Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 20:38
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Arbowet (Delegatie of mandaat?)
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
workinprogress



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 113


BerichtGeplaatst: ma 16 mrt 2015 14:51    Onderwerp: Arbowet (Delegatie of mandaat?) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag beste forumleden,

Ingevolge art. 10:14 Awb geschiedt delegatie niet aan ondergeschikten.

In de Arbowet is het volgende artikel (art. 34 lid 1 van die wet) opgenomen:
"Een daartoe door Onze Minister aangewezen, onder hem ressorterende ambtenaar legt de bestuurlijke boete op aan de overtreder op wie de verplichtingen rusten die voortvloeien uit deze wet en de daarop berustende bepalingen, voor zover het niet naleven daarvan is aangeduid als overtreding."

Is hier nu dus sprake van mandaatverlening of is dit een uitzondering en is het wel delegatie van bestuursbevoegdheid?

Kan iemand dit kort verduidelijken?
Vriendelijk bedankt voor de hulp en genomen moeite!

Christopher.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bronza



Leeftijd: 31
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 143


BerichtGeplaatst: ma 16 mrt 2015 18:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is dit niet gewoon attributie? Met een bevoegdheid voor de minister om te kiezen welke ambtenaar de bevoegheid gaat uitoefenen?

Bij delegatie zou de bevoegdheid aan de Minister zelf toegekend worden, waarna hij hem zou kunnen delegeren aan een ander. Maar in deze bepaling wordt de bevoegdheid aan een ambtenaar toegekend, welke de minister moet aanwijzen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
workinprogress



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 113


BerichtGeplaatst: ma 16 mrt 2015 18:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je reactie Bronza.
Er is dus sprake van attributie van bestuursbevoegdheden aan de minister die vervolgens via mandaatverlening een ambtenaar aanwijst die onder zijn verantwoordelijkheid boetes oplegt?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bronza



Leeftijd: 31
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 143


BerichtGeplaatst: ma 16 mrt 2015 19:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben niet helemaal thuis in bestuursrecht, maar volgens mij is het zo dat bij delegatie/mandatering een bevoegdheid aan een bepaald B.O. is toegekend en dat dit B.O. vervolgens deze bevoegdheid delegeert/mandateert (bij delegatie alleen als het mag volgens de wet, bij mandatering altijd, behalve als het niet is toegestaan volgens de wet).

Maar hier wordt m.i. door de wet een bevoegdheid tot het geven van boetes toegekend aan een ambtenaar die ressorteert onder de minister en dus niet aan de minister zelf.(lijkt mij attributie) Ook ligt er een bevoegdheid in besloten toegekend aan de minister om een ambtenaar aan te wijzen, die deze bevoegdheid toe gaat komen (die ambtenaar wordt dan ook B.O.??)

Maar ik weet zeker dat andere mensen hier een beter onderbouwd antwoord kunnen geven, aangezien ik puur speculeer Rolling Eyes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
workinprogress



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 113


BerichtGeplaatst: ma 16 mrt 2015 19:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nogmaals dank Bronza. Ik begrijp wat je bedoelt; namelijk dat er eigenlijk twee maal sprake is van de attributie van bestuursbevoegden; aan de ambtenaar én aan de minister.

Bedankt voor je hulp in ieder geval, wellicht is er iemand die hierover uitsluitsel kan geven. Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
micver



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 35


BerichtGeplaatst: di 17 mrt 2015 23:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hier is sprake van..... mandaat. Het artikellid maakt dat niet goed duidelijk, maar het is wel te zien aan artikel 34 lid 10 Arbeidsomstandighedenwet: "Onze Minister stelt beleidsregels vast waarin de boetebedragen voor de overtredingen worden vastgesteld."


Beleidsregels worden opgesteld "met betrekking tot een hem toekomende of onder zijn verantwoordelijkheid uitgeoefende, dan wel door hem gedelegeerde bevoegdheid" (artikel 4:81 lid 1 Awb). Van delegatie is pas sprake als de wet dat mogelijk maakt; een wet legt geen delegatie op; dat zou gek zijn, als de wetgever dat wil, dan attribueert de wetgever de bevoegdheid direct aan de ondergeschikte (dan heb je deconcentratie, zoals de belastinginspecteur o.g.v. de Algemene wet inzake de rijksbelastingen). Bij attributie kunnen geen beleidsregels door een ander bestuursorgaan worden opgelegd. Geen attributie, en ook geen delegatie. Wat rest: een bevoegdheid onder de verantwoordelijkheid van de minister; lees: mandaat.

Hoe kan je dat in het vervolg nu snel checken? (niet helemaal zuiver, maar vaak wel richtinggevend) Kijk gewoon eens op rechtspraak.nl en zoek uitspraken met 'boete' en 'Arbeidsomstandighedenwet'. Zie dan wie bestuursorgaan is in het geschil en dan heb je het bestuursorgaan te pakken. Dit is hier steeds de minister of de staatssecretaris van SZW. Dan weet je al dat de Arbo-dienst slechts in mandaat kan werken en geen eigen geattribueerde of gedelegeerde bevoegdheden heeft, want dan was hij zelf partij bij het geschil geweest.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
workinprogress



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 113


BerichtGeplaatst: do 19 mrt 2015 23:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Micver, bedankt voor je reactie.

Ik heb inmiddels informatie vergaard bij een van de universitair hoofddocenten bestuursrecht binnen mijn faculteit.

Na wat wikken en wegen kwam de desbetreffende uiteindelijk tot de conclusie dat er sprake is van attributie aan de ambtenaar. De 'bevoegdheid' van de minister om een ambtenaar aan te wijzen ziet hij niet als een bestuursbevoegdheid maar meer als een feitelijke bevoegdheid (lees: opdracht). Voorts gaf hij aan dat zijn zienswijze te rechtvaardigen is doordat de minister altijd nog beleidsregels kan stellen.

Hij gaf aan dat het een lastige bepaling is en dat er verschillend over gedacht kan worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
micver



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 35


BerichtGeplaatst: vr 20 mrt 2015 0:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

workinprogress schreef:
Na wat wikken en wegen kwam de desbetreffende uiteindelijk tot de conclusie dat er sprake is van attributie aan de ambtenaar. De 'bevoegdheid' van de minister om een ambtenaar aan te wijzen ziet hij niet als een bestuursbevoegdheid maar meer als een feitelijke bevoegdheid (lees: opdracht). Voorts gaf hij aan dat zijn zienswijze te rechtvaardigen is doordat de minister altijd nog beleidsregels kan stellen


Ik moet mijn argumentatie t.a.v. beleidsregels "onder de verantwoordelijkheid van de minister" enigszins herzien, omdat dit wel kan bij attributie aan een ambtenaar. Denk aan de beleidsregels van de bewindspersoon aan het UWV. Het UWV is onmiskenbaar zelf een bestuursprgaan. Daar ging ik dus iets te snel. Toch houdt uw docent er een afwijkende mening op na t.o.v. heel rechtsprekend Nederland. Er is mij geen rechtszaak bekend waarin de ambtenaar zelfstandig wederpartij is (iets wat wel gebeurt in fiscale zaken). Enkel de bewindspersoon is dat. Ik vermoed dan ook dat de ambtenaren zelf in de boetebeschikking aangeven 'namens' de bewindspersoon te handelen. Dan kan je het jezelf als rechter vrij makkelijk maken. In de PG van de Arbowet is hier niets over te vinden? In ieder geval deel ik wel de mening van uw docent dat de bevoegdheid van de minister om ambtenaren aan te wijzen geen zuivere bestuursbevoegdheid is.

Leuke technische vraag in ieder geval!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
micver



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 35


BerichtGeplaatst: vr 20 mrt 2015 0:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
In de PG van de Arbowet is hier niets te vinden?


Gevonden:
In de memorie van toelichting van de huidige wet (1998) staat te lezen over het oude artikel 33 lid 1 (huidige 34 lid 1):

"Met deze formulering wordt beoogd een onderscheid aan te brengen met de feitelijke toezichthouder, omdat een bijzondere bevoegdheid wordt toegekend. Het is overigens van belang om te benadrukken dat sprake is van een bevoegdheid en niet van een verplichting. In de praktijk zal de formulering betekenen dat in het Organisatie- en mandaatbesluit een aparte boete-oplegger zal worden aangewezen. De bevoegdheid tot boete-oplegging wordt in een dergelijke situatie overigens uitgeoefend namens de Minister."[/quote]
Bekijk profiel Stuur privé bericht
workinprogress



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 113


BerichtGeplaatst: vr 20 mrt 2015 0:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het zeker met je eens dat het een vreemde situatie oplevert. Zoals je terecht al opmerkt, en wat ik zelf ook niet begrijp, is wat er dan gebeurt in het geval dat een belanghebbende het niet eens is met de boete. Want tegen wie ageert men dan? De ambtenaar is geattribueert met de bestuursbevoegdheid maar de minister is dan nog de verantwoordelijke?

Dank voor je uitgebreide reactie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
micver



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 35


BerichtGeplaatst: vr 20 mrt 2015 1:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In dit geval is de ambtenaar dus niet geattribueerd met de bevoegdheid tot boete-oplegging. Het was eigenlijk beter geweest als de wetgever klip en klaar had gezegd in lid 1: de minister kan een bestuurlijke boete opleggen (codificatie attributie aan b.o.) en in lid 2: de minister wijst ambtenaren aan die belast worden met de boete-oplegging, welke ambtenaren niet tevens belast zijn met de toezicht op de naleving van deze wet (immers blijkt dat de ratio te zijn van het artikel en is duidelijk dat het bepaalde een norm bevat voor de mandaatverlening door de minister ). Misschien leest er nog wel een wetgevingsjurist mee op dit forum Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
workinprogress



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 113


BerichtGeplaatst: vr 20 mrt 2015 1:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

micver schreef:
Quote:
In de PG van de Arbowet is hier niets te vinden?

Gevonden:
In de memorie van toelichting van de huidige wet (1998) staat te lezen over het oude artikel 33 lid 1 (huidige 34 lid 1):

"Met deze formulering wordt beoogd een onderscheid aan te brengen met de feitelijke toezichthouder, omdat een bijzondere bevoegdheid wordt toegekend. Het is overigens van belang om te benadrukken dat sprake is van een bevoegdheid en niet van een verplichting. In de praktijk zal de formulering betekenen dat in het Organisatie- en mandaatbesluit een aparte boete-oplegger zal worden aangewezen. De bevoegdheid tot boete-oplegging wordt in een dergelijke situatie overigens uitgeoefend namens de Minister."


Mijn excuses. Ik had het bericht erna niet gelezen. Je hebt helemaal gelijk. De docent had het dus duidelijk bij het verkeerde eind. Het zal aan het tijdstip hebben gelegen toen ik het vroeg (18:00 uur). Wink

Nogmaals bedankt dat je de moeite hebt genomen om het uit te leggen en uit te zoeken. Er is dus sprake van attributie van bestuursbevoegdheden aan de minister met de aanwijzing om een ambtenaar te mandateren om de bestuurlijke boete op te leggen.

Ik kwam de bepaling min of meer per abuis tegen en vroeg me zodoende dus af hoe het met de toedeling van bevoegdheden zat in deze.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds