Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 15:04
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Avatars mogen grondrechten inroepen
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
lauraswill



Leeftijd: 35
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: di 12 jun 2012 16:55    Onderwerp: Avatars mogen grondrechten inroepen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik schrijf mijn scriptie over de vraag of het wenselijk is dat avatars grondrechten kunnen inroepen. Reacties zijn welkom!

De avatar is een online identeit van een speler in een virtueel spel. Steeds meer mensen linken hun eigen identiteit aan de persoonlijkheid van de avatar of vormen een andere online identiteit waaraan ze veel waarde hechten. Een bescherming van deze avatar en daarmee diens virtuele identiteit door middel van het toekennen van bepaalde rechten (bijvoorbeeld privacy, vrijheid van vereniging en vrijheid van meningsuiting) is dan ook zijn plaats. Ook kan het wellicht bijdragen aan een verbeterde regulering van de virtuele werelden en zo aan de bescherming van anderen en de omgeving in het virtuele spel.

We moeten bedenken dat de speler in real life al min of meer over deze grondrechten bezit. Is het dan niet redelijkerwijs logisch dat de grondrechten inroepbaar zijn ongeacht de verschijningsvorm (dus ook virtuele vorm) van de individu die er een beroep op doet? Of hebben avatars louter te maken met de algemene voor waarden/End User Agreement van de producent van het spel? Nadeel hiervan is dat avatars- zonder opgaaf van rekening - gedelete kunnen worden. Dit betekent ook het wegvallen van een account en daarmee eventueel opgebouwde emotionele en economische waarde.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 12 jun 2012 17:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is niet zo handig om gelijk 3 threads te openen.

Wat grondrechten betreft zie ik niet direct wat het inroepen van een grondrecht door een avatar kan brengen boven het inroepen van dat grondrecht door de achterliggende echte persoon. De vrijheid van meningsuiting beschermt een avatar zoals de vrijheid van meningsuiting een persoon beschermt die wenst zich achter een pseudoniem te verschuilen.

Misschien zijn er grondrechten waarvoor dit duidelijk anders is, maar ik zie er niet direct één.

Het lijkt erop dat je ook meer zit te denken aan persoonlijkheidsrechten. Kan een avater beledigd worden? Kan een avatar een verzilverbaar portretrecht hebben? Dat lijken mij geen grondrechten, maar het zit er natuurlijk wel dicht tegen aan (ik geloof dat bijv. art. 9 EVRM - godsdienstvrijheid - ook een zekere bescherming tegen belediging omvat). Misschien is privacy / bescherming van het privéleven hier ook wel onder te plaatsen, maar ik kan niet direct een voorbeeld geven van een inbreuk op de privacy van een avatar die niet is te zien als een inbreuk op de privacy van de achterliggende persoon. (Bij belediging lijkt me dat bijv. wel mogelijk. Kun je in het openbaar een persoon belachelijk maken zonder dat iemand ook maar weet wie het eigenlijk is? Dat lijkt me lastig. Maar je kunt wel een avatar belachelijk maken.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: di 12 jun 2012 19:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is niet mogelijk om een virtuele identiteit los te zien van de daadwerkelijke identiteit waar het avatar een verlengstuk van vormt. Het is onnodig verwarrend om te proberen grondrechten aan de avatar zelf toe te kennen, want die bestaat immers niet zelfstandig. Als je vraagt of avatars ook grondrechten hebben, vraag je eigenlijk of personen hun grondrechten ook kunnen inroepen in virtuele omgevingen.

Dat hangt er denk ik een beetje vanaf hoe je het internet bekijkt. Als je het als een openbare ruimte beschouwt, zou het logisch zijn om grondrechten als vrijheid van meningsuiting en vrijheid van vergadering ook virtuele werking toe te kennen. Maar als je het internet ziet als een private aangelegenheid -- 'jij mag op mijn server komen, maar wel volgens mijn regels' -- dan is dat helemaal niet zo logisch. Grondrechten zijn primair bedoeld om het gedrag van de overheid aan banden te leggen, niet om de verhoudingen tussen private partijen te reguleren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: wo 13 jun 2012 6:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

QFT
bona fides schreef:
[...]Wat grondrechten betreft zie ik niet direct wat het inroepen van een grondrecht door een avatar kan brengen boven het inroepen van dat grondrecht door de achterliggende echte persoon.
Regin schreef:
[...]Grondrechten zijn primair bedoeld om het gedrag van de overheid aan banden te leggen, niet om de verhoudingen tussen private partijen te reguleren.
Ten eerste, als we je rechtsvraag 'ont-digitaliseren' is je vraag in essentie gelijk aan de vraag
heeft een Besloten- en/of Naamloze Vennootschap grondrechten?
c.q.
Welke gronden bestaan er om de bescherming van grondrechten ook te laten gelden voor de Besloten- en/of Naamloze Vennootschap?
En deze vragen lijken me vrij snel en eenvoudig te beantwoorden, met respectievelijk nee en er zijn geen gronden.*
Wat me - in het verlengde van de vorige rechtsvra(a)g(en) - veel interessanter lijkt is de vraag
Zijn er gronden om aan de avatar - net als aan de Besloten- en Naamloze Vennootschap - rechtspersoonlijkheid toe te kennen?
Of misschien zelfs een betere vraag
Welke gronden bestaan er om naast de natuurlijke- en rechtspersoon een derde persoon, e.g. de digitale persoonlijkheid, in te voeren in het Nederlands recht?
Voor het geval je de laatste vraag interessant lijkt c.q. je hier een gedeelte van je scriptie aan wil wijden, raad ik je aan contact op te nemen met een voormalige collega van me.
mr. A.P.C. Roosendaal, LL.M, M.Phil legt momenteel de laatste hand aan een proefschrift over digitale representaties van personen en knelpunten in bestaande wet- en regelgeving ten aanzien van bescherming van de gegevens die deze representaties vormen.


* Ik kan me tenminste zo één twee drie geen gronden voorstellen die een positieve beantwoording van deze vraag mogelijk maken.

NB Ik zou het woord wenselijk weglaten in je rechtsvraag, wenselijk maakt je vraag normatief en dus subjectief.
Uiteindelijk is je conclusie natuurlijk (gedeeltelijk) subjectief maar je moet (in ieder geval) pogen je rechtsvraag zo objectief mogelijk te stellen en je onderzoek zo objectief mogelijk uit te voeren.
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 13 jun 2012 18:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nemine contradicente schreef:
Ten eerste, als we je rechtsvraag 'ont-digitaliseren' is je vraag in essentie gelijk aan de vraag
heeft een Besloten- en/of Naamloze Vennootschap grondrechten?
c.q.
Welke gronden bestaan er om de bescherming van grondrechten ook te laten gelden voor de Besloten- en/of Naamloze Vennootschap?
En deze vragen lijken me vrij snel en eenvoudig te beantwoorden, met respectievelijk nee en er zijn geen gronden.*

Ik ben bang dat rechtspersonen zich wel degelijk op grondrechten kunnen beroepen, en in ieder geval op het EVRM (zie bijv. het Colas Est-arrest). In hoeverre een grondrecht ook van toepassing is op rechtspersonen hangt uiteraard in sterke mate van het grondrecht af.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: wo 13 jun 2012 19:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt gelijk, art. 5, 7, 13, 14, 16, 17, 18 GW zijn allemaal (ook) van toepassing op rechtspersonen.
Desalniettemin lijkt het me voor TS wel interessant eens te kijken naar de parallel met rechtspersonen voor aanknopingspunten.
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: do 14 jun 2012 11:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is volgens mij geen parallel tussen rechtspersonen en avatars. Een rechtspersoon is in vermogensrechtelijke zin afgescheiden van het vermogen van de bestuurders van die rechtspersoon; dat is de essentie ervan. Een avatar is een verlengstuk van zijn 'bestuurder' en is dus niet afgescheiden. Een avatar kan daarom ook geen zelfstandig drager van rechten en plichten zijn. Zowel een rechtspersoon als een natuurlijk persoon zou een avatar kunnen beheren. In de virtuele wereld van Second-Life bijvoorbeeld zijn door sommige banken filialen geopend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: ma 06 aug 2012 18:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin schreef:
Dat hangt er denk ik een beetje vanaf hoe je het internet bekijkt. Als je het als een openbare ruimte beschouwt, zou het logisch zijn om grondrechten als vrijheid van meningsuiting en vrijheid van vergadering ook virtuele werking toe te kennen. Maar als je het internet ziet als een private aangelegenheid -- 'jij mag op mijn server komen, maar wel volgens mijn regels' -- dan is dat helemaal niet zo logisch.
In volgorde van openbare ruimte naar prive ruimte is er internet, extranet en intranet. Het internet is een openbare ruimte, omdat het toegankelijk is voor het grote publiek. Het extranet is bestemd voor klanten, partners en leveranciers buiten de organisatie, dus nog steeds voor het publiek. Het intranet is alleen bestemd voor jezelf en je medewerkers. Het internet en extranext kun je m.i. goed vergelijken met een kroeg. Dat dit een privé eigendom is sluit niet uit dat het toch tot de openbare ruimte hoort.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ArieKanarie



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 331


BerichtGeplaatst: ma 06 aug 2012 19:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een avatar is in mijn ogen geen natuurlijke en ook geen rechtspersoon. Een avatar is virtueel. In navolging van het Runescape-arrest van de Hoge Raad (LJN: BQ9251) zou men kunnen opperen dat een avatar gezien dient te worden als een 'goed'. Zelf vermoed ik dat men enkel een beroep op art. 1 EVRM kan doen, aangezien avatars veelal in eigendom zijn van natuurlijke personen. Maar dit is uiteraard mijn persoonlijke kijk. Het wordt mogelijk anders als de avatar vereenzelvigd kan worden met een natuurlijke persoon en daarmee geïdentificeerd kan worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds