Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 8:05
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Bandbreedte
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Michael






Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 71


BerichtGeplaatst: zo 13 aug 2006 16:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een simpele vraag: mag je iemands bandbreedte, waar hij voor betaalt, gebruiken op een andere manier dan hij wil, en zelfs zo, dat hij daardoor op extra kosten gejaagd kan worden? Het boerenverstand zegt eenduidig: nee, dat mag niet. Het is "zijn" bandbreedte, dus je mag haar alleen gebruiken op een manier die de "eigenaar" zint. Dankzij de rechtswetenschap is het antwoord op deze vraag echter allerminst simpel. "Die Wissenschaft [...] gerät nur zu leicht auf die Abwege der Sophisterei, der unpraktischen Grübeleien; Subtilitäten ohne Ende kommen vor, Auswüchse aller Art, woran die juristische Literatur so reich ist." "Das Volk verliert die Kenntnis seines Rechts und seine Anhänglichkeit an dasselbe; es wird der ausschließliche Besitz eines besonderen Standes ... So gerät die Wissenschaft mit sich selbst in Widerspruch; sie will den Gegenstand nur begreifen, und sie zerdrückt ihn." Aldus Von Kirchmann.

Wat zouden we toch zonder juristen moeten beginnen. Rolling Eyes
_________________
beatus qui sua novit vitia.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
de Webmeester
Webmeester
de Webmeester

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 15631


BerichtGeplaatst: zo 13 aug 2006 20:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Moderatie: Nieuw onderwerp. Het bericht stond oorspronkelijk als reactie in het onderwerp "Inline linking: 'Dan had je je maar moeten beschermen'"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger ICQ nummer
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 13 aug 2006 21:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om te beginnen valt de vraag uiteen in 2 deelvragen:
1. Is het onrechtmatig?
2. Is het strafbaar?

Bij mijn weten kent Nederland geen strafbaarstelling op het veroorzaken van dataverkeer waarvoor een ander betaald. In ieder geval valt het niet onder het diefstalartikel. Bandbreedte is namelijk geen goed, zelfs niet een goed als elektriciteit. (Elektriciteit heeft een objectieve natuurkundige definitie; bandbreedte niet, hooguit een informatietheoretische.) Ook in economisch opzicht is het geen goed (al zou dat volgens mij geen voldoende voorwaarde zijn om onder diefstal te vallen), want de "eenheid van bandbreedte" waarvoor wordt betaald is van verbinding tot verbinding anders.

Of het onrechtmatig is, vind ik lastiger te bepalen. Misschien helpt het om te weten dat internetverkeer, op het niveau waarop je bandbreedte meet, bestaat uit kleine datapakketjes, meestal van een paar honderd bytes, die van adres A naar adres B, of andersom, worden gestuurd. Mbv zulke pakketjes kunnen verbindingen worden opgezet tussen A en B, en over zulke verbindingen kunnen bijvoorbeeld plaatjes of videobeelden worden verstuurd.

Je kunt daarom onderscheid maken tussen éénzijdig en tweezijdig verkeer. Bij éénzijdig verkeer stuurt A simpelweg pakketjes naar B, zonder dat B hierop reageert. Daar kan B niet veel tegen doen, toch kan het zijn dat B voor (een deel van) de verbinding betaalt, zelfs dat hij per byte die A ongevraagd naar B stuurt extra betaalt. Als dit door opzet of slordigheid van A gebeurt, lijkt me dat wel een onrechtmatige daad.

Bij tweezijdig verkeer is het een beetje anders. Als A naar B een pakketje stuurt met het verzoek om een plaatje naar A terug te sturen, en (de computer van) B gaat daarop in, dan is het mij niet zo duidelijk dat A hier iets onrechtmatigs doet. B heeft toch niet voor niets zijn computer zo ingesteld dat die plaatjes kunnen worden opgevraagd? Het is anders als A hierbij om bepaalde voorzorgsmaatregelen heen moet werken (bijvoorbeeld als A een paswoord moet kraken).

Misschien is het wel onrechtmatig als A op onfatsoenlijke wijze misbruik maakt van de goede wil van B om die plaatjes op te sturen, bijvoorbeeld door veel meer dataverkeer te veroorzaken dan B had hoeven te verwachten. Het sturen van "mailbommen" lijkt me niet rechtmatig. Maar is het onrechtmatig om op een populair forum een link te publiceren naar een site, waarna de eigenaar van die site op kosten wordt gejaagd doordat zijn pagina wordt geraadpleegd door tienduizenden forumleden?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michael






Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 71


BerichtGeplaatst: zo 13 aug 2006 23:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eh? Ik zie dat er een topic van gemaakt is, en ik weet niet zeker of dat verstandig was, met name dan of de topictitel een goede weergave is van de inhoud van mijn bericht. Ik stel nl. niet de vraag of "bandbreedtediefstal" naar positief NL recht strafbaar of onrechtmatig is. Wat ik probeerde was om aan de hand van die vraag (die min of meer in de topic waar ik mijn bericht oorspronkelijk postte aan de orde was) te illustreren hoe maf de rechtsgeleerdheid is, omdat zij, nog afgezien van het feit dat zij geen wetenschap is, niet eens in een zo eenvoudige aangelegenheid klaarheid kan brengen maar ontaardt in wezensvreemde sofisterij die met het recht(sgevoel) niets meer van doen heeft, dat zij dus niet, zoals vaak gepretendeerd wordt, maatschappelijk nuttig is, dat zij integendeel hoogst schadelijk en uit dien hoofde op te heffen is. De geinteresseerde zie verder de voordracht waarnaar ik in het Boekenforum verwees, waarvan overigens op deze site: http://www.storm-knirsch.de/kirchmann.htm , een vrij uitgebreide bespreking met veel citaten te vinden is. Daar worden ook door andere auteurs naar voren gebrachte tegenargumenten besproken. De schrijfster daar concludeert echter ook: Verf.(asserin) kann sich des Eindrucks nicht erwehren, daß wir im Grunde genommen über die Position von Kirchmanns von 1847 nicht hinaus gekommen sind. Zie over Von Kirchmann verder: http://de.wikipedia.org/wiki/Julius_von_Kirchmann

Overigens ging van dezefde gedachte ook de beroemde rechtstheoreticus Hans Kelsen ( http://de.wikipedia.org/wiki/Hans_Kelsen ) uit, die, in de woorden van Kelsenkenner Robert Walter, "erkannte, wie sehr die Rechtswissenschaft einer klaren methodischen Grundlage entbehrt". De vraag was "welcher Weg für die Rechtswissenschaft noch offen ist, wie man Rechtswissenschaft denn betreiben könne, ohne den normativen Sinn des Erkenntnisgegenstandes zu verleugnen und ohne die Grenzen der wissenschaftlichen Erkenntnis zu überschreiten".

Je moet natuurlijk wel Duits kunnen lezen maar dat zal voor de meesten wel geen probleem zijn.
_________________
beatus qui sua novit vitia.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 14 aug 2006 0:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In wat je zegt over de mafheid van de rechtswetenschap kan ik me niet zo vinden. Het is gewoon een lastige zaak, omdat het wat onrechtmatigheid betreft om open normen gaat en er nog niet voldoende rechtspraak voorhanden is om duidelijke lijnen te ontwaren.

Quote:
Het boerenverstand zegt eenduidig: nee, dat mag niet. Het is "zijn" bandbreedte, dus je mag haar alleen gebruiken op een manier die de "eigenaar" zint.

Als je dat vindt, heb je gewoon niet voldoende nagedacht over waar het precies om gaat. Kijk, als ik zonder toestemming en bewust van het draadloze netwerk van mijn buurman gebruik maak om lekker te surfen, en daarmee mijn buurman op kosten jaag, dan zegt mijn gezonde verstand inderdaad: ja, dat is onrechtmatig. Maar als ik hier in dit bericht een enorme lap tekst zou neerplompen, en jou daarmee op kosten jaag zodra je deze draad opent, dan zullen niet veel mensen dat echt als een onrechtmatige daad bestempelen, zeker niet in die zin dat ik die kosten zou moeten vergoeden.

Maar misschien heb je gewoon een minder goed voorbeeld gekozen om je ei te leggen...
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michael






Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 71


BerichtGeplaatst: ma 14 aug 2006 2:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is een lastige zaak als je haar wilt oplossen volgens het normensysteem zoals dat nu geldt. Die normen hebben echter geen werkelijkheidswaarde, normen bestaan niet, dus aan de werkelijkheid kunnen ze geen bestaansgrond ontlenen. De deugdelijkheid van de oplossing van een conflict kan dus niet bemeten worden naar haar "juistheid", omdat daarvan überhaupt geen sprake kan zijn. Dit normensysteem kan niettemin een bestaansgrond hebben, als het een bepaalde maatschappelijke behoefte, te weten goedkope, snelle en begrijpelijke/voorspelbare conflictoplossing, vervult. Dit doet het "wetenschappelijke" recht niet, en ik illustreerde dat aan de hand van dit bandbreedtegeval, waar immers nog geen, zoals je zelf zegt, duidelijke lijnen te onderkennen zijn. Het recht functioneert traag, is peperduur, en voor degenen ten behoeve van wie het recht ontwikkeld is -de burger- volstrekt onbegrijpelijk. Heeft die onbegrijpelijkheid een rechtvaardiging? Nee. In tegenstelling tot vele takken van wetenschap waar de moeilijkheid natuurgegeven, het gevolg van hoe de wereld nu eenmaal in elkaar steekt, is, gaat het bij het recht om geschapen complexiteit. Maar is het noodzakelijk, dat de oplossing van geschillen via een complex normensysteem plaatsheeft? Nee: noodzakelijk is slechts in een democratische samenleving dat het volk met de concrete oplossing en in het algemeen met de manier van conflictoplossen tevreden is. Hoe dat beter te bereiken dan door de rechtspraak in handen van het volk zelf te geven (lees: lekenrechters). Kortom, het "wetenschappelijke" recht is een overbodig, zelfs schadelijk verschijnsel, dat bovendien geen wetenschap is. Waartoe dan het recht, behalve dan om een bepaalde beroepsgroep hun broodwinning en gevoel van eigenwaarde te bewaren?

Bedenk ook, dat de Grieken en de Romeinen (de laatsten toch zeker gekenmerkt door een intensief handelsverkeer) tot in de keizertijd zonder professioneel recht hebben kunnen bloeien. De praetor was een juridische leek. De rechtswetenschap is überhaupt een na-klassiek product.

Om het adhv een concreet geval te illustreren: er is een conflict, bv. zoals dat kan bestaan tussen degene die voor bandbreedte betaalt en degene die daarvan naar de mening van de betaler een oneigenlijk gebruik maakt. Dat conflict moet de wereld uit. De in onmin geraakten weten zelf heel goed waarom zij vinden dat de ander ongelijk heeft (anders zouden ze geen conflict hebben), dus dat mogen ze zelf aan de lekenrechters, voor wie hun zaak dient, uitleggen, rechtsbijstand is daarvoor niet nodig. Deze lekenrechters vormen zoveel mogelijk een afspiegeling van de maatschappij: de arts, de boekhouder, de loodgieter, de secretaresse. Een vaste aanstelling van rechters, en in die zin professionele rechters, is ook in orde, als maar gewaarborgd is, dat hun billijkheidsgevoelens overeenstemmen met die welke onder het volk leven. Welnu, de strijdende partijen dragen als gezegd hun zaak voor aan deze lekenrechters. Deze lekenrechters beslissen dan op grond van hun gezonde verstand, op simpele gronden zoals ik ze in mijn beginpost ook aanreikte. Laten we aannemen, ze beslissen inderdaad dat de "bandbreedteigenaar" gelijk heeft. Of misschien vinden ze wel dat beide partijen een beetje gelijk hebben. Dan zou de beslissing kunnen luiden dat de bandbreedte-eigenaar de eenvoudige maatregel moet treffen om te voorkomen dat anderen heel gemakkelijk kunnen "inline linken". Daartegenover moeten die anderen het er ook niet op aanleggen, die maatregel te omzeilen. Conflict de wereld uit, beide partijen begrijpen waarom, nergens professionele juristen of een onder z'n eigen gewicht inzakkend dogmatisch systeem nodig.

De voordelen: rechtspraak zal goedkoper zijn (geen dure prof. rechters, procureurs en advocaten), sneller (geen gebrek aan rechters, de zaak wordt op billijkheid beslist, dus geen mogelijkheid tot juridisch gechicaneer) en, last but not least, de burger om wie het immers gaat, begrijpt de uitspraak, herkent daarin zijn rechtsgevoel, de beslissing hangt niet meer af van gegoochel met abstracte begrippen.

Dus ik herhaal: waartoe het "wetenschappelijke" recht? Waarom ons het hoofd breken over "open normen" en dergelijke onzin? Cui bono, zou ik willen vragen? Wetenschap is het niet, nuttig is het niet. Men ripostere overigens niet: rechtszekerheid. Rechtszekerheid (het zgn. "nul n'est censé ignorer la loi" en ons "een ieder wordt geacht de wet te kennen") is een farce, want voor rechtszekerheid van de rechtssubjecten is nodig dat deze het recht überhaupt kennen. Dit is niet zo: slechts de jurist kent het recht (en dan nog verschillen juristen, en in een procedure de verschillende instanties, zo dikwijls van mening dat ook voor hen die rechtszekerheid hoogst betrekkelijk is), bestaat nota been bij de gratie van het niet bekend zijn van het rechtt bij de burger. Het wetenschappelijk recht vernietigt juist de rechtszekerheid: in een simpel op de in den volke levende billijkheidsgevoelens gebaseerd recht zal het rechtssubject de grootste rechtzekerheid vinden, nu hij van dat volk deel uitmaakt. Hij weet wat wel en niet als geoorloofd geldt, doordat hij de normen van zijn sociale milieu, waaruit ook de rechters die over hem rechtspreken komen, heeft geïnternaliseerd.

Von Kirchmann formuleert het mooier:

"Welche Masse von Gesetzen, und doch wie viele Lücken! welches Heer von Beamten und doch welche Langsamkeit der Rechtspflege! Welcher Aufwand von Studien, von Gelehrsamkeit, und doch welches Schwanken, welche Unsicherheit in Theorie und Praxis."

"Dies ist also der Triumph der Rechtswissenschaft, ein Recht, das das Volk nicht mehr kennt, das seine Brust nicht mehr erfüllt, das von ihm mit den wilden Mächten der Natur auf gleiche Stufe gestellt wird."

"Ein Patrimonalrichter, der einige Zeit sein Amt verwaltet und dabei auf dem Dorf oder in einer kleinen Stadt gelebt hat, gelangt sehr bald in jenen glücklichen, seinen Eingesessenen so erwünschten Zustand, wo er allen gelehrten Kram vergessen hat und die Hauptquelle seiner Entscheidungen nur noch in seiner Brust findet, in seinem, auf gleicher Stufe mit seinen Eingesessenen stehenden Rechtsgefühl. Nichts fürchtet der Bauer und Bürger mehr, als einen mit aller Pracht der Gelehrsamkeit und Gesetzkenntnis angetanen, die Fälle haarscharf scheidenden jungen Assessor zu seinem Richter zu bekommen."


Kun je trouwens wel Duits? Embarassed
_________________
beatus qui sua novit vitia.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 14 aug 2006 3:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michael schreef:
Het is een lastige zaak als je haar wilt oplossen volgens het normensysteem zoals dat nu geldt. Die normen hebben echter geen werkelijkheidswaarde, normen bestaan niet, dus aan de werkelijkheid kunnen ze geen bestaansgrond ontlenen.

Dat is gewoon onzin.

Onrechtmatigheid wordt getoetst aan wat in het maatschappelijk verkeer betamelijk is. Dit wordt getoetst met "boerenverstand".

Quote:
De rechtswetenschap is überhaupt een na-klassiek product.

Ik denk dat Ulpianus en zijn vrienden daar anders over denken.

Wat je verder beschrijft zijn geschillencommissies. Die kunnen op specifieke terreinen best nut hebben, maar jouw voorstelling van zaken is naief simplistisch. Bovendien kunnen partijen in het algemeen een geschil altijd voorleggen aan een niet-rechter als dat voor beide partijen zoveel prettiger zou zijn. Dat heet arbitrage.

Quote:
Laten we aannemen, ze beslissen inderdaad dat de "bandbreedteigenaar" gelijk heeft. Of misschien vinden ze wel dat beide partijen een beetje gelijk hebben. Dan zou de beslissing kunnen luiden dat de bandbreedte-eigenaar de eenvoudige maatregel moet treffen om te voorkomen dat anderen heel gemakkelijk kunnen "inline linken". Daartegenover moeten die anderen het er ook niet op aanleggen, die maatregel te omzeilen. Conflict de wereld uit, beide partijen begrijpen waarom, nergens professionele juristen of een onder z'n eigen gewicht inzakkend dogmatisch systeem nodig.

Hoezo zouden beide partijen begrijpen waarom? Wat je hier beschrijft is net zo goed van toepassing op professionele rechtspraak. Conflict de wereld uit, iedereen blij.

Quote:
Dus ik herhaal: waartoe het "wetenschappelijke" recht? Waarom ons het hoofd breken over "open normen" en dergelijke onzin?

Zich het hoofd breken over "open normen" doen lekenrechters net zo goed!
Wikipedia schreef:
Julius von Kirchmann kritisiert die Knechtung des natürlichen Rechts unter den positiven Gesetzen. Gesetze seien nur so gut wie der Gesetzgeber; anders als in anderen Wissenschaften machen falsche Gesetze das wahre Recht falsch. Außerdem seien Gesetze starr und willkürlich.

Open normen zijn hier de natuurlijke oplossing voor...

Een rechter bedrijft in zijn werk overigens geen wetenschap. Het lijkt er een beetje op dat je het bedrijven van rechtswetenschap (zo je dat wetenschap kunt noemen, dat punt wil ik je best geven) verwart met rechtspreken. Julius von Kirchmann doet dat overigens niet. Hij is alleen tegen te vergaande verwetenschappelijking van het recht. Veel aspecten van de Billigkeitsjurisprudenz die hij voorstaat lijken me terug te vinden in ons privaatrecht. Ik lees verder dat Julius inderdaad een voorstander van arbitrage is, wat dat betreft best modern.

Quote:
Kun je trouwens wel Duits? Embarassed

Ken?

Ik denk dat je je wat te veel laat meeslepen door je lectuur. Als je werkelijk denkt dat de burger in Nederland geen enkel vertrouwen heeft in de burgerlijke rechter, dan sta je zelf niet helemaal met twee benen in de maatschappij. Wellicht wordt het tijd te beseffen dat de manier van rechtspreken in het jaar 2006 in ieder geval niet zo maar te vergelijken is met de Duitse rechtspraak uit 1847, een tijd waarin het Duitse burgerlijke recht bijvoorbeeld nog niet gecodificeerd was. Daarbij laat ik maar even in het midden of jouw theorie in het Pruissen of iets dergelijks van 160 jaar geleden een goed idee zou zijn geweest. In ieder geval heb ik gezocht naar goede argumenten, maar kan ik die in jouw betoog niet vinden.

Wellicht kun je eens concreet uitleggen wat je precies "wezensvreemde sofisterij" vindt, die met het rechtsgevoel niets meer van doen zou hebben, bij voorkeur aan de hand van inline-linken en/of bandwidth theft.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
de Webmeester
Webmeester
de Webmeester

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 15631


BerichtGeplaatst: ma 14 aug 2006 10:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michael schreef:
Eh? Ik zie dat er een topic van gemaakt is, en ik weet niet zeker of dat verstandig was, met name dan of de topictitel een goede weergave is van de inhoud van mijn bericht.

Deze discussie is een nieuw onderwerp waard. Wijzig - indien een betere titel gekozen kan worden - je bericht.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger ICQ nummer
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: ma 14 aug 2006 11:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michael, je weet m.i. niet eens wat 'echte' wetenschap inhoudt. En ik snap nog steeds niet dat je het volhoudt op de rechtenfaculteit als je elke keer zo blijft afgeven op het vakgebied. Kap gewoon met die studie dan. Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: ma 14 aug 2006 13:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

"De" maatschappij zou misschien wel een snelle en duidelijke rechtspraak gebaseerd op boerenverstand willen. (Wat ik overigens betwijfel.) Liefst met Jannen-Met-De-Pet als lekenrechters, want die kunnen zo lekker rechtdoorzee de gerechtigheid vertolken.
Leg dat dan maar uit aan al die mensen die civielrechtelijk, of zelfs strafrechtelijk, worden veroordeeld op basis van dit boerenverstand.
Leg het uit aan bona fides die een te groot plaatje neerzet waardoor mijn computer spaakloopt. Logisch dat hij moet betalen?
Of aan de arts die naar beste kunnen heeft behandeld, maar toch een fout heeft gemaakt. Hoe logisch is het dat hij moet betalen? Wat zegt je boerenverstand over de hoogte van die vergoeding?
Of predik de verdachte van terrorisme het heil van het boerenverstand boven de regelminnende juristerij. "Je deed iets wat aggresief is, de definitie van terrorisme is agressie tegen de bevolking, dus iedereen die ze alle 4 op een rijtje heeft snapt dat je schuldig bent."

Feit is dat recht en samenleving ingewikkeld zijn. Doe je niets aan. Komt de onvrede met deze complexiteit dan misschien voort uit de wens dat het allemaal wat eenvoudiger zou zijn, in plaats van uit het feit dat juristen het te ingewikkeld maken?
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 14 aug 2006 14:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michael schreef:
Het boerenverstand zegt eenduidig: nee, dat mag niet. Het is "zijn" bandbreedte, dus je mag haar alleen gebruiken op een manier die de "eigenaar" zint.

Als dit de gewenste manier van redeneren is, worden vonnissen inderdaad heel wat korter. Een redenering die bewust alle belangrijke omstandigheden onder het vloerkleed veegt.

Het probleem is dat deze redenering in bepaalde gevallen tot het "juiste" resultaat leidt, bijvoorbeeld wanneer de buurman door gehack jouw verbinding heeft gekaapt en op jouw kosten surft, en in andere gevallen helemaal niet werkt, bijvoorbeeld wanneer je een webserver neerzet vol met materiaal over Julius von Kirchmann en vervolgens op je neus kijkt als dit zo massaal wordt gedownload dat je internetrekening vertienvoudigt, bijvoorbeeld doordat iemand op rechtenforum een link plaatst. Ik neem in ieder geval toch aan dat je zelf niet het gevoel hebt hier mogelijk een onrechtmatige daad mee begaan te hebben? Toch is je boerenverstandredenering hierop onverkort van toepassing. Of moet de boer dan plots wél allerlei factoren meewegen? Die het uiteindelijke vonnis vervolgens in wereldvreemde sofisterij doet ontaarden?

Nee, dan heb ik liever een zorgvuldige analyse van alle omstandigheden. En als een professionele rechter hiervoor kundig genoeg is (internet is ingewikkeld), dan heb ik daar geen probleem mee.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michael






Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 71


BerichtGeplaatst: ma 14 aug 2006 14:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Soeverein: zulke geïsoleerde verwijten zijn te makkelijk. Als jij zo goed weet wat een wetenschap precies inhoudt, en dat rechten een wetenschap is, waarom leg je dat dan niet even haarfijn uit? Wat is object en methode? Bestaat het object? Smile

@bona fides, het woord van Von Kirchmann bewaarheidt zich!: "Die abstumpfende Kraft der Gewohnheit lässt selbst den bessern Teil der Juristen an dergleichen Erscheinungen bald gleichgültig vorübergehen, und wenn der Laie (niet dat ik dat ben, helaas) den Mund auftun will, wird er vornehm damit abgewiesen, dass er die Sache nicht verstehe." Het is heus niet nodig meteen zo kribbig te reageren. als jij meent dat de rechtswetenschap wel een wetenschap, of in ieder geval onontbeerlijk is, leg dat dan gewoon rustig uit.

Het is geen onzin dat normen niet bestaan. Dat is ook geen schokkend nieuw inzicht dat ik hier even uit 'n duim zuig. Het is de verwerping van het meta-fysische natuurrecht, en daaruit is het rechtspositivisme nota bene voortgesproten (en daaruit weer Kelsens "kritischer Positivismus"). Je begrijpt toch, dat waarden als "leven, vrijheid, geluk, etc." geen objectieve gegevens zijn, maar subjectieve waarderingen van wat feitelijk is (en wetenschap, zoveel is toch wel zeker, kan zich uitsluitend met de beschrijving/verklaring van wat feitelijk is bezig houden). Uit deze waarden vloeien weer normen voort ("gij zult niet doden, niet iemand z'n vrijehdi ontnemen, etc."), het zijn dergelijke normen die uiteindelijk ook het recht uitmaken, en het recht is dan weer het object van de rechtswetenschap. Maar dan is de rechtswetenschap geen wetenschap.

Vergis je niet: zeker is het mogelijk het ontstaan, de verandering, de werking en invloed van sociale normen op de maatschappij en van de maatschappij op die normen beschrijvend en verklarend te onderzoeken. Dat is echter niet wat de rechtsgeleerdheid doet, dat doet de sociologie. De rechtsgeleerdheid houdt zich enkel met gezever over positief recht en zijn "verbetering en systematisering" bezig, een normatieve, een prescriptieve wetenschap dus, wat niets dan een contradictio in terminis is. Als rechten dus geen wetenschap is, dan is dus de vraag te beantwoorden: waartoe dan al die wetten, al die bibliotheken vol met juridisch geklets over die wetten, als het niet is om maatschappelijke conflicten goedkoop, snel en voor hen om wier conflicten het gaat begrijpelijke manier op te lossen? Beantwoord mij deze vraag: doet het recht dat, en dat het dat beter dan lekenrechtspraak?

Nu is het weliswaar correct, dat het maatschappelijk verkeer in ons dogmatisch systeem een rol speelt, maar welke rol dat precies is, hoe het zich verhoudt tot het geschreven recht is vaak niet duidelijk, dat geeft weer aanleiding tot uitvoerige verhandelingen, juridische oordeelsvorming etc., zodat, in tegenstelling tot wat jij zegt, de oplossing geenszins afhangt van een beoordeling naar wat eenvoudigweg in het maatschappelijk verkeer geldt. Ware dat zo, waartoe dan al die wetten?

bona fides schreef:
Hoezo zouden beide partijen begrijpen waarom? Wat je hier beschrijft is net zo goed van toepassing op professionele rechtspraak. Conflict de wereld uit, iedereen blij.


Conflict de wereld uit ja: de partijen kunnen niet anders dan zich voegen naar de feitelijke macht van de staat, en die bepaalt thans: oplossing van conflicten via het wetenschappelijke abstracte recht. De vraag is, nogmaals, wat de toegevoegde waarde is van dat abstracte recht? Wegen e baten, als het systeem überhaupt baten kent (want welke, noem er één) op tegen de gigantische maatschappelijke kosten van dit "wetenschappelijke" rechtsapparaat? Schaadt het niet veeleer, doordat de partijen -in de regel geen juristen- geen idee hebben wie waarom gelijk krijgt? Als daarentegen de rechters geen met hun hoofden in de ijle abstracties van het systeem hangende theoretici zijn, maar gewone medeburgers, die in klare taal, op grond van rechtsgevoelens die in de maatschappij, in het maatschappelijk verkeer leven, beslissen, hoe zou dan niet voor de hand liggen, dat rechtsspraak eenvoudiger wordt, goedkoper en sneller, en bovendien leidend tot een grotere rechtszekerheid? De rechtsgeleerdheid is een tweekoppig monster: zij kost tijd en geld (rechters, juridische faculteiten, "rechtswetenschappers", dure, trage wetgeving), en stelt daartegenover geen baat, maar nog een passivum: trage, onbegrijpelijke en dure rechtspraak.

bona fides schreef:
maar jouw voorstelling van zaken is naief simplistisch.

Dat denk ik niet, en ik heb uitgelegd waarom. Waarom is mijn voorstelling van zaken simplistisch?

bona fides schreef:
Bovendien kunnen partijen in het algemeen een geschil altijd voorleggen aan een niet-rechter als dat voor beide partijen zoveel prettiger zou zijn. Dat heet arbitrage.


Ik weet. Gegeven is ook dat, hoewel zij "minder strikt" aan het recht gebonden zijn dan de rechter, zij niettemin naar de beginselene ervan oordelen. Daarmee is inderdaad niets mis. In feite onderschrijf je hiermee mijn standpunt: als arbitrage op grond van algemene rechtsbeginselen volstaat, waartoe -nogmaals de vraag die je niet beantwoord hebt, maar die van eminent belang is- dan professionele, juridisch geschoolde rechters?

bona fides schreef:
Zich het hoofd breken over "open normen" doen lekenrechters net zo goed!
Je bedoelt "mijn" lekenrechters? Dat moet je dan eens toelichten. Uiteraard: ze zullen de zaak goed overdenken, afwegen welke belangen in het geding zijn. Maar ze zullen niet proberen hun oplossing in te passen in een dogmatisch deductief rechtssysteem. Waarom zouden ze? Het gaat erom dat ze een beslissing geven die rust op hun billijkheidsgevoel. Daartoe is geen half-filosofische verhandeling nodig over de "aard" van de norm, "nulliteiten", wilsgebreken, en weet ik wat.

bona fides schreef:
Een rechter bedrijft in zijn werk overigens geen wetenschap. Het lijkt er een beetje op dat je het bedrijven van rechtswetenschap (zo je dat wetenschap kunt noemen, dat punt wil ik je best geven) verwart met rechtspreken. Julius von Kirchmann doet dat overigens niet. Hij is alleen tegen te vergaande verwetenschappelijking van het recht. Veel aspecten van de Billigkeitsjurisprudenz die hij voorstaat lijken me terug te vinden in ons privaatrecht. Ik lees verder dat Julius inderdaad een voorstander van arbitrage is, wat dat betreft best modern.


Heus, kerel, ik heb z'n hele voordracht gelezen: ik weet van vK zegt. Hij is niet tegen "te vergaande verwetenschappelijking". Hij is tegen de rechtsgeleerdheid überhaupt. Op p. 43 heet het:

"Das Unternehmen Friedrichs des Großen, die Advokaten abzuschaffen, ruht auf demselben Grund. Das Unternehmen mußte verunglücken, weil es eine halbe Maßregel war; nicht die Advokaten allein, auch die gelehrten Richter hätte er abschaffen sollen."

p. 45: "Die Nation ist der wissenschaftlichen Juristen überdrüssig.

De Billigkeitsjurisprudenz is zo goed als niet voorhanden in ons recht: dat weerspreekt reeds de gigantische vuilnisbelt aan wetten, besluiten en regelingen die we hebben. Je moet goed begrijpen wat onder Billigkeitsjurisprudenz is te verstaan: "man wird sich auf den Ausspruch der leitenden Grundsätze beschränken und die Anwendung derselben in den feineren Verzweigungen ohne peinliche Abwägung dem gesunden Sinn des Volkes überlassen".

bona fides schreef:
Ken?


Als je denkt dat je je positie meer kracht bij zet door vermeende taalfouten van je tegenstander uit te meten, vergis je je denk ik. Rolling Eyes

Maar vertel: waarom "kennen"? Het Engels en Frans gebruiken inderdaad hun equivalent van kennen, het Duits echter weer können. Kunnen = in staat zijn tot iets = iets beheersen = beheers je Duits?

bona fides schreef:
Als je werkelijk denkt dat de burger in Nederland geen enkel vertrouwen heeft in de burgerlijke rechter, dan sta je zelf niet helemaal met twee benen in de maatschappij.


Nogmaals, de vraag is niet of de burger morgen in opstand komt. De vraag is of de burger met het systeem gediend is, of er ook maar iets tegenover de maatschappelijke kosten van het systeem staat, niet of de gemiddelde burger daar zicht op heeft. Het grooste kunstje dat de juriserij de maatschappij ooit geflikt heeft, is haar te doen geloven dat juristen ergens toe dienen.

bona fides schreef:
Wellicht wordt het tijd te beseffen dat de manier van rechtspreken in het jaar 2006 in ieder geval niet zo maar te vergelijken is met de Duitse rechtspraak uit 1847, een tijd waarin het Duitse burgerlijke recht bijvoorbeeld nog niet gecodificeerd was.


Ooit gehoord van het Algemeen Landrecht? http://de.wikipedia.org/wiki/Allgemeines_Landrecht
Dat er geen algemene codificatie van het burgerlijk recht (laat staan voor heel Duitsland) was -dit mede dankzij Savigny-, heeft het oordeel van Von Kirchmann géénszins verzacht. Integendeel: "Nicht bloß die Gegenwart, keine Zeit hat den Beruf zur Gesetzgebung". De rechtspraak zoals Von Kirchmann die beschrijft heeft zich in geen relevant opzicht veranderd. Haar basis blijft een enorme hoeveelheid abstracte wetten en de bijbehorende dogmatiek.

bona fides schreef:
Wellicht kun je eens concreet uitleggen wat je precies "wezensvreemde sofisterij" vindt, die met het rechtsgevoel niets meer van doen zou hebben, bij voorkeur aan de hand van inline-linken en/of bandwidth theft.


De sofisterij bestaat erin, dat de oplossing van een dergelijk conflict geschiedt op de manier zoals ik net beschreven heb: positief recht, de diklijvige commentaren daarop, de jurisprudentie op basis daarvan, al dat moet erbij gesleept worden, om een maatschappelijk conflcitje op te lossen, terwijl het zo eenvoudig kan, en dus zo eenvoudig moet.
_________________
beatus qui sua novit vitia.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michael






Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 71


BerichtGeplaatst: ma 14 aug 2006 14:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Michael schreef:
Het boerenverstand zegt eenduidig: nee, dat mag niet. Het is "zijn" bandbreedte, dus je mag haar alleen gebruiken op een manier die de "eigenaar" zint.

Als dit de gewenste manier van redeneren is, worden vonnissen inderdaad heel wat korter. Een redenering die bewust alle belangrijke omstandigheden onder het vloerkleed veegt.

Nee, dan heb ik liever een zorgvuldige analyse van alle omstandigheden. En als een professionele rechter hiervoor kundig genoeg is (internet is ingewikkeld), dan heb ik daar geen probleem mee.


Je ziet over het hoofd dat wat belangrijk is niet objectief gegeven is. Als het volk -om het zo dan maar even te noemen- volgens jou belangrijke aspecten over het hoofd ziet, maar niemand heeft daar moeite mee, dan is die oplossing die "belangrijke aspecten" over het hoofd ziet, niettemin geslaagd. Met objectieve juistheid heeft dit alles geen fluit te maken. Dus dat jij liever een zorgvuldige analyse hebt, wil niet zeggen, dat Jan met de Pet die behoefte ook moet hebben, of dat het irrationeel is oid om ook die zorgvuldige analyse niet na te streven: tevredenheid, daar gaat het om.

*edit: ik wijs er overigens nog op dat het een veelgehoorde misvatting is dat lekenrechtspraak tot onzorgvuldigheid leidt. Geenszins. De zorgvuldige toetsing van het geval aan de abstracte regels van het positieve recht wordt vervangen door een zorgvuldige toetsing aan de eigen, in de maatschappij ontstane billijkheidsgevoelens. Met onzorgvuldigheid heeft dat niets te maken. Een verdere misvatting is, dat lekenrechters per se laagbegaafde lulhoofden moeten zijn. Een zekere schifting is absoluut mogelijk. Voor mijn part laat je alleen academici toe (dat zijn dan geen juristen meer, want die bestaan dan niet meer).
_________________
beatus qui sua novit vitia.


Laatst aangepast door Michael op ma 14 aug 2006 15:11, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michael






Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 71


BerichtGeplaatst: ma 14 aug 2006 14:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:

Feit is dat recht en samenleving ingewikkeld zijn. Doe je niets aan. Komt de onvrede met deze complexiteit dan misschien voort uit de wens dat het allemaal wat eenvoudiger zou zijn, in plaats van uit het feit dat juristen het te ingewikkeld maken?


Nee. Het recht kun je zo eenvoudig maken als je wilt, omdat dat met geen feitelijkheid in strijd komt, en de tevredenheid van het volk met zijn (ZIJN, niet des juristen) recht niet afhangt van 's rechts complexiteit, maar van de mate waarin het beantwoordt aan de in het volk levende rechtsgevoelens.
_________________
beatus qui sua novit vitia.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 14 aug 2006 16:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michael schreef:
@bona fides, het woord van Von Kirchmann bewaarheidt zich!: "Die abstumpfende Kraft der Gewohnheit lässt selbst den bessern Teil der Juristen an dergleichen Erscheinungen bald gleichgültig vorübergehen, und wenn der Laie (niet dat ik dat ben, helaas) den Mund auftun will, wird er vornehm damit abgewiesen, dass er die Sache nicht verstehe." Het is heus niet nodig meteen zo kribbig te reageren. als jij meent dat de rechtswetenschap wel een wetenschap, of in ieder geval onontbeerlijk is, leg dat dan gewoon rustig uit.

Als je goed had gelezen, had je gemerkt dat ik je juist op het punt dat het geen wetenschap zou zijn niet wilde tegenspreken. Vergeleken met de exacte wetenschappen kun je in ieder geval aan de wetenschappelijkheid van de rechtswetenschap twijfelen.

Wel is het interessant dat je dat wat doorgaat voor rechtswetenschap kennelijk van ieder nut gespeend vindt. Ik denk dat heel wat mensen het werkje van Julius onder rechtswetenschap zouden scharen.

Quote:
Het is geen onzin dat normen niet bestaan.
...

Wat mij betreft mag je een definitie van normen aanhangen die ervoor zorgt dat normen niet bestaan, maar als jij zegt:
Quote:
Het is "zijn" bandbreedte, dus je mag haar alleen gebruiken op een manier die de "eigenaar" zint.

dan formuleer je in mijn woordenboek een norm.

Quote:
bona fides schreef:
Hoezo zouden beide partijen begrijpen waarom? Wat je hier beschrijft is net zo goed van toepassing op professionele rechtspraak. Conflict de wereld uit, iedereen blij.


Conflict de wereld uit ja: de partijen kunnen niet anders dan zich voegen naar de feitelijke macht van de staat, en die bepaalt thans: oplossing van conflicten via het wetenschappelijke abstracte recht. De vraag is, nogmaals, wat de toegevoegde waarde is van dat abstracte recht?

Nee. Mijn vraag was: Hoezo zouden beide partijen begrijpen waarom? Want dat beweer je namelijk.

Quote:
bona fides schreef:
maar jouw voorstelling van zaken is naief simplistisch.

Dat denk ik niet, en ik heb uitgelegd waarom. Waarom is mijn voorstelling van zaken simplistisch?

Je poneert een alternatief en stelt vervolgens dat dit alternatief alles oplost, zonder daar werkelijk een argument voor te geven. Zie mijn vraag hierboven.

Quote:
In feite onderschrijf je hiermee mijn standpunt: als arbitrage op grond van algemene rechtsbeginselen volstaat, waartoe -nogmaals de vraag die je niet beantwoord hebt, maar die van eminent belang is- dan professionele, juridisch geschoolde rechters?

Arbitrage is mogelijk, toch kiezen partijen vooral bij hoogoplopende conflicten voor de rechter. Kennelijk verkiezen de partijen doorgaans de professionele onafhankelijke rechter boven arbitrage.

Quote:
bona fides schreef:
Ken?

Als je denkt dat je je positie meer kracht bij zet door vermeende taalfouten van je tegenstander uit te meten, vergis je je denk ik. Rolling Eyes

Zeg ik dat dan? Je begrijpt best dat het slechts een reactie op jouw sneer was.

Quote:
Maar vertel: waarom "kennen"? Het Engels en Frans gebruiken inderdaad hun equivalent van kennen, het Duits echter weer können. Kunnen = in staat zijn tot iets = iets beheersen = beheers je Duits?

Simpel, achter kunnen in de zin van beheersen volgt een werkwoord. Kun je Nederlands spreken? Kun je schaken? Niet: kun je het schaakspel? Wel: kun je spellen? Niet: kun je de spelling van het Nederlands? Wel: ken je de spelling van het Nederlands?

Quote:
bona fides schreef:
Als je werkelijk denkt dat de burger in Nederland geen enkel vertrouwen heeft in de burgerlijke rechter, dan sta je zelf niet helemaal met twee benen in de maatschappij.

Nogmaals, de vraag is niet of de burger morgen in opstand komt. De vraag is of de burger met het systeem gediend is, of er ook maar iets tegenover de maatschappelijke kosten van het systeem staat, niet of de gemiddelde burger daar zicht op heeft. Het grooste kunstje dat de juriserij de maatschappij ooit geflikt heeft, is haar te doen geloven dat juristen ergens toe dienen.

Je vindt dus dat jij beter kunt uitmaken wat goed is voor de burger, dan de burger zelf.

bona fides schreef:
De rechtspraak zoals Von Kirchmann die beschrijft heeft zich in geen relevant opzicht veranderd. Haar basis blijft een enorme hoeveelheid abstracte wetten en de bijbehorende dogmatiek.

Best. Kennelijk heeft de noodkreet van Julius maar bitter weinig gehoor gevonden. Misschien niet zonder reden.

Quote:
bona fides schreef:
Wellicht kun je eens concreet uitleggen wat je precies "wezensvreemde sofisterij" vindt, die met het rechtsgevoel niets meer van doen zou hebben, bij voorkeur aan de hand van inline-linken en/of bandwidth theft.

De sofisterij bestaat erin, dat de oplossing van een dergelijk conflict geschiedt op de manier zoals ik net beschreven heb: positief recht, de diklijvige commentaren daarop, de jurisprudentie op basis daarvan, al dat moet erbij gesleept worden, om een maatschappelijk conflcitje op te lossen, terwijl het zo eenvoudig kan, en dus zo eenvoudig moet.

Je zegt opnieuw niets concreets! Je begint de thread met "een simpele vraag", illustreer je sofisterij dan ook aan de hand van die vraag. Ik beweer dat deze simpele vraag zuiver draait om het invullen van de open norm van 6:162. Het beantwoorden vergt een zorgvuldige afweging, die wegens de technische kanten van de vraag vrij complex is, maar die maar weinig rechtswetenschappelijke inzichten vergt.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds