Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 15:34
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

BTW vragen
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ralph.v



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 24


BerichtGeplaatst: za 25 apr 2009 1:08    Onderwerp: BTW vragen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wie weet wat meer over het wel of niet in rekening brengen van BTW?

Ik heb een eigen bedrijf en verleen rechtsbijstand op het gebied van bestuursrecht. Ik reken een eigen bijdrage van 90 euro exclusief griffierecht. Daarnaast krijg ik alleen betaald als het bezwaar en/ of beroep gegrond wordt verklaard.

Als een proceskostenvergoeding wordt overgemaakt heeft het bestuursorgaan geen factuur nodig. Is het desondanks verstandig of wellicht vereist om voor de eigen administratie wel een factuur aan te maken?

Op griffierecht zit geen btw. Mag ik het griffierecht ook zonder btw door berekenen aan de cliënt?

Ben ik verplicht om over de eigen bijdrage btw te heffen?

Ik zal mijn vragen ook aan de belastingdienst voorleggen maar ben desondanks benieuwd naar jullie praktijkervaring.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: za 25 apr 2009 10:27    Onderwerp: Re: BTW vragen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ralph.v schreef:
Wie weet wat meer over het wel of niet in rekening brengen van BTW?

Ik heb een eigen bedrijf en verleen rechtsbijstand op het gebied van bestuursrecht. Ik reken een eigen bijdrage van 90 euro exclusief griffierecht. Daarnaast krijg ik alleen betaald als het bezwaar en/ of beroep gegrond wordt verklaard.

Als een proceskostenvergoeding wordt overgemaakt heeft het bestuursorgaan geen factuur nodig. Is het desondanks verstandig of wellicht vereist om voor de eigen administratie wel een factuur aan te maken?

De proceskostenvergoeding komt jouw cliënt(e) toe. Als jij die proceskostenvergoeding in rekening brengt, zul je een BTW-factuur moeten schrijven.
Quote:

Op griffierecht zit geen btw. Mag ik het griffierecht ook zonder btw door berekenen aan de cliënt?

Ja, dat mag.
Quote:

Ben ik verplicht om over de eigen bijdrage btw te heffen?

Ja, dat is verplicht. Je dienstverlening valt onder de BTW.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
klokluider



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 406


BerichtGeplaatst: za 25 apr 2009 10:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt een eigen bedrijf. Bedoel je hier ook mee dat je ingeschreven staat bij de kamer van koophandel?

Als je bent ingeschreven bij de KvK dan moet je jouw bedrijf ook aanmelden bij de belastingdienst. Hierna krijg je bericht van de belastingdienst en die zullen jouw eea afhankelijk hun beoordeling een BTW nummer verstrekken.

Ik begrijp dat je werkt op no cure no pay basis

Quote:
Als een proceskostenvergoeding wordt overgemaakt heeft het bestuursorgaan geen factuur nodig. Is het desondanks verstandig of wellicht vereist om voor de eigen administratie wel een factuur aan te maken?


dit is onbegrijpelijk omdat de proceskostenvergoeding toebehoort aan de cliënten en niet aan jouw of het bedrijf. Jij maakt voor jouw diensten een factuur die je naar de cliënten toestuurt.

griffierecht op een wettelijk vastgestelde bijdrage lijkt mij opportuun, maar ik ben benieuwd naar het antwoord van de belastingdienst in deze. Ik denk dat je dan ook geen btw op griffierecht aan je klanten doorberekenen.

vwb de verplichting o btw heffing

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_ondernemerworden/ondernemen_ondernemerworden-05.html
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ralph.v



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 24


BerichtGeplaatst: za 25 apr 2009 11:41    Onderwerp: Re: BTW vragen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt StevenK,

StevenK schreef:
De proceskostenvergoeding komt jouw cliënt(e) toe. Als jij die proceskostenvergoeding in rekening brengt, zul je een BTW-factuur moeten schrijven.


Mijn cliënten hebben onvoldoende middelen om de BTW te kunnen betalen en volgens mij zal voor deze kosten evenmin bijzondere bijstand worden verstrekt. Ik kan het me eigenlijk evenmin permitteren om de btw in mindering te brengen op de toegekende proceskostenvergoeding.

Wie weet alternatieve oplossingen. Bijvoorbeeld door het veranderen van de ondernemingsvorm, een stichting ipv een eenmanszaak?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ralph.v



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 24


BerichtGeplaatst: za 25 apr 2009 11:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Klokluider,

Ik sta ingeschreven bij de kvk en heb de belastingdienst ingelicht over mijn situatie. Ze hebben (onder voorbehoud) bevestigd dat ik geen btw nummer nodig heb omdat op de proceskostenvergoeding is vrijgesteld van BTW. Het antwoord van de belastingdienst was echter wel gebaseerd op een een praktijk die puur werkt op basis van een proceskostenvergoeding. Dus zonder eigen bijdrage.


klokluider schreef:
Quote:
Als een proceskostenvergoeding wordt overgemaakt heeft het bestuursorgaan geen factuur nodig. Is het desondanks verstandig of wellicht vereist om voor de eigen administratie wel een factuur aan te maken?


dit is onbegrijpelijk omdat de proceskostenvergoeding toebehoort aan de cliënten en niet aan jouw of het bedrijf. Jij maakt voor jouw diensten een factuur die je naar de cliënten toestuurt.


In mijn overeenkomst met de cliënt is opgenomen dat het bestuursorgaan de proceskostenvergoeding rechtstreeks aan mijn bedrijf overgemaakt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
klokluider



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 406


BerichtGeplaatst: za 25 apr 2009 14:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
In mijn overeenkomst met de cliënt is opgenomen dat het bestuursorgaan de proceskostenvergoeding rechtstreeks aan mijn bedrijf overgemaakt.


heb je een dan de beschikking over een derdenrekening, omdat de praktijk vaak is dat bestuursorganen dat niet zomaar doen. De werking van de door jullie opgemaakte overeenkomst heeft geen werking tav derden. De derdenrekening biedt bestuursorganen dan ook meer bescherming.

Het onder voorbehoud heeft ook te maken met de drempel van €1000 aan BTW. Heb je in een kasboekjaar meer dan €1000 BTW dan zul je een BTW nummer krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ralph.v



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 24


BerichtGeplaatst: zo 26 apr 2009 0:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de tip Klokluider.

Tot nu toe worden, door een bestuursorgaan waar ik veel zaken heb lopen, wel verschillende soorten vergoedingen van cliënten overgemaakt op mijn rekening. Het lijkt me desondanks handig en overzichtelijk om een derdenrekening te gebruiken. Vooral als je zegt dat niet alle bestuursorganen een gewone rekening accepteren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 26 apr 2009 7:02    Onderwerp: Re: BTW vragen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ralph.v schreef:
Mijn cliënten hebben onvoldoende middelen om de BTW te kunnen betalen en volgens mij zal voor deze kosten evenmin bijzondere bijstand worden verstrekt. Ik kan het me eigenlijk evenmin permitteren om de btw in mindering te brengen op de toegekende proceskostenvergoeding.

Wie weet alternatieve oplossingen. Bijvoorbeeld door het veranderen van de ondernemingsvorm, een stichting ipv een eenmanszaak?

Nee, daar zijn geen alternatieven voor. Je verricht diensten die onder de omzetbelasting vallen en daarom moet je omzetbelasting in rekening brengen. De rechtsvorm doet daar niets aan af.

Voor de goede orde: zowel de eigen bijdrage als de uiteindelijk ontvangen proceskostenvergoeding worden geacht de omzetbelasting inbegrepen te hebben. Dus als jij 100 eigen bijdrage ontvangt, boek je
- 84,03 omzet
- 15,97 af te dragen omzetbelasting
en krijg je op enig moment 600 proceskostenvergoeding dan boek je
- 504,20 omzet
- 95,80 af te dragen omzetbelasting
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
klokluider



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 406


BerichtGeplaatst: zo 26 apr 2009 11:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@StevenK

Bedoel je dan met het onderstaande dat dit de facturen zijn die Ralph stuurt aan zijn cliënten nu je eerder aangaf dat de proceskostenvergoeding aan cliënten toebehoort. Je gaat er klaarblijkelijk vanuit dat het factuurbedrag voor de geleverde dienst gelijk is aan de proceskostenvergoeding. Klopt dit?

factuurbedrag eigen bijdrage 84.03 + 19% btw wordt dan €100
werkzaamheden 504.20 + 19% = € 600


Quote:
Dus als jij 100 eigen bijdrage ontvangt, boek je
- 84,03 omzet
- 15,97 af te dragen omzetbelasting
en krijg je op enig moment 600 proceskostenvergoeding dan boek je
- 504,20 omzet
- 95,80 af te dragen omzetbelasting
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ralph.v



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 24


BerichtGeplaatst: ma 27 apr 2009 12:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb vandaag contact gehad met de belastingdienst. Inzake de (reeds verleende) BTW vrijstelling met betrekking tot proceskostenvergoedingen zal ik de inspecteur schriftelijk vragen om een “standpunt bepaling”. De inspecteur geeft dan uitsluitsel over het wel of niet in rekening moeten brengen van btw.

Volgens de nota van toelichting is de proceskostenvergoeding een schadevergoeding. Wellicht is dit bepalend voor het wel of niet in rekening moeten brengen van BTW.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
klokluider



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 406


BerichtGeplaatst: do 14 mei 2009 8:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ralph,

ik ben zeer benieuwd naar dit standpunt van de belastingdienst want n.m.m. is een schadevergoeding niet belastbaar omdat er geen prestatie tegenover staat. Hierdoor kun je volgens mij ook geen BTW over deze vergoeding vragen.

De BTW dient natuurlijk wel op jouw factuur (geleverde dienst) vermeld te worden
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Annemarieke



Leeftijd: 46
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 164


BerichtGeplaatst: do 14 mei 2009 10:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn accountant wist mij te vertellen dat een schikking vrijgesteld is van BTW. Er is immers geen dienst geleverd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ralph.v



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 24


BerichtGeplaatst: zo 30 aug 2009 12:30    Onderwerp: Update BTW Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb de brief binnen van de belastingdienst. De inspecteur heeft aangegeven dat mijn diensten btw belast zijn. In de brief staat letterlijk:

U verleent rechtsbijstand. Uw cliënt is een vergoeding schuldig gelijk aan de vergoeding welke uw cliënt eventueel ontvangt, bij gegrond verklaring, zoals benoemd in het besluit proceskosten bestuursrecht. Wanneer een bezwaar ongegrond wordt verklaard is uw cliënt een eigen bijdrage als vergoeding verschuldigd. De voor een dienst verschuldigde omzetbelasting wordt berekend over de vergoeding. De vergoeding is het totale bedrag -exclusief omzetbelasting- dat voor de dienst in rekening wordt gebracht. In casu is over de vergoeding die u aan uw cliënt in rekening brengt omzetbelasting verschuldigd tegen het algemene tarief.

Het bovenstaande komt overeen met wat StevenK had aangegeven. Dit betekend volgens mij dat de proceskostenvergoeding is vrijgesteld van btw. Zodra echter door de cliënt een dienst wordt ingekocht (geleverd) die btw belast is moet de cliënt ook btw voldoen.

Wat Annemarieke en Klokluider aangeven klopt m.i. ook zolang de cliënt het geld niet uitgeeft aan btw belaste diensten. Bedankt voor jullie bijdrage!

Laatste puntje:
Als ik het goed heb begrepen wordt door de Raad voor de rechtsbijstand geen btw afgedragen als door hun een proceskostenvergoeding wordt ontvangen in een zaak waar een toevoeging is verleend. Is dat vanwege het feit dat de RVR een aan de overheid gelieerde organisatie is?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hakkelaar



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 151


BerichtGeplaatst: di 12 dec 2017 18:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aangezien dit draadje nog immer actueel is en hoog scoort in Google wilde ik men nog even wijzen op het volgende

https://www.higherlevel.nl/forum/financiering-juridische-en-fiscale-zaken/fiscale-zaken/btw-en-het-puntenstelsel-besluit-proceskosten-bestuursrecht--456697

Hierin wordt gevraagd "Kan ik helemaal volgen en zo gaat het ook meestal. Maar wat zou de juiste weg zijn met betrekking tot B.T.W. indien de belanghebbende de rechtsbijstandverlener gemachtigd heeft om een eventuele kostenvergoeding (conform puntenstelsel AwB) rechtstreeks aan rechtsbijstandverlener uit te betalen en dit bedrag wordt gestort op de rekening van de rechtsbijstandverlener?"

En geantwoord: "Dan moet je dat bedrag zien als betaling incl. BTW."
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds