Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 15 mei 2024 3:19
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Besluit Last onder Dwangsom
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
funlovin



Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: za 24 nov 2007 14:59    Onderwerp: Besluit Last onder Dwangsom Reageer met quote Naar onder Naar boven

Graag jullie advies in deze:

Ik heb een ondernemer een voornemen LOD gestuurd, met daarin de reden van de LOD (overtreding artikel 2.1.9 APV) en wat de LOD inhoud (€ 100,-- per dag met een maximum van € 3.000,--).

De ondernemer heeft binnen een week zijn bedenking kenbaar gemaakt, maar deze is niet zodanig dat de last niet opgelegd wordt. In een 2e brief wordt hem daadwerkelijk de last opgelegd met de woorden: 'Bovenstaande (de bedenking) geeft mij geen reden af te zien van mijn voornemen u een LOD op te leggen. Bij deze leg ik u, op grond van mijn bevoegdheid genoemd in artikel 125 van de Gemeentewet de last ook daadwerkelijk op."

Ondernemer heeft bezwaar aangetekend tegen dit besluit. Als reden voert hij aan dat niet duidelijk is gemaakt in het besluit zelf, wat het besluit precies inhoudt.

Ik heb te horen gekregen dat deze zaak ingetrokken moet worden om bovenstaande reden. En dat de procedure opnieuw opgestart moet worden, dus weer een voornemen - tijd voor bedenking/ongedaan maken overtreding - besluit - eventueel verbeuring.

Mijn vragen:
1. Kan ik in deze een herstelbesluit opmaken?
2. Wat moet er in elk geval in een besluit staan? Waar het een bezwaarschrift betreft, wordt aangegeven in de AWB waar deze aan moet voldoen. Waar kan ik hetzelfde vinden voor een besluit?
3. Is het niet voldoende dat het voornemen uitlegt wat LOD inhoudt?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 24 nov 2007 15:32    Onderwerp: Re: Besluit Last onder Dwangsom Reageer met quote Naar onder Naar boven

funlovin schreef:
Ondernemer heeft bezwaar aangetekend tegen dit besluit. Als reden voert hij aan dat niet duidelijk is gemaakt in het besluit zelf, wat het besluit precies inhoudt.

Ik heb te horen gekregen dat deze zaak ingetrokken moet worden om bovenstaande reden.

Begrijp ik het goed dat het probleem is dat het besluit slechts verwijst naar de eerdere brief in plaats van de relevante inhoud van die eerdere brief te herhalen?

Het is voor mij niet vanzelfsprekend dat dit al grond is om een besluit te vernietigen, al vind ik het ook niet helemaal onbegrijpelijk.

Quote:
En dat de procedure opnieuw opgestart moet worden, dus weer een voornemen - tijd voor bedenking/ongedaan maken overtreding - besluit - eventueel verbeuring.

Heb ik het goed dat het voornemen wordt gestuurd in verband met art. 4:8 Awb?

Dan lijkt het mij gezien art. 4:11 sub b Awb niet nodig om opnieuw een voornemen te sturen. Als ik niet iets over het hoofd zie, kun je direct een gecorrigeerd besluit sturen.

Quote:
Mijn vragen:
1. Kan ik in deze een herstelbesluit opmaken?
2. Wat moet er in elk geval in een besluit staan? Waar het een bezwaarschrift betreft, wordt aangegeven in de AWB waar deze aan moet voldoen. Waar kan ik hetzelfde vinden voor een besluit?
3. Is het niet voldoende dat het voornemen uitlegt wat LOD inhoudt?

1. Ja.
2. Ik vind in de Awb geen duidelijke opsomming, maar in ieder geval moet het duidelijk zijn om welk besluit het gaat, dient het besluit te worden gemotiveerd (art. 3:46, 47 Awb) en dienen rechtsmiddelen te worden vermeld (art. 3:45 Awb).
3. Blijkbaar moeten zowel het voornemen als het besluit zelf omschrijven wat de LOD inhoudt.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
lesley82

lesley82

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 32


BerichtGeplaatst: do 29 nov 2007 14:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

3. Besluit LOD:

Artikel 5:32 Awb

[...]
-4. Het bestuursorgaan stelt de dwangsom vast hetzij op een bedrag ineens, hetzij op een bedrag per tijdseenheid waarin de last niet is uitgevoerd, dan wel per overtreding van de last. Het bestuursorgaan stelt tevens een bedrag vast waarboven geen dwangsom meer wordt verbeurd. Het vastgestelde bedrag staat in redelijke verhouding tot de zwaarte van het geschonden belang en de beoogde werking van de dwangsomoplegging.

-5. In de beschikking tot oplegging van een last onder dwangsom die strekt tot het ongedaan maken van een overtreding of het voorkomen van verdere overtreding, wordt een termijn gesteld gedurende welke de overtreder de last kan uitvoeren zonder dat een dwangsom wordt verbeurd.

+

Hetgeen hierboven onder 1 & 2 is vermeld.
_________________
Nil volentibus arduum.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: do 29 nov 2007 22:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zijn er geen standaarden van bij de gemeente?

Het is naast het bovenstaande belangrijk om de exacte grondslag aan te geven op basis waarvan je zegt dat een overtreding plaats vindt. (wetsartikel of vergunningsartikel, feitelijke situatie waardoor betreffend artikel overtreden wordt)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 29 nov 2007 22:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar staat het vast dat het niet voldoende is om te verwijzen naar een eerdere brief waarin al deze gegevens staan vermeld?

Het verbaast mij niet dat een verwijzing niet volstaat, maar met een wettelijke bepaling of jurisprudentie van die strekking ben ik niet bekend. Ik weet bijv. wel dat voor de motivering van een besluit soms volstaan wordt met een verwijzing naar een eerdere brief (en ik neem aan dat dat door de beugel kan).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
lesley82

lesley82

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 32


BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2007 11:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is volgens mij als het om een advies gaat of als er geen sprake is van gewijzigde omstandigheden.
_________________
Nil volentibus arduum.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2007 15:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lesley82 schreef:
Dat is volgens mij als het om een advies gaat of als er geen sprake is van gewijzigde omstandigheden.

Wat is?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2007 15:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Maar staat het vast dat het niet voldoende is om te verwijzen naar een eerdere brief waarin al deze gegevens staan vermeld?

Het verbaast mij niet dat een verwijzing niet volstaat, maar met een wettelijke bepaling of jurisprudentie van die strekking ben ik niet bekend. Ik weet bijv. wel dat voor de motivering van een besluit soms volstaan wordt met een verwijzing naar een eerdere brief (en ik neem aan dat dat door de beugel kan).


Dat lijkt mij niet voldoende. Op een dergelijk besluit
(i.c. last onder dwangsom) kunnen belanghebbenden bezwaar maken. Als deze belanghebbenden enkel kennis kunnen nemen van een verwijzing als motivering dan lijkt me dat je dan niet voldaan hebt aan een deugdelijke motiveringsplicht.

Zo kun je bijvoorbeeld in zijn algemeenheid bij een besluit wel volstaan met een verwijzing naar een beleidsregel (al leg je dan meestal toch nog iets uit daarover) maar niet naar een richtlijn, hier dien je de relevante passage uit over te nemen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2007 16:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Dat lijkt mij niet voldoende. Op een dergelijk besluit
(i.c. last onder dwangsom) kunnen belanghebbenden bezwaar maken. Als deze belanghebbenden enkel kennis kunnen nemen van een verwijzing als motivering dan lijkt me dat je dan niet voldaan hebt aan een deugdelijke motiveringsplicht.

Even voor de duidelijkheid: bij de vragenstelster gaat het niet alleen om de motivering, maar ook om de omschrijving van de LOD. Of dit veel uitmaakt weet ik niet.

Een LOD lijkt mij slechts aan 1 persoon gericht, dus hoeft slechts aan die persoon te worden bekendgemaakt (art. 3:41 Awb). De kring van personen die de eerdere brief heeft ontvangen lijkt mij ruimer (art. 4:8 Awb). Aan de personen die een zienswijze naar voren hebben gebracht wordt van het besluit mededeling gedaan (art. 3:43 Awb). Deze personen hebben normaal gesproken die eerdere brief ontvangen (art. 4:8 Awb).

Een verwijzing in het besluit naar de eerdere brief lijkt in beginsel dus voldoende informatie te geven.

Ik zie zelf geen dwingende reden waarom dit niet voldoende zou zijn. Maar het zou me ook niet heel erg verbazen als in jurisprudentie is uitgemaakt dat dit niet voldoende is. Het juiste antwoord weet ik niet.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2007 16:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik zie zelf geen dwingende reden waarom dit niet voldoende zou zijn. Maar het zou me ook niet heel erg verbazen als in jurisprudentie is uitgemaakt dat dit niet voldoende is. Het juiste antwoord weet ik niet.

De motivering moet hoe dan ook opgenomen zijn in het besluit. Het feit dat de betreffende argumenten al eerder zijn aangevoerd jegens de betreffende belanghebbende doet daar niets aan af. Het motiveringsbeginsel betreft tenslotte het besluit, niet het integrale optreden van het bestuursorgaan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2007 17:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Akkoord, maar een in het besluit opgenomen passage als
Quote:
Beoordeling van uw bezwaar:
Ik ben van mening dat de aanslag juist is. De reden(en) daarvoor gaf ik u in mijn brief van (...).

wordt door de belastingdienst blijkbaar gezien als deugdelijke motivering (weliswaar in de zin van art. 7:12 Awb, maar dat lijkt mij geen verschil te maken).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds