Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 28 mei 2024 14:55
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Auteursrecht op geplaatste forum berichten?
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Marleen1



Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: vr 24 aug 2007 16:40    Onderwerp: Auteursrecht op geplaatste forum berichten? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Op mijn website heb ik een forum en een gastenboek.
Daar wordt lekker in geschreven, nu is er een bezoeker die ons vraagt om al zijn berichten te verwijderen van het forum en het gastenboek, want hij heeft er auteursrecht op, zegt hij.

Als wij die berichten van het forum halen, dan is de structuur uit het forum en kloppen de topics niet meer.

Mijn vraag is, klopt het dat een bezoeker kan eisen dat zijn/haar berichten verwijdert worden, terwijl ze zelf zijn geplaatst door die bezoeker?

Hij is toch akkoord gegaan op het moment dat hij op de verzendknop drukte?

Alvast bedankt voor de reacties.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marleen1



Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: vr 24 aug 2007 16:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ah ik zie dat er pas geleden ook al zo'n vraag is gesteld, alleen dan vanaf de andere zijde:

http://www.rechtenforum.nl/forum/thread/title/Forumposts/t/14273/

Hij als bezoeker en ik als beheerder. Laughing
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 24 aug 2007 21:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Handig he, die zoekfunctie Mr. Green
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Marleen1



Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: vr 24 aug 2007 23:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja zeker handig Wink

Maar goed er is geen eenduidig antwoord op te geven dus. Eigenlijk is het allemaal onduidelijk hoe het nu precies zit toch?

Er is geen concreet wetsartikel of jurisprudentie aan te geven waar staat hoe het precies zit begrijp ik......
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 25 aug 2007 0:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jurisprudentie zou wel interessant zijn, maar zou toch hooguit aan kunnen geven welke gezichtspunten van belang zijn. Bij dit soort zaken gaat het om het belang van de gebruiker tegenover het belang van de forumbeheerder / het forum.

Als de gebruiker allerlei informatie heeft geplaatst die herleidbaar is tot zijn persoon, dan mag hij m.i. van de beheerder verwachten dat deze informatie op zijn verzoek wordt verwijderd of in ieder geval wordt aangepast. De gebruiker zou door de berichten kunnen worden geschaad, terwijl de forumbeheerder er geen redelijk belang bij heeft om de berichten ongewijzigd te laten staan.

Maar als de gebruiker zijn berichten alleen verwijderd wil zien om het forum te schaden, dan hoeft de forumbeheerder daar niet aan toe te geven.

Tussen deze uitersten is heel veel mogelijk. Een éénduidig antwoord valt niet te geven. Ik denk dat je af moet gaan op je eigen "rechtsgevoel".
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marleen1



Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: za 25 aug 2007 9:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je reactie.

De schrijver van de berichten is om iets boos geworden en wil nu heel onredelijk dat zijn berichten worden verwijderd.
Niet omdat het hem schaadt oid, gewoon een kinderachtige reactie.
Onze structuur gaat uit het forum als we dat doen.
De topics lopen niet meer en mensen reageren in een bericht op iemand die er niet meer tussen staat. Zou ongeveer zo zijn dat als jij al je berichten van dit forum zou halen, dan lijkt het hele forum nergens meer op.

Maar het is dus NIET zo dat hij kan zeggen dat ie er auteursrecht heeft op die kleine stukjes geschreven posts.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: za 25 aug 2007 9:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hij heeft wel auteursrecht, maar dat kan hij niet gebruiken om verwijdering te eisen. Hij heeft namelijk zelf die berichten gepubliceerd en zoals u zelf al aangeeft, de structuur van een discussie gaat verloren wanneer berichten verwijderd worden.

Ik zou hem in zijn sop gaar laten koken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Marleen1



Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: za 25 aug 2007 9:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Hij heeft wel auteursrecht, maar dat kan hij niet gebruiken om verwijdering te eisen. Hij heeft namelijk zelf die berichten gepubliceerd en zoals u zelf al aangeeft, de structuur van een discussie gaat verloren wanneer berichten verwijderd worden.

Ik zou hem in zijn sop gaar laten koken.


Oke, maar als wij de berichten laten staan, dan sleept hij ons voor de rechter heeft hij aangegeven.

Wat denk je dan? Gaat ie dat verliezen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Annemarieke



Leeftijd: 46
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 164


BerichtGeplaatst: za 25 aug 2007 11:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik werk zelf voor een niet erg kleine website met een forum en krijgen deze vraag elke dag wel een keer.

Ons beleid is dat als iemand in een opwelling een post heeft gedaan die zijn sociaal-maatschappelijke status zou kunnen schaden we deze ene of misschien twee posts wel weg willen halen. Als iemand solliciteert bij de politie en ergens heeft gepost welke drugs hij/zij heeft gebruikt bijvoorbeeld dan kan dat natuurlijk bij een eventuele check met google lullig uitpakken. Dat doen wij dan dus op basis van *kuch* invoelendheid met de situatie.

Wij halen nimmer alle postings van iemand weg en wel om de reden die jij aangeeft: hele threads worden dan verminkt. Argument is dat iemand ook op internet eerst moet nadenken voordat iemand iets post. In de kroeg vertel je ook niet iedereen altijd alles Wink

Dat hij auteursrecht heeft, is wel waar ja. Maar dat betekent niet dat hij op basis van dat recht kan aangeven dat alles verwijderd moet worden. Wat heb jij namelijk fout gedaan door het te plaatsen? Niets, want jij geeft alleen de mogelijkheid tot plaatsen. Hij geeft door te submitten zelf toestemming zijn geschreven werk te publiceren.

Als ik een boek schrijf en publiceer dit, dan kan ik ook niet opeens twee jaar later zeggen dat dit op basis van mijn auteursrecht, en alleen mijn auteursrecht, de winkel uitmoet.

Voor het gerecht slepen lijkt mij een dreigement. Ik vraag me af of hij het de knaken waard vindt om hier 'echt' werk van te maken, zeker gezien de nogal heel erge onwaarschijnlijkheid dat een rechter deze user volledig in het gelijk stelt.

Ik zou middelen en aangeven dat postings die schadelijk zijn voor zijn sociaal-maatschappelijke positie verwijderd zullen worden en de andere postings niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marleen1



Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: za 25 aug 2007 14:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je reactie Annemarieke!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds