Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 15:29
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Berechting van soevereine mens
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: di 07 feb 2012 16:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb veel van het voorgaande niet gelezen. Volgens mij hoeft dat ook niet, want het hele stuk loopt erop mis dat een rechter een door een bepaalde rechtssysteem aangewezen orgaan is. De rechter ontleent zijn bevoegdheden aan dat rechtssysteem en kan in beginsel alleen dat recht toepassen (tenzij dat rechtssysteem zelf meent dat er ruimte is voor toepassing van andere systemen). De rechter die buiten het gestelde recht treedt, doet dat imho als ambteloos burger zonder enige rechtsmacht.

Anders gezegd: als een persoon soeverein is, bepaalt alleen hijzelf welk recht op hem van toepassing is. Geen enkele rechter zal dan rechtsmacht over hem hebben, tenzij hij die zelf verstrekt heeft. Welke rechten hij dan heeft is een zinloze vraag omdat de persoon dat dan zelf bedenkt.\

Let wel: dat er niemand rechtsmacht over soevereine personen heeft, wil niet zeggen dat geweld tegen hem verboden is. Dat is alleen zo het natuurrecht, zo dat bestaat, een verbod op geweld bevat. In dat laatste geval kun je je echter weer afvragen of de persoon nog werkelijk soeverein is. Hij beslist dat immers niet meer werkelijk over het op hem van toepassing zijnde recht. Ik denk dat hij zijn soevereine status dan verloren heeft.

Verder vind ik de gedachte van soevereine personen onzin, omdat het niet zinnig is mensen louter als individu te beschouwen. Mensen leven in groepen, zodat de wisselwerking tussen individu en collectief het uitgangspunt moet zijn.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
legalrebel



Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 413


BerichtGeplaatst: di 07 feb 2012 19:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides
Quote:
De gevolgen van staatloosheid zijn ernstig. De staatloze bestaat als het ware juridisch niet. Wie geen nationaliteit heeft wordt door geen enkele overheid erkend. Dit houdt onder andere in dat men geen paspoort of andere documenten krijgt waardoor men niet (internationaal) kan reizen. In principe betekent dit dat men ook niet in aanmerking komt voor een verblijfsvergunning en dus door iedere overheid het land kan worden uitgezet. Men kan geen registergoederen verkrijgen en geen erfgenaam zijn. Verder heeft men geen recht op sociale voorzieningen en kan men zich niet registreren in het bevolkingsregister. Hierdoor zullen ook de (witte) betaalde banen in principe niet meer tot de mogelijkheden behoren en kan men zich niet verzekeren. Men is kortom vogelvrij beroofd van iedere mogelijkheid een bestaan op te bouwen.
(wikipedia)

Laten we zeggen dat het probleem praktisch is. Geen identiteitsbewijs, geen registratie in enig register, geen woonadres enz. geen boete!
@duch
Quote:
Verder vind ik de gedachte van soevereine personen onzin, omdat het niet zinnig is mensen louter als individu te beschouwen. Mensen leven in groepen, zodat de wisselwerking tussen individu en collectief het uitgangspunt moet zijn.

Zonder twijfel zullen soevereine mensen weer groepen vormen.
Het belangrijke punt is dat de soevereine mens dit op vrijwillige basis wil doen.
Ze zien het huidige rechtssysteem als een gedwongen huwelijk. Uiteindelijk zul je toch weer uitkomen bij een of ander soort democratie. Dan wel met het verschil dat de soevereine mensen hun individuele vrijheid belangrijker vinden dan de society als geheel. Je zou het kunnen zien als het verschil tussen arenden en mieren. Onze huidige samenleving is gaan lijken op een mierenkolonie, waar de individu totaal ondergeschikt is aan de kolonie. De mierenkolonie is dan nog het gevolg van natuurlijke processen, in de menselijke samenleving waar politiek dit proces probeert te sturen zijn het de grillen van de politici, die toevallig op dat moment aan de macht zijn.
De soevereine mens heeft een heel sterk gevoel voor rechtvaardigheid. Hij is niet geïnteresseerd in een samenleving waar iedereen maar zijn gang kan gaan. Vandaar dat hij een beroep doet op de universele wetten en de mensenrechten.
Dan moet ik weer terug komen op mijn vorige betoog, en wat Twan Tak emeritus hoogleraar staatsrecht hierover gezegd heeft:

Quote:
Pan kikkers
De professor moet voor de dieperliggende oorzaak ver terug in de tijd. Dat wil zeggen naar de tijd van de opkomst van de democratie, waarbij de macht verschoof van een kleine, beperkte groep naar het hele volk. ‘Dat leidde in alle landen tot een omslag in de politiek. Het ging meer dan ooit draaien om beheersbaarheid, want het volk, dat is een pan met kikkers.

'Je ziet de geboorte van denkbeelden en normen, gefundeerd op wat zogenaamd goed is voor het volk. Die normen worden gesteld met als doel de groep te kunnen beheersen. Om lijn in het geheel te krijgen, wordt bij het opstellen van de regels niet vanuit het individu geredeneerd, maar vanuit de groep. Dat is wel zo efficiënt. Wat we nu zien, is dat het Nederland in zijn grip krijgt. De norm, de algemene regel, is heilig. Maar er zijn juist te veel van en er komen er te veel bij. Alles wordt gestandaardiseerd.’

De soevereine mens is zich heel bewust van deze beperking van zijn vrijheden. In Nederland worden die beperkingen wetten. Het zijn wetten die totaal niks meer te maken hebben met de moraliteit.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Independent



Leeftijd: 59
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: za 25 feb 2012 18:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

legalrebel schreef:

Laten we zeggen dat het probleem praktisch is. Geen identiteitsbewijs, geen registratie in enig register, geen woonadres enz. geen boete!


Correct. Maar alléén als er geen fysieke schade aan anderen of hun bezittingen gedaan zijn.

Ik ben het helemaal eens met de stelling dat een mens vrij geboren wordt en de keuze heeft om wel of geen onderdaan te zijn van het staatshoofd van de Staat der Nederlanden. Het probleem is dat deze keuzemogelijkheid niet erg toegankelijk is.

Ouders geven hun kinderen aan bij de gemeente, en het kind wordt ingeschreven in het bevolkingsregister en ontvangt zijn/haar belastingnummer (als onderdaan en Nederlands burger). Je hebt dit nummer voor alle staatsvoorzieningen nodig.

In mijn geval heb ik enkele jaren geleden besloten om géén onderdaan meer te zijn, en ben na uitschrijving in eerste instantie naar het buitenland verhuisd. Ik wilde geen verplichtingen hebben aan noch rechten ontlenen van de Nederlandse staat of enig andere staat.

Een mens - van vlees en bloed - gebonden aan universele rechten en plichten jegens zijn medemensen en hun bezittingen.

In de loop der tijden heb ik mij volledig los kunnen koppelen van de staat - wat wel bepaalde gevolgen had.

Ik heb destijds in het buitenland een auto gekocht van een particulier via een zelf opgesteld contract (privécontract) en heb deze direct laten uitschrijven uit het centraal register en de nummerplaten ingeleverd. Ik heb toen moeten liegen dat ik de auto zou exporteren naar een ander land, omdat anders de uitschrijving niet gehonoreerd zou worden.

Daarna heb ik zelf een nummerplaat ontworpen en deze geplaatst. Mijn Nederlandse paspoort en rijbewijs heb ik ingeleverd bij het consulaat met begeleidend schrijven van afstand - ik had zelf een ontvangstbewijs opgesteld, maar dat wilde de assistent-consul niet ondertekenen, dus heb ik haar standaard ontvangstbewijs geaccepteerd.

Op dat moment stond ik nergens meer ingeschreven (2003). Ik heb voor het gemak in meerdere talen documentatie opgesteld voor ambtenaren die mij staande willen houden tijdens mijn reis. Ik verblijf momenteel op het land bij vrienden, en heb geen vaste woon- of verblijfplaats. Ik verbouw wat groente en tabak en geef en deel met ze. Ik kan hier blijven als ik wil, maar kan ook verder reizen.

Als ik me op de openbare weg begeef in mijn auto is de kans groot dat ik aangehouden wordt, gezien de nummerplaten (hebben geen verdere functie dan als ornament van mijn privébezit) die ik erop gezet heb. Dit is dan ook meerdere malen gebeurd. Het spel is als volgt:

1) ambtenaar stopt mij
2) vraagt om registratie of verzekeringspapieren of rijbewijs of alles
3) ik geef hem/haar mijn desbetreffende verklaring en documentatie
4) reacties varieren van geamuseerd to geirriteerd
5) ik vraag of ik verder mag reizen
6) nee want de auto is niet geregistreerd (en varianten hierop)
7) de auto is mijn privebezit en geen staatsbezit (er staat in vier talen onderop de plaat privébezit)
8 ) nee want de auto is niet verzekerd
9) ik ben niet verplicht om een contract af te sluiten bij een verzekeringsmaatschappij
10) wacht u even - komt terug - rijbewijs?
11) Ik toon mijn zelfverklaring van rijvaardigheid en competentie (onderdeel van mijn auto documentatie)
12) inmiddels is de ambtenaar of a) wanhopig of b) in driftig overleg met collegas
13) ik blijf rustig vragen of ik verder mag reizen
14) zo nee vraag ik duidelijk waarom? Daarbij wijzend op Artikel 13 van de URVM
15) Aangezien ik mijzelf duidelijk geïdentificeerd heb op verzoek, volledig meegewerkt heb etc.
16) Bekeuringen uitschrijven? Heeft echt geen zin omdat ik geen adres of bankrekening heb
17) Ik weiger zoekingen op mijn privebezit en lichaam - dus er wordt ook niet contant afgerekend
18 ) Waar komt u vandaan? Wat bedoelt u? Land? Geen.
19) Het eind van het verhaal is dat ik door mag rijden (altijd)

Nogmaals mijn auto is nergens ingeschreven. Ik identificeer mijzelf als reizend soeverein zonder vaste verblijfplaats. Alcoholcontroles precies hezelfde met één verschil dat ik weiger om de vraag "Heeft u gedronken" te beantwoorden. Noch een publiek ambtenaar, noch de Koning zelf heeft geen recht om mij vast te houden tegen mijn wil en mijn reis te beëindigen. Sterker nog, indien ik langer dan nodig tegen mijn wil vastgehouden wordt kan ik de publieke instantie of zelfs de staat zelf aanklagen voor vrijheidsberoving zonder aanleiding. Liever niet maar als het moet zal ik niet schromen dit door te zetten.

"De vrijheid om te reizen, ook vrijheid van verkeer of vrijheid van beweging, is een universeel mensenrecht. De vrijheid om te reizen staat in artikel 13 beschreven in de Universele verklaring van de rechten van de mens die op 10 december 1948 werd aangenomen door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties."

Het argument: "Als je je staatsburgerschap opzegt moet je Nederland verlaten" is hierdoor ongeldig. Ieder mens heeft toegang tot Nederland dus douanebeamten moeten mij toegang verlenen wanneer ik duidelijk maak wie ik ben en dat ik reiziger ben. Ik zal dit nog wel een keer testen, maar voor nu heb ik totaal geen behoefte om naar Nederland te reizen omdat dit land me niet meer intereseert. Let wel dat ik zeg toegang to Nederland maar dat ik niet zeg vestiging in Nederland.

Het langst dat ik langs de weg heb moeten staan (in dit land Spanje) is ongeveer een uur. Maar inmiddels ben ik redelijk bekend in de locale omgeving dus laten ze me maar. Ik zoek geen confrontatie en respecteer de medemens en eigendom van anderen.

Ik heb sinds 2005 ook geen enkele bankrekening of creditkaart meer (had ik ook al lang niet meer gebruikt). Ik gebruik geld alléén als het echt niet anders kan.

Dus ook geen:

uitkering
pensioen
belasting
subsidies of betalingsverplichtingen naar niemand en van niemand

maar wel
medische hulp (op navraag blijkt dat spoedeisende hulp verleend kan worden zonder overweldigende kosten)

Het is wel zo dat als ik iets nodig heb als antibiotica dit alleen via een arts kan en dat ik deze dan moet betalen. Logisch. Maar het is niet zo dat ik in de gang van een eerste hulp lig dood te bloeden zonder dat ik geholpen wordt. (in het plutocratische Amerika misschien).

Dus opletten wat je doet - schade veroorzaakt moet betaald worden en dit is meer dan logisch.

Ik leef op en van het land waar ik welkom ben en reis door waar ik minder welkom ben. Ik heb niemand het recht gegeven mij te limiteren of te beoordelen. Het aan mij gegeven leven is van mij en niemand anders. Interactie met anderen maakt het universeel prachtig.

Er zijn meer mensen zoals ik - veel meer dan je denkt. En als ik even mag dagdromen komt er wellicht een tijd dat er genoeg zijn een groot stuk land te vullen. Land wat in gemeenschap is verworven zonder bijbedoelingen of verwachtingen van financiele winst. Soeverijn land zonder staatsrechten of plichten. Land waarop een gemeenschap gebouwd kan worden waar geen geld meer nodig is om te leven en gelukkig te zijn, steden met technologie ongehinderd door economische belangen. Technologie die zorgt voor vrijwillig welzijn. Wie weet is het wel besmettelijk.

En neem maar van mij aan dat ik geen psychologische aandoening(en) heb noch dat ik een sociopatische gemeenschapskluizenaar ben. Integendeel.

Met oprecht vriendelijke groeten,

Independent
sinds 2003 ergens op reis tussen Granada en Sevilla in het land van Hispanje
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds