Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 06 jun 2024 14:00
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Beperking van het recht op onderwijs
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Paool2

Paool2

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 111


BerichtGeplaatst: zo 28 nov 2004 20:57    Onderwerp: Beperking van het recht op onderwijs Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Ik ben met dezelfde pleitnota bezig, alleen met een ander gedeelte. Mijn gedeelte gaat over Frans die voor een toelatingsexamen zakt, waarin hij blijk had moeten geven van voldoende kennis van de Letse taal.

Ik moet dus betogen dat de academie niet in strijd met het internationale recht heeft gehandeld door deze eis te stellen.
Uiteraard heb ik art. 12 EG-verdrag al onder de loep genomen (indirect discriminatie, rule of reason en de vereisten voor deze rule of reason),
maar ik vraag me af of er niets is waar de academie zich gewoon op kan beroepen, zonder alles van Frans te moeten weerleggen.

En daarnaast vraag ik mij af wat de waarde is van art. 2 van het eerste protocol van het verdrag tot bescherming van de rechten van de mens.
Is het beschermen van algemene belangen van de staat voldoende om dit recht op onderwijs te weerleggen?

Volgens mij schrijf ik het heel warrig op, maar zo komt het op dit moment ook op mij over. We hebben namelijk alleen maar die rule of reason in onze literatuur staan, maar ik heb het idee dat er meer moet zijn in deze zaak.

Wie kan mij helpen??
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 28 nov 2004 21:01    Onderwerp: Re: Beperking van het recht op onderwijs Reageer met quote Naar onder Naar boven

Paool2 schreef:
Hallo allemaal,

Ik ben met dezelfde pleitnota bezig, alleen met een ander gedeelte. Mijn gedeelte gaat over Frans die voor een toelatingsexamen zakt, waarin hij blijk had moeten geven van voldoende kennis van de Letse taal.

Ik moet dus betogen dat de academie niet in strijd met het internationale recht heeft gehandeld door deze eis te stellen.
Uiteraard heb ik art. 12 EG-verdrag al onder de loep genomen (indirect discriminatie, rule of reason en de vereisten voor deze rule of reason),
maar ik vraag me af of er niets is waar de academie zich gewoon op kan beroepen, zonder alles van Frans te moeten weerleggen.

En daarnaast vraag ik mij af wat de waarde is van art. 2 van het eerste protocol van het verdrag tot bescherming van de rechten van de mens.
Is het beschermen van algemene belangen van de staat voldoende om dit recht op onderwijs te weerleggen?

Volgens mij schrijf ik het heel warrig op, maar zo komt het op dit moment ook op mij over. We hebben namelijk alleen maar die rule of reason in onze literatuur staan, maar ik heb het idee dat er meer moet zijn in deze zaak.

Wie kan mij helpen??

Volgens mij is er wel wat jurisprudentie over burqa's, gezichtsbedekkende sluiers, die nogal belemmerend werken voor de docent. Hetzelfde geldt ook voor een gebrekkige taalbeheersing, dus zoek die uitspraken op en kijk welke argumentatie gevolgd is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Paool2

Paool2

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 111


BerichtGeplaatst: zo 28 nov 2004 21:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar als nu een groot gedeelte van de lessen in het Engels wordt gedoceerd en de taalvoorwaarde eerder is gesteld ter bescherming van het culturele erfgoed en het feit dat de afgestudeerden een kwalificatie krijgen om daar in les te geven in Letland...

Dat is immers een hele andere kant van het verhaal dan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 28 nov 2004 21:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Paool2 schreef:
Maar als nu een groot gedeelte van de lessen in het Engels wordt gedoceerd en de taalvoorwaarde eerder is gesteld ter bescherming van het culturele erfgoed en het feit dat de afgestudeerden een kwalificatie krijgen om daar in les te geven in Letland...

Dat is immers een hele andere kant van het verhaal dan.

Zeg dat dan !
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Ingeborg



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 1877


BerichtGeplaatst: zo 28 nov 2004 21:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aargh! Frustrerend allemaal dat er zo weinig in die casus staat!

Ik kan zo ff 1 2 3 niet bedenken wat jij zou kunnen zeggen Confused Moeilijk!!

Als ik nog iets weet, zal ik het posten!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Paool2

Paool2

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 111


BerichtGeplaatst: zo 28 nov 2004 21:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sorry dacht al dat het niet goed over was gekomen (ben de laatste paar dagen beetje warrig geworden van de tentamenstress enzow).
Sorry StevenK!! Maar misschien dat je me toch nog kan helpen??

Eigenlijk vraag ik me af of er jurisprudentie o.i.d. is waaruit blijkt dat er wel van het recht op onderwijs (art. 2 1e protocol EVRM) kan worden afgeweken. Ben al aant proberen op HUDOC, maar kom er weer eens niet in.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 28 nov 2004 21:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Paool2 schreef:
Sorry dacht al dat het niet goed over was gekomen (ben de laatste paar dagen beetje warrig geworden van de tentamenstress enzow).
Sorry StevenK!! Maar misschien dat je me toch nog kan helpen??

Eigenlijk vraag ik me af of er jurisprudentie o.i.d. is waaruit blijkt dat er wel van het recht op onderwijs (art. 2 1e protocol EVRM) kan worden afgeweken. Ben al aant proberen op HUDOC, maar kom er weer eens niet in.

Het recht op onderwijs is vooral het recht om te kiezen voor een richting van algemeen vormend onderwijs; bijzondere opleidingen vallen daar afaik niet onder en het is zeker geen recht om tot elke opleiding toegelaten te worden. En zelfs dan werkt het recht van vrijheid op onderwijs twee kanten op: er is een uitspraak van een Joodse school (maimonides college ?) die een leerling weigerde en die weigering werd gehonoreerd. (HR 22 januari 1988)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Ingeborg



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 1877


BerichtGeplaatst: zo 28 nov 2004 21:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uhmm... ik weet niet zeker of je dit mss zou kunnen zeggen:
ik had ergens gelezen namelijk dat de protocollen nog lang niet door alle staten die zich aangesloten hebben bij het EVRM ondertekend waren,
misschien dat Letland daar ook onder hoort? En dat je zou kunnen zeggen dat Frans zich niet op dat protocol kan beroepen omdat het protocol niet door letland is ondertekend?

Ik weet niet zeker hoor! Misschien heeft letland het nl. nu al wel ondertekend, maar dat moet je ff uitzoeken
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Paool2

Paool2

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 111


BerichtGeplaatst: zo 28 nov 2004 22:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat vroeg ik me inderdaad net ook al af (vooral omdat ik daar bij de vorige pleitnota helemaal niet aan had gedacht terwijl dat wel moest).

Ik zal eens even gaan kijken. Heb net ook half HUDOC leeg geplukt, dus eens kijken wat dat oplevert.

In ieder geval bedankt..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Paool2

Paool2

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 111


BerichtGeplaatst: ma 29 nov 2004 0:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou ik heb zowat elk arrest van het EHRM geloof ik doorgespit en heel wat verdragen en stukken over verdragen gelezen, maar ben nog steeds geen steek verder.

Zit nu nog met art. 2 protocol 1 EVRM in de maag. Het protocol is geratificeerd door Letland, dus daar heb ik jammergenoeg ook niets aan. Er zijn ook wat betreft art 2 geen voorbehouden gemaakt.
Maar hoe kan ik dan een mogelijk beroep op dit artikel in samenwerking met art. 14 EVRM ontkrachten?

Zat al te denken aan een teleologische interpretatie, maar als doel zijnde staat alleen: de erkenning van de universele en daadwerkelijke erkenning en toepassing van de genoemde rechten. Dus daar kan ik dan niets mee.

Of denk ik gewoon te moeilijk en is het gewoon dat de rechten onder het EVRM niet absoluut zijn en dat daar van kan worden afgeweken indien dat in het belang van de staat is en de belangen van het individu niet te aanzienlijk worden geschaad (subsidiariteitsbeginsel)?

Trouwens weet iemand hoe dat zit met art. 10 Europees Sociaal Handvest? Valt een opleiding choreografie onder een vakopleiding? Of is dit handvest meer bedoelt voor werknemers en hoef ik er mn handen niet aan vuil te maken?

Ik hoop dat iemand me kan helpen. Ik heb al een heel sterk argument, maar een argument is geen argument zeg ik altijd. Al begin ik me af te vragen of dat misschien toch de enige is die ik kan opwerpen.

Alvast bedankt!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Edith



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 720


BerichtGeplaatst: ma 29 nov 2004 0:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Paool2 schreef:
Nou ik heb zowat elk arrest van het EHRM geloof ik doorgespit en heel wat verdragen en stukken over verdragen gelezen, maar ben nog steeds geen steek verder.

Zit nu nog met art. 2 protocol 1 EVRM in de maag. Het protocol is geratificeerd door Letland, dus daar heb ik jammergenoeg ook niets aan. Er zijn ook wat betreft art 2 geen voorbehouden gemaakt.
Maar hoe kan ik dan een mogelijk beroep op dit artikel in samenwerking met art. 14 EVRM ontkrachten?

Zat al te denken aan een teleologische interpretatie, maar als doel zijnde staat alleen: de erkenning van de universele en daadwerkelijke erkenning en toepassing van de genoemde rechten. Dus daar kan ik dan niets mee.

Of denk ik gewoon te moeilijk en is het gewoon dat de rechten onder het EVRM niet absoluut zijn en dat daar van kan worden afgeweken indien dat in het belang van de staat is en de belangen van het individu niet te aanzienlijk worden geschaad (subsidiariteitsbeginsel)?

Trouwens weet iemand hoe dat zit met art. 10 Europees Sociaal Handvest? Valt een opleiding choreografie onder een vakopleiding? Of is dit handvest meer bedoelt voor werknemers en hoef ik er mn handen niet aan vuil te maken?

Ik hoop dat iemand me kan helpen. Ik heb al een heel sterk argument, maar een argument is geen argument zeg ik altijd. Al begin ik me af te vragen of dat misschien toch de enige is die ik kan opwerpen.

Alvast bedankt!!


welke vraag heb jij dan? (nr)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ingeborg



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 1877


BerichtGeplaatst: ma 29 nov 2004 0:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aah frustrerend zeg!! Dus jij bent ook nog lekker bezig op dit late tijdstip Surprised

K ben het nu helemaal zat!! Zal blij zijn als ik die pleitnota af heb en ingeleverd.. pff Rolling Eyes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Paool2

Paool2

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 111


BerichtGeplaatst: ma 29 nov 2004 2:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb opdracht 3 over het toelatingsexamen dat in strijd zou zijn met het internationaal recht.

Ja zal ook blij zijn als het af is, maar ik ga morgenvroeg wel weer verder.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Edith



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 720


BerichtGeplaatst: ma 29 nov 2004 15:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik zit nog met dat europees sociaal handvest, daar valt gewoon niks tegenin te brengen dat het niet geldt voor letland Confused
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Edith



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 720


BerichtGeplaatst: ma 29 nov 2004 15:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Paool2 schreef:
Nou ik heb zowat elk arrest van het EHRM geloof ik doorgespit en heel wat verdragen en stukken over verdragen gelezen, maar ben nog steeds geen steek verder.

Zit nu nog met art. 2 protocol 1 EVRM in de maag. Het protocol is geratificeerd door Letland, dus daar heb ik jammergenoeg ook niets aan. Er zijn ook wat betreft art 2 geen voorbehouden gemaakt.
Maar hoe kan ik dan een mogelijk beroep op dit artikel in samenwerking met art. 14 EVRM ontkrachten?

Zat al te denken aan een teleologische interpretatie, maar als doel zijnde staat alleen: de erkenning van de universele en daadwerkelijke erkenning en toepassing van de genoemde rechten. Dus daar kan ik dan niets mee.

Of denk ik gewoon te moeilijk en is het gewoon dat de rechten onder het EVRM niet absoluut zijn en dat daar van kan worden afgeweken indien dat in het belang van de staat is en de belangen van het individu niet te aanzienlijk worden geschaad (subsidiariteitsbeginsel)?

Trouwens weet iemand hoe dat zit met art. 10 Europees Sociaal Handvest? Valt een opleiding choreografie onder een vakopleiding? Of is dit handvest meer bedoelt voor werknemers en hoef ik er mn handen niet aan vuil te maken?

Ik hoop dat iemand me kan helpen. Ik heb al een heel sterk argument, maar een argument is geen argument zeg ik altijd. Al begin ik me af te vragen of dat misschien toch de enige is die ik kan opwerpen.

Alvast bedankt!!


Je hebt et steeds over een recht op onderwijs, maar het gaat hier over een beroepsopleiding, dat valt daar volgens mij niet onder...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds