.


Duidelijk. Als ik het verweerschrift eerder had ontvangen was ik naar de hz gegaan...
Nogmaals bedankt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
A.Verkerk



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 219


BerichtGeplaatst: ma 24 mrt 2014 9:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laat nog even weten hoe het afloopt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
V&VD



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 124


BerichtGeplaatst: ma 24 mrt 2014 16:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

A.Verkerk schreef:
Laat nog even weten hoe het afloopt.


Doe ik.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
V&VD



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 124


BerichtGeplaatst: ma 24 mrt 2014 18:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

A.Verkerk schreef:
Laat nog even weten hoe het afloopt.

STATUSUPDATE.

Gemeentejurist heeft zojuist gebeld. Hij heeft zich voorlopig slechts uitgelaten over het verweerschrift.

Zo betoogde hij dat het 'gebruikelijk is' bij onze gemeente om verweerschriften pas te overleggen bij de hz. Ik gaf aan dat ik dit op gespannen voet met een zorgvuldige voorbereiding en de goede procesorde. Daarbij heeft hij 7:4 lid 2 m.i. geschonden.

Wat is de praktijkervaring van de mensen hier ? Een verweerschrift indienen op het laatste moment (tijdens de hz) is m.i. een schending van de goede procesorde en in strijd met het bepaalde in art. 7:4.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
A.Verkerk



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 219


BerichtGeplaatst: di 25 mrt 2014 8:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan zou ik het een pleitnota noemen en geen verweerschrift.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leon78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 154


BerichtGeplaatst: di 25 mrt 2014 12:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

A.Verkerk schreef:
Dan zou ik het een pleitnota noemen en geen verweerschrift.


Mee eens. Het verschilt per gemeente. Soms stelt men een verweerschrift op, een enkele keer wacht men tot de zitting met een pleitnota. Bij het laatste loop je dus inderdaad wel het gevaar dat het aanvoeren van bepaalde zaken in strijd met een goede procesorde zou kunnen zijn. Lijkt me in elk geval geen ideale aanpak.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
A.Verkerk



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 219


BerichtGeplaatst: di 25 mrt 2014 12:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leon78 schreef:
A.Verkerk schreef:
Dan zou ik het een pleitnota noemen en geen verweerschrift.


Mee eens. Het verschilt per gemeente. Soms stelt men een verweerschrift op, een enkele keer wacht men tot de zitting met een pleitnota. Bij het laatste loop je dus inderdaad wel het gevaar dat het aanvoeren van bepaalde zaken in strijd met een goede procesorde zou kunnen zijn. Lijkt me in elk geval geen ideale aanpak.
Niet op komen dagen op je hoorzitting en achteraf klagen dat je daardoor iets hebt gemist ook niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
V&VD



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 124


BerichtGeplaatst: di 25 mrt 2014 20:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

A.Verkerk schreef:
Leon78 schreef:
A.Verkerk schreef:
Dan zou ik het een pleitnota noemen en geen verweerschrift.


Mee eens. Het verschilt per gemeente. Soms stelt men een verweerschrift op, een enkele keer wacht men tot de zitting met een pleitnota. Bij het laatste loop je dus inderdaad wel het gevaar dat het aanvoeren van bepaalde zaken in strijd met een goede procesorde zou kunnen zijn. Lijkt me in elk geval geen ideale aanpak.
Niet op komen dagen op je hoorzitting en achteraf klagen dat je daardoor iets hebt gemist ook niet.


De discussie pleitnota/verweerschrift lijkt m.i. kansloos. Boven de schriftuur stond: 'VERWEERSCHRIFT'. Wat ik overigens wel is heb meegemaakt is, wat ik noem, een verkapt verweerschrift. Het college deed alsof het een pleitnota was maar ik vond van niet. Een pleitnota geeft een weergave van je standpunten. Een verweerschrift probeert je bezwaarschrift naar beneden te halen, enfin, andere discussie.

Ik krijg zojuist te horen dat er in deze zaak om verdaging van de hz is verzocht (we doen deze zaak met z'n 2tjes).
Heb even Kluwer geraadpleegd, stuitte op dit artikel:
Mr. dr. L.M. Koenraad, De gemeentestem, Afzien van het horen. Gst. 2008, 45.

Er zijn m.i. een aantal omstandigheden die pleiten in ons voordeel:
-De oproeping is twee weken van te voren verzonden (is dat laat ?) bij de rb zit daar meer tijd tussen.
-De oproeping is verstuurd naar een verkeerd adres. Ik heb een postadres opgegeven, toch is de oproeping naar een ander adres verstuurd.

Even meer algemeen:
-De crux ligt het (zo ook blijkt uit de juridische artikelen) in enerzijds het recht om te worden gehoord, en anderzijds tijdig beslissen (ook in het kader van de dwangsom)
In deze zaak is een adv. commissie, plus een verdaging. Het college heeft 18 weken beslistermijn dus vindt dat (eventuele) argument kant noch wal raken. Daar komt bij dat de zaak geen complexe zaak is. Over de inhoud van de zaak laat ik niet te veel los.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds