Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 28 apr 2024 9:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

BELANGRIJK: Studenten OV-chipkaart
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
JoelHendriks



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 61


BerichtGeplaatst: wo 03 feb 2010 17:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mesquè schreef:
Iets dat ik me ook afvraag, welke instanties hebben toegang tot de informatie die verzameld wordt middels het in- en uitchecken met je OV-chipkaart?

1. IB-Groep / DUO
--> als eigenaar van de kaart: alles (reisgedrag, saldo, producten)
2. Elk vervoersbedrijf waar jij incheckt (vb. NS / Connexxion / Veolia)
--> reisgedrag, status (ingecheckt ja/nee) en actueel saldo
3. TransLink
--> als betaalsysteembeheerder alle transacties

Je OV-studentenkaart is een persoonlijke OV chipkaart en dus mogen OV bedrijven alles doen met de gegevens die ze via jouw transacties verkrijgen. Het is nadrukkelijk geen anonieme OV chipkaart.

Mesquè schreef:
En hoe hoog is de boete als ik met mijn OV-weekkaart vergeet in te checken en ik wordt gecontroleerd?


Allereerst: je hoeft alleen in te checken voor de metro, tram of bus daar waar geen andere optie meer is (concreet: Rotterdam en metro Amsterdam). Je moet dus niet inchecken voor de TREIN ook niet als je reist met korting. Je moet dan gewoon een papieren kaartje kopen bij de automaat met 40% korting.

Situatie 1:
Het is onmogelijk om in te checken ivm defecte apparatuur in de bus of op de tram/metro halte
--> Je krijgt geen boete; het is niet jouw probleem dat het OV bedrijf er voor zorgt dat jij niet in kunt checken

Situatie 2:
Het is wel mogelijk om in te checken (apparaat doet het), maar je hebt (om wat voor reden dan ook) een te laag saldo.
--> Je krijgt geen boete. Het reisrecht staat op je OV chipkaart en dat is je vervoersbewijs. Dat je niet kunt inchecken omdat het OV bedrijf restricties aan het inchecken heeft verbonden (zoals: alleen inchecken met positief saldo), is dat niet jouw probleem, maar dat van het OV bedrijf.

Situatie 3:
Je moet inchecken omdat er geen andere mogelijkheid is (Rotterdam, metro Amsterdam), en je bent niet ingecheckt.
--> Je krijgt een boete van € 35,- omdat je niet ingecheckt staat. Let op, dat is dus de boete voor het niet kunnen tonen van een geldig vervoersbewijs. In de huisregels en vervoersvoorwaarden van deze vervoerders (RET/GVB) staat dat daar waar uitsluitend met een OV chipkaart gereisd kan worden, uitsluitend een ingecheckte OV chipkaart een geldig vervoersbewijs is.

Overigens: vaak is het voordeliger om een "uitstapkaart" van 28,50 bij de controleurs van de RET te kopen, mocht je om wat voor reden dan ook met deze situatie te maken krijgen. Die moet je wel ter plekke contact betalen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Mesquè



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 36


BerichtGeplaatst: do 04 feb 2010 12:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt! Al geeft het mij echt geen prettig gevoel dat de IB-groep en de vervoersbedrijven precies kunnen zien waar ik heen ga en wanneer.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Calypso



Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 5


BerichtGeplaatst: wo 07 apr 2010 18:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb vandaag een geldboete gekregen, toen ik uit de bus stapte en de controlleurs er achter kwamen dat ik niet was ingecheckt. Het resultaat: geldboete van 25 euro contant af te rekenen >.<! Had tevergeefs maar liefs een half uur geprobeerd om de controlleur duidelijk te maken dat ik tot 2 keer toe had geprobeerd om met mijn ov-studentenchipkaart in te checken, maar dat lukte niet omdat het apparaat het niet deed! Controlleur had gezegd dat ik maar naar voren moest lopen.... Jezus.

Ik wil graag beroep hiertegen instellen, maar heb geen idee waar ik moet zijn. Dat papiertje met de geldboete is namelijk zo groot als een kassabonnetje!

Heeft iemand succesvol beroep hiertegen ingesteld? Vraag mij eigenlijk af of zij uberhaupt erop gaan reageren. :/
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rianne999



Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 134


BerichtGeplaatst: wo 07 apr 2010 22:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je boete toevallig door de RET is gegeven, heb je misschien iets aan deze site:
http://www.ret.nl/service-en-verkoop/klantenservice/contact/bezwaar.aspx

Ik zou het zeker proberen! Met een beetje goede argumenten heb je misschien wel kans van slagen... Succes!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds