Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 09 mei 2024 2:54
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Artikel internet, getypt in buitenland. Welk recht geldt?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Heleen_



Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: za 20 feb 2016 5:28    Onderwerp: Artikel internet, getypt in buitenland. Welk recht geldt? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een Nederlands burger heeft iets op internet geschreven over een ander Nederlands burger, die laatste vindt dat de tekst verwijderd moet worden. De server waarop de website met de betreffende tekst staat, bevindt zich in Nederland en is eigendom van de auteur. MAAR de auteur bevond zich op het moment van schrijven en online zetten en bevindt zich tot op heden (en voor onbepaalde tijd) in het buitenland (ondanks nog steeds volledig ingeschreven te staan in Nederland).

Hoe zit het nu met het recht? Kan degene die de tekst schreef op enige wijze gedwongen worden om de tekst te verwijderen? Los van of de tekst überhaupt verwijderd zou moeten worden omdat de inhoud niet toegestaan zou zijn, interesseert het mij voornamelijk hoe het zit qua wetgeving; geldt de wet van het land waar iemand zich bevindt die iets op internet plaatst, of geldt de wet van het land waar de tekst op een website wordt geplaatst?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: za 20 feb 2016 9:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U kunt in het geval van belediging laster of smaad aangifte bij de politie doen en naast deze strafrechtelijke stap ook civielrechtelijke stappen ondernemen om de tekst te laten verwijderen. Van belediging is sprake bij algemene negatieve uitlatingen over een persoon. Van smaad/laster kan overigens alleen gesproken worden als het gaat om het zwartmaken van u door u - in het openbaar - van bepaalde zaken te beschuldigen.
Gezien de formele woonplaats kan in Nederland geprocedeerd worden. Nederlands recht lijkt mij van toepassing, maar zeker weten doe ik dat niet.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Heleen_



Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: ma 22 feb 2016 19:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

UwJurist.nl schreef:
<knip>Gezien de formele woonplaats kan in Nederland geprocedeerd worden. Nederlands recht lijkt mij van toepassing, maar zeker weten doe ik dat niet.


Dank voor uw reactie!

Is er iemand anders die weet of het uitmaakt waar iemand zich bevond op het moment van het schrijven van een stuk dat hij/zij op internet plaatste?

Enerzijds zou het raar zijn als er iets anders dan het Nederlands recht geldt maar anderzijds is het land waar je je bevindt normaal gesproken wel de bepalende factor voor het recht natuurlijk (ik mag weed roken in NL maar NIET in de USA dus als ik daar ben mag ik geen weed roken, ook al ben ik in een Nederlander en omgekeerd; een Amerikaan mag in NL blowen -ook al mag dat van zijn thuisland niet- en kan daarvoor ook niet worden gestraft).

De vraag is nu: Is een beledigende tekst schrijven en online zetten hiermee vergelijkbaar of zijn er andere wetten voor internet? Welke factoren bepalen?

Er moet iemand zijn die dit weet, toch?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 23 feb 2016 0:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waar iemand zich bevond lijkt mij niet zo belangrijk. Waar de daad plaatsvond wel. En als de server in Nederland staat, of als de website op een Nederlands publiek is gericht, dan denk ik dat de daad (ook) plaatsvond in Nederland.

Ik weet uit mijn hoofd niet wat de toepasselijke wetten / verdragen / EU-regels zeggen. Maar als je redeneert dat de daad plaatsvond in Nederland maakt dat eigenlijk niet uit.

En je kunt het wellicht ook zo zien: de daad vindt nog steeds plaats. En dat is dan omdat de tekst nog steeds op een server in Nederland staat (en/of op een website die nog steeds op Nederland is gericht).

Dat de dader op het moment zich nog in het buitenland bevindt is in ieder geval niet van belang voor de vraag wie rechtsmacht heeft en welk recht van toepassing is.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Throne



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 61


BerichtGeplaatst: wo 24 feb 2016 15:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kan de internetdienstverlener (Nederlandse host van de website) verzoeken om de 'onrechtmatige gegevens' te verwijderen ex. 6:196c lid 4 BW, maar dan moet je wel kunnen hardmaken dat de teksten 'onrechtmatig' zijn. Eventueel smaadschrift of belediging.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: wo 24 feb 2016 16:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Throne schreef:
Je kan de internetdienstverlener (Nederlandse host van de website) verzoeken om de 'onrechtmatige gegevens' te verwijderen ex. 6:196c lid 4 BW, maar dan moet je wel kunnen hardmaken dat de teksten 'onrechtmatig' zijn. Eventueel smaadschrift of belediging.

Dus helpt het als je aangifte doet zoals ik adviseerde. Met een aangifte sta je sterker.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Camperpunt



Leeftijd: 73
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 10


BerichtGeplaatst: za 27 feb 2016 17:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens om inzage verzoeken en vervolgens om verwijdering van de gegevens. Als het een forum betreft is deze link handig voor je http://blog.iusmentis.com/2012/02/10/wat-moet-een-forumbeheerder-weggooien-als-je-dat-vraagt/
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds