Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 15:11
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ben ik schuldig aan computervredebreuk?
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Nederland123



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: vr 14 feb 2014 17:50    Onderwerp: Ben ik schuldig aan computervredebreuk? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste allemaal,

Op mijn werkplek wordt mij verweten dat ik schuldig ben aan computervredebreuk en heling. Een korte schets van de situatie:

Er werken zo'n 1500 medewerkers, elke medewerker heeft zijn eigen inlogcodes voor het computernetwerk. Verspreid over het bedrijf staan zo'n 200 computers welke allemaal via een lokaal netwerk met elkaar verbonden zijn. Op dit netwerk zijn ook de printservers, mailservers en roosterservers verbonden.

Ik weet niet of het een fout van de administrator is, of dat het gewoon zo bedoeld is, maar elke gebruiker heeft de permissies om de bestanden die op de print-, mail- en roosterservers staan te bewerken en te openen.

Nu kwam ik op een van deze servers een kladblok bestand tegen met daarin het niet versleutelde administrator wachtwoord. Ik kon niet geloven dat een administrator die verantwoordelijk is voor de gehele ICT zo slordig omgaat met zijn gegevens. Ik besloot dus om te testen of dit wachtwoord werkelijk het administrator wachtwoord was, en jawel, het was inderdaad het juiste wachtwoord.

Ik had dit natuurlijk moeten melden aan de administrator, maar dit heb ik niet gedaan. Ik heb aan mijn collega's verteld dat de administrator nogal slordig met zijn gegevens omgaat en waar men het kladblok bestand met het wachtwoord kan vinden.

Een flinke poos later wordt mij nu computervredebreuk verweten omdat ik heb ingelogd als administrator, en heling omdat ik heb verteld waar het kladblok bestand te vinden is.

Nu is mijn vraag: in hoeverre ben ik schuldig aan computervredebreuk en heling?

Alvast bedankt,
nederland123
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: vr 14 feb 2014 18:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niet. In Nederland bepaalt een rechter dit in een strafproces, daar is vooralsnog geen sprake van.

Overigens, op basis van deze gegevens kan het bedrijf niet een klokkenluider verwijten te hebben openbaard dat de beveiliging geregeld is door iemand die zijn ict-kennis heeft opgedaan van de achterkant van een pak corn flakes.

Heling vereist verder het willens en wetens c.q. het gerede risico nemen op het overnemen van een gestolen zaak tegen geldelijke beloning; enig verwijt over heling kan jou dan dus ook per definitie niet raken, nog daargelaten dat een wachtwoord geen zaak is in de zin van BW3. Dit laat onverlet dat je op je werk alleen te maken hebt met je baas en niet bijvoorbeeld met de administrator die er een potje van heeft gemaakt. Een onrechtmatige daad kan er ook niet van worden gemaakt mijns inziens, omdat je de gegevens verder ook niet hebt geopenbaard naar personen die niet reeds al toegang hadden tot deze informatie.

Als ik jou was zou ik gewoon de kritiek naast me neerleggen en m'n werk blijven doen. Je hebt in deze uiteindelijk alleen met je baas te maken. Als die gaat dreigen, dan niet erin meegaan, zeggen dat je hem juist een dienst hebt bewezen door een kennelijk beveiligingslek en de incompetentie van de administrator aan het licht te brengen en dat als men klachten heeft, dat men die dan maar bij de admin in kwestie moet neerleggen.
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: vr 14 feb 2014 18:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heling is de doorverkoop van gestolen goederen. Daar is hier geen spraken van, omdat het niet gaat om een (al dan niet stoffelijk) object waarover men de feitelijke macht kan verliezen.

Artikel 138ab lid 1 Sr schreef:
Met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie wordt, als schuldig aan computervredebreuk, gestraft hij die opzettelijk en wederrechtelijk binnendringt in een geautomatiseerd werk of in een deel daarvan. Van binnendringen is in ieder geval sprake indien de toegang tot het werk wordt verworven:
  1. door het doorbreken van een beveiliging,
  2. door een technische ingreep,
  3. met behulp van valse signalen of een valse sleutel, of
  4. door het aannemen van een valse hoedanigheid.

Je hebt geen beveiliging doorbroken. Je hebt geen technische ingreep gepleegd. Je hebt geen gebruik gemaakt van een vals signaal of valse sleutel. En je hebt ook geen valse hoedanigheid aangenomen waarmee je de toegang tot systeem verwierf. Jij bent binnen kunnen komen, omdat de poort tot dit systeem wagenwijd open stond. Je bent mijn inziens niet binnengedrongen en hebt als gevolg daarvan geen computervredebreuk gepleegd.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill


Laatst aangepast door Alfatrion op zo 02 mrt 2014 22:15, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nederland1234



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: do 27 feb 2014 19:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sorry voor het late antwoord, maar beide bedankt! Ik ben mijn inloggegevens vergeten, maar ik ben de topicstarter.

Ik heb een vraag voor Alfratrion (en anderen als zij hier het antwoord op weten). Alfatrion zegt dat ik geen valse hoedanigheid heb aangenomen, maar mijn werkgever wel omdat ik heb ingelogd als administrator... Wie heeft er gelijk?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: do 27 feb 2014 22:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is geen persoon genaamd 'administrator', hoe kun je dan diens identiteit hebben aangenomen? Dit is een standaard login account om computers te beheren in heel veel besturingssystemen en behoort ook tot de groep van 'administrators' (als het goed is).

Je werkgever moet vooral eens het boek 'windows for dummies' gaan lezen, voor hij zichzelf nog verder belachelijk maakt.

Ondertussen gewoon je werk doen en ook wanneer het je lastig wordt gemaakt altijd je bereid opstellen het werk te doen. Mocht je werkgever richting ontslag willen begeven (wat ik niet geloof, want dat kost 'm gigantisch veel geld in een zaak waarvan hij zelf ook wel weet dat die geen basis heeft), dan kun je altijd aanvoeren dat het niet aan jou ligt, waarmee je je rechten zeker stelt.
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 28 feb 2014 0:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor computervredebreuk is binnendringen vereist. Van binnendringen is in ieder geval sprake als de toegang op één van de in art. 138a lid 1 Sr genoemde manieren wordt verworven, maar die lijst is niet uitputtend.

Van binnendringen in de zin van art. 138a lid 1 Sr is voor zover ik het begrijp sprake als het voor jou kenbaar was dat je niet binnen mocht komen. Je had een wachtwoord nodig om binnen te komen en dat wachtwoord is jou nooit gegeven, dus er lijkt mij sprake te zijn van binnendringen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: vr 28 feb 2014 8:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Voor computervredebreuk is binnendringen vereist. Van binnendringen is in ieder geval sprake als de toegang op één van de in art. 138a lid 1 Sr genoemde manieren wordt verworven, maar die lijst is niet uitputtend.

Van binnendringen in de zin van art. 138a lid 1 Sr is voor zover ik het begrijp sprake als het voor jou kenbaar was dat je niet binnen mocht komen. Je had een wachtwoord nodig om binnen te komen en dat wachtwoord is jou nooit gegeven, dus er lijkt mij sprake te zijn van binnendringen.

Helemaal mee eens: het gebruik van andermans wachtwoord *is* computervredebreuk. Kijk naar de veroordeling van Henk Krol.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: vr 28 mrt 2014 11:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Helemaal mee eens: het gebruik van andermans wachtwoord *is* computervredebreuk. Kijk naar de veroordeling van Henk Krol.
^
Dat dus, sorry Nederland123(4)
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds