Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 1:23
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Beroep belastingschuld overledene kansrijk of kansloos?
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
hermanJ



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 237


BerichtGeplaatst: do 28 jan 2016 13:51    Onderwerp: Beroep belastingschuld overledene kansrijk of kansloos? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een in 2015 overleden familielid heeft vanaf 2003 geen aangifte IB gedaan. Hij had een kleine zaak die de facto vanaf 2003 verlies draaide (zoals blijkt uit zijn bonnenboekje met facturen). Door zijn nalatigheid zitten de erven (zijn kinderen) nu met een eventuele (erfenis beneficiair aanvaard) flinke belastingschuld die aanzienlijk groter is dan de “baten” (1/2 van woning). Voor 2010 kan alsnog aangifte gedaan worden, maar de schattingen van de belastingdienst van voor 2010 zijn definitief en onherroepelijk.
Over de BTW-belastingschuld doet de ambtenaar die het verzoek tot kwijtschelding behandelde geen uitspraak.

De belastingdienst geeft aan dat beroep bij de rechtbank mogelijk is tegen het besluit dat de ambtshalve opgelegde aanslagen IB van voor 2010 definitief en onherroepelijk zijn.

Vragen:
- heeft het zin om in beroep te gaan tegen de aanslagen IB 2003 t/m 2009?
- Kan de rechter de erven “onontvankelijk” verklaren (helaas te laat)?
- Moeten de erven een advocaat nemen of mag een gemachtigde het beroep voeren?
- Zal de rechter alsnog de (boekhoud) stukken van voor 2010 in behandeling willen nemen?
- De belastingdienst heeft enorme boetes opgelegd, telkenmale. Is dat niet het beboeten voor hetzelfde feit (nml geen aangifte doen), zodat slechts een verzuimboete moet worden opgelegd?
- De ambtshalve aanslagen zijn geschat: uit de opgelegde bedragen voor de verschillende jaren zit enorme variatie hetgeen mij doet denken dat de belastingdienst willekeurig aanslagen heeft opgelegd zonder enige onderbouwing. Stel dat de rechter beroep toestaat: is dit dan een argument tegen de stellingen van de belastingdienst?

Sorry voor de vele vragen, maar het is een gecompliceerde zaak, die nog allerlei andere aspecten kent waar ik misschien later nog op in ga, maar die nu nog niet relevant zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: di 02 feb 2016 16:05    Onderwerp: Re: Beroep belastingschuld overledene kansrijk of kansloos? Reageer met quote Naar onder Naar boven

hermanJ schreef:
Vragen:
1. - heeft het zin om in beroep te gaan tegen de aanslagen IB 2003 t/m 2009?
Doorgaans niet, alleen als de aanslagen nog niet definitief zijn, kun je daarmee bij de rechter terecht. Daarna resteert slechts een verzoek om ambtshalve vermindering of om kwijtschelding. Wat voor besluit is er genomen? Is dat een afwijzing van een verzoek om ambtshalve vermindering, of een niet-ontvankelijkverklaring van een bezwaar?
Quote:

2. - Kan de rechter de erven “onontvankelijk” verklaren (helaas te laat)?
Je kunt in beroep tegen een niet-ontvankelijkverklaring van een bezwaarschrift. Als het bezwaar terecht niet-ontvankelijk verklaard is, verklaard de rechter het beroep ongegrond. Dat is slechts een technisch verschil, want het resultaat is hetzelfde: je krijgt geen gelijk.
Quote:

3. - Moeten de erven een advocaat nemen of mag een gemachtigde het beroep voeren?
Bij de belastingrechter mag iedereen procederen: dat mag je zelf doen, je mag de buurman machtigen, maar (als fiscalist zeg ik altijd) liever een belastingadviseur. Een advocaat mag ook, maar de doorsnee advocaat komt in fiscale zaken niet heel veel verder dan de formele kant van de zaak. Nu is dat hier wel de eerste drempel die overwonnen moet worden, maar áls dat zou lukken, wil je daarna ook graag inhoudelijk gelijk krijgen. Er zijn ook advocaat-belastingkundigen, die hebben wel (ook) een fiscale opleiding genoten.
Quote:

4. - Zal de rechter alsnog de (boekhoud) stukken van voor 2010 in behandeling willen nemen?
Als je over die eerste drempel van ontvankelijkheid heen komt wel. Maar die kans is vrij klein.
Quote:

5. - De belastingdienst heeft enorme boetes opgelegd, telkenmale. Is dat niet het beboeten voor hetzelfde feit (nml geen aangifte doen), zodat slechts een verzuimboete moet worden opgelegd?
Nee. Als je elk jaar iemand vermoordt, wordt je ook voor iedere moord vervolgd. MAAR: art. 5:42 Awb bepaalt dat als iemand is overleden, diens openstaande bestuurlijke boetes komen te vervallen. De erven hoeven de boetes dus niet te betalen (anders zouden zij gestraft worden voor iets dat de erflater heeft gedaan). Dat moet de Belastingdienst uit zichzelf regelen, maar het kan geen kwaad de inspecteur daar nog even op te wijzen.
Quote:

6. - De ambtshalve aanslagen zijn geschat: uit de opgelegde bedragen voor de verschillende jaren zit enorme variatie hetgeen mij doet denken dat de belastingdienst willekeurig aanslagen heeft opgelegd zonder enige onderbouwing. Stel dat de rechter beroep toestaat: is dit dan een argument tegen de stellingen van de belastingdienst?
De inspecteur moet een redelijke schatting doen. Die kan van jaar tot jaar verschillen. Strikt genomen kun je met het enkele argument van de verschillen dus niet zoveel, maar als de onderbouwing van de schatting niet blijkt te kloppen, dan kun je daar wel wat mee. Als je overigens kunt bewijzen (dat is veel moeilijker dan het normale 'aannemelijk maken' en blijkt ook vaak een te zware opgave te zijn) wat het werkelijke inkomen is geweest, dan gaan de schattingen ook van tafel. Vaak lukt dat echter niet en hier heb je dan ook nog eens de formele hobbel te nemen.
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hermanJ



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 237


BerichtGeplaatst: di 02 feb 2016 18:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt Ronald. Ongeveer wat ik verwachte.

Wel fijn dat die boetes kunnen worden kwijtgescholden, die staan nu nog wel op de verzamellijst die de belastingdienst heeft gestuurd (overigens zeggen ze: "hieraan kunnen geen rechten worden ontleend"). Ik ga er achter aan.

Zelf had ik nog bedacht dat de hardheidsclausule wellicht toepasbaar is, maar als ik lees wat de belastingdienst daarover schrijft (njiet beoogd door de wetgever) dan lijkt me dat niet van toepassing.

Ook het verdrag van de rechten van het kind (EU) lijkt geen uitkomst te bieden (want de nationale belastingwetten zijn "heilig").

Het wordt dus of "dealen" met de belastingdienst (en de schuld terugbrengen tot een kwart, nog steeds een bedrag dat ik graag zou hebben) of de erfenis verwerpen. In dat laatste geval zit de belastingdienst met een deel vd woning, de andere helft is van de moeder vd erven en nog een hypotheekje. Kunnen ze huur gaan vragen ...... want ze er uit zetten zal metr huurbescherming niet zo gemakkelijk gaanj, al helemaal niet als moeder de poot stijf houdt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
De Fiscalist

De Fiscalist

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 83


BerichtGeplaatst: wo 03 feb 2016 15:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zo inschatten dat dit met de fiscus wel te regelen moet zijn. Zeker indien de onderneming aantoonbaar verlies draaide.

Een goed gemotiveerd verzoek om ambtshalve vermindering zou wel eens het gewenste resultaat kunnen geven. Degene die er een zootje van heeft gemaakt is er immers niet meer.

Ik raad je wel aan een goede fiscalist in de arm te nemen. Er valt veel te winnen, maar ook veel te verliezen.
_________________
Dit bericht is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet noodzakelijkerwijs de visie uw belastingadviseur in Den Haag
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds