Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 10:28
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Beruchte gevangenis op het bekende eiland in de Carribean
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 05 apr 2007 14:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dirkvt schreef:
Kan ik van hier uit geen civiel proces voeren tegen een buitenlandse staat, waarvan ik vind, dat deze mij onrecht heeft aangedaan? Moet ik dan vestigen in die staat om dit proces te realiseren ? Klink eigenlijk nogal onrechtvaardig.

Dat zou ingaan tegen het beginsel van de soevereine gelijkwaardigheid van staten. Een civiel proces in de ene staat tegen een andere staat is wel mogelijk wanneer het gaat om een geschil waarin die andere staat heeft gehandeld op voet van gelijkheid met gewone (rechts)personen, bijv. op basis van een gewone privaatrechtelijke overeenkomst.

Het idee is dat één land niet kan bepalen wat (on)rechtvaardig is voor een ander land. Om te bepalen wat onrechtvaardig is tussen landen heb je het internationale recht.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dirkvt



Leeftijd: 77
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 17


BerichtGeplaatst: vr 06 apr 2007 10:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor de reaktie.
Maar het moet toch kunnen, dat ik als privepersoon een staat waarin ik zelf niet woon, maar op wiens grondgebied mij iets onrechtmatigs (naar mijn gevoel) is aangedaan, civielrechterlijk aanspreek daarvoor ?

Misschien kan ik het idee schetsen met een volgend voorbeeld: ik woon in Nederland, ga met de auto naar Belgie en krijg een ongeval aantoonbaar te wijten aan slecht onderhoud van de weg. Ik moet dan vanuit Nederland de Belgische staat civiel aansprakelijk stellen voor de gevolgen van mijn ongeval. Correct? Vergelijkbaar met onze casus ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 06 apr 2007 12:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dirkvt schreef:
Misschien kan ik het idee schetsen met een volgend voorbeeld: ik woon in Nederland, ga met de auto naar Belgie en krijg een ongeval aantoonbaar te wijten aan slecht onderhoud van de weg. Ik moet dan vanuit Nederland de Belgische staat civiel aansprakelijk stellen voor de gevolgen van mijn ongeval. Correct? Vergelijkbaar met onze casus ?

Dan moet je in België de Belgische staat aansprakelijk stellen. De Nederlandse rechter zou in dit geval zelfs geen rechtsmacht hebben wanneer je door een inwoner van België, in België, was aangereden.

Het is interessanter wanneer de Belgische staat jou in Nederland schade berokkent. In dat geval heeft de Nederlandse rechter geen rechtsmacht wegens de immuniteit van de Belgische staat (art 13a Wet algemene bepalingen). Dit geldt ook wanneer je in Nederland een onderdeel van een vreemd staat aanklaagt, bijvoorbeeld de stad Antwerpen. Je zult of in België moeten procederen, of aan de staat Nederland vragen langs diplomatieke weg tot een oplossing te komen.

Zoals gezegd geldt staatsimmuniteit niet voor handelingen die zijn verricht op voet van gelijkheid met private partijen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dirkvt



Leeftijd: 77
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 17


BerichtGeplaatst: vr 06 apr 2007 17:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt!
Enig idee, hoe onze vrijgekomen gevangenen dan wel iets kunnen doen om enigszins een genoegdoening te krijgen, zowel financieel als moreel met maximale impact voor de verantwoordelijken van de tegenpartij ?

Zouden de betrokkenen overigens wel via een advocaat in de VS - en dus op het grondgebied - iets kunnen uitrichten tegen de verantwoordelijken ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 06 apr 2007 18:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als een gevangene pas na een veroordeling vrijkomt (zoals de Australiër die onlangs vrijkwam), lijkt het me een kansloze zaak om in de VS te procederen.

Als een gevangene wordt vrijgesproken is er misschien kans, maar vrijspraak is niet hetzelfde als een bewijs van je onschuld, en zelfs wanneer iemand onschuldig blijkt, kan de detentie nog als rechtmatig worden beoordeeld.

Er lopen in de VS vrij veel zaken over de rechtmatigheid van de detentie en van de militaire tribunalen. Wat precies de juridische stand van zaken is weet ik niet, maar ik vermoed dat de Amerikaanse rechter de gang van zaken met wat aanpassingen uiteindelijk wel zal goedkeuren.

In ieder geval lijkt het me denkbaar dat in bepaalde gevallen met succes een soort schadevergoeding voor de vele jaren gevangenschap geclaimd kan worden. Maar echt iets zinnigs kan ik er eigenlijk niet over zeggen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dirkvt



Leeftijd: 77
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 17


BerichtGeplaatst: vr 06 apr 2007 18:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

"Als een gevangene wordt vrijgesproken is er misschien kans, maar vrijspraak is niet hetzelfde als een bewijs van je onschuld, en zelfs wanneer iemand onschuldig blijkt, kan de detentie nog als rechtmatig worden beoordeeld. "

De detentie kan wel als rechtmatig worden beoordeeld, maar het draait hier om de wijze waarop dit blijkbaar is uitgevoerd. Dit geldt ook voor "schuldigen". Niemand heeft het enig formeel recht martelingen toe te passen op gedetineerden. Wellicht kan zelfs in de VS een rechter dit doen uitspreken. De vraag is dan daarna, of vervolgstappen zinvol zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds