Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 7:44
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Awb artikel 1.1
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Guillaume58



Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 63


BerichtGeplaatst: ma 04 sep 2006 11:04    Onderwerp: Awb artikel 1.1 Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uit de Awb blijkt dat onder een bestuursorgaan niet alleen wordt verstaan een orgaan van een rechtspersoon die krachtens publiekrecht is ingesteld, maar ook instanties die hun bestaansrecht niet in eerste instantie ontlenen aan het vervullen van een overheidstaak of het uitoefenen van een overheidsbevoegdheid, maar die – nu ze eenmaal bestonden – daarmee wel zijn toegerust. Dit betekent dat ook organen van privaatrechtelijke rechtspersonen of andere instanties die niet tot de overheid worden gerekend als bestuursorgaan kunnen worden aangemerkt, voorzover ze bekleed zijn met openbaar gezag, daarbuiten niet.
Zijn de Nederlandse spoorwegen bestuursorgaan in de zin van Awb 1.1?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: ma 04 sep 2006 11:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Zijn de Nederlandse spoorwegen bestuursorgaan in de zin van Awb 1.1?

Enkel voor zover het de uitvoer van taken van openbaar gezag betreft. ik zou niet zo snel weten wat voor taken dat zouden moeten zijn, sinds de privatisering van de NS.
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: ma 04 sep 2006 11:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou ook niet weten welke taken van de geprivatiseerde NS met overwegend openbaar gezag zijn bekleed. Het is wel zo dat als je die taken zou kunnen benoemen de NS uitsluitend bestuursorgaan is met betrekking tot de uitoefening van die taken en niet alle.

Wel kun je er nog aan toevoegen dat (en ik weet niet exact hoe dat zit in casu) als de overheid een overwegende invloed heeft op de NS doordat de NS financieel voor een groot deel op de overheid rust het zo kan zijn dat de NS de mogelijkheid heeft om werknemers als ambtenaar in dienst te nemen. Mocht dit het geval blijken dan is het bevoegde ambt binnen de NS bestuursorgaan voor zo ver het gaat om de arbeidsrelatie met die aangestelde ambtenaar. Ik weet alleen niet of dit te ver gezocht is van mij maar het principe klopt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 04 sep 2006 11:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die b-organen zijn slechts bestuursorganen voor zover ze openbaar gezag uitoefenen. De NS is dus niet bij alle handelingen als bestuursorgaan aan te merken.

Wanneer de NS aan een werknemer de bevoegdheid tot het knippen van kaartjes toekent, handelt de NS als een bestuursorgaan. De grond hiervoor wordt gegeven door art 87 lid 3 Wet personenvervoer 2000 juncto de concessie die op basis van art 20 aan de NS is verleend.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: ma 04 sep 2006 11:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

en dan even concreet: het vaststellen van de prijzen voor treinkaartjes ieder jaar?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: ma 04 sep 2006 12:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De "Nederlandse Spoorwegen" kunnen niet een bestuursorgaan zijn, omdat ze geen "ander persoon of college" zijn. Als we dan toch bezig zijn met het vaststellen van de bestuursorgaanstatus van de NS, dan moeten we volgens mij eerst een 'persoon of college' aanwijzen.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 04 sep 2006 12:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De Nederlandse Spoorwegen NV is een rechtspersoon. Een rechtspersoon kan heel goed (b-)bestuursorgaan in de zin van de Awb zijn.

In het geval van de NS is NS Reizigers BV concessiehouder in de zin van de Wet personenvervoer 2000. Deze BV lijkt me b-orgaan bij het benoemen van toezichthouders (conducteurs).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: ma 04 sep 2006 12:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Mocht dit het geval blijken dan is het bevoegde ambt binnen de NS bestuursorgaan voor zo ver het gaat om


Voor de miereneukers onder ons (en die moeten er ook zijn, zeker in het juridische) had ik al gepoogd die nuance aan te brengen in bovengenoemde quote. Of moet het dan zijn de bevoegde ambtsdrager?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: ma 04 sep 2006 12:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
De Nederlandse Spoorwegen NV is een rechtspersoon. Een rechtspersoon kan heel goed (b-)bestuursorgaan in de zin van de Awb zijn.

In het geval van de NS is NS Reizigers BV concessiehouder in de zin van de Wet personenvervoer 2000. Deze BV lijkt me b-orgaan bij het benoemen van toezichthouders (conducteurs).


Volgens mij is een rechtspersoon zelf geen orgaan in de zin van artikel 1.1 Awb hoor. Het moet volgens mij gaan om het bevoegde orgaan binnen die rechtspersoon die besluiten mag nemen.

Bijvoorbeeld: Rechtspersoon gemeente
Organen daarvan zijn: Burgemeester, B&W, de Raad etc..

In casu zal het vermoedelijk gaan om de directeur van die BV
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 04 sep 2006 14:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is de (privaatrechtelijke) rechtspersoon die b-orgaan kan zijn, zolang de publieke bevoegdheid maar aan die rechtspersoon is toegekend.

Bij de "Stichting Silicose"-achtige bestuursorganen is de stichting het bestuursorgaan. Kijk maar wie er partij zijn bij die arresten.

De Nederlandsche Bank is een zelfstandig bestuursorgaan.

De directeur vertegenwoordigt de rechtspersoon, dus handelingen van de directeur gelden als handelingen van de rechtspersoon. De directeur is niet het bestuursorgaan, tenzij de wet bepaalt dat het de directeur is die de bevoegdheid uitoefent.

De voorbeelden die je noemt zijn allemaal a-organen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: ma 04 sep 2006 15:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Think Da's weer wat geleerd dan!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: ma 04 sep 2006 17:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hier wordt naar een een interessante uitspraak gelinkt
:
http://www.rechtennieuws.nl/forum/portal/title/Dwangbevel+is+geen+besluit+in+de+zin+van+de+Awb/article/11301/

Echter, waar kan ik de volledige uitspraak dan vinden? Ik mag er toch vanuit gaan data met deze tekst de rechter niet wegkomt... Wie weet dit?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Guillaume58



Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 63


BerichtGeplaatst: ma 04 sep 2006 20:05    Onderwerp: Awb 1.1 Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu we hebben vastgesteld dat NS een b - bestuursorgaan kan zijn, hoe zit het dan met andere OV-bedrijven die toezichthouders in dienst hebben zoals daar zijn connextion, RET, HTM enz?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 04 sep 2006 22:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals gezegd: dit zijn slechts bestuursorganen voor zover ze publiek gezag uitoefenen.

En tot nu toe heb ik eigenlijk alleen de bevoegdheid tot het aanstellen als toezichthouders van kaartjesknippers gevonden. Als burger zul je daarmee bij een meningsverschil niet zo snel de NS voor de bestuursrechter kunnen slepen.

Quote:
hoe zit het dan met andere OV-bedrijven die toezichthouders in dienst hebben zoals daar zijn connextion, RET, HTM enz?

Wat denk je zelf?

Ik sluit niet uit dat de NS en andere vervoerders nog meer publieke taken hebben, maar daar heb ik verder niet naar gezocht. Of het vaststellen van de prijs van een treinkaartje deel uitmaakt van het uitoefenen van publiek gezag durf ik niet te zeggen, daarvoor zul je de wet erop na moeten slaan.

De vraag of de NS een bestuursorgaan is, is eigenlijk alleen relevant binnen de context waarin je deze vraag stelt. Aan wat voor soort contact met de NS zit je te denken?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 04 sep 2006 22:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Echter, waar kan ik de volledige uitspraak dan vinden? Ik mag er toch vanuit gaan data met deze tekst de rechter niet wegkomt... Wie weet dit?

Ik volg je niet. De Raad constateert dat de rechter gelijk had, en hoeft verder niets te doen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds