Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 23 apr 2024 18:34
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Automatisering van het juridische: maakt de jurist overbodig
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: di 03 apr 2007 16:31    Onderwerp: Automatisering van het juridische: maakt de jurist overbodig Reageer met quote Naar onder Naar boven

Automatisering van het juridische: maakt de jurist overbodig

Ik sprak een tijdje terug met iemand die –ik meen – iets in de trant van informatica studeerde. Hij was op dat moment vrij ambitieus en speelde met de gedachte een grootschalig systeem uit te denken waarmee het juridische tot daar waar mogelijk wordt geautomatiseerd. Een interessante kwestie. De stelling dat de jurist overbodig wordt gemaakt kan ik reeds ontkrachten. Het recht leent zich niet steeds voor een dergelijke toepassing. Daarnaast impliceert de rechtswetenschappelijke studie meer dan slechts toepassing van het juridische kader. Op dat vlak zal een jurist in ieder geval uitkomst bieden. Voorts plaats het metajuridische element van de studie de materie in een breder kader. Zulks tezamen impliceert een scala aan mogelijkheden waarmee evenwel anders dat concrete toepassing van het recht ter sprake komt.

De stelling dient derhalve te worden gezien in het licht van een specifiek toepassingsbereik, namelijk binnen het kader waar automatisering van het recht tot de mogelijkheden behoort.

Stelt u zich eens voor. Tot daar waar mogelijk wordt het recht, in brede zin des woords, afhankelijk van waar de problematiek toe noopt, als coherent of onderdeel specifiek gebeuren op toepassingsgerelateerde en pragmatische wijze vervat in een database. Daarbij wordt hetgeen waarop het recht betrekking heeft, bestaande uit onder meer feiten in het systeem vastgelegd. Tussen deze componenten legt men relaties waaruit een resultaat voortvloeit. Het resultaat impliceert ‘de uitspraak’ of ‘reactie op verzoek’ en wat dies meer zij.

Een en ander kan middels het invullen van intelligent en fraudebestendig digitaal vragenformulier onder het recht worden geplaatst. Kortom: de jurist wordt binnen dat kader overbodig, of toch niet?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
lexine








Berichten: 112


BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2007 0:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als automatiseerder typend zie ik het niet zo een vaart lopen. Daar waar automatisering in het verleden beloofde arbeid, kennis of andere zaken overbodig te maken, heeft dat immer geleid tot meer arbeid, meer benodigde kennis of meer van het overbodige.

Zelfs in de gebieden van het recht waar automatisering een (nog) grote(re) rol zou kunnen spelen, is de rol van de humane jurist niet uitgespeeld. Keer op keer blijkt dat automatisering leidt tot ongewenste neveneffecten. Een eenvoudig voorbeeld is de banktransactie. Een handeling, met juridische implicaties. Veel banktransacties worden door clienten gedaan, direct, via door de bank gefaciliteerde trajecten. Tot en met rechtsgeldige offertes voor hypotheken aan toe. Zelfs als dit al beveiligingstechnisch waterdicht zou zijn, fraudebestendig zeg maar, kunnen de offertes nog altijd leiden tot ongwenste juridische consequenties voor de bank, of voor de klant. Daar waart juristen va nde bank steeds minder geraadpleegd hoeven te worden bij een correcte formulering van grote zakelijke offertes, verplaatst het werk zich meer naar aansprakelijkheidszaken. En juist om dat weer tegen te gaan gaan banken over tot, ja u raad het al, het gebruik van juristen bij het formuleren van bedoelde offertes.

In het algemeen. In de afgelopen halve eeuw heeft automatisering het leven van ons eenstuk eenvoudiger gemaakt, maar nog geen enkele discipline in het arbeidsgebied is verdwenen ten gevolge van automatisering. Ernstig minder nodig gemaakt wel, maar verdwenen niet. Juist in de intellectuele hoek, waar men de juriterij wel onder mag rekenen, ziet men overigens dat daar disciplines bij komen, niet verdwijnen. De opkomst van internet heeft een geheel nieuwe impuls aan recht omtrent ie gegeven. (Overigens zonder internet al een lastige materie).
Het gebruik van automatisering in het strafrecht, denk aan de wet Mulder en de hele administratieve afhandeling daarvan, heeft niet geleid tot een merkbaar mindere inzet van juristen op Mulder gerelateerde strafzaken.

Kortom het loopt zo een vaart niet. Mijn prive opvatting os overigens dat zo een stelling alleen kan voortkomen uit iemand met een klein en slecht begrip van het vakgebied der juristerij, en overigens ook met een klein begrip en inzicht in de rol van de automatisering in de moderne maatschappij, maar ja das een prive mening.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2007 8:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daar kan ik me alleen maar bij aansluiten. "Kom maar terug als je een algoritme hebt voor redelijkheid en billijkheid."

Wat niet wil zeggen dat er niets te automatiseren valt. Ik zou heel erg veel baat hebben bij een goede Google Legal. Automatisch informatie ontsluiten, het leggen van verbanden en dergelijke gebeurt m.i. veel te weinig op dit moment. Om nog maar niet te spreken van die verschrikkelijke interfaces bij Kluwer et al.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: do 05 apr 2007 19:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lexine
Quote:
Het gebruik van automatisering in het strafrecht, denk aan de wet Mulder en de hele administratieve afhandeling daarvan, heeft niet geleid tot een merkbaar mindere inzet van juristen op Mulder gerelateerde strafzaken.


Ik dacht dat aanvankelijk men het veelal op een rechtszaak liet aankomen om het betalen van de boete zoveel mogelijk uit te stellen. Dat kan onder het huidige regime niet meer. Maar, dat is niet zozeer een consequentie van automatisering. Wel vraag ik me af of er in dit geval, alles afwegende, toch sprake is van een meer efficiëntie.

Ik zie op het vlak van bestuursrecht wel meer mogelijkheden. Maar bepaalde kwesties - bijvoorbeeld zoals hetgeen Arnoud aanhaalt- zullen zich niet lenen voor automatisering.

Overigens zal de jurist in dit verband denk ik niet snel bekennen dat hij overbodig is. Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Tom84

Tom84

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HInh

Berichten: 184


BerichtGeplaatst: vr 06 apr 2007 8:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

het recht is té lastig om te automatiseren.. oudere uitspraken worden erbij gehaald en moeten door een vleselijk persoon worden getoetst aan overeenkomsten. dit kán wel door een programma gedaan worden, maar of dit goed werkt.. betwijfel het..

wat wél kan, is een soort zoekprogramma dat als je een woord intypt, alle relevante wetsartikelen naar voren komen. veel verder zal het niet kunnen gaan..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
vicit

vicit

Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): LOI

Berichten: 271


BerichtGeplaatst: za 07 apr 2007 1:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tom84 schreef:

wat wél kan, is een soort zoekprogramma dat als je een woord intypt, alle relevante wetsartikelen naar voren komen. veel verder zal het niet kunnen gaan..


Wij willen een database gaan opzetten waarin je een strafbaar feit kan intypen en waar vervolgens alle Nederlandse wetgeving, alle dwingende artikelen uit Europese Verdragen en jurisprudentie uit beide naar voren komt.
Aan de jurist of advocaat is vervolgens welke wetsartikelen en jurisprudentie hij gaat gebruiken.
_________________
Vroeggeboorte na 24 weken bestuderen.
3 Beslissingen bij abortus...niet 1
Advocaat voor het ongeboren kind.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: za 07 apr 2007 9:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

vicit schreef:
Wij willen een database gaan opzetten waarin je een strafbaar feit kan intypen en waar vervolgens alle Nederlandse wetgeving, alle dwingende artikelen uit Europese Verdragen en jurisprudentie uit beide naar voren komt.
Aan de jurist of advocaat is vervolgens welke wetsartikelen en jurisprudentie hij gaat gebruiken.

Het probleem daarbij dat ik zie is dat je pas weet of iets een strafbaar feit is als je de relevante wetgeving er bij hebt. In dit model moet ik dus al weten wat ik in moet typen om het antwoord te krijgen dat ik zoek.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
vicit

vicit

Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): LOI

Berichten: 271


BerichtGeplaatst: za 07 apr 2007 9:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:

Het probleem daarbij dat ik zie is dat je pas weet of iets een strafbaar feit is als je de relevante wetgeving er bij hebt.
In dit model moet ik dus al weten wat ik in moet typen om het antwoord te krijgen dat ik zoek.

Arnoud


Ik bedoel eigenlijk strafbare feiten waarvan iedereen weet dat het strafbaar is.
Maar we kunnen natuurlijk 'de proef op de som' nemen en een voorbeeld nemen.
Bijvoorbeeld...kindermishandeling
Kindermishandeling is wel een leuke, want artikel 300sr zegt namelijk alleen iets over fysieke kindermishandeling, maar niets over psychische kindermishandeling.
http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr/300.html

Artikel 300 | Sr, Boek 2, Titel 20
1. Mishandeling wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.
2. Indien het feit zwaar lichamelijk letsel ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.
3. Indien het feit de dood ten gevolge heeft, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vierde categorie.
4. Met mishandeling wordt gelijkgesteld opzettelijke benadeling van de gezondheid.
5. Poging tot dit misdrijf is niet strafbaar.


Zelfs professor Baaijens - van Geloven komt er maar moeilijk uit en heeft er zelfs een gigantisch onderzoek naar gedaan.
Hier haar onderzoek...
http://rechten.eldoc.ub.rug.nl/FILES/departments/liberAmicorumKnigge/hfdst01/hfdst01-baaijensvangeloven.pdf


Als we de database bouwen volgens de "wikipediamethode" http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofdpagina kan het hard gaan en
kost het niet veel geld ook.
En ik ken genoeg mensen die mee willen helpen met deze proef en ik heb genoeg mensen die de site kunnen en willen bouwen...zonder winstbejag.
_________________
Vroeggeboorte na 24 weken bestuderen.
3 Beslissingen bij abortus...niet 1
Advocaat voor het ongeboren kind.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: za 07 apr 2007 11:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

vicit schreef:
Ik bedoel eigenlijk strafbare feiten waarvan iedereen weet dat het strafbaar is.

Dat begrijp ik. Mijn punt is dat wij mensen dat "wel weten" maar dat je dat nog niet in een computer kunt stoppen. Je moet zeg maar weten dat een Xbox verkopen via Marktplaats en dan niet leveren onder oplichting valt. En welk civielrechtelijk artikel ga je er bij pakken?

Dat vereist dus heel wat intelligentie in je systeem.

Quote:
Bijvoorbeeld...kindermishandeling
Kindermishandeling is wel een leuke, want artikel 300sr zegt namelijk alleen iets over fysieke kindermishandeling, maar niets over psychische kindermishandeling.
http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr/300.html

Sterker nog, dat artikel zegt helemaal niets over kindermishandeling. Het gaat om fysieke mishandeling sec, ongeacht de leeftijd van het slachtoffer.

Nou is dat nog wel op te lossen met een taalkundige taxonomie (kindermishandeling is een hyponiem van mishandeling). Maar hoe kom je te weten dat mogelijk ook de Wet op de jeugdzorg van toepassing is?

Zoals ik hierboven al aanstipte, het probleem is hoe je uitkomt bij het juridische begrip "mishandeling".

Stel ik zit voor die databank met het feitelijke relaas "een voetballer gaf een andere voetballer een schop tijdens de wedstrijd". Hoe kom je dan uit bij "mishandeling"? Ik moet al weten dat het zo heet. En dat is hier niet triviaal: in de context van een spel mag meer, en je hebt dan het risico te aanvaarden een schop te krijgen. Je hebt een jurist -en soms zelfs een proces- nodig om die invulling te maken.

Quote:
Als we de database bouwen volgens de "wikipediamethode" http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofdpagina kan het hard gaan en
kost het niet veel geld ook.

Die is er nu al, en ik heb geen hoge pet op van de kwaliteit van de juridische artikelen daar.

Maar goed, dan bouw je geen databank meer maar een juridisch handboek. Dat kan wel maar is een heel andere aanpak dan een "databank waarin je een strafbaar feit kan intypen en waar vervolgens alle Nederlandse wetgeving, alle dwingende artikelen uit Europese Verdragen en jurisprudentie uit beide naar voren komt." Een handboek vat samen, geeft richting en illustreert met voorbeelden. De jurist moet nog steeds zelf een oordeel vellen of zijn casus leest op dat artikel.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
vicit

vicit

Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): LOI

Berichten: 271


BerichtGeplaatst: za 07 apr 2007 12:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:

Stel ik zit voor die databank met het feitelijke relaas "een voetballer gaf een andere voetballer een schop tijdens de wedstrijd".
Hoe kom je dan uit bij "mishandeling"? Ik moet al weten dat het zo heet.
En dat is hier niet triviaal: in de context van een spel mag meer, en je hebt dan het risico te aanvaarden een schop te krijgen.
Je hebt een jurist -en soms zelfs een proces- nodig om die invulling te maken.

Het woord schop kan je linken met mishandeling

Arnoud Engelfriet schreef:

Dat vereist dus heel wat intelligentie in je systeem.

Da's geen probleem, al moeten we er 20 servers op zetten...nadenken zal het systeem doen Smile


Arnoud Engelfriet schreef:

Nou is dat nog wel op te lossen met een taalkundige taxonomie (kindermishandeling is een hyponiem van mishandeling).
Maar hoe kom je te weten dat mogelijk ook de Wet op de jeugdzorg van toepassing is?

Door de Wjz weer te koppelen aan mishandeling ...in het geval van schop zal dan ook de Wjz naar voren komen, maar dat lijkt me niet zo'n probleem.
_________________
Vroeggeboorte na 24 weken bestuderen.
3 Beslissingen bij abortus...niet 1
Advocaat voor het ongeboren kind.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: za 07 apr 2007 12:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

vicit schreef:
Het woord schop kan je linken met mishandeling

Ja, maar dat is niet triviaal. Wie gaat die links maken? Waar komt de intelligentie vandaan die "schop", "kopstoot", "mep", "vuistslag", "tackle" enzovoorts linkt naar "mishandeling"?

Vraag twee is dan hoe je dus omgaat met het feit dat een "professionele overtreding" bij een sport niet noodzakelijkerwijs mishandeling is. Iemand moet die rechtsregel uit dat vonnis halen, formuleren en in jouw databank (wiki) zetten. En ook hier moet er weer intelligentie aan te pas komen om dat vonnis te linken aan "mishandeling".

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
vicit

vicit

Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): LOI

Berichten: 271


BerichtGeplaatst: za 07 apr 2007 13:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
vicit schreef:
Het woord schop kan je linken met mishandeling

Ja, maar dat is niet triviaal.
Wie gaat die links maken?
Waar komt de intelligentie vandaan die "schop", "kopstoot", "mep", "vuistslag", "tackle" enzovoorts linkt naar "mishandeling"?


Zoals altijd, de mens moet het de computer leren, want een computer kan uitsluitend heel snel rekenen.
Dus de woorden "schop", "kopstoot", "mep", "vuistslag", "tackle" zullen eerst door de mens aan mishandeling gekoppeld moeten worden.
Wordt een zware klus, dat veel mensen (vrijwilligers) vergt, maar is te doen.

Simpeler wordt het al als je eerst een systeem opzet uitsluitend voor de jurist en advocaat.
De jurist/advocaat weet al dat het om een strafbaar feit gaat...hij wil alleen met 1 druk op de knop alle relevante wetgeving en jurisprudentie erbij zien.
_________________
Vroeggeboorte na 24 weken bestuderen.
3 Beslissingen bij abortus...niet 1
Advocaat voor het ongeboren kind.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: za 07 apr 2007 13:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

vicit schreef:
Simpeler wordt het al als je eerst een systeem opzet uitsluitend voor de jurist en advocaat.
De jurist/advocaat weet al dat het om een strafbaar feit gaat...hij wil alleen met 1 druk op de knop alle relevante wetgeving en jurisprudentie erbij zien.

Ok, dan wil je dus inderdaad een elektronisch handboek schrijven. Dat zijn bijzonder tijdvretende klussen! Het is echt niet eenvoudig om al die wetgeving en jurisprudentie bij te houden en in een leesbaar geheel te verwerken.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 07 apr 2007 13:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Simpeler wordt het al als je eerst een systeem opzet uitsluitend voor de jurist en advocaat.
De jurist/advocaat weet al dat het om een strafbaar feit gaat...hij wil alleen met 1 druk op de knop alle relevante wetgeving en jurisprudentie erbij zien.
Waarmee je tevens alle creativiteit en rechtsontwikkeling zou doden. Het mooie en interessante van "recht" is nu juist dat de regels niet keihard de regels zijn, dat je de dingen in samenhang moet zien. Dat een rechter er naar streeft dat wanneer strikte toepassing van de regeltjes tot onrecht zou leiden tot een oplossing te komen die wel "recht doet".

Ik meen dat juristen op dit moment voldoende middelen ter beschikking staan om materiaal aangeleverd te krijgen waarmee ze zelf creatief verder kunnen. Op wetten-online.nl werkt het bijvoorbeeld al zo dat je meerdere hits krijgt bij het intikken van een bepaald trefwoord.

Wanneer "schop" of "klap" alleen maar mishandeling als treffer op zou leveren doe je de werkelijkheid geweld aan. Er zijn namelijk heel veel mitsen en maren te bedenken. Bijvoorbeeld de sport en spel situatie, waarin zoiets de ene keer als risico van het spel geldt en de andere keer als een mishandeling of onrechtmatige daad (afhankelijke van de insteek).
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
vicit

vicit

Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): LOI

Berichten: 271


BerichtGeplaatst: za 07 apr 2007 13:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:

Ok, dan wil je dus inderdaad een elektronisch handboek schrijven.
Dat zijn bijzonder tijdvretende klussen!
Het is echt niet eenvoudig om al die wetgeving en jurisprudentie bij te houden en in een leesbaar geheel te verwerken.


Het is inderdaad tijdvretend, maar ik ben partner en lid van een aantal mensenrechtenorganisaties.
Een van deze mensenrechtenorganisaties kent thans 156 leden en persoonlijk ken ik ook een groot aantal mensen die, op vrijwillige basis, aan deze databank zouden willen werken.
Als het een beetje Wiki-achtig van opzet wordt, zullen er naar verloop van tijd steeds meer vrijwilligers zich aanmelden en behulpzaam zijn.
Daarom denk ik dat het haalbaar is.
_________________
Vroeggeboorte na 24 weken bestuderen.
3 Beslissingen bij abortus...niet 1
Advocaat voor het ongeboren kind.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds