Content Syndication
|
|
|
|
|
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
PcDealer
Leeftijd: 46 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 164
|
Geplaatst: vr 11 jul 2014 11:09 Onderwerp: Afmelding als wanbetaler Zorginstituut Nederland (CVZ) |
|
|
In het verleden zijn er achterstanden ontstaan en zodoende zijn er een aantal schuldeisers. Tot tweemaal toe (in 2009 en 2012) is een schuldhulptraject afgeketst omdat de betreffende uitvoerende instanties onvoldoende voortvarend te werk gingen. Daarom heb ik besloten om per eind 2013 een einde te maken deze martelgang en zelf tot overeenstemming met de schuldeisers te komen, en met succes. Alle vaste lasten worden voldaan en alle betalingsregelingen worden stipt nagekomen. M.a.w. we staan er beter voor dan ooit, zolang er niets veranderd in het inkomen.
De zorgverzekaar wil mij niet afmelden ondanks meerdere verzoeken en ondanks dat de nominale premie en de aflossing wordt voldaan.
Ik wil een beroep doen op art. 18d lid 3 sub a Zorgverzekeringswet. Op sub c is reeds beroep gedaan inzake het schuldhulptraject, maar schuldeisers werden ook na herhaald vragen niet op de hoogte gesteld van de situatie en alle gelden werden alleen opgepot. Tot uitkering is gegaan na het beëindigen van de schuldhulptraject. Toen is vermoedelijk lid 4 sub b weer in werking getreden.
Hoe kan ik de zorgverzekeraar bewegen mij af te melden?
- hogere kosten = minder afloscapaciteit
- alle afspraken worden nagekomen (betaling nominale premie, aflossing)
- opnieuw een schuldhulptraject ingaan (wordt mogelijk afgewezen) met een stabilisatieovereenkomst en 180 dagen opschorting alle vorderingen door schuldeisers
- de huidige situatie is voor de schuldeisers de beste oplossing omdat het gezinsinkomen goed is (in vergelijking met het overgrote deel van schuldenaren zelfs zeer positief) en alle vorderingen worden betaald t.o.v. van een sanering bij een minnelijke schuldregeling.
Quote: |
33 683 Wijziging van de Zorgverzekeringswet in verband met verbetering van de maatregelen bij niet-betalen van de premie en de bestuursrechtelijke premie en enkele andere wijzigingen (verbetering wanbetalersmaatregelen)
Nr. 3 MEMORIE VAN TOELICHTING
Artikel 18d – bevorderen uitstroom
[...]
Aan de andere kant heeft de in de 30% besloten liggende prikkel voor de wanbetalers die al in het bestuursrechtelijke premieregime zitten, ook een averechts effect: het wordt moeilijker om de premie te betalen en om de bestaande schuld aan de zorgverzekeraar af te lossen. Het hoge bedrag verhindert uitstroom uit het bestuursrechtelijk premieregime omdat de draagkracht van wanbetalers wordt aangetast. Om te kunnen uitstromen dienen wanbetalers al hun schulden bij de verzekeraar (rente, incassokosten, achterstallige premie en eigen risico) te hebben afgelost, dan wel een stabilisatieovereenkomst, schuldregeling of een betalingsregeling te hebben gesloten. Een lagere bestuursrechtelijke premie verruimt de mogelijkheid om bestaande schulden af te lossen of in verband met betalingsregelingen financiële lucht te scheppen.
[...]
De wijziging is bedoeld om de uitstroom te bevorderen. Naast de reeds bestaande uitstroommogelijkheden, wordt geregeld dat bij ministeriële regeling groepen van wanbetalers kunnen worden aangewezen die niet langer de bestuursrechtelijke premie hoeven te betalen indien aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.
Hierbij kan onder meer worden gedacht aan verzekeringnemers waarbij de bronheffing gedurende een aantal maanden is geslaagd en die dus maandelijks in staat zijn een fors hoger bedrag aan premie te betalen dan het geval zou zijn indien zij de nominale premie aan de zorgverzekeraar zouden betalen. Op dit moment is uitstroom uit het bestuursrechtelijk premieregime alleen mogelijk indien wordt voldaan aan de in de wet limitatief opgesomde situaties waarin afmelding door een zorgverzekeraar kan plaatsvinden. In de hiervoor beschreven situatie van geslaagde bronheffing behoeft niet zijn te voldaan aan de bij de wet gestelde voorwaarden tot afmelding, terwijl uitstroom uit het bestuursrechtelijk premieregime toch aangewezen is.
Aangezien het CVZ niet uit zichzelf kan weten wanneer iemand zijn zorgverzekeringsschulden heeft afgelost, of de schuldsaneringsregeling natuurlijke personen op iemand van toepassing is geworden of de verzekeringnemer een stabilisatieovereenkomst heeft gesloten dan wel een buitengerechtelijke schuldregeling of een betalingsregeling op hem van toepassing is geworden, krijgt de zorgverzekeraar in het derde lid de plicht de datum waarop een van deze situaties op een verzekeringnemer van toepassing wordt, onverwijld aan het CVZ te melden. Het CVZ zal de heffing van de bestuursrechtelijke premie dan stopzetten. Een dergelijke meldingsplicht geldt niet ten aanzien van de extra uitstroomvoorwaarden die bij de ministeriële regeling, bedoeld in het tweede lid, onderdeel d, kunnen worden geregeld. Naar het er op dit moment uitziet, behelzen dergelijke voorwaarden namelijk situaties – bijvoorbeeld de omstandigheid dat de bestuursrechtelijke premie gedurende een nog te bepalen aantal maanden volledig op het loon kon worden ingehouden – die bij het CVZ zelf bekend zijn.
Met de wijziging van het tweede lid, onderdeel c, wordt beoogd de uitstroom uit het bestuursrechtelijk premieregime te bevorderen door ook een betalingsregeling tussen verzekeraar en verzekeringnemer te aanvaarden als grond voor afmelden door een zorgverzekeraar.
[...]
In de uitvoeringspraktijk van de afgelopen jaren is naar voren gekomen dat de thans in de wet geregelde afmeldingsgronden te rigide zijn. Een betalingsregeling die tot stand is gekomen zonder tussenkomst van de in de wet genoemde schuldhulpverlener, waarbij tevens afspraken zijn gemaakt over voortzetting van de reguliere premiebetaling, kan thans immers niet leiden tot afmelding bij het CVZ, terwijl afmelding uit het bestuursrechtelijk premieregime de wanbetaler meer financiële armslag biedt. Om aan de uitvoeringspraktijk tegemoet te komen en om uitstroom uit het bestuursrechtelijk premieregime te bevorderen, is in het wetsvoorstel geregeld dat naast de genoemde mogelijkheid ook een onderling (tussen verzekeraar en verzekeringnemer) overeengekomen betalingsregeling voldoende is om te kunnen afmelden. Bij een betalingsregeling wordt de schuldenlast volledig afbetaald door de schuldenaar, in tegenstelling tot de situatie van een buitengerechtelijke schuldregeling, waarbij van de schuldeisers wordt gevraagd om na afloop van de regeling de restantschuld kwijt te schelden. Ten slotte is de term schuldregeling vervangen door de term buitengerechtelijke schuldregeling, gelet op het feit dat deze term in de praktijk de gebruikelijke aanduiding is voor een akkoord in de minnelijke procedure.
[...]
Inwerkingtreding
Het streven is er op gericht, in verband met uitvoeringstechnische redenen, dat het wetsvoorstel in werking treedt met ingang van 1 januari 2014.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33683-3.html |
Kennelijk is het nog niet gedaan met de wetswijziging: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/dossier/33683
Kan ik artt. 6:2, 6:58, 6:61, 6:62, 6:162 BW gebruiken in deze zaak? Ik kan me nog iets herinneren over een wetsartikel waarin staat dat de schuldeiser een dusdanige weg/oplossing moet kiezen dat het gunstigd is voor beide partijen. Weet iemand welke ik bedoel? |
|
|
|
|
marja.verstralen
Leeftijd: 43 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 1100
|
Geplaatst: zo 13 jul 2014 19:24 Onderwerp: |
|
|
Ik begrijp uw vraag niet helemaal.
De artikelen die u aanhaalt, zijn wat algemene artikelen en artikelen over schuldeisersverzuim. Maar daar is hier geen sprake van, want de zorgverzekering ontvangt uw betalingen gewoon zonder moeilijk te doen.
Ik weet overigens niet welk artikel u bedoelt.
"Afmelding als wanbetaler - de eindafrekening
Uw zorgverzekeraar meldt aan het Zorginstituut Nederland dat u geen wanbetaler meer bent
* wanneer u uw betalingsachterstand bij uw zorgverzekeraar hebt afbetaald óf
* als u zich hebt aangemeld voor schuldhulpverlening.
U zit niet in de schuldhulpverlening, dus de zorgverzekeraar zal u pas afmelden, als u de volledige schuld hebt afbetaald.
Sterkte. |
|
|
|
|
|
|
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|