Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 6:01
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Art 3:3 jurisprudentie
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Streber



Leeftijd: 57
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 39


BerichtGeplaatst: zo 12 nov 2006 16:50    Onderwerp: Art 3:3 jurisprudentie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Ik hoop dat een van jullie mij kan helpen. Ik heb op Rechtspraak.nl bijna de hele dag gezocht naar jurisprudentie waar echt sprake was van Détournement de pouvoir, waar de rechter het dus bewezen achtte maar ik kan niets vinden?!? Heeft iemand van jullie nog tips waar ik nog meer zou kunnen zoeken?

BTW, ik ben eerstejaars HBO recht studente (en dat met bijna 40 jaren Embarassed ) so be gentle.... Laughing

Groetjes,
Claudia
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: zo 12 nov 2006 17:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je jurisprudentie bij een bepaald artikel van de Awb zoekt is het het handigste om eens te kijken in Tekst en Commentaar bij de Awb. Weet je wat Tekst en Commentaar voor een serie is?
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 12 nov 2006 18:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jaja, zullen we zijn ... hihi.... Heb je echt op detournement de pouvoir gezocht of ook op misbruik van bevoegdheid?

Een klassieker is in elk geval Zandvoortse woonruimtevordering (HR 14 januari 1949, NJ 1949, 557)

Net nog evn 2 andere opgeduikeld:

AB 2003/79
AFDELING BESTUURSRECHTSPRAAK RAAD VAN STATE
22 mei 2002 (Bestemmingsplan en seksinrichtingen; détournement de pouvoir; specialiteitsbeginsel; betekenis van art. 10 WRO.)

en

NJ 1998/588, HR3 april 1998

Die PB ik wel even, teneinde het forum niet te vervuilen met grote lappen tekst.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Streber



Leeftijd: 57
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 39


BerichtGeplaatst: zo 12 nov 2006 22:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Jaja, zullen we zijn ... hihi.... Heb je echt op detournement de pouvoir gezocht of ook op misbruik van bevoegdheid?

Een klassieker is in elk geval Zandvoortse woonruimtevordering (HR 14 januari 1949, NJ 1949, 557)

Net nog evn 2 andere opgeduikeld:

AB 2003/79
AFDELING BESTUURSRECHTSPRAAK RAAD VAN STATE
22 mei 2002 (Bestemmingsplan en seksinrichtingen; détournement de pouvoir; specialiteitsbeginsel; betekenis van art. 10 WRO.)

en

NJ 1998/588, HR3 april 1998

Die PB ik wel even, teneinde het forum niet te vervuilen met grote lappen tekst.


Hallo tikSimone,
Ik had specifiek op détournement de pouvoir gezocht. Ik was bang dat ik door misbruik in te typen veel te veel zaken zou krijgen de er niet toe doen. Ik had ook nog gewoon op het artikel gezocht maar daar kwam hetzelfde uit.
Hel erg bedankt voor je hulp!
Groetjes,
Claudia
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Streber



Leeftijd: 57
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 39


BerichtGeplaatst: zo 12 nov 2006 22:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Als je jurisprudentie bij een bepaald artikel van de Awb zoekt is het het handigste om eens te kijken in Tekst en Commentaar bij de Awb. Weet je wat Tekst en Commentaar voor een serie is?


Embarassed erm....tekst en commentaar voor een serie? Ik ben bang dat ik geen flauw idee heb waarover je het hebt... d'oh!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: zo 12 nov 2006 22:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ze moeten echt dat rechtspraak.nl eens wat gebruikersvriendelijker maken met betere zoekfuncties!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 12 nov 2006 23:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Streber schreef:
Embarassed erm....tekst en commentaar voor een serie? Ik ben bang dat ik geen flauw idee heb waarover je het hebt... d'oh!


Deze serie. En delen daaruit heb je vast wel eens gezien. Als je bijvoorbeeld een strafrechtzaak of rechtzaal op t.v. ziet, dan zie je daar meestal twee van die rode boekjes bij de rechter en OvJ. Dat zijn de delen strafrecht en strafvordering.

Deze boeken zijn echt heel erg handig, omdat je per artikel uitleg krijg, alsmede jurisprudentie. Maar ja, wel begrotelijk om ze aan te schaffen. Sad
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 13 nov 2006 1:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor de studie HBO-recht of ook universitair recht zijn T&C-delen in ieder geval niet noodzakelijk. (Misschien wel handig bij afstuderen, maar zeker niet in het eerste jaar.) Voor zover je vraag betrekking betrekking heeft op een studieopdracht of tentamenvoorbereiding moet je het normaal gesproken afkunnen met de bronnen die je in de studie worden aangereikt. Wanneer je daarin niets kunt vinden, hoef je het ook niet te weten, simpel gezegd Wink.

Wanneer je uit pure belangstelling graag dit soort dingen uitpluist kan T&C natuurlijk wel zo zijn nut hebben.

Voordat je grote bedragen gaat uitgeven lijkt het me daarom wel handig om eerst vast te stellen waarom je de vraag hebt gesteld.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marinus Hoorntje








Berichten: 24


BerichtGeplaatst: ma 13 nov 2006 8:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit is wat je moet doen:
Eerst zoek je het artikel op dat handelt over détournement de pouvoir (= art. 3:3 Awb). Met dit artikel kun je vervolgens onder 'registers' per jaartal gericht zoeken op rechtspraak.nl. Je krijgt dat niet alleen relevante uitspraken, maar ook nog eens díe uitspraken die er ook echt toe doen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: ma 13 nov 2006 9:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Natuurlijk moet je niet meteen T&C gaan aanschaffen. Dat is inderdaad erg duur. Maar als je niks kan vinden zijn die boekjes errug handig en als het goed is, heeft de bieb ze. Very Happy

Tekst en Commentaar is een serie die voor een aantal wetten (waaronder de Awb) artikelsgewijs uitlegt hoe de artikelen geïnterpreteerd moeten worden, o.a. aan de hand van arresten die over het artikel gewezen zijn. Het is dus de snelste manier om te weten te komen welke arresten er over een artikel zijn gewezen en wat daar ongeveer in stond.

Losgezien van het feit dat je ze inderdaad de eerste jaren van je studie niet nodig zou moeten hebben (en op het HBO misschien wel helemaal niet), is het wel razend handig om te weten dat het bestaat, en als je ze gebruikt kan je daar imho zeker je voordeel mee doen.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: ma 13 nov 2006 10:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marinus Hoorntje schreef:
Dit is wat je moet doen:
Eerst zoek je het artikel op dat handelt over détournement de pouvoir (= art. 3:3 Awb). Met dit artikel kun je vervolgens onder 'registers' per jaartal gericht zoeken op rechtspraak.nl. Je krijgt dat niet alleen relevante uitspraken, maar ook nog eens díe uitspraken die er ook echt toe doen.


Lijkt me een hele handige tip, maar ik krijg dat niet voor elkaar. Waar tik je dan 3:3 Awb in? Want als ik dat in de zoekfunctie doe, dan krijg ik geen resultaten.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Marinus Hoorntje








Berichten: 24


BerichtGeplaatst: ma 13 nov 2006 12:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je moet het artikel nergens invullen. Je moet naar rechtspraak.nl gaan en aldaar bij 'zoek binnen de site' invullen: registers. Vervolgens klik je onder 2 op 'registers' en dan verschijnen zes jaartallen. Als je een jaartal opent kun je per artikelnummer zoeken naar belangwekkende uitspraken die in dat jaar zijn gewezen. Stomtoevallig levert artikel 3:3 bij geen van de jaartallen resultaat (ik heb het al voor je geprobeerd), maar dat is gewoon pech.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Xman83

Xman83

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 147


BerichtGeplaatst: ma 13 nov 2006 13:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Valt er ook niet wat te vinden bij de bouwfraudezaken, wat 4 a 5 jaar geleden zo actueel was? Dat schiet mij even te binnen bij dit onderwerp.
_________________
It has been said that democracy is the worst form of government except all the others that have been tried.

Sir Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Streber



Leeftijd: 57
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 39


BerichtGeplaatst: ma 13 nov 2006 13:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wow!

Bedankt voor al jullie hulp! T & C lijkt me inderdaad nog wat voorbarig voor een eerstejaars student...Misschien dat ik mezelf er volgend jaar op trakteer...ik moet natuurlijk eerst de Propedeuse zien te halen.

Ik zal zeker ook in de bieb gaan snuffelen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: ma 13 nov 2006 14:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marinus Hoorntje schreef:
Je krijgt dat niet alleen relevante uitspraken, maar ook nog eens díe uitspraken die er ook echt toe doen.


Aha, misleiding in eerste instantie! (geen 3:3 Awb te vinden) Wink

Maar dank voor je uitleg. De vermelding "registers" als directe link op de site werkt in deze erg verwarrend. Maar ik ben er nu achter en heb de pagina zekerheidshalve maar gebookmarked. Dank voor de tip!
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds