Bezitsbescherming voorbeeld
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Bezitsbescherming voorbeeld Auteur: paradox BerichtGeplaatst: do 05 jan 2017 19:43
    —
Hi allen,

Ik kwam artikel 3:125 BW tegen over bezitsbescherming. In mijn tekstboek staat dat dit artikel geldt voor elke bezitter, zowel bezitter/niet-eigenaar als bezitter/eigenaar. Ik kan me alleen geen voorbeeld verzinnen dat een bezitter/niet-eigenaar zich beroept op dit artikel.
Zou iemand mij een voorbeeld kunnen geven? Ik dacht zelf aan het bezit dat van een dief - die dus die bezitter/niet-eigenaar is - wordt gestolen en dat dus de dief waar het bezit van gestolen is, zich beroept op bezitsbescherming.

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 05 jan 2017 23:08
    —
Omdat art. 3:125 BW slechts vereist dat de inroeper ervan het bezit heeft, hoeft die persoon niet te bewijzen dat hij eigenaar is. Art. 3:125 is dus bijvoorbeeld handig als de eigenaar niet eenvoudig kan aantonen dat hij eigenaar is, maar wel dat hij het bezit had.

#3:  Auteur: Harry Runia BerichtGeplaatst: di 01 aug 2017 0:33
    —
Beetje late reactie, maar het hoeft niet per sé een dief te zijn of een eigenaar die zich beroept op bezitsbescherming.

Denk bijvoorbeeld aan iemand die een roerende zaak verwierf op grond van een nietige of later vernietigde titel. Die kan daardoor geen recht op de zaak doen gelden, maar kan wel bezitsbescherming vragen.

Wie hier echt geďnteresseerd in is verwijs ik graag naar mijn proefschrift. Wink



Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl