Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 11:16
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Bama structuur
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

De BaMa is een goed idee voor het (nationale) universitair onderwijs
Ja, nu al fantastisch
5%
 5%  [ 4 ]
Ja, ookal heeft het nog kinderziektes
42%
 42%  [ 31 ]
Nee, ontzettend slecht idee
23%
 23%  [ 17 ]
Nee, maar het kan in de toekomst nog wel een goed idee blijken
28%
 28%  [ 21 ]
Totaal aantal stemmen : 73

Auteur Bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: ma 08 mei 2006 22:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Veel van de klachten hier hebben volgens mij niet zo heel veel te maken met de BaMa-structuur. Studieprogramma's worden toch wel om de paar jaar omgegooid. Ik denk dat bijna iedereen die de laatste 20 jaar wat dan ook heeft gestudeerd begonnen is als "nieuwe stijler", en (tenzij de studie vlotjes verliep) geëindigd is als "oude stijler". Verandering is goed, denkt men onveranderlijk.

Mij is verteld dat de UL volgend jaar overschakelt op semesters ipv de huidige trimesters. Als dat klopt komen vakken die je dit jaar niet haalt dus niet in dezelfde vorm meer terug.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: ma 08 mei 2006 22:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jimmy schreef:
De EUR hanteert bijv. een eis van minimaal 150 ECTS. Weet iemand of dit alleen van toepassing is voor studenten aan de EUR of worden studenten van een andere universiteit ook onder dit regime toegelaten?
Volgens mij wel.Wie uit Leiden was dat ook weer die die overstap ging maken???
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: di 30 mei 2006 11:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met de Rotterdamse situatie ben ik niet bekend, maar in Utrecht moet je (voorzover ik weet) helemaal klaar zijn met je bachelor en bij mijn master in Tilburg ook. Daar moest je bovendien als je een algemene bachelor Nederlands recht aan een andere uni had gedaan (op papier) aan kunnen tonen interesse te hebben voor het sociaal recht, o.m. blijkend uit het feit dat je een sociaalrechtelijk vak had gevolgd. In de praktijk bleek dat reuze mee te vallen, ik had 1 profileringsvak Arbeidsrecht gedaan en m'n bachelorscriptie over ontslagrecht geschreven en nu blijkt dat ik zelfs méér sociaalrechtelijke achtergrond heb dan degenen die op de UvT de bachelor met directe toegang tot deze master hebben gevolgd...
Kortom: in de praktijk zijn ze nog wel eens soepeler dan op papier staat, zeker als je zelf contact zoekt met de faculteit en je situatie uitlegt.
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: zo 11 jun 2006 11:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LeChat schreef:
Met de Rotterdamse situatie ben ik niet bekend, maar in Utrecht moet je (voorzover ik weet) helemaal klaar zijn met je bachelor en bij mijn master in Tilburg ook.

De UvT hanteert momenteel de eis van 168 van de 180ECTS gehaald hebben.
Je moet wel je bachelorsthesis gehaald hebben.
De eis van oefenrechtbank is, voor zover ik weet, vorig jaar vervallen in de/het OER.
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 11 jun 2006 11:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij de OU kun je, voorzover de ingangseisen van het betreffende vak het toelaten, als tijdens je bachelor met mastervakken aan de gang.

De formele inschrijving als masterstudent volgt pas na het behalen van je bachelor.

Ik had voor ik m'n bachelor had gehaald al 21,5 ects van m'n master binnen. En dat was ook precies één van de redenen waarom ik besloten heb bij de OU te blijven. Wilde ik een master aan een reguliere uni gaan doen, dan moest ik eerst mijn hele bachelor afgerond hebben, voor ik toegelaten zou worden. Dat zou mij een stevige vertraging opgeleverd hebben...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: ma 12 jun 2006 15:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nemine contradicente schreef:
LeChat schreef:
Met de Rotterdamse situatie ben ik niet bekend, maar in Utrecht moet je (voorzover ik weet) helemaal klaar zijn met je bachelor en bij mijn master in Tilburg ook.

De UvT hanteert momenteel de eis van 168 van de 180ECTS gehaald hebben.
Je moet wel je bachelorsthesis gehaald hebben.
De eis van oefenrechtbank is, voor zover ik weet, vorig jaar vervallen in de/het OER.


Ok, ik kwam natuurlijk van een andere uni, dus de regel dat je de hele bachelor afgerond moet hebben is dan blijkbaar in Tilburg alleen op overstappers van toepassing.
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Relax



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 16


BerichtGeplaatst: vr 07 jul 2006 0:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ligt het nu aan mij of gaat het gros van de klachten over de BaMa structuur over het feit dat het nadelig is om een vak niet te halen? Als dat zo'n ramp is, dan haal je toch gewoon alles in een keer?:-\
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mhordijk



Leeftijd: 65
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 9


BerichtGeplaatst: ma 02 jul 2007 12:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie geen enkel principieel verschil tussen BaMa en hoe het vroeger ("in mijn tijd") was, dus ten tijde van KaDo (kandidaats/doctoraal). Toen kon je in beginsel ook niet met de doctoraalfase beginnen als je niet eerst het kandidaats had afgerond.

Of begrijp ik het niet helemaal goed ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: wo 04 jul 2007 9:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Relax schreef:
Ligt het nu aan mij of gaat het gros van de klachten over de BaMa structuur over het feit dat het nadelig is om een vak niet te halen? Als dat zo'n ramp is, dan haal je toch gewoon alles in een keer?:-\


Goh, wat een briljante oplossing, had ik zelf niet eerder aan gedacht!

De doorstroomregelingen van universiteiten (Rotterdam, Tilburg) gelden alleen voor bachelorstudenten aan de betreffende universiteit, niet voor overstappers van een andere universiteit..

Aan de ene kant irriteert deze regel mij enorm, aan de andere kant, ik was er zelf bij toen ik dat ene vak niet haalde... Maar het afgelopen jaar waren de tentamens aan de UL wel echt monsterlijk geroosterd... lang leve de overstap naar het semestersysteem Rolling Eyes
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: wo 04 jul 2007 9:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Aan de ene kant irriteert deze regel mij enorm, aan de andere kant, ik was er zelf bij toen ik dat ene vak niet haalde...

Iedereen heeft toch wel een vak waar hij moeite mee heeft? Bovendien kan je soms gewoon pech hebben met een tentamen. Ik vind het dus wel erg makkelijk om als argument aan te voeren dat men er zelf bij was of dat je dan gewoon maar het vak in één keer moet halen.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
komodo

komodo

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 312


BerichtGeplaatst: wo 04 jul 2007 22:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mhordijk schreef:
Ik zie geen enkel principieel verschil tussen BaMa en hoe het vroeger ("in mijn tijd") was, dus ten tijde van KaDo (kandidaats/doctoraal). Toen kon je in beginsel ook niet met de doctoraalfase beginnen als je niet eerst het kandidaats had afgerond.

Of begrijp ik het niet helemaal goed ?


Een groot verschil is dat een kandidaats toen niet als afgerond geheel werd beschouwd, de kandidaatstitel is ook nooit beschermd geweest, maar het bachelorsdiploma is dat in principe wel. Daarbij is er nu een wildgroei aan master opleidingen, waarvan het niveau niet altijd makkelijk herkenbaar is. En er is te weinig rekening gehouden met de al langer bestaande HBO bachelor titel.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: do 05 jul 2007 14:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
MiriamvL schreef:
Aan de ene kant irriteert deze regel mij enorm, aan de andere kant, ik was er zelf bij toen ik dat ene vak niet haalde...

Iedereen heeft toch wel een vak waar hij moeite mee heeft? Bovendien kan je soms gewoon pech hebben met een tentamen. Ik vind het dus wel erg makkelijk om als argument aan te voeren dat men er zelf bij was of dat je dan gewoon maar het vak in één keer moet halen.


Ik vond het dus idd ook een stomme opmerking van degene die zei dat je dan maar alles in één keer moet halen... maar *ik* was er wel zelf bij toen ik dat ene vak niet haalde... ik had er eigenlijk best meer tijd in kunnen steken, als ik in staat was geweest de juiste prioriteiten te stellen, hoewel de tentamenroosters dus echt gruwelijk waren... Ik had internationaal & europees recht best kunnen halen... (getuige de opmerking van de docent internationaal die bij de nabespreking er nog specifiek bij zei dat hij het internationaal deel van mijn tentamen er heel goed uit vond zien... grrr..) maar europees mededingingsrecht is zooo verschrikkelijk niet interessant en slaapverwekkend dat ik mijn tijd liever ergens anders in stak... en nu heb ik spijt... (ik gefrustreerd?! neeeuuuuh... Shocked )
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: ma 09 jul 2007 17:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat ik trouwens ook wel irritant vind: met het tweede instroommoment (in feb.) loop je automatisch ook weer studievertraging op, omdat je dat eerste semester maar 20 ects kan halen omdat je pas aan je scriptie mag beginnen wanneer je 30 ects hebt behaald (en als je pech hebt is het eerste tentamenmoment waar je van 20 ects naar 30 ects kan pas in december, dus mag je pas in dec. aan je scriptie beginnen = scriptie-schrijfduur vertraging).

Edit: Het blijkt 20 ects te zijn, dus als je in feb. begint, en je de dan aangeboden vakken allemaal in één keer haalt, dan kun je in de zomer je scriptie schrijven en in het najaar de rest van je vakken doen..
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
lamaris



Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 115


BerichtGeplaatst: za 04 jul 2009 18:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

weg
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds