Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 6:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Beslissing Informatie Beheer Groep
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
heijd316



Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 14


BerichtGeplaatst: do 17 mei 2007 23:56    Onderwerp: Beslissing Informatie Beheer Groep Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

Ik zit even met een vraagje over een beslissing van de IBG. Na jarenlange geestelijke en lichamelijke mishandelingen is mijn schoonzusje afgelopen maart haar ouderlijk huis 'ontvlucht'. In april heeft zij bij de IBG een verzoek ingediend om het inkomen van haar ouders buiten beschouwing te laten bij de vaststelling van de hoogte van de aanvullende beurs (doordat zij zelf amper inkomen heeft zal deze dan maximaal zijn). De grond voor dit verzoek is, in de woorden van de IBG, een 'ernstig, onverzoenlijk conflict'.

Afgelopen week heeft zij een negatieve beslissing ontvangen op dit verzoek. De IBG schrijft dat zij de situatie inschatten als verre van ideaal, maar niet ernstig genoeg.

Mijn vraag is of iemand een idee heeft aan welke criteria de IBG deze verzoeken daadwerkelijk toetst. Jarenlange geestelijke en lichamelijke mishandeling lijkt mij toch een ernstig conflict, en wegens de grote kans op herhaling ook onverzoenbaar. Verder vraag ik mij af in hoeverre de afwijzing van de IBG deugdelijk gemotiveerd is. Ik ben zelf niet zo thuis in het bestuursrecht, maar ik dacht dat er toch altijd een redelijke motivering vermeld moest worden.

Ik ben bezig met het schrijven van een bezwaarschrift, alle info is welkom!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 18 mei 2007 7:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

We hebben er recentelijk een topic over gehad. Daarin vind je ook wel een link naar de folder van de IB Groep hierover.

Bij mij begint het idee te ontstaan dat de IB Groep werkelijk heel slecht met dit soort zaken omgaat. Kort geleden kwam ik eenzelfde iets namelijk ook weer tegen. Die student had een zeer goed onderbouwd bezwaar gemaakt (juist omdat hij voldeed aan alle voorwaarden en dat ook kon aantonen), maar dat wordt dan gewoon afgewezen met een briefje in de trant van "Rot voor je, maar conflicten mogen geen financiële grondslag hebben."

Wat je kunt doen is zo goed mogelijk ingaan op de criteria die de IB Groep in de folder noemt en ingaan op de grond voor de afwijzing. Mocht het bezwaar afgewezen worden, dan kun je nog in beroep.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
heijd316



Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 14


BerichtGeplaatst: vr 18 mei 2007 9:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je reactie! Dat topic heb ik inderdaad gelezen, en de folder (uiteraard) ook. Het probleem is echter dat de IBG nu juist géén criteria noemt; het criterium is een ernstig, onverzoenlijk conflict, maar hoe dit getoetst wordt, dat weet niet niemand.

Er moeten ergens criteria zijn waaraan zij toetsen, ik kan me niet voorstellen dat bij iedere zaak die voorbij komt een medewerker op gevoel of iets dergelijks een beslissing neemt.

Wel vond ik op internet wat info, waarin staat aangegeven dat de conflicten betrekking kunnen hebben op religie/geloofsovertuiging, incest of andere lichamelijke mishandeling. Nu is er in dit geval juist sprake van lichamelijke (en geesteijke) mishandeling, dus het is mij echt een raadsel waarom het verzoek is afgewezen. Een deugdelijkere motivering had dan ook wel handig geweest (dan weet je ook direct wat je hard moet maken).

Nogmaals bedankt voor je reactie!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 18 mei 2007 18:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De tip die in het andere topic werd gegeven (ga langs een IBG steunpunt) is nog niet zo gek.

De brochure geeft je wel wat handvaten. Het gaat er om dat zo veel mogelijk wordt onderbouwd dat er een ernstig en onverzoenlijk conflict ligt. In het geval van je zus wordt het ietwat lastig dat ze pas in maart jl. is weggelopen, omdat dat vrij recent is en er dus nog van alles kan gebeuren.
Het zal zéker goed zijn een verklaring van de huisarts en een evt. gedragsdeskundige (dat ligt er aan of je zus in behandeling is) bij te sluiten.

Verder zou ik in je bezwaarschrift ook even vermelden dat je hoopt dat dit voldoende informatie geeft, dat jou (nu ja, je zus dus) de criteria niet duidelijk zijn omdat dat ook niet zo is verwoord in de afwijzing, dat je dus niet kunt ingaan op een motivering, maar dat je in verband met e.e.a. graag bereid bent aanvullende informatie te verstrekken.

Een andere mogelijkheid is natuurlijk de ouders er nog even op te wijzen dat ze wel degelijk de ouderbijdrage verschuldigd zijn, die ze kunnen storten op banknummer XYZ. Ouders hebben namelijk een wettelijke onderhoudsplicht tot het 21e levensjaar van het kind. Zie daarvoor 1:395a BW
Wie weet leidt dit tot een afwijzigingsbrief van hun kant die je dan ook nog kunt gebruiken?

In jullie geval vermoed echter dat zus zelf onafhankelijk wil zijn van de ouders. Klopt dat? In dat geval nóg een alternatief als het met bezwaar en beroep niet lukt: dan maar een baantje er bij.

Maar eerst maar even langs een steunpunt en daarna het bezwaarschrift indienen!

Heel veel succes daarmee.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Marinus Hoorntje








Berichten: 24


BerichtGeplaatst: di 22 mei 2007 10:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LJN: AZ9945: "Het is een algemeen beginsel van bestuursprocesrecht dat datgene wat een bestuursorgaan stelt zodanig moet zijn ingericht dat het gericht kan worden betwist door belanghebbenden. Het bestuursorgaan dient zijn besluit derhalve zodanig te motiveren dat de daaraan ten grondslag liggen feiten en omstandigheden kenbaar en verifieerbaar zijn."

Als je tegen het besluit van de IBG bezwaar maakt, kun je direct aan de voorzieningenrechter om een voorlopige voorziening vragen (kort geding). Dan krijg je snel een uitspraak en dat kost je in het slechtste geval alleen maar een beetje griffierecht.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 22 mei 2007 11:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan moeten we die maar eens naar de IB Groep gaan sturen. ...
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
heijd316



Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 14


BerichtGeplaatst: di 22 mei 2007 11:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor jullie reacties!

Een verklaring van een gedragsdeskundige was in dit geval ook meegestuurd; de maatschappelijk werkster waar zij onder behandeling is, heeft een verklaring geschreven. Ook voor het bezwaarschrift vragen we haar weer een verklaring te schrijven. Maatschappelijk werk wordt trouwens in de folder van de IBG genoemd als een van de instanties die hierover kan (en mag) verklaren.

Komende vrijdag gaan we even langs bij het steunpunt. Verder ben ik via de studentendecaan hier op de universiteit aan het kijken of we achter de criteria kunnen komen (mijn schoonzusje zelf doet een MBO opleiding, waar ze alleen een vertrouwenspersoon kennen, en die blijkt totaal niets te weten).

Hopelijjk gaat het goedkomen. Mocht ik meer weten dan horen jullie het, ik kan me voorstellen dat er wellicht anderen zijn dit met dit soort problemen kampen en er iets aan hebben!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Marinus Hoorntje








Berichten: 24


BerichtGeplaatst: di 22 mei 2007 12:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De uitspraak waar ik op wees verplicht de IBG om zélf de criteria aan te geven. Daar hoef jij dus niet naar op zoek. De IBG had, voor zover benodigd, ook zélf nader onderzoek moeten doen naar de door jou opgegeven omstandigheden. Maar er is meer. De IBG is niet alleen verplicht om de criteria duidelijk te maken, het moet er eveneens voor zorgen dat de beoordeling van jouw aanvraag inzichtelijk, verifieerbaar en toetsbaar is (LJN: AX2058). Je moet ze hiermee confronteren, zodanig dat het (in het beste geval) leidt tot herziening van het bestreden besluit hangende bezwaar. Realiseer je dat als je ervoor kiest om de volle bezwaarschriftenprocedure te doorlopen, het nog maanden kan duren voordat je geld ziet. De voorzieningenrechter kan met wat geluk binnen een maand uitspraak doen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
heijd316



Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 14


BerichtGeplaatst: wo 23 mei 2007 16:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb inmiddels telefonisch contact gehad met de IB-Groep. Het verzoek is volgens hen afgewezen omdat niet duidelijk genoeg was dat het conflict al bestond voor mijn schoonzusje bij haar ouders wegging (alsof je voor je lol alles achter laat). Verder bleek de lichamelijke mishandeling niet genoeg.

Dat moet in het bezwaarschrift dus duidelijker naar voren komen, met voorbeelden. De derdenverklaring, van de maatschappelijk werkster, moet daarnaast de brief compleet ondersteunen: zij moet de voorbeelden die je geeft bevestigen, en daarnaast moet zij (net als de indiener van het verzoek), ook met voorbeelden aangeven welke gevolgen de situatie nu nog heeft.

De bezwaarschriftprocedure mag trouwens maximaal 6 weken duren (ik geloof met eventueel eenmaal een verlenging van de termijn met 4 weken), dit ingevolge art. 7:10 Awb.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
heijd316



Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 14


BerichtGeplaatst: do 16 aug 2007 12:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In juni is het bezwaarschrift ingediend. Ik zou bijna zeggen, uiteraard, heeft de IBG de 6-weken termijn overschreden. Na een belletje is het bezwaar echter binnen een week behandeld. En het bezwaarschrift is toegewezen: het inkomen van haar ouders wordt buiten beschouwing gelaten, hetgeen er op neerkomt dat ze een volledige aanvullende beurs krijgt.

Nogmaals bedankt voor jullie berichten!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 16 aug 2007 13:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hee, wat een ontzettend goed nieuws!! Gefeliciteerd!
En hartstikke leuk dat je de afloop laat weten.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds