Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 15 mei 2024 19:16
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Auto Gekocht bij een bedrijf. Grote gebreken niet verteld
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dannydehaan



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: do 22 feb 2007 18:53    Onderwerp: Auto Gekocht bij een bedrijf. Grote gebreken niet verteld Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Ik heb op 5 februari j.l. een auto gekocht bij een autobedrijf. De verkoper vertelde dat de 5e versnelling niet goed was en dat de voorbumper kapot is. Daar ging ik mee akkoord en heb iets minder dan de vraagprijs betaald.

Ik heb mijn auto zeer streng laten keuren zodat alle gebreken naar boven zouden komen. Tot mijn grote schrik zijn de wielkasten volledig doorgerot. Volgens de lokale schadehersteller levensgevaarlijk. De kosten voor de reparatie zijn 1200 euro. Ik heb m voor 900 gekocht, niet een hoge prijs maar je mag er toch wel wat van verwachten?

Ik heb contact gehad met de verkoper en die heeft een adres voor mij waar ze het voor € 600 willen doen. Dit adres is alleen 130 km verderop. Hij wilt mij € 100,- vergoeden maar hij vergeet dat ik een oprijwagen moet huren á € 100 per dag. daarmee op en neer moet rijden (voor de makkelijkheid 1 op 5) 130:5=26*€ 1(diesel) * 2 = € 52,-(op en neer). Als de auto dan klaar is moet ik eerst met mijn vader daarheen rijden (zijn auto loopt 1 op 6)(dus 130:6=21,5 * 1,30(benzine) = € 55,90(op en neer) Dan moet ik ook met m'n eigen auto terug (1 op 10) (130:10=13 *1,30(benzine) = € 16,90

Al met al kom ik dan op een flink kostenplaatje van:
Oprijwagen: € 100,-
Benzine: € 124,80
Reparatie: € 600,-

Ik kom uit op € 824,80 voor een auto van 900 euro. Wat kan ik eraan doen dat hij meer betaald voor de reparatie dan de 100 waarmee hij nu probeert weg te komen?

Alvast bedant
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 22 feb 2007 19:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wanneer je zo'n goedkope auto koopt, rust er op jou een stevige onderzoeksplicht, ook wanneer je van een professionele verkoper koopt.

Daarom heb je juridisch weinig te halen en eerlijk gezegd denk ik dat het aanbod van de verkoper heel netjes is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
dannydehaan



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: do 22 feb 2007 20:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb m ook onderzocht. Maar je ziet de gebreken pas als de auto op de brug staat en je er met een zaklamp op schijnt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 22 feb 2007 21:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dannydehaan schreef:
Ik heb m ook onderzocht. Maar je ziet de gebreken pas als de auto op de brug staat en je er met een zaklamp op schijnt.

Hoe heb jij 'm dan onderzocht ? Ik koop nooit een gebruikte auto zonder 'm op de brug te hebben gezien.

Juist bij een oude auto lijkt me dat toch het minste wat je van de koper mag verwachten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 22 feb 2007 22:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een verkoper die een mededelingsplicht schendt, kan niet meer aanvoeren dat de koper haar onderzoeksplicht heeft verzaakt (Van Geest/Nederlof).

Als je mag aannemen dat de professionele verkoper wist of behoorde te weten dat de auto niet in zo'n goede staat was als hij door zijn uitspraken deed lijken, doet het gebrek aan eigen onderzoek van de koper er niet meer toe. De koop kan dan vernietigd worden op grond van dwaling. Vernietiging houdt in dat de auto en de koopprijs moeten worden geretourneerd.

Het argument van de lage prijs kan m.i. heel goed tegen de verkoper worden gebruikt: de professionele verkoper zal best hebben geweten dat de auto niet meer waard was dan de vraagprijs.

Wellicht verstandiger dan dwaling is een beroep op non-conformiteit, dat m.i. nog eerder zal opgaan. De verkoper zal dan de reparatie moeten betalen (natuurlijk alleen voor zover de gebreken niet al op grond van zijn mededelingen bekend waren).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 22 feb 2007 22:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En juist omdat die verkoper zo "eerlijk" was om over die 5e versnelling te vertellen mag je er van uitgaan dat dan ook alles verteld is.

Ik sluit me aan bij bona fides.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
dannydehaan



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: vr 23 feb 2007 10:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kan ik van hem eisen dat hij mij schadeloos stelt? of i.i.g. een deel van de schade betaald? Ik heb zelf een adres gevonden waar ik het voor € 750 kan laten repareren met 6 maanden garantie. Dat vertrouw ik meer dan zijn adresje aangezien hij die mensen kent. als ik 375 euro van hem eis, is dat dan een reëele eis?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: vr 23 feb 2007 10:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dannydehaan schreef:
Kan ik van hem eisen dat hij mij schadeloos stelt? of i.i.g. een deel van de schade betaald? Ik heb zelf een adres gevonden waar ik het voor € 750 kan laten repareren met 6 maanden garantie. Dat vertrouw ik meer dan zijn adresje aangezien hij die mensen kent. als ik 375 euro van hem eis, is dat dan een reëele eis?


Dat lijkt mij dan een soortje van schikking.... Je kunt dus ook meer eisen via procedures blijkens bona fides zijn verhandeling. In dit geval (omdat je e.e.a. gereapareerd wil hebben) een beroep doen op non-conformiteit. Je kunt dus eisen dat ie alle gebreken die hij opzetelijk niet heeft gemeld (wel bewijzen natuurlijk) hersteld worden. Dit zal niet zonder slag of stoot gaan maar met dit in de hand lijkt me dat een eis van 375 een hele redelijke eis is van je.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dannydehaan



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: vr 23 feb 2007 11:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb dus wel een bon en daarop staat alleen dat de 5e versnelling niet goed meer is. Sta ik nu sterk in m'n schoenen wat betreft kostenloosstelling eis?

Ik weet dus niet of hij met opzet de gebreken niet verteld heeft. Of had hij de auto dan maar beter na moeten kijken?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: vr 23 feb 2007 11:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met opzet of niet is eigenlijk niet zo heel relevant, het gaat om het feit dat de auto niet deugt.
Ik denk dat dat bonnetje erg nuttig zal blijken.

Echter, je moet je wel realiseren dat áls je het op nonconformiteit gooit (consumentenbescherming die stelt dat een product 'conform' je verwachting moet zijn, deze auto is dat niet) je niet de vrijheid hebt om zelf adresjes uit te zoeken. Het voordeel voor jou is dat de verkoper alles kosteloos moet herstellen, het nadeel is dat hij dat op zijn eigen manier mag doen. Het risico is dan ook dat je een soort 'herstel-abonnement' krijgt, als het steeds niet goed gerepareerd wordt.
Andere optie is dat de koop wordt ontbonden, jij je geld terug maar je auto kwijt. Ik weet niet of je dat ziet zitten?

Dus je moet je afvragen wat je zelf wilt. Zoals eerder opgemerkt, kan je deze juridische mogelijkheden natuurlijk als stok achter de deur gebruiken om zelf een afspraak met de verkoper te maken, waar jullie allebei blijer van worden.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dannydehaan



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: vr 23 feb 2007 11:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wil de auto wel houden want voor de rest is de auto helemaal goed en er zit een prachtige bodykit omheen waarvan alleen de bumper kapot is. De auto rijdt voor de rest ook heerlijk alleen de wielkasten na dan. Als ik de auto terugbreng verkoopt hij m zonder pardon weer verder aan een ander, en dat wil ik de mensen besparen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: vr 23 feb 2007 12:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

OK, dan zou ik gewapend met deze consumentenbescherming een betalingsvoorstel doen aan de garagehouder.
(Even voor de duidelijkheid, het betreft toch wel een 'echte' dealer en geen hobbyist ofzo?)

Voordeel is dan dat je het helemaal zelf af kunt handelen zonder juridische bijstand en lastige procedures als de verkoper niet meewerkt (waar je donder op kunt zeggen, dreigen met juridische stappen is nou eenmaal niet bevorderlijk voor iemands flexibiliteit Wink )
Duidelijke afspraken maken lijkt me echter wel belangrijk, want als jij de reparatie voorschiet en vervolgens bij de verkoper zijn deel komt halen, zou hij zomaar van gedachten kunnen zijn veranderd.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dannydehaan



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: vr 23 feb 2007 12:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het was geen hobbyist. Het is een autohandelaar met een complete bedrijfshal vol met auto's. ook is hij RDW erkend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds