Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Tarım ve hayv...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 21 mei 2024 10:49
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Belastingvrije betaling werkgever kosten advocaat werknemer
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Juriste






Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 8


BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007 16:22    Onderwerp: Belastingvrije betaling werkgever kosten advocaat werknemer Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tot 2001 was het mogelijk om onder IB 64 de advocaatkosten die een werknemer moest maken tot behoud van zijn werk af te trekken. Ik heb begrepen dat dit nu dus niet meer kan, maar dat de werkgever wel de werknemer dit bedrag belastingvrij kan betalen. Weet iemand waar dit in de wet te vinden is?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 11 aug 2007 16:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een wat late reactie. Wat je schrijft klopt inderdaad.

Een vergoeding van advocaatkosten door de werkgever behoort niet tot het loon, dus wordt niet belast. Zie art 11 lid 1 sub a Wet LB 1964 en art 15 Wet LB 1964.

In de Wet IB 2001 is de aftrekbaarheid van (niet door de werkgever vergoede) arbeidskosten sterk ingekrompen. De vraag is of hierdoor geen ongerechtvaardigd onderscheid wordt gemaakt tussen werknemers die dergelijke kosten uit eigen zak moeten betalen en werknemers voor wie de werkgever deze kosten vergoed.

Deze vraag is gisteren beantwoord door de Hoge Raad: llink. De A-G had geconcludeerd dat sprake was van discriminatie. De Hoge Raad was het echter niet met de A-G eens. Advocaatkosten van de werknemer die door zijn werkgever niet worden vergoed, blijven dus niet aftrekbaar.

Ik dacht dat de conclusie van de A-G al eens eerder op dit forum is aangehaald, maar ik kan het niet vinden.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hantronics



Leeftijd: 74
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 50


BerichtGeplaatst: do 30 aug 2007 10:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een bijzonder arrest: HR kan in casu geen rechtsbescherming verlenen in dit geval, maar stelt wel dat de wetgeving in strijd is met het gelijkheidsbeginsel, dus deze aftrek moet wel mogelijk worden gemaakt.

Ik ga zorgen voor de volgende zaak, namelijk ik ga de advocaatkosten van een procedure tegen ABP aftrekken. Immers, pensioen is een arbeidsvoorwaarde.

De volgende zaak die gaat spelen zal de stelling dus zijn: de wetgever is inmiddels nalatig om dit te regelen, dus aftrek is nu toegelaten. Geduld is op.

Een nieuwe aftrekpost op grond van het gelijkheidsbeginsel!!
_________________
Met vriendelijke groet,
mr drs J. (Han) van Wieringen
www.raadsman.net
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage Yahoo messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 30 aug 2007 10:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hantronics schreef:
Een bijzonder arrest: HR kan in casu geen rechtsbescherming verlenen in dit geval, maar stelt wel dat de wetgeving in strijd is met het gelijkheidsbeginsel, dus deze aftrek moet wel mogelijk worden gemaakt.

Dan heb je volgens mij een ander arrest gelezen dan ik:
HR schreef:
5.5. Ook bij zijn keuze om geen uitzonderingsregeling te creëren voor kosten als de onderhavige heeft de wetgever zonder overschrijding van de hem toekomende ruime beoordelingsvrijheid kunnen menen dat, voor zover die keuze er al toe leidt dat gelijke gevallen verschillend worden behandeld, daarvoor een objectieve en redelijke rechtvaardiging bestaat. Nu de op dit punt door de wetgever gemaakte keuze niet van redelijke grond ontbloot is, dient deze keuze te worden geëerbiedigd. Een door de eerder vermelde verdragsbepalingen verboden discriminatie doet zich derhalve niet voor.

_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hantronics



Leeftijd: 74
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 50


BerichtGeplaatst: do 30 aug 2007 14:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt gelijk: mijn citaat over de rechtsbescherming komt uit 6.5. de bijlage bij de conclusies, dus niet relevant, behalve om te tegenstrijdige opvattingen te zien, in 6.5 staat bijv. evident disproportionele regeling. HR ziet dit niet zo zwaar.

Belanghebbende zelf is tegen de uitspraak van het HOF in cassatie gegaan. Belanghebbende zal zich nu wel de haren uit het hoofd trekken, omdat het HOF zijn beroep wel gegrond verklaarde.

In 5.6. staat: toch kan het middel niet tot cassatie leiden. en onder 7. beslissing: de HR verklaart zowel het principale als het incidentele beroep ongegrond.

Impliceert dit nu dat het oordeel van het HOF toch in stand blijft????
_________________
Met vriendelijke groet,
mr drs J. (Han) van Wieringen
www.raadsman.net
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage Yahoo messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 30 aug 2007 15:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De A-G had inderdaad wel geconcludeerd dat er sprake was van een ongeoorloofd onderscheid, en hij vond inderdaad ook dat het niet op de weg van de rechter lag om rechtsherstel te bieden.

Als ik het goed begrijp kwam het Hof tot dezelfde conclusie. De belanghebbende ging in cassatie, maar de staatssecretaris ook. De staatssecretaris heeft van de HR gelijk gekregen; het onderscheid is niet ongeoorloofd.

Omdat het Hof geen rechtsherstel had geboden, hoefde de uitspraak van het Hof niet te worden vernietigd. Wel komt de slotsom dat het incidenteel beroep (van de staatssecretaris) ongegrond is wat misleidend over.

Ik denk dat je het als volgt moet zien:
- Het Hof oordeelt dat er sprake is van een verboden onderscheid, maar dat het niet aan de rechter is om rechtsherstel te bieden.
- In cassatie richt de belanghebbende zijn middel tegen het "maar"-deel van die beslissing.
- De staatssecretaris verweert zich met een middel gericht op het oordeel dat het onderscheid verboden is. Als dit middel slaagt, blijft er van het middel van de belanghebbende uiteraard niets over.
- Het middel slaagt. Zowel het principale als het incidentele beroep worden ongegrond verklaard, maar het incidenteel beroep heeft zijn werk gedaan, en wel in twee opzichten:
1. de HR hoeft niet te kijken of misschien toch rechtsherstel geboden had kunnen worden;
2. het signaal aan de wetgever dat de wet moet worden aangepast, zoals besloten in de uitspraak van het Hof, is ongedaan gemaakt.

Ik denk dat het de staatssecretaris goed uitkwam dat de belanghebbende in beroep ging, want ik betwijfel dat de staatssecretaris zelf in cassatie had kunnen gaan (interessant punt). Hij had al "gelijk" gekregen, alleen zal de motivering hem allerminst hebben bevallen.

Wel kan de belanghebbende nu in Straatsburg klagen over de ongelijke behandeling. Had de staatssecretaris geen incidenteel beroep ingesteld, dan zou de HR, denk ik, zich niet over de geoorloofdheid van het onderscheid hebben uitgelaten, maar vermoedelijk hebben vastgesteld dat rechtsherstel inderdaad niet geboden kan worden. Dan had de belanghebbende in Straatsburg alleen kunnen klagen over het feit dat hij geen rechtsherstel krijgt, en zou het EHRM hem waarschijnlijk vertellen dat de constatering van het Hof al voldoende is. Dus is hij geen 'victim' en niet ontvankelijk. Zie Auerbach v. Nederland. Nu kan het in theorie tot een veroordeling van Nederland komen.

Dus ja, de beslissing van het Hof, dat het besluit op bezwaar van de belastinginspecteur in stand moet blijven, blijft in stand.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hantronics



Leeftijd: 74
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 50


BerichtGeplaatst: vr 31 aug 2007 9:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

1. Bedankt voor je zeer heldere uitleg. Je hebt de gave van een heldere redeneerlijn, of in modern newspeak: je kerncompetentie schriftlijk communiceren is bovengemiddeld ontwikkeld. Smile

2. Leesbaarheid van uitspraken zou m.i. toenemen door betere motivering, zoals "Omdat het Hof geen rechtsherstel had geboden, hoefde de uitspraak van het Hof niet te worden vernietigd". afgezien van de mogelijke logica van deze :omdat.....dus....,constructie, doet de HR wel een groot beroep op de aanwezigheid van de competentie: "goed en begrijpelijk lezen".

3. Kan belanghebbende zijn klacht in Straatsburg zelf doen zonder gemachtigde? In een brief in de Nederlandse taal?
Staat over de EHRM procedure al iets op deze site?
Ik verwacht namelijk dat ik zelf mogelijk tzt een procedure aan wil spannen over leeftijdsdiscriminatie en het Pensioenreglement van ABP.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr drs J. (Han) van Wieringen
www.raadsman.net
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage Yahoo messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 31 aug 2007 13:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hantronics schreef:
1. Bedankt voor je zeer heldere uitleg. Je hebt de gave van een heldere redeneerlijn, of in modern newspeak: je kerncompetentie schriftlijk communiceren is bovengemiddeld ontwikkeld. Smile

Bedankt, dat is prettig om te horen Smile.

Quote:
3. Kan belanghebbende zijn klacht in Straatsburg zelf doen zonder gemachtigde? In een brief in de Nederlandse taal?
Staat over de EHRM procedure al iets op deze site?

Je kunt inderdaad zonder een gemachtigde een klacht indienen, en in de Nederlandse taal. Als de klacht de eerste schifting overleeft is voor de verdere behandeling wel een advocaat nodig.

Quote:
Although you do not need to be represented by a lawyer in the first stages of the proceedings, you will need a lawyer once your application has been notified to the Government. The great majority of applications are, however, declared inadmissible without being notified to the Government.

ECHR FAQ
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kroon



Leeftijd: 81
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: do 11 okt 2007 16:25    Onderwerp: Aftrekbaarheid advocaatkosten Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="bona fides"]

De HR ging ik ook in op de aftrekbaarheid van advocaatkosten als negatief loon. Als deze advocaatkosten zijn gemaakt ter afwering van een terugvordering van loon, is deze uitspraak van de HR dan ook van toepassing?
Is al bekend of er klachten in Straatsburg zijn ingediend tegen de uitspraak van de HR?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 11 okt 2007 17:11    Onderwerp: Re: Aftrekbaarheid advocaatkosten Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kroon schreef:
De HR ging ik ook in op de aftrekbaarheid van advocaatkosten als negatief loon. Als deze advocaatkosten zijn gemaakt ter afwering van een terugvordering van loon, is deze uitspraak van de HR dan ook van toepassing?

Ongetwijfeld.

Quote:
Is al bekend of er klachten in Straatsburg zijn ingediend tegen de uitspraak van de HR?

Ik weet het niet.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds