Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 16:17
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Arbeids tijden?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
madmenyo



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: di 16 mei 2017 19:48    Onderwerp: Arbeids tijden? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal! (sorry voor de lange tekst, er staat een TLDR in het midden)

Ik heb een aantal vragen aangezien ik regelmatig aangesproken word door mijn werkgever over deze onderwerpen. Ik heb mijn mondje klaar maar ik weet niet of het juridisch correct is wat ik er soms uit flap. Laten we vooropstellen dat ik het erg naar mijn zin heb bij mijn werkgever en dat ik een geschil wil voorkomen maar ik wil toch graag voor mijn rechten opkomen.

Ik val niet onder een CAO, wel hebben we een personeel handboek.

    Ik werk in de buitendienst, altijd op een andere locatie. Momenteel werk ik in de middle of nowhere en het dichtstbijzijnde eet tentje is op ca 10 minuten rijden. Dat is dus 20 minuten in totaal om heen te rijden. Mijn werkgever is van mening dat deze tijd tot pauze tijd behoort, en ik ben van mening dat deze tijd tot werktijd behoord. Ik heb geen toegang tot een toilet, koffiemachine, koelkast en tafeltje met een stoeltje op locatie. Ik heb ook aangegeven dat ik op werk locatie pauze wil houden mits ik toegang heb tot deze voorzieningen. Er staat hier niets over in het personeel handboek, behalve dat wij recht hebben op een uur pauze en deze als buitendienst medewerkers zelf mogen invullen. Ook wil ik benadrukken dat ik voornamelijk stedelijk werk en dan is een locatie om even tot rust te komen natuurlijk binnen handbereik.



    Ik word dus overal gevolgd middels track & trace. Hier heb ik verder niet echt problemen mee maar eerlijk gezegd werken dit soort gesprekken wel demotiverend. Ik heb nooit track & trace gehad bij voorgaande werkgevers en gewoon mijn werk naar behoren gedaan. In hoeverre mag een werkgever dit gebruiken om mij te controleren? Ik heb het idee dat hij bijna niets anders doet dan bij mij en mijn collega's de track en trace controleert. Het voelt extreem wantrouwig maar ook in mijn ogen nutteloos, want als je wilt "slacken" is er toch wel een manier te vinden.


    Dan nog even over reis en werktijden. Ik rij praktisch iedere dag naar een andere locatie. Volgens mijn werkgever valt dit onder reistijd. Ik heb hem destijds aangegeven dat dat niet helemaal klopt maar dat ik daar verder vrede mee heb zolang het niet langer dan 2 x 30 minuten rijden is. Maar is het niet zo dat als je dagelijks direct vanuit huis naar locatie rijd je werktijd dan ook ingaat op het moment dat je van huis gaat. Daarnaast laad ik 's avonds ook nog apparatuur op en moet ik in de ochtend dus ook nog spullen inladen voor ik vertrek, hier ben ik c.a. 5 minuten mee bezig en ik vertrek 5 minuten eerder die ik dus niet schrijf, maar daar hoor ik hem niet over.


Nu heb ik inmiddels al 4 maal een best heftig gesprek met hem gehad over tijd en "effectieve uren" (zoals hij dat noemt) en ben ik het echt een beetje zat aan het worden. Nogmaals, ik ben erg makkelijk en vind dat ik best hard werk (ik krijg zo ie zo de grotere intensievere klussen) en een uurtje gratis overwerken zou ik niet eens problemen mee hebben. Maar de emmer begint vol te raken, maar ik wil niet mijn baan kwijt.

TLDR

1. Mag je onder werktijd naar een plek rijden waar je degelijk je pauze kan houden (toilet, warme/koude drank, stoeltje) als dit niet op de werklocatie beschikbaar is?
2. Mag je werkgever jou op de voet volgen via GPS tracker, ook in je pauze?
3. Valt reistijd van en naar werklocatie onder werktijd als je dagelijks naar een andere locatie rijd?

En wat kan ik het beste doen? Ik heb af en toe nogal een "grote mond" en laat niet zomaar over mij heen lopen maar wat juridische bijstand kan ik wel gebruiken.

Nog een paar fun facts over mijn werkgever:

    Kilometer teller (fiets) was kapot. Heb hiervoor gebeld om daar naar te kijken want ons lukte het niet direct om te maken (werkdruk en geen gereedschap hiervoor). Het leek mijn werkgever het best om hier toch maar even in de pauze naar te kijken. Het was deze dag 35 graden.


    Mijn buitendienst collega's die allemaal dicht bij kantoor werken die komen om 8:00 op kantoor, houden 1 uur pauze en gaat om 17:30 weer weg (8,5 gewerkte uren) en krijgen hiervoor 8 uur betaald. Dit is omdat zij nog naar locatie moeten rijden en dit onder reistijd zou vallen. Iedereen slikt dit, ik heb aangegeven best 2,5 uur extra vrijwilligers werk te willen doen maar dan wel bij de brandweer. Als 2e optie heb ik voorgesteld om al het geld wat zij hiermee niet hoeven uit te geven op te sparen en aan een goed doel te schenken. Dat vonden ze gek genoeg een beetje raar.


    Als je een kopje koffie aangeboden krijgt mag je die niet aannemen. Ze vinden het zelfs een beetje raar om zoiets te accepteren. Het gaat zelfs zover dat mijn collega's die foto's moeten maken dit niet kunnen doen omdat er dan teveel tijd tussen de foto's zit, en ja dit word ook gecontroleerd.


Ik kan nog wel even door gaan, ik ben inmiddels dit soort zaken ook allemaal aan het bijhouden. Desondanks vind ik het werk erg leuk hoor, ik kan er vooral veel om lachen, al is het af en toe om te huilen Smile.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Vermeulen_J



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 164


BerichtGeplaatst: wo 17 mei 2017 16:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een paar vraagjes;

Is het vervoer wat je gebruikt een fiets? Gezien je het over een kilometerteller op een fiets had.
En hoe worden de GPS locaties vastgelegd? (bij een auto zou ik aan een black box denken).

Wat betreft woon/werk is dat een leuke discussie die ik bij mijn werk ook wel een paar keer (tevergeefs) heb proberen uit te lokken.

Volgens jouw principe zou je (indien je directe klus 50 meter van het hoofdkantoor is) de tijd/kilometers die je van huis naar kantoor moet gaan voor jezelf (woon/werk verkeer), maar als je van huis direct naar die klus 50 meter verderop gaat direct werkverkeer en valt de reistijd dus onder werktijd.

Een leuke discussie, want wat als je eerst direct naar kantoor gaat, daar even spreekwoordelijk inklokt door je gezicht te laten zien en een bakkie koffie te nuttigen en dan vervolgens doorrijd naar de werklocatie?
Als de werklocatie bij jouw huis om de hoek licht is het totaal niet logisch om onder het mom van woon/werk verkeer eerst naar kantoor te gaan om daar de werkdag te beginnen en vervolgens van daar uit weer direct naar de werklocatie te gaan waarmee je bijvoorbeeld alweer een half uur kwijt bent aan reistijd.

Het is een discussie die je op heel veel manieren kunt rechtpraten, maar het is aan je werkgever om daar schappelijk in te handelen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Vermeulen_J



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 164


BerichtGeplaatst: wo 17 mei 2017 16:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dubbelpost*

Laatst aangepast door Vermeulen_J op ma 29 mei 2017 13:13, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
madmenyo



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: wo 17 mei 2017 17:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vermeulen_J schreef:
Een paar vraagjes;

Is het vervoer wat je gebruikt een fiets? Gezien je het over een kilometerteller op een fiets had.


Nee, als de fiets nodig is nemen mijn collega's die mee van kantoor. Ik rijd altijd per (bedrijfs) auto naar locatie, dit is meestal tussen de 25 en 50km in. Ik werk (als enige) vooral vanuit huis, ook makkelijk voor hun dat ze iemand iets centraler in het land hebben.

Quote:
En hoe worden de GPS locaties vastgelegd? (bij een auto zou ik aan een black box denken).


Geen idee, we hebben gewoon GPS / Track 'n Trace in de auto. Het is van Rit Assist meen ik.

Quote:
Wat betreft woon/werk is dat een leuke discussie die ik bij mijn werk ook wel een paar keer (tevergeefs) heb proberen uit te lokken.


Volgens mij is het per wet bepaald (ik ben geen jurist en daarom ben ik hier) dat als je dagelijks naar een verschillende locaties rijd vanuit huis het dan toch echt onder werktijd valt. Bronnen:
http://www.financieel-ondernemen.nl/artikelen/338-wanneer-is-reistijd-ook-werktijd/
Werk-werk verkeer
De arbeidsinspectie beschouwt als werk-werkverkeer de reizen vanaf uw bedrijf naar een project en de reizen van project naar project. Als uw werknemer vanaf thuis voor langere tijd naar hetzelfde project rijdt, dan beschouwt de arbeidsinspectie dit niet als werktijd, tenzij u zich bemoeit met de wijze waarop men reist. Reizen vanaf thuis naar een klant of een project wordt als arbeidstijd beschouwd als het van dag tot dag verschilt en uw werknemer vanaf huis naar verschillende afspraken op een dag rijdt.


https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/telt-woon-werkverkeer-als-werktijd
U werkt voor een bedrijf vanuit huis en rijdt rechtstreeks naar uw 1ste klant. Deze rit telt als werktijd.

Voordat ik vertrek vanuit huis doe ik ook een paar kleine werk gerelateerde handelingen zoals het in orde maken van de apparatuur en deze inladen (meestal max 5 minuten). Dan rijd ik praktisch dagelijks naar een ander adres. Bij grote projecten verschuif dit steeds een aantal kilometer. Kleinere projecten worden vaak wekelijks herhaald maar zelden dagelijks dezelfde locatie.

Quote:

Volgens jouw principe zou je (indien je directe klus 50 meter van het hoofdkantoor is) de tijd/kilometers die je van huis naar kantoor moet gaan voor jezelf (woon/werk verkeer), maar als je van huis direct naar die klus 50 meter verderop gaat direct werkverkeer en valt de reistijd dus onder werktijd.


Momenteel reken ik 1 uur reistijd per dag voor mijzelf. Meestal is dit niet veel langer. Ik heb hier ook onder mild protest mondeling mee ingestemd. Maar toen wist ik nog niet dat ze bij iedere minuut het onderste uit de kan willen schrapen. Zoals ik zei, ik vind mijzelf een harde werker, ik loop nooit de kantjes er vanaf en ze zijn naar mijn weten ook zeer tevreden over mij. Toch stoort het mij enorm dat ik zo extreem gecontroleerd word en om de zoveel tijd een gesprek moet aangaan over een paar minuten hier en daar, het voelt wantrouwig en het demotiveert.

Quote:
Een leuke discussie, want wat als je eerst direct naar kantoor gaat, daar even spreekwoordelijk inklokt door je gezicht te laten zien en een bakkie koffie te nuttigen en dan vervolgens doorrijd naar de werklocatie?
Als de werklocatie bij jouw huis om de hoek licht is het totaal niet logisch om onder het mom van woon/werk verkeer eerst naar kantoor te gaan om daar de werkdag te beginnen en vervolgens van daar uit weer direct naar de werklocatie te gaan waarmee je bijvoorbeeld alweer een half uur kwijt bent aan reistijd.


Ja dit is precies wat ik dus bedoel. Ik heb al eens gezegd dat het voor mij ook prima is dat ik gewoon om 8:00 op kantoor verschijn en dan om 17:00 weer vertrek. Maar dan moeten ze dus reiskosten betalen en je vertrekt dan niet direct om 8:00 om je kop te laten zien en een bakkie koffie te drinken. Daar ook nog inladen en voor je het weet is het 8:30. Ze hebben dus enorme winst door mij direct van woon adres naar locatie te gaan maar dat is blijkbaar niet genoeg.

Quote:
Het is een discussie die je op heel veel manieren kunt rechtpraten, maar het is aan je werkgever om daar schappelijk in te handelen.


Schappelijk in hun visie is zoveel mogelijk naar hun kant te buigen. Ik ben de enige die vrijuit durft te spreken, en hopelijk heeft dat ook waarde voor hun. Maar dit heeft wel is voor wat wrijving gezorgd in gesprekken, voor mij is het dan zand erover en door naar een volgend onderwerp maar voor veel mensen werkt het natuurlijk niet zo.

Ik begin dit dus een beetje zat te worden. Ik laad bijvoorbeeld als ik thuis kom spullen op. En later op de avond wissel ik de accu's ook nog is, bijvoorbeeld tijdens een film zodat deze voor het slapen van de stroom af kunnen. Als mijn werkgever zo "mierenneukerig" is moet ik dan ook de stroom gaan declareren en 3 minuten avond dienst? Zo steek ik dus niet in elkaar maar het moet wel van 2 kanten komen want ik kan ook heel erg moeilijk worden en daar word het gegarandeerd niet leuker op.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
madmenyo



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: di 30 mei 2017 8:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is inmiddels een week of twee geleden. Ik zou toch graag nog een reactie willen krijgen op de volgende vragen:

1. Mag je onder werktijd naar een plek rijden waar je degelijk je pauze kan houden (toilet, warme/koude drank, stoeltje) als dit niet op de werklocatie beschikbaar is?
2. Mag je werkgever jou op de voet volgen via GPS tracker, ook in je pauze?
3. Valt reistijd van en naar werklocatie onder werktijd als je dagelijks naar een andere locatie rijd?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Vermeulen_J



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 164


BerichtGeplaatst: wo 31 mei 2017 21:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan geen onderbouwd antwoord geven op uw vragen.

Wat betreft de reistijd van huis naar werklocatie is dat in mijn optiek werk-tijd. Zoals ik al eerder aangaf kun je ook op kantoor je gezicht laten zien en dan naar de werklocatie rijden (leg aan het einde van de dag lekker de accu's op kantoor aan het stroom zou ik zeggen, dan is dat een goed excuus). Dat het dan verlies is voor de werkgever moet die dan maar in de portomonne voelen, maar geen rechter die je daarvoor in het ongelijk zou stellen als je daar op wordt afgerekend door je werkgever.

Het blijven 'vuile' spelletjes en daar kom je alleen uit met goed overleg.

De link die je plaatste met de inhoud over de uitleg vanuit de arbeidsinspectie kom ik vaker tegen als ik zelf probeer te zoeken. Maar gelijk hebben is nog niet gelijk krijgen.


Wat betreft de GPS tracking komt privacy om de hoek kijken. Ik zou zeggen, lees dit verhaal https://www.security.nl/posting/373972/Juridische+vraag%3A+mag+bedrijf+personeel+via+gps-tracker+volgen%3F en de reacties en misschien word je er wat wijzer uit.

In het kort komt het er op neer dat deze tracking niet zomaar mag, en dit blijkbaar ooit moet zijn 'afgesproken'. Een oplossing zou kunnen zijn om een signaal-jammer (verstoor apparaat) te gebruiken om het GPS signaal te blokkeren (illegaal!!, of je pakt je eigen auto.
Je rijd in het eigendom van de baas, dus die zou best mogen weten wat er met zijn spullen gebeurt. Als die gegevens worden gebruikt om je prestaties te beoordelen komen er privacy punten om de hoek kijken. Er kan ook maar net in die tijden een collega in de auto zitten, en dat kun je aan de GPS gegevens niet zien. Spookt die vervolgens allemaal gekke dingen uit en krijg jij op de sodemieter.
Als je de zakelijke auto ook privé mag gebruiken (dus buiten werktijd) dan lijkt het me wel zo fijn dat het apparaat dan niet doorgeeft dat je elke zaterdag bij een parenclub komt (om maar een extreem privacy gevoelig voorbeeld te noemen).
Ditzelfde geld dan ook voor je pauze tijd, als jij in het half uurtje even naar het lokale massage salon een 'happy end' wil halen hoeft de baas dat ook niet te weten, en dus net zo goed niet waar jij het broodje nuttigt of een plasje pleegt.


En wat als je op de werklocatie een toiletbezoek moet doen en daarvoor 20 minuten naar het dichtsbijzijnde toilet moet reizen? Is dat ook pauze/ eigen tijd? Dan ben je aan het einde van de werkdag met onbetaald verlof je behoefte aan het doen als je een paar keer moet.
Er moeten voorzieningen op het werk aanwezig zijn, en het lijkt me praktisch dat er een dixi en/of een schaftkeet op locatie aanwezig is. Misschien is de werkgever wel te krenterig om dit te regelen? Maar het lijkt mij de normaalste zaak van de wereld.


Wat nou werktijd of privé tijd is gaat niemand hier je een bevredigend antwoord op geven, en als die er wel is dan is dat op logica en gevoel gefundeerd. Er worden op internet genoeg voorbeelden genoemd maar elke situatie is weer net iets genuanceerder.
In jouw situatie lijkt mij: Huis -> Kantoor = Woon-werk / Huis -> direct naar klus = Werk-werk / van Klus -> direct naar huis = werk-werk.
En ik kan 10-tallen situaties uittypen waarom dat zo zou zijn of hoe je dat kunt verantwoorden.


Ik raad aan hier eens met de OR of een personeelsverantwoordelijke mee om de tafel te gaan zitten. Die heeft de taak hier serieus mee om te gaan en bied mogelijk een goede brug tot een gezonde discussie met de werkgever.

Desnoods stuur je (annoniem) de arbeidsinspectie er op af en kijk je wat daar uit komt.[/u][/i]
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: do 01 jun 2017 13:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

madmenyo schreef:
Het is inmiddels een week of twee geleden. Ik zou toch graag nog een reactie willen krijgen op de volgende vragen:

1. Mag je onder werktijd naar een plek rijden waar je degelijk je pauze kan houden (toilet, warme/koude drank, stoeltje) als dit niet op de werklocatie beschikbaar is?

Werktijd is geen pauzetijd. Pauze is de onderbreking van de werkzaamheden. Tijdens pauze kan de werkgever jouw geen verplichting opleggen. Het is echter niet zo dat jij verplichtingen aan de werkgever kan opleggen om jouw pauze te faciliteren. Het moment dat de werkplek verlaten wordt is het moment dat de pauze ingaat. Vergelijk het met een fabriek. De pauze gaat in zodra de bel/zoemer gaat, en niet zodra de medewerker in de kantine zit.

Quote:
2. Mag je werkgever jou op de voet volgen via GPS tracker, ook in je pauze?

De werkgever mag zijn bedrijfswagens volgen met track & trace voor zover hij daar een gerechtvaardigd belang bij heeft. Dat belang is afhankelijk van de omstandigheden van het geval. Het is derhalve niet op voorhand onaanvaardbaar dat bedrijfswagens ook tijdens pauzetijd gevolgd worden.

Quote:
3. Valt reistijd van en naar werklocatie onder werktijd als je dagelijks naar een andere locatie rijd?

Ja, als jij wordt opgedragen om vanuit huis naar verschillende opdrachtgevers te rijden, valt deze tijd te beschouwen als werktijd in de zin van de arbeidstijdenwet. Er kunnen wel eventuele afspraken worden gemaakt over afwijkende beloning, maar in beginsel geldt de tijd ook voor de beloning als werktijd.
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds