Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 09 mei 2024 12:38
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Art. 2:15 Awb / Wobje / Website wel kenbaar maken
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
V&VD



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 124


BerichtGeplaatst: vr 04 apr 2014 13:11    Onderwerp: Art. 2:15 Awb / Wobje / Website wel kenbaar maken Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij een bo heb ik namens iemand een serieus wobje per mail ingediend. Deze gemeente heeft vervolgens een briefje gestuurd met de mededeling dat de elektronische weg voor het indienen van wobjes niet openstaat.

Op de website van het bo stond echter expliciet dat de elektronische weg WEL openstaat/stond.

Het bo kan (m.i.) in rechte geen beroep doen op art. 2:15 Awb, nu het zelf kenbaar heeft gemaakt elektronisch te willen communiceren.

Enfin, n.a.v. de weigeringsbrief heb ik een mailtje gestuurd en geschreven dat ik alsnog verzoek om het wobje in behandeling te nemen, nu zij zelf expliciet kenbaar hebben gemaakt te willen communiceren langs elektronische weg.
Bovendien is er geen sprake van verzuim, nu wob per mail is toegestaan.

Vragen
-Had het bo (in het bijzonder gelet op het mailtje) alsnog moeten beslissen op mijn wob-verzoek ?

Dit is wel even relevant omdat het bo, ondanks meermaals aandringen, weigert te beslissen, ik zal dan ook rechtstreeks beroep in stellen.

Alvast dank voor uw antwoorden en een fijn weekend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
V&VD



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 124


BerichtGeplaatst: zo 06 apr 2014 10:57    Onderwerp: Re: Art. 2:15 Awb / Wobje / Website wel kenbaar maken Reageer met quote Naar onder Naar boven

V&VD schreef:
Bij een bo heb ik namens iemand een serieus wobje per mail ingediend. Deze gemeente heeft vervolgens een briefje gestuurd met de mededeling dat de elektronische weg voor het indienen van wobjes niet openstaat.

Op de website van het bo stond echter expliciet dat de elektronische weg WEL openstaat/stond.

Het bo kan (m.i.) in rechte geen beroep doen op art. 2:15 Awb, nu het zelf kenbaar heeft gemaakt elektronisch te willen communiceren.

Enfin, n.a.v. de weigeringsbrief heb ik een mailtje gestuurd en geschreven dat ik alsnog verzoek om het wobje in behandeling te nemen, nu zij zelf expliciet kenbaar hebben gemaakt te willen communiceren langs elektronische weg.
Bovendien is er geen sprake van verzuim, nu wob per mail is toegestaan.

Vragen
-Had het bo (in het bijzonder gelet op het mailtje) alsnog moeten beslissen op mijn wob-verzoek ?

Dit is wel even relevant omdat het bo, ondanks meermaals aandringen, weigert te beslissen, ik zal dan ook rechtstreeks beroep in stellen.

Alvast dank voor uw antwoorden en een fijn weekend.


Volgens mij kan je het mailtje kwalificeren als 'verkapt' bezwaarschrift, echter tegen een weigering ex. art. 2:15 staat geen bezwaar open. Toch druist het tegen mijn rechtsgevoel in, immers, het bo geen nota bene zelf aan zo te willen communiceren.

Iemand suggesties?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
A.Verkerk



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 219


BerichtGeplaatst: ma 07 apr 2014 7:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kun je niet gewoon een papieren wob verzoek versturen? Als het je serieus te doen is om de inhoud, is dat sneller dan beroep aantekenen. Misschien heb je wel gelijk, maar waarom de strijd aangaan als het ook makkelijk kan, scheelt beide partijen kosten en ik kan me voorstellen dat jouw client daar ook blijer van wordt.

Kun je trouwens een link geven naar de website van het BO waar expliciet stond dat de elektronische weg openstond? Ik ben (beroepsmatig) wel benieuwd naar de verwoording.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
V&VD



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 124


BerichtGeplaatst: ma 07 apr 2014 19:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

A.Verkerk schreef:
Kun je niet gewoon een papieren wob verzoek versturen? Als het je serieus te doen is om de inhoud, is dat sneller dan beroep aantekenen. Misschien heb je wel gelijk, maar waarom de strijd aangaan als het ook makkelijk kan, scheelt beide partijen kosten en ik kan me voorstellen dat jouw client daar ook blijer van wordt.

Kun je trouwens een link geven naar de website van het BO waar expliciet stond dat de elektronische weg openstond? Ik ben (beroepsmatig) wel benieuwd naar de verwoording.


Kan een bo na 12 jaar na inwerkingtreding van de Wet elektronisch bestuurlijk verkeer niet gewoon een wobje behandelen ?

Ik vind het buitengewoon belachelijk dat het bestuur kennis neemt van een wobje/bezwaarschrift, soms al half beoordeeld, en dan tot slot een weigeringsbriefje ex. art. 2:15 stuurt.
Zonde dat ze soms te maken krijgen met idiotenwobjes, dit zijn er echter niet honderden p/dag. Vind het allemaal een beetje overdreven.

Website is inmiddels (toeval!?) veranderd, even pb..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
V&VD



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 124


BerichtGeplaatst: ma 07 apr 2014 20:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat is de juridische kwalificatie van mijn casus ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
A.Verkerk



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 219


BerichtGeplaatst: di 08 apr 2014 7:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het zijn er waarschijnlijk geen honderden per dag (weet niet om welk bo het gaat), maar sprekend voor de bo waar ik nu gedetacheerd ben, een middelgrote gemeente, zijn het er meerdere per week. En helaas is ongeveer de helft van de verzoekers van buiten de gemeente met verzoeken waar de wet niet voor bedoeld is, om het even zo te zeggen. Dus hier wordt ook gezegd dat de elektronische weg er niet voor openstaat, dat filtert de meeste kwaadwillende verzoekers al uit.

Het is dus waarschijnlijk geen onwelwillendheid bij het bo, maar noodzaak, omdat er nou eenmaal in de wet geen manier staat om misbruik tegen te gaan. Over die tekst op de website kan ik niets zeggen, want die heb ik niet gezien. En jij kunt het dus blijkbaar niet bewijzen, dus moet je je afvragen wat je in de rechtbank te zoeken hebt.

Ik vind het niet zo'n sterk argument dat je niet de extra moeite wil doen voor je wobverzoek, maar wel om beroep aan te tekenen. Denk je dat rechters niets beters te doen hebben?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
V&VD



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 124


BerichtGeplaatst: di 08 apr 2014 13:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

A.Verkerk schreef:
Het zijn er waarschijnlijk geen honderden per dag (weet niet om welk bo het gaat), maar sprekend voor de bo waar ik nu gedetacheerd ben, een middelgrote gemeente, zijn het er meerdere per week. En helaas is ongeveer de helft van de verzoekers van buiten de gemeente met verzoeken waar de wet niet voor bedoeld is, om het even zo te zeggen. Dus hier wordt ook gezegd dat de elektronische weg er niet voor openstaat, dat filtert de meeste kwaadwillende verzoekers al uit.

Het is dus waarschijnlijk geen onwelwillendheid bij het bo, maar noodzaak, omdat er nou eenmaal in de wet geen manier staat om misbruik tegen te gaan. Over die tekst op de website kan ik niets zeggen, want die heb ik niet gezien. En jij kunt het dus blijkbaar niet bewijzen, dus moet je je afvragen wat je in de rechtbank te zoeken hebt.

Ik vind het niet zo'n sterk argument dat je niet de extra moeite wil doen voor je wobverzoek, maar wel om beroep aan te tekenen. Denk je dat rechters niets beters te doen hebben?


Verkerk, maak je niet zo druk. Het wobje heb ik ook op papier verstrekt. Op de website stond: 'U kunt uw wob-verzoek per mail of per brief indienen'. Lijkt me helder genoeg, niet waar ?
Ik wil gewoon weten hoe zo 'n situatie juridisch in elkaar steekt. Ik denk dat mijn berichtje van 6 april 10:57 wel aardig in de buurt komt...Geen bezwaar mogelijk..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
A.Verkerk



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 219


BerichtGeplaatst: wo 09 apr 2014 8:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

V&VD schreef:
Verkerk, maak je niet zo druk. Het wobje heb ik ook op papier verstrekt.
Ik maak me niet druk, maar ik ging nog steeds uit van je stelling uit het eerste bericht;
Quote:
Dit is wel even relevant omdat het bo, ondanks meermaals aandringen, weigert te beslissen, ik zal dan ook rechtstreeks beroep in stellen.
en ik vroeg me gewoon af wat je dacht te bereiken met zo'n formele opstelling.

Quote:
Op de website stond: 'U kunt uw wob-verzoek per mail of per brief indienen'. Lijkt me helder genoeg, niet waar ?
Zeker en als dat nu ineens verwijderd is, vind ik dat best kwalijk. Er is een website waarmee je oude versies van sites kunt terughalen. Ik heb deze zo even niet paraat, maar zal het even voor je nazoeken.

Quote:
Ik wil gewoon weten hoe zo 'n situatie juridisch in elkaar steekt. Ik denk dat mijn berichtje van 6 april 10:57 wel aardig in de buurt komt...Geen bezwaar mogelijk..
Eens. Geen beschikking, dus geen bezwaar mogelijk.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: wo 09 apr 2014 9:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

A.Verkerk schreef:

Quote:
Op de website stond: 'U kunt uw wob-verzoek per mail of per brief indienen'. Lijkt me helder genoeg, niet waar ?
Zeker en als dat nu ineens verwijderd is, vind ik dat best kwalijk. Er is een website waarmee je oude versies van sites kunt terughalen. Ik heb deze zo even niet paraat, maar zal het even voor je nazoeken.


Gewoon de pagina in cache opvragen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
A.Verkerk



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 219


BerichtGeplaatst: wo 09 apr 2014 10:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat kan ook, maar www.waybackmachine.org werkt beter, gaat ook verder terug.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds