Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 08 mei 2024 14:06
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Baas betaalt overuren niet + bedrijfsongeval
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sanora



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 24


BerichtGeplaatst: vr 20 jun 2014 21:07    Onderwerp: Baas betaalt overuren niet + bedrijfsongeval Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo !

Ik heb een vraag en hoop dat iemand mij verder kan helpen ..

Er lopen een aantal dingen door elkaar.


Mijn zoon/20 jaar werkt via het uitzendbureau bij een bedrijf.

1. Hij werkt vaak meer dan 8 uur per dag, soms tot 13 uur. De baas van het bedrijf waar hij gedetacheerd is, betaalt de overuren niet uit: hij zegt dat hij te langzaam werkt, niet goed is ingewerkt, en dat anderen het wel in 8 uur doen. Dus dat hij die uren niet hoeft te betalen. Het uitzendbureau helpt mijn zoon hierin niet.

2. Hij heeft vandaag tegen het uitzendbureau gezegd te willen stoppen als dit zo doorgaat. Vandaag kreeg hij ook een bedrijfsongeval: van het dak gevallen. Hij kan nu niet aan het werk.

3. Mijn zoon heeft zich niet aan de veiligheidsvoorschriften gehouden, vanwege de druk die er achter zat, alles moest snel.

Vraag 1 : wat te doen bij een baas die geen overuren uitbetaalt en wat zou de rol van het uitzendbureau hierin moeten zijn ?

Vraag 2: die baas kennende, wil hij hem nu ontslag geven om onder ziektewet uit te komen. Kan dat ?

Vraag 3: welke verantwoordelijkheid horen zijn baas en/of uitzendbureau nu te nemen inzake het bedrijfsongeval en in hoeverre kan mijn zoon het baas /of uitzendbureau (?) aansprakelijk stellen voor het bedrijfsongeval ?

Alvast hartelijk bedankt

Anora
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: vr 20 jun 2014 22:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Melding doen bij arbeidsinspectie.
https://www.inspectieszw.nl/contact/melden_en_aanvragen/verplichtmeldenarbeidsongevallen.aspx
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 1100


BerichtGeplaatst: za 21 jun 2014 12:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ad vraag 1.
Een werknemer heeft niet zomaar recht op uitbetaling van gemaakte overuren. Dat is alleen het geval, als de werkgever opdracht heeft gegeven tot het maken van overuren, of als de werkgever expliciet of impliciet heeft ingestemd met het maken van overuren door de werknemer.
In dit geval lijkt de werkgever expliciet in te stemmen met het maken van overuren door uw zoon. Ik weet niet wat zijn kansen zijn, als hij een loonvordering instelt bij de kantonrechter. Uw zoon doet er in ieder geval verstandig aan zijn gemaakte overuren bij te houden en aan de werkgever schriftelijk kenbaar te maken dat hij daarvoor een vergoeding verlangt.
Aangezien het uitzendbureau hierdoor ook inkomsten misloopt, zou een actieve rol van het uitzendbureau hierin te verwachten zijn.

Ad vraag 2.
Ik weet niet precies hoe het zit bij uitzendovereenkomsten, maar volgens mij wordt het loon betaald via het uitzendbureau en is het het uitzendbureau dat ontslaat. De inlener ('de baas') kan de opdracht beëindigen. Als uw zoon ziek is, geldt voor het uitzendbureau een loondoorbetalingsplicht (art. 7:629 lid 1 BW). Hij komt dus niet in de Ziektewet, maar krijgt loon doorbetaald van het uitzendbureau. Tijdens ziekte geldt een opzegverbod, art. 7:670 lid 1 BW. Het uitzendbureau kan tijdens de ziekte van uw zoon dus niet opzeggen.

Ad vraag 3.
Voor de werkgever geldt inderdaad bij bepaalde ongevallen een meldingsplicht bij de Arbeidsinspectie, art. 9 Arbowet. Het gaat dan om ongevallen die de dood, blijvend letsel, of een ziekenhuisopname tot gevolg hebben.
Met betrekking tot de vraag of de inlener ('de baas') aansprakelijk gesteld kan worden: hierop is art. 7:658 lid 4 BW van toepassing. De inlener moet aantonen dat hij aan zijn zorgplicht van art. 7:658 lid 1 BW heeft voldaan. Aangezien uw zoon zich niet aan de veiligheidsmaatregelen heeft gehouden, zou de inlener best wel eens kunnen aantonen dat hij inderdaad aan zijn zorgplicht heeft voldaan. Maar hier geldt wel het arrest HR Van Doorn/ NMB: "Het is een ervaringsfeit dat het dagelijks verkeren in een bepaalde werksituatie tot een vermindering van de ter voorkoming van ongelukken raadzame voorzichtigheid leidt."
Verder lijkt me dat er geen sprake is van opzet, of bewuste roekeloosheid aan de kant van uw zoon.
Ik laat dus even in het midden of de inlener aansprakelijk gesteld kan worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: ma 23 jun 2014 10:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marja.verstralen schreef:
Ad vraag 2.
Ik weet niet precies hoe het zit bij uitzendovereenkomsten, maar volgens mij wordt het loon betaald via het uitzendbureau en is het het uitzendbureau dat ontslaat. De inlener ('de baas') kan de opdracht beëindigen. Als uw zoon ziek is, geldt voor het uitzendbureau een loondoorbetalingsplicht (art. 7:629 lid 1 BW). Hij komt dus niet in de Ziektewet, maar krijgt loon doorbetaald van het uitzendbureau. Tijdens ziekte geldt een opzegverbod, art. 7:670 lid 1 BW. Het uitzendbureau kan tijdens de ziekte van uw zoon dus niet opzeggen.

Dit verhaal klopt niet helemaal.

Ik ga er voor gemak even vanuit dat de ABU Cao van toepassing is, aangezien die algemeen verbindend is verklaard. In die CAO staat in artikel 14 lid 4 dat de arbeidsovereenkomst bij arbeidsongeschiktheid gelijk is opgezegd; zonder aanzegtermijn of wat dan ook.

Quote:
Ad vraag 3.
... Met betrekking tot de vraag of de inlener ('de baas') aansprakelijk gesteld kan worden: hierop is art. 7:658 lid 4 BW van toepassing. De inlener moet aantonen dat hij aan zijn zorgplicht van art. 7:658 lid 1 BW heeft voldaan. Aangezien uw zoon zich niet aan de veiligheidsmaatregelen heeft gehouden, zou de inlener best wel eens kunnen aantonen dat hij inderdaad aan zijn zorgplicht heeft voldaan. Maar hier geldt wel het arrest HR Van Doorn/ NMB: "Het is een ervaringsfeit dat het dagelijks verkeren in een bepaalde werksituatie tot een vermindering van de ter voorkoming van ongelukken raadzame voorzichtigheid leidt."
Verder lijkt me dat er geen sprake is van opzet, of bewuste roekeloosheid aan de kant van uw zoon.

De zoon moet al bewust van het dak gesprongen zijn, wil de baas niet aansprakelijk zijn voor het ongeval. De baas moet er op toezien dat er voldoende veiligheidsmechanismen zijn, en moet er op toezien dat de werknemer die ook daadwerkelijk gebruikt. Vervolgens mij hij dat bewijzen... Is schier onmogelijk! Maar goed zo is het wettelijk systeem ook bedoeld.
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sanora



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 24


BerichtGeplaatst: ma 23 jun 2014 12:00    Onderwerp: bedankt ! Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartelijk dank voor de antwoorden !

Mijn zoon gaat het melden bij de arbeidsinspectie.

Zij zeggen wel, dat hij zijn verantwoordelijkheid had moeten nemen (en dat is natuurlijk ook zo)

Maar inderdaad: er zou wel toezicht moeten zijn of de veiligheidsdingen ook daadwerkelijk gebruikt worden (zij zijn niet opgeleid voor het werk, onervaren en bij het uitzendbureau weggeplukt en die jongens werken met te weinig man en alleen, zonder iemand die toeziet en moeten het maar een beetje uitzoeken).

Hij is poliklinisch behandeld, en hierom zal de 'baas' waarschijnlijk geen boete krijgen.

Maar het is goed, wanneer er evt (hopelijk !) naar gekeken wordt, voor de volgende die van het dak valt (hij is niet de eerste).

Hij kan daar ook melden dat zijn overuren niet zijn uitbetaald.

W.b. het ziekmelden en loondoorbetaling: dat lijkt nu gelukkig geen problemen te geven. (wat wij wel hadden verwacht)

Groeten
Anora
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds