Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 7:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Artikel 2 Politiewet
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lonnepon



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 7


BerichtGeplaatst: vr 18 feb 2005 22:37    Onderwerp: Artikel 2 Politiewet Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heeej,

Heb een vastloper en hoop dat jullie mij een duwtje de goede kant weer op willen geven!
Casus in het kort:
Na een poging tot fotograferen van kentekens van een fout geparkeerde politieauto nabij een politiebureau is een man vast gezet. De bevoegdheid wordt ontleend aan art. 431 Sr (burengerucht).
Vraag: om op te treden na een vermeende overtreding van art. 431 wordt volgens mij de bevoegdheid gehaald uit art. 2 Pw. Volgens mij geeft art. 2 Pw GEEN ruimte tot vrijheidsberoving. Wat jullie? Weet iemand een arrest (of iets anders leuks) om dit te onderbouwen?
Na het bestuderen van de toelichting van art. 431 Sr kom ik niet tot de conclusie dat er sprake is van burengerucht. In casu is aangifte gedaan, dit wordt geseponeerd door de OvJ (reden: monopolie OvJ, er is zo`n heel mooi woord voor, maar dat schiet al 5 min niet te binnen).
Ik schrijf een pleitnota voor de eiser in de casus (dat is de man die is vastgezet en aangifte heeft gedaan) Ik richt mijn beroep tot het Hof in Den Haag, wegens niet vervolgens van de OvJ. Ik kan over die procedure weinig info vinden. Heeft iemand een hint waar ik kan gaan zoeken?
Ik zit enorm vast te zitten en heb even een flinke zet nodig om weer lekker door te stomen, wie o wie geeft mij een duwtje?
Thnx!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 18 feb 2005 23:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

12 Sv toch?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Lonnepon



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 7


BerichtGeplaatst: vr 18 feb 2005 23:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klopt, art. 12 Sv is de procedure die word gestart omdat er geseponeerd is. De OvJ maakt gebruik van het opportuniteitsbeginsel (jaaah) om te seponeren. Ik ben op zoek naar literatuur over de procedure die bij het Hof wordt aan gespannen en over het opportuniteitsbeginsel. En met name of art. 2 Pw dus de bevoegdheid biedt tot vrijheidsberoving (tenminste, als mijn redenatie klopt, dat de bevoegdheid om op te treden tegen burengerucht voortkomt uit art. 2Pw). Maar alvast bedankt voor je reactie!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: vr 18 feb 2005 23:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kijk eens bij de afdeling aanhouding en inverzekeringstelling in strafvordering. Daar vind je de voorwaarden waaronder dat kan gebeuren en deze bepalingen zijn dan ook de wettelijke basis voor die bevoegdheden.

Art 2. Pw ziet op handelingen die geen strikt wettelijke basis hebben en is beperkt. Vandaar ook dat Sv de nodige bepalingen hieromtrent kent.

En burengerucht voor het fotograferen van kentekens? Laughing
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 18 feb 2005 23:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die camera maakte ontzettend veel lawaai .... Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Tengo_Dinero

Tengo_Dinero

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 15


BerichtGeplaatst: za 19 feb 2005 15:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is art. 8 van de Politiewet hier ook niet enigszins van toepassing? Indien hij gearresteerd is, kan er enige vorm van geweld mee gepaard zijn gegaan. Voor het fotograferen van fout geparkeerde politiewagens worden vastgezet is volgens mij niet redelijk en niet in verhouding tot het doel. Dat met dat burengerucht snap ik ook niet helemaal eigenlijk!

Mij staat er btw ook iets van bij dat een politieagent alles mag doen voor de uitoefening van zijn taak, mits hij redelijk en proportioneel blijft handelen! Dit gedrag is mijns inziens echter niet redelijk en proportioneel te noemen!
_________________
The future is where we spend the rest of our lives...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Lonnepon



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 7


BerichtGeplaatst: zo 20 feb 2005 0:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De casus is geen fictieve, dit is echt gebeurd. Na een poging tot het fotograferen is de man vastgezet. Ik was omstander en reageerde direct met de vraag waarom ze de man wilden vastzetten. De agenten meenden dit recht te hebben, vanwege een schending van hun privacy, ze noemden art. 13 Gw. De man is na 20 min. vrijgelaten. Er is natuurlijk direct aangifte gedaan. Aangezien het geen schending van art. 13 Gw betreft, werd art. 2 Pw de nieuwe basis. Tijdens de mini instructie, art. 36aSV, werd ook als aanhoudingsgrond art. 2 Pw vermeld.. Dat art. heb ik onderuitgehaald met een stuk van mr. Corstens (raadsheer in de Hoge Raad, tevens oud hoogleraar), waarin Corstens vertelt dat art. 2 Pw absoluut geen grond biedt voor vrijheisberoving. Nu moet er natuurlijk een artikel gevonden worden door justitie waardoor bovenstaande gedekt wordt. De volgende constructie is gevonden:
De man weigerde de camera af te geven, voordat de agent zich legitimeerde. De agent was in burger en had hiertoe de plicht. Bovendien wilde hij weten wie zijn camera in beslag zou nemen. De agent zette hierop de man tegen de muur van het bureau met gebruik van geweld. Zijn jongste dochter schrok zo, dat ze de moeder is gaan halen en een buurvrouw (die overigens veel later kwam). Dit zijn omstanders, aldus de politie en die kwamen op het emotionele reageren af. Hierop hebben ze de aanhoudingsgrond veranderd naar burengerucht. Vandaar burengerucht.

Ik ken de procedure voor het Hof in Den haag (art 12 Sv) niet. De man wordt gehoord en heeft inzage in de documenten. Ik ben vooral benieuwd hoe die procedures lopen, moet de politie/justitie komen met bewijzen dat er sprake was van burengerucht (tot nu toe wordt volstaan met een zinsnede: De man was emotioneel en er waren omstanders). Ik heb het vermoeden dat de zitting lijkt op hoor en wederhoor uit de Awb en dat tijdens de zitting geen bewijslast wordt aangedragen, maar mag op de zitting door de man worden gevraagd om bewijslast??

Verder ben ik beducht voor verdere ingenieuze zetten, en dat is de reden waarom ik graag van de hoed en de rand wil weten. Vooral ook meer over het opportuniteitsbeginsel (op grond van algemene gronden kan besloten worden tot niet verdere vervolging, algemene gronden zijn natuurlijk erg algemeen begrip om het zo maar eens te zeggen.. Zijn er arresten/artikelen bekend waarin de begrenzing van dit artikel wordt weergegeven?
Misbruik van gezag, vrijheidsberoving zijn natuurlijk aan de orde geweest in de aangifte. Bij misbruik van gezag is de proporionaliteit en subsidiatiteit uitdrukkelijk aan bod gekomen. Burengerucht en art. 2 Pw billijkt dit gedrag volgend de OvJ..
De OvJ heeft via de mini instructie de afwikkeling van de aangifte ruim een jaar gerekt, ze weigerde in eerste instantie onder andere documenten door te sturen. Het sepot op basis van het opportuniteisbeginsel en de bijzindere constructie met art. 431, wonderlijke gebeurtenissen allemaal. Ik verwacht nog veel meer uit de hoge hoed te gaan zien.

Word er erg blij van dat iedereen wil meedenken! Thnx!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: zo 20 feb 2005 0:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je verdere informatie zoekt, raad ik je aan eens te kijken in de Tekst en Commentaar serie van Kluwer.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
MrWhite



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 107


BerichtGeplaatst: zo 20 feb 2005 2:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lonnepon, hou ons in ieder geval op de hoogte over hoe het verder loopt/afloopt. Dit is een interessante zaak.
_________________
"The greatest obstacle to discovery is not ignorance -- it is the illusion of knowledge."

-- Daniel J Boorstin
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Tengo_Dinero

Tengo_Dinero

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 15


BerichtGeplaatst: zo 20 feb 2005 23:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lonnepon schreef:
Zijn jongste dochter schrok zo, dat ze de moeder is gaan halen en een buurvrouw (die overigens veel later kwam). Dit zijn omstanders, aldus de politie en die kwamen op het emotionele reageren af. Hierop hebben ze de aanhoudingsgrond veranderd naar burengerucht. Vandaar burengerucht.


Eerst houdt de agent in burger (geen opsporingsambtenaar) de man aan voor schending van hun privacy (art. 13 GW) en dan blijkt hij dit plots te kunnen veranderen in burengerucht. Het ene misdrijf leidt tot het andere misdrijf om het maar even in hun ogen neer te zetten. Maar hoe zat het dan ook al weer met voortzetting van de bevoegdheden van die agent? Mogen ze dat zomaar? Is de aanhouding dan nog rechtmatig? Het burengerucht is namelijk een gevolg van de merkwaardige aanhouding op grond van 13 GW.
Ik merk dat ik zelf de draad hier ook enigszins kwijt raak, maar hoe zat het ook al weer. Ze kunnen toch niet zomaar de aanhoudingsgrond veranderen?

Justitie zou wel kunnen oordelen dat er enigszins gevaar voor lijf en leden was voor de politieagent en dat hij daarom (uit veiligheidsoverweging voor zichzelf) de man maar aanhield en naar het bureau bracht. Een dreigende situatie door al die omstanders die emotioneel reageerden.

Voor de rest kan ik alleen maar beamen dat deze casus heel interessant is!
_________________
The future is where we spend the rest of our lives...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Lonnepon



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 7


BerichtGeplaatst: ma 21 feb 2005 21:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De agent in burger had nog collega`s in het bureau zitten. Hij is in totaal door drie man tegen de muur gezet en direct geboeid en er stonden nog wat agenten bij. Disproportionaliteit is niet moeilijk aan te tonen, ik ga voor Misbruik van gezag, heb al mooie bijbehorende arresten gevonden.

Ik heb de tip dat het geen opsporingsambtenaar betrof, geprobeerd te staven met artikelen. Art. 127 Sv geeft een definitie van opsporingsambtenaren: eenieder met opsporing van strafbare feiten belast. Art. 141 sub b Sv vertelt dat de politie, als omschreven onder art. 3, 1e lid sub a en c en het 2e lid PW, met die taak is belast. Art. 3 Pw vermeldt dat het om ambtenaren belast met de politietaak gaat. Waar vind ik dat agenten in uniform moeten zijn om opsporingsambtenaar te zijn?

Het wijzigen van de aanhoudingsgrond is ook een interessante belichting, ik ben nog druk op zoek naar de literatuur, net zoals meer informatie over het opportuniteitsbeginsel. Wie heeft nog wat titels waar ik meer over dat beginsel verder uitgediept vindt?

Alweer bedankt voor het meedenken, ik had zaken vanuit dat licht nog niet gezien! Meer tips zijn dus hartstikke welkom.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
MrWhite



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 107


BerichtGeplaatst: di 22 feb 2005 1:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou niet weten hoe de aanhouding als rechtmatig kan worden aangemerkt. Ze hadden in beginsel geen aanhoudingsgrond, dus het feit dat ze het naderhand hebben gewijzigd (om het toch nog recht te zetten) doet niet eens ter zake voor zover ik weet. Hij had nooit mogen worden meegenomen op de eerste plaats.

Als (in dit geval) de politie (in burger) zich niet legitimeert dan kan hij onder de meeste omstandigheden niet worden aangemerkt als een opsporingsambtenaar. Dit vanwege het feit dat de burger niet kan "ruiken" dat het hier om een opsporingsambtenaar gaat (misschien is het wel een gek die denkt dat hij politie is?).
_________________
"The greatest obstacle to discovery is not ignorance -- it is the illusion of knowledge."

-- Daniel J Boorstin
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: di 22 feb 2005 2:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Art. 431 Sr. geeft dat er sprake moet zijn van een verwekken van rumoer of burengerucht.
Heeft het emotionele reageren van de dochter er voor gezorgt dat er sprake is van rumoer dan is er dus geen sprake van verwekken door de vader.
Daarnaast stelt art. 431 Sr. dat door het verwekken de nachtrust moet kunnen worden verstoord.
Afhankelijk van het tijdstip (de dochter was nog wakker en op straat bij haar vader) lijkt me dit ook een grond om een tenlastelegging van burengerucht onderuit te halen.

Maar ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten.
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Jacco

Jacco

Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: do 24 feb 2005 23:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

op grind van art 13 grondwet kan je nooit iemand vastzetten, er moet toch een strafwet overtreden zijn om als verdachte te kunnen worden gekenmerkt.
Daarnaast vraag ik me af of iemand die binnen 20 minuten weer op straat staat aan de hulpofficier van justitie voorgeleid is.
Als dat niet het geval is, was de aanhouding onrechtmatig, (is arrest over)

Volgens de ambtsinstructie moet een agent in burger zicht ongevraagd legitimeren., of hij dan ook geen opsporingsambtenar meer is als hij dat niet doet?
_________________
Grijp de kansen die je geboden worden
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: ma 14 nov 2005 16:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe is uiteindelijk deze zaak opgelost Lonnepon?
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds