Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 17 mei 2024 2:28
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Afwikkeling nalatenschap
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
adammer



Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: za 29 dec 2007 14:43    Onderwerp: Afwikkeling nalatenschap Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn vader is overleden in 2001,dus zijn erfenis ging naar mijn moeder.
Ik heb een broer die is overleden in 2000,hij heeft twee kinderen.
De kinderen ziet mijn moeder nooit,dus ze heeft in 2002 een nieuw testament gemaakt met mij als enige erfgenaam.Dus ze hebben alleen recht op hun legetieme portie.Mijn moeder ging verleden jaar naar een verzorgingshuis omdat zei dementeerde.Vandaag kreeg ik post van een notaris die in opdracht van die twee kleinkinderen om een vordering te doen over hun erfdeel,gebaseerd op een testament van mijn vader uit 1990,omdat er instaat [ kan het niet terugvinden] dat een vordering opeisbaar is zodra mijn moeder in een verzorgingstehuis is opgenomen.
Nu is mijn vraag hebben ze daar recht op? Ze weten niet dat mijn moeder haar testament heeft veranderd
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 29 dec 2007 16:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het testament uit 1990 is kennelijk nooit herroepen, dus was geldig op het moment van overlijden van vader. Blijkbaar zijn de bezittingen van vader naar moeder gegaan, maar hebben de kinderen op basis van dat testament nog ergens recht op (en anders hadden ze nog recht op een legitieme portie). Dat moeder haar testament heeft veranderd heeft daar niet zoveel mee te maken. Het gaat nog om de erfenis van vader.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
adammer



Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: za 29 dec 2007 19:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet niet of het wat uitmaakt maar ik bheb wel een notarieel volmacht van mijn moeder.

En in mijn moeders testament staat wel dat alle wilsbeschikkingen die voor deze zijn gemaakt komen te vervallen,en kunnen notarissen testamenten opvragen als iemand nog leeft?
Ik vind het zo zuur als iemand nooit naar zijn oma omkijkt gewoon achter haar rug hun deel opeisen,en wat is dan de kracht van het testament van mijn moeder.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 29 dec 2007 19:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je verontwaardiging kan ik me goed voorstellen.

De crux van jullie probleem zit volgens mij hier:

Quote:
Mijn vader is overleden in 2001,dus zijn erfenis ging naar mijn moeder.
Dat is alleen zo als je vader in zijn testament heeft bepaald dat je moeder alles zou erven. In dat geval kan zij door haar testament dan weer zelf bepalen naar wie het moet. Dan gaat het om haar erfenis en betreft het dus het vermogen zoals het dan nog bestaat.
Wanneer niet echt bepaald is dat moeder alles erft, dan moet je volgens mij rekening houden met de erfenis van vader en de waarde van dat vermogen. Moeder heeft dan het vruchtgebruik.

Maar het probleem van de legitieme portie (in dit geval door de plaatsvervulling) hou je in beide gevallen, hoe zuur dat ook is.

Maarre... misschien heb jij iets aan 4:85 BW? Het opeisen van de legitieme portie moet namelijk binnen 5 jaar gebeuren. Als de vordering gebaseerd is op het testament van je vader lijkt het mij dus verjaard.

En als vader daadwerkelijk alles aan moeder heeft achtergelaten moeten die kleinkinderen volgens mij gewoon wachten tot je moeder overlijdt.

Ik hoop dat het zo klopt, maar Flash zal er nog wel een duit over in het zakje doen.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 29 dec 2007 20:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarschijnlijk betreft het testament van vader een vruchtgebruik testament of een ouderlijke boedelverdeling. In beide gevallen kan in het testament zijn bepaald dat het erfdeel van de kinderen van de overleden zoon vrijkomt wanneer de partner van de erflater (dus de moeder) naar een verzorgingstehuis gaat.

Wat in moeders testament staat doet er niet toe. Toen vader overleed bepaalde zijn testament waar zijn vermogen (of zijn helft van het gezamenlijke vermogen) naartoe ging. Moeders testament staat los van het overlijden van vader. Moeder en vader zijn voor de wet gewoon twee personen, die ieder bij hun overlijden hun vermogen nalaten aan hun erfgenamen. Het testament van de één staat los van het testament van de ander. De zin over vervallen wilsbeschikkingen heeft alleen betrekking op eerdere wilsbeschikkingen van moeder zelf, niet op die van haar (overleden) man.

Als je het goed bekijkt is het ook niet oneerlijk. De kinderen van de overleden zoon hebben al sinds het overlijden recht op hun erfdeel. Dat de kleinkinderen sindsdien geen contact met hun oma hebben mag (en kan) niet tot gevolg hebben dat ze een erfdeel verliezen waar ze al recht op hebben gekregen. (Wel had moeder al het geld op kunnen maken zodat er feitelijk niets voor hen zou overblijven.)

Het staat moeder uiteraard vrij om de kinderen van haar overleden zoon te onterven (en dat heeft ze ook gedaan). Dat heeft echter alleen gevolg voor de verdeling van haar eigen vermogen. De onterfde kleinkinderen kunnen dan echter nog wel hun legitieme portie opeisen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 29 dec 2007 22:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar denk je dan niet dat die vordering inmiddels is verjaard?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 29 dec 2007 23:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Maar denk je dan niet dat die vordering inmiddels is verjaard?

Nee, de vordering wordt/werd naar alle waarschijnlijkheid (gezien het verhaal) pas opeisbaar op het moment dat moeder naar een verzorgingstehuis gaat. Het gaat niet om de legitieme portie. Althans, voor zover ik het begrijp; ik heb uiteraard geen inzage in het testament van vader. Wat mij betreft komt het erop neer dat de gang van zaken goed verklaarbaar is, en dat de notaris waarschijnlijk wel weet wat hij doet.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds