Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 7:17
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Auteursrecht:Harry Potter en de Fakkel met de Groene Vlammen
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Danielle23



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 15


BerichtGeplaatst: do 25 aug 2005 12:58    Onderwerp: Auteursrecht:Harry Potter en de Fakkel met de Groene Vlammen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dennis Hoogeveen (16 jaar) heeft zelf een vervolg geschreven op het vijfde boek van Harry Potter: de Orde van de Feniks. Hij vond het te lang duren voordat er een nieuw boek van Harry Potter uitkwam en is er daarom zelf maar een gaan schrijven. Het boek heet Harry Potter en de Fakkel met De Groene Vlammen en is te downloaden via internet. Ik heb net zelf een scriptie afgerond over nabootsing in het auteursrecht. Hierbij kwam ik de zaak Harry Potter/Tanja Grotter tegen. Tanja Grotter en de Magische Contrabas zou een soort parodie zijn op Harry Potter en de Steen der Wijzen, werd er gezegd. Dit boek is echter in Nederland wel verboden. Wat vinden jullie: Is het onderhavige boek (Harry Potter en de Fakkel met de Groene Vlammen) en deze wijze van openbaarmaking wél geoorloofd en misschien niet in strijd met het auteursrecht??
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: do 25 aug 2005 14:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gebruik van de karakters, omgeving en andere elementen uit de Harry Potter boeken, is als nabootsing in gewijzigde vorm aan te merken als een verveelvoudiging (art 13 Auteurswet), tenzij Dennis een zodanige eigen inbreng in het geheel heeft gehad dat zijn boek als een zelfstandig werk gezien kan worden.

Het op internet publiceren van dit werk is aan te merken als openbaar maken.

In beginsel is openbaar maken en verveelvoudigen voorbehouden aan de maker, en maak je inbreuk op zijn (in dit geval: haar) auteursrecht.

Hierop zijn enige uitzonderingen.

De uitzondering waar de schrijven van Tanja Grotter een beroep op deed, een parodie (artikel 18 b Auteurswet), zal ook in dit geval niet gehonoreerd worden. Dennis zal als fan waarschijnlijk serieus bij de bestaande boeken hebbenwillen aansluiten,.

Het bewerken op zich zal echter onder de uitzondering van artikel 16B Auteursrecht vallen: de verveelvoudiging voor eigen oefening, studie of gebruik door een natuurlijk persoon die zonder direct of indirect commercieel oogmerk een verveelvoudiging vervaardigt.

Voor het openbaar maken van deze bewerking, kan ik geen relevante uitzindering vinden. De openbaarmaking via het internet zou dus een inbreuk op het auteursrecht op kunnen leveren.

Niet dat in de praktijk tot een probleem zal leiden. Mevrouw Rowling heeft wel wat beters te doen dan trouwe fans met juridische stappen te bedreigen omdat ze fanfics schrijven.

Wat daarentegen wel een interessante ontwikkeling zou zijn, is als in het volgende boek van Rowling fakkels met groene vlammen, of andere door Dennis verzonnen elementen uit zijn boek opduiken.
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Danielle23



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 15


BerichtGeplaatst: do 25 aug 2005 14:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je voor je uitgebreide reactie.
Op de laatste bladzijde van het boek staat verder nog het volgende:

>>Harry Potter en de Fakkel met de Groene Vlammen werd in opdracht van Hoogeveen Producties te Hoogeveen geschreven.
Alle rechten voorbehouden. Niets uit dit boek mag worden gekopieerd, vertoond of gepubliceerd zonder de uitdrukkelijke toestemming van de auteur. Overtreding van de rechten wordt als strafbaar feit gesteld in de Wetboek der Wetten onder artikel 16, paragraaf C, bladzijde driehonderdvijfenzestig.
Dit is een illegale uitgave en mag niet worden aangemeld bij een uitgeverij of een andere publicitatiemaatschappij, zodat er geen problemen kunnen ontstaan wat de auteursrechten betreft.<<


Hiermee heeft hij zich dus willen "indekken" voor een inbreukprocedure, zo lijkt het. Maar is hem dat ook gelukt? Of gaat dit over de grens van wat is toegestaan denk je?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: do 25 aug 2005 14:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
>>Harry Potter en de Fakkel met de Groene Vlammen werd in opdracht van Hoogeveen Producties te Hoogeveen geschreven.
Alle rechten voorbehouden. Niets uit dit boek mag worden gekopieerd, vertoond of gepubliceerd zonder de uitdrukkelijke toestemming van de auteur. Overtreding van de rechten wordt als strafbaar feit gesteld in de Wetboek der Wetten onder artikel 16, paragraaf C, bladzijde driehonderdvijfenzestig.


Dit daarentegen, kan wel worden aangemerkt als een parodie. Het is een parodie op de disclaimer die in de nederlandse vertalingen van Harry Potter voor zal komen.
Hoogeveen Producties zal waarschijnlijk niet bestaan, een verzinsel van Dennis Hoogeveen (zonder bedoeling hiermee commercieel op te treden).
Artikel 16C van de Auteurswet heeft betrekking op kopieren van o.a. letterkundige werken, mogelijk staat dat artikel vermeld in het origineel. Een Wetboek der Wetten bestaat niet. Bladverwijzingen naar wetten zijn niet gebruikelijk, en er zijn ook weinig wetten die gemiddeld 22 pagina's per artikel hebben.
Dennis heeft gewoon de disclaimer overgeschreven er zijn eigen draai aan gegeven. Ik denk niet dat hij hier de bedoeling mee had zich te beschermen tegen juridische aanspraken.


Quote:
Dit is een illegale uitgave en mag niet worden aangemeld bij een uitgeverij of een andere publicitatiemaatschappij, zodat er geen problemen kunnen ontstaan wat de auteursrechten betreft.


De bedoeling haal je er wel uit ("ik wil geen problemen met de schrijfster"), maar het werk hoeft helemaal niet illegaal te zijn.
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Danielle23



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 15


BerichtGeplaatst: do 25 aug 2005 15:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="Suijkerbuijk"][
Een Wetboek der Wetten bestaat niet. Bladverwijzingen naar wetten zijn niet gebruikelijk, en er zijn ook weinig wetten die gemiddeld 22 pagina's per artikel hebben.

Hihi.. dat snap ik ook, na mn eigen rechtenstudie... Had ook al zo'n idee dat hij in de stijl van Harry Potter was doorgegaan en dus Wetboek der Wetten als naam had gegeven. Het zal inderdaad een grap zijn.


Quote:
Dit is een illegale uitgave en mag niet worden aangemeld bij een uitgeverij of een andere publicitatiemaatschappij, zodat er geen problemen kunnen ontstaan wat de auteursrechten betreft.


Dit maakt duidelijk dat hij wel WEET dat het illegaal is (uitgifte van het boek is door de uitgeverij van de Harry Potter boeken verboden, stond in een artikel dat ik erover gelezen heb). Ik denk ook niet dat hij werkelijk gedacht heeft zich middels deze disclaimer te kunnen beschermen tegen inbreukbeschuldigingen.

Ik ben zelf niet zo op de hoogtevan de inhoud van artikel 16c, zal het er ook eens op naslaan....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: do 25 aug 2005 15:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Dit maakt duidelijk dat hij wel WEET dat het illegaal is (uitgifte van het boek is door de uitgeverij van de Harry Potter boeken verboden, stond in een artikel dat ik erover gelezen heb).


Dat de uitgeverij van de Harry Potter boeken er problemen mee zou hebben als het werk van Dennis in boekvorm zou worden uitgebracht, lijkt mij voor de hand liggend. Bij het uitbrengen in boekvorm (en de daaraan gekoppelde verkoop) gaat een commercieel doel spelen, en zou er daadwerkelijk afbreuk gedaan worden van de boeken van Rowling.
Dennis lijkt niet zelf van plan naar een uitgever te gaan, maar lijkt bang dat anderen dit doen.
Als een derde inderdaad het werk zou publiceren als boek, dan maakt hij daarmee alleereerst inbreuk op de auteursrechten van Dennis, indien zijn verhaal als een zelfstandig werk gezien kan worden, en indirect inbreuk op het werk van Rowling.

Ik heb het betreffende artikel niet gelezen, maar het lijkt er op dat de uitgeverij een streep heeft getrokken. Op internet zetten is prima, maar uitgeven in boekvorm is dat niet.

Quote:
Ik ben zelf niet zo op de hoogtevan de inhoud van artikel 16c, zal het er ook eens op naslaan....

Kijk eerst eens wat voor tekst in de echte Harry Potter boeken staat. Artikel 16 C is geen strafbepaling. Het is best mogelijk dat Dennis een hele regel aan juncto's en verwijzingen heeft vervangen met zijn Wetboek der Wetten.
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: do 25 aug 2005 15:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dennis Hoogeveen is overigens bij lange na niet de enige die een op Harry Potter gebaseerd verhaal op het net heeft gezet.

Hier een link naar een verzameling van 5.885 van dergelijke verhalen: http://www.fanfiction.net/l/224/3/0/1/1/0/0/0/1/
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Danielle23



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 15


BerichtGeplaatst: do 25 aug 2005 16:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Kijk eerst eens wat voor tekst in de echte Harry Potter boeken staat. Artikel 16 C is geen strafbepaling. Het is best mogelijk dat Dennis een hele regel aan juncto's en verwijzingen heeft vervangen met zijn Wetboek der Wetten


In de echte HPboeken staan geen verwijzingen naar bepaalde artikelen. Er staat niets genoemd over eventuele auteursrechten, bevat geen disclaimer.

Quote:

Op internet zetten is prima, maar uitgeven in boekvorm is dat niet


Dus jij denkt dat het wel mag zoals deze Dennis het gedaan heeft?

Quote:
Dennis Hoogeveen is overigens bij lange na niet de enige die een op Harry Potter gebaseerd verhaal op het net heeft gezet.

Hier een link naar een verzameling van 5.885 van dergelijke verhalen: http://www.fanfiction.net/l/224/3/0/1/1/0/0/0/1/


Okeee... dus hij is een van de velen... Zijn de meesten van deze verhalen niet gewoon wat kleinere verhaaltjes?? (zoals ik het even vlug bekeken heb in de reviews). Deze van Dennis is compleet met voorkant in HPstijl... wat dat betreft...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: do 25 aug 2005 16:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
In de echte HPboeken staan geen verwijzingen naar bepaalde artikelen. Er staat niets genoemd over eventuele auteursrechten, bevat geen disclaimer.

Ook niet voorin ergens?

Quote:
Dus jij denkt dat het wel mag zoals deze Dennis het gedaan heeft?


Of het op het internet plaatsen van je verhaal niet in strijd kan komen met het auteursrecht zover dit betrekking heeft op openbaarmaking is wat twijfelachtig.
De uitgever heeft echter wel betere dingen te doen dan op te treden tegen fanfics. Zoals optreden tegen dat Tanja Grotter boek.

Quote:
Okeee... dus hij is een van de velen... Zijn de meesten van deze verhalen niet gewoon wat kleinere verhaaltjes?? (zoals ik het even vlug bekeken heb in de reviews). Deze van Dennis is compleet met voorkant in HPstijl... wat dat betreft...

Naar ik begreep is het verhaal van Dennis qua lengte ook vergelijkbaar met een Rowling-boek. Dat betekend alleen maar dat Dennis er meer energie in heeft gestoken dan de andere fanfic schrijvers, en dat hij genoeg fantasie heeft om een heel boek vol te krijgen. Als hij ook nog een goed verhaal heeft neergezet, dan zien we zijn naam in de toekomst misschien nog op een boek prijken.
Alleen moet hij dan afleren zijn eigen disclaimers te schrijven. Wink
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Danielle23



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 15


BerichtGeplaatst: do 25 aug 2005 17:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, ook niet voorin ergens... Alleen Copyright Joanne Rowling 1997 in het colofon, verder niks dat op auteursrechten duidt. Vreemd he... Ik dacht toch dat dat in elk boek standaard was, maar blijkbaar niet dus...

Ik heb artikel 16c Auteurswet er ook even bijgepakt. Artikel 16c van de Auteurswet zegt dat je wel een werk van letterkunde bijvoorbeeld of een deel hiervan mag reproduceren, mits je dit maar zonder commercieel oogmerk doet en het uitsluitend dient tot eigen oefening, studie of gebruik van deze Dennis zelf. Hij voldoet aan het eerste gedeelte, want hij heeft geen commercieel oogmerk, aangezien hij het boek kostenloos op het internet zet, iedereen kan het vrij downloaden. Hij voldoet echter niet aan de tweede eis en dat maakt het naar mijn mening ingewikkeld. Dat is ook wat ik in het beginstuk van dit topic al bedoelde: ik zit nog met het vraagstuk van de openbaarmaking. Hij heeft het op een site gezet, waar het voor iedereen toegankelijk is. En daar zit m de moeilijkheid...

En verder vind ik ook de voorkant twijfelachtig... die is in dezelfde stijl als de voorkanten van Harry Potter, met dezelfde letters en dezelfde sfeer zeg maar...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: do 25 aug 2005 20:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Alleen Copyright Joanne Rowling 1997 in het colofon, verder niks dat op auteursrechten duidt.

En copyright is niets eens een juridisch-nederlandse term. Gelukkig is het ontstaan van een auteursrecht niet afhankelijk van het al dan niet opnemen van een juridische tekst, maar ontstaat het automatisch. Ik had toch wel ten minste een regel verwacht in de trant van "niets uit dit werk mag gekopieerd worden". Geen idee waarom hij dan met een artikel 16 C komt.

Artikel 16C ziet meer op het letterlijk kopieeren dan op verveelvoudigen op andere wijze (bijvoorbeeld door een bewerking te maken). Verveelvoudigen op andere wijze zou onder artikel 16B vallen.
Geen van beide artikelen zien op het openbaar maken, enkel op het verveelvoudigen.
Ik ben het wel met je eens dat het probleem bij het openbaarmaken ligt.

Dat de voorkant in de zelfde stijl is, maakt nog niet per direct dat het hele boek daarom te veel op het werk van Rowling lijkt om geen zelfstandig werk te kunnen zijn, daarvoor zul je het geheel moeten bekijken.
Al kan het zo zijn dat de voorkant op zich inbreuk maakt op de voorkant van de boeken van Rowling op zich. Het kan goed zijn dat de tekeningen op de voorkant niet van haar, maar van een aparte tekenaar zijn. Er kan dan (apart) sprake zijn van inbreuk op de auteursrechten van de tekenaar.

Quote:
En daar zit m de moeilijkheid...

Een puur academische moeilijkheid. Het wordt pas een probleem als een van de partijen besluit het een probleem te maken, en dat zit er niet echt in.
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Danielle23



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 15


BerichtGeplaatst: do 25 aug 2005 23:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ik had toch wel ten minste een regel verwacht in de trant van "niets uit dit werk mag gekopieerd worden".

Ik ook, maar het staat er echt niet in. Maar inderdaad, dat doet niets af aan het auteursrecht uiteraard. Het is alleen een manier van het op de hoogte stellen van leken, zeg maar.

Quote:
Dat de voorkant in de zelfde stijl is, maakt nog niet per direct dat het hele boek daarom te veel op het werk van Rowling lijkt om geen zelfstandig werk te kunnen zijn, daarvoor zul je het geheel moeten bekijken.

Klopt, en een uitspraak over de totaalindruk kan ik nog niet doen, want ik ben er nog niet aan toe gekomen dit deel te lezen. Ben nog druk bezig met Tanja Grotter... Laughing Het wekt zo echter wel de indruk dat het bij de reeks van de HPboeken behoort. EN het gaat niet om de oplettende consument, het gaat in principe om de gemiddelde consument, die de naam HP ziet en de sfeer en het boek, zonder verder te kijken misschien koopt.. Kan gebeuren... verwarringsgevaar etc.

Quote:
Het kan goed zijn dat de tekeningen op de voorkant niet van haar, maar van een aparte tekenaar zijn.

Dit is zo, staat een naam bij van degene die de omslag heeft gemaakt. Ook bij het boek van deze Dennis staat de naam van de ontwerper van de omslag erbij. Zou inderdaad een inbreuk op zich kunnen zijn...

Quote:
Een puur academische moeilijkheid. Het wordt pas een probleem als een van de partijen besluit het een probleem te maken, en dat zit er niet echt in.

Dit snap ik, maar ik wil mezelf graag een mening vormen. Ik heb een scriptie geschreven over dit onderwerp, dat ik dinsdag moet verdedigen... Dus das de persoonlijke moeilijkheid voor mij, zeg maar. Wil graag goed voorbereid voor de dag komen en er goed over nagedacht hebben, mochten ze me er iets over vragen... (aangezien het erg actueel is). Very Happy Vandaar.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: vr 26 aug 2005 9:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Het wekt zo echter wel de indruk dat het bij de reeks van de HPboeken behoort.


Als het als boek te koop was, dan zou de uitgever van de HPboeken er ook zeker bezwaar tegen maken. Maar op het moment is het verhaal toch alleen te downloaden van het internet? Op de site van Dennis zal waarschijnlijk wel aangegeven staan dat het om fanfic gaat.

Quote:
Klopt, en een uitspraak over de totaalindruk kan ik nog niet doen, want ik ben er nog niet aan toe gekomen dit deel te lezen.

Het lijkt me wel interessant om te weten in hoeverre Dennis eigen elementen heeft toegevoegd, en een beetje goed wegleest. Laat je weten hoe jij daar over denkt? Ik hou wel van fantasy-boeken, maar de Harry Potter reeks trekt me niet echt.

Quote:
Ik heb een scriptie geschreven over dit onderwerp

Zet je die ook hier op Rechtenforum? Ik beloof hem te lezen.
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Danielle23



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 15


BerichtGeplaatst: vr 26 aug 2005 14:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Maar op het moment is het verhaal toch alleen te downloaden van het internet?


Klopt: dit staat er in een artikel op een andere site: Van de uitgever van de Potter-boeken mag het verhaal van Dennis niet verschijnen in boekvorm en daarom is het alleen te lezen en downloaden via internet.

Dit stond trouwens (zag ik op die site van Dennis) op de foksite (heb ik overigens ook een topic over dit onderwerp geopend)

Jonge Drent schrijft eigen Harry Potter
De Londense uitgeverij Bloomsbury is 'not amused' over een manuscript van de 16-jarige Dennis Hoogeveen uit het Drentse Hoogeveen. Dennis schreef zelf de opvolger van het vijfde Harry Potter-boek, omdat hij niet op deel 6 kon wachten. Bloomsbury, uitgever van J.K. Rowling, heeft de Hogevener laten weten dat het absoluut niet uitgegeven mag worden, zelfs niet in een kleine oplage voor familie, vrienden of kennissen. Daarom heeft hij het complete verhaal nu maar op internet gezet.

Dennis schreef, omdat hij niet kon wachten op 'Harry Potter and the Half-Blood Prince' zelf alvast een deel 6 getiteld 'Harry Potter en de fakkel met de groene vlammen'. Ingewijden zeggen dat het bijna wegleest als een echte Harry Potter. Het verhaal van Dennis heeft betrekking op de laatste twee jaar van Harry's schooltijd op Zweinstein. Dennis: ''Ik kon dan ook veel van mijn eigen belevingswereld kwijt in mijn boek. Het gaat om allerlei aspecten zoals een schoolstaking, vriendschap, liefde, maar ook sport.''

Op 28 januari 2004 begon hij met schrijven en nu is het gereed. ''Het is beslist niet moeilijk om de schrijfstijl van Rowling van dichtbij te evenaren. Er zit een duidelijke structuur in die ik in mijn eigen boek heb toegepast'', aldus de jonge auteur. Een hulpvaardige corrector zette de laatste puntjes op de i.

Dennis, die vanaf zijn geboorte doof is, gaat deze maand aan Windesheim in Zwolle Nederlands studeren. Ondanks zijn handicap wil hij proberen leraar Nederlands te worden. Het 'Harry Potter'verhaal van Dennis is via Hoogeveen-producties.svpdata.de gratis te downloaden.

Quote:
Op de site van Dennis zal waarschijnlijk wel aangegeven staan dat het om fanfic gaat.

Ik kan het niet vinden... Maar wel dat het hem te lang duurde voor het echte deel 6 uitkwam en hij dus maar zelf een vervolg is gaan schrijven..

Quote:
Het lijkt me wel interessant om te weten in hoeverre Dennis eigen elementen heeft toegevoegd, en een beetje goed wegleest. Laat je weten hoe jij daar over denkt? Ik hou wel van fantasy-boeken, maar de Harry Potter reeks trekt me niet echt.

Mij ook, als ik nog iets meer tijd voooor mn verdediging had gehad, had ik het ook zeker gelezen, maar ik moet dat Tanja Grotter boek dus ook nog uitlezen en 'probleem' is dat dit niet het enige is waar mn scriptie over gaat. Deze gaat namelijk over de grenzen van wat wel en wat niet door het auteursrecht wordt beschermd, met veel voorbeelden, onderverdeeld in overzichtelijke werken (zoals de Tripp Trapp stoel, de Bigfoot tafel etc) en complexe werken (zoals tvformats en plots/verhaallijnen van boeken als HP.
Mij trok HP ook nooit, maar je moet er gewoon in beginnen, het leest makkelijk weg en ik vond het tot mn verbazing nog leuk ook!!


Quote:
Zet je die ook hier op Rechtenforum? Ik beloof hem te lezen.

Liever niet online, maar ik wil m je wel toesturen? Kun je daar ook je mening over geven... Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Danielle23



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 15


BerichtGeplaatst: vr 26 aug 2005 14:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit vond ik nog in het gastenboek van Dennis. Bloomsbury is er dus mee akkoord gegaan. Dan maakt het dus eigenlijk niet eens uit of het OFFICIEEL wel of niet mag... hmmm...:

>>Hij heeft Bloomsbury gevraagd of hij het in boekvorm mocht uitgeven om het dan kado te doen voor een speciaal evenement. Dat werd dus niet toegestaan. Bloomsbury suggereerde toen dat hij het op internet kon plaatsen als fan-fictie. Dennis sloeg die weg dus in. Hij maakte er gelijk een e-book van, wat netjes is gedaan. Hij heeft dus toestemming voor de online publicatie!<<
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds