Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu za 11 mei 2024 21:35
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Afgestudeerd zonder relevante werkervaring :(. Wat nu?
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
eerstejaarsje



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 16


BerichtGeplaatst: wo 14 jan 2015 17:30    Onderwerp: Afgestudeerd zonder relevante werkervaring :(. Wat nu? Reageer met quote Naar onder Naar boven

In juli ben ik afgestudeerd aan de Universiteit, Privaatrecht. Achteraf bezien is het naïef dat ik daar nu pas achter kom, maar ik heb iets geleerd. Tijdens je studie moet je behalve studeren vooral alvast beginnen met je loopbaan van start helpen. Ik kom namelijk on-mo-ge-lijk aan een baan.

Wat is mijn situatie? Ik heb mijn studie nominaal, en met mooie (althans, geen slechte) cijfers afgerond. Een bijbaan heb ik nooit gehad; ik richtte me liever op mijn studie en had weinig tijd over voor een bijbaan. Ik redde me altijd prima van de 500 euro stufie en de inkomsten die ik had uit mijn eigen webwinkel (+- 1500,- per maand), dus had ook geen bijbaan nodig. Ik heb mijn masterjaar afgerond met een 7,4 gemiddeld en een 8 op mijn scriptie.

Vanaf een week na mijn afstuderen ben ik gaan solliciteren. Eerst de advocatuur, vooral open sollicitaties. Na ongeveer 50 afwijzingen, 70 geen-reactie's en 0 uitnodigingen heb ik de advocatuur opgegeven; toch een droom die (althans voor nu) uit elkaar spat. We leven nu half december. Ik heb me sindsdien gestort op juridisch werk in bredere zin; bedrijfsjuristenwerk, consultancy, compliance, HR, etc. Ik zit nu op ongeveer 30 sollicitaties, en opnieuw 0 uitnodigingen. De helft van deze sollicitaties zijn expliciet op "junior"/"starter"-functies. De vacatures vind ik via NVB, Advocatie, Monsterboard, Independer e.d. en door de site's van de top 100 bedrijven van Nederland af te gaan.

Ondertussen zit ik behoorlijk met m'n handen in het haar. Zeg maar gerust; tegen het depressieve aan. Ik heb namelijk één baan wél gekregen; ik mag in februari beginnen op een MBO-functie bij de Belastingsdienst als callcentermedewerker. Dat zit me ab-so-luut niet lekker; heb ik dáár nou vier jaar voor gezwoegd?

Meer en meer begint het me te dagen; ik heb een kapitale fout gemaakt. Ik heb mezelf niet in de kijker gewerkt als goedkoop studentje om vervolgens met goede referentie de "echte" baan te vinden. Ik heb in plaats daarvan een eigen bedrijf gehad, en wat heb je dáár nou aan op je CV?

Ik ben niet iemand die snel of makkelijk om hulp vraagt, maar ik wéét het gewoon niet meer. Ik kan deze fout niet ongedaan maken, en hoe langer ik wacht hoe kleiner de kans wordt dat mijn carrière nog een mooie start gaat krijgen. De klok tikt; hoe langer ik geen baan heb, hoe minder mijn diploma waard wordt.

Sorry voor het lange verhaal. Het is half informatief geworden, half even mijn zorgen van me af schrijven. Ik hoop écht dat jullie goede tips hebben om me verder te kunnen helpen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BartL



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 442


BerichtGeplaatst: wo 14 jan 2015 18:02    Onderwerp: Re: Afgestudeerd zonder relevante werkervaring :(. Wat nu? Reageer met quote Naar onder Naar boven

eerstejaarsje schreef:
In juli ben ik afgestudeerd aan de Universiteit, Privaatrecht. Achteraf bezien is het naïef dat ik daar nu pas achter kom, maar ik heb iets geleerd. Tijdens je studie moet je behalve studeren vooral alvast beginnen met je loopbaan van start helpen. Ik kom namelijk on-mo-ge-lijk aan een baan.

Wat is mijn situatie? Ik heb mijn studie nominaal, en met mooie (althans, geen slechte) cijfers afgerond. Een bijbaan heb ik nooit gehad; ik richtte me liever op mijn studie en had weinig tijd over voor een bijbaan. Ik redde me altijd prima van de 500 euro stufie en de inkomsten die ik had uit mijn eigen webwinkel (+- 1500,- per maand), dus had ook geen bijbaan nodig. Ik heb mijn masterjaar afgerond met een 7,4 gemiddeld en een 8 op mijn scriptie.

Vanaf een week na mijn afstuderen ben ik gaan solliciteren. Eerst de advocatuur, vooral open sollicitaties. Na ongeveer 50 afwijzingen, 70 geen-reactie's en 0 uitnodigingen heb ik de advocatuur opgegeven; toch een droom die (althans voor nu) uit elkaar spat. We leven nu half december. Ik heb me sindsdien gestort op juridisch werk in bredere zin; bedrijfsjuristenwerk, consultancy, compliance, HR, etc. Ik zit nu op ongeveer 30 sollicitaties, en opnieuw 0 uitnodigingen. De helft van deze sollicitaties zijn expliciet op "junior"/"starter"-functies. De vacatures vind ik via NVB, Advocatie, Monsterboard, Independer e.d. en door de site's van de top 100 bedrijven van Nederland af te gaan.

Ondertussen zit ik behoorlijk met m'n handen in het haar. Zeg maar gerust; tegen het depressieve aan. Ik heb namelijk één baan wél gekregen; ik mag in februari beginnen op een MBO-functie bij de Belastingsdienst als callcentermedewerker. Dat zit me ab-so-luut niet lekker; heb ik dáár nou vier jaar voor gezwoegd?

Meer en meer begint het me te dagen; ik heb een kapitale fout gemaakt. Ik heb mezelf niet in de kijker gewerkt als goedkoop studentje om vervolgens met goede referentie de "echte" baan te vinden. Ik heb in plaats daarvan een eigen bedrijf gehad, en wat heb je dáár nou aan op je CV?

Ik ben niet iemand die snel of makkelijk om hulp vraagt, maar ik wéét het gewoon niet meer. Ik kan deze fout niet ongedaan maken, en hoe langer ik wacht hoe kleiner de kans wordt dat mijn carrière nog een mooie start gaat krijgen. De klok tikt; hoe langer ik geen baan heb, hoe minder mijn diploma waard wordt.

Sorry voor het lange verhaal. Het is half informatief geworden, half even mijn zorgen van me af schrijven. Ik hoop écht dat jullie goede tips hebben om me verder te kunnen helpen.


De markt is slecht maar het is maar de vraag of het gebrek aan bijbanen de enige reden is dat je niet wordt uitgenodigd voor een gesprek. Het feit dat je een eigen bedrijf hebt gehad zou zelfs bij bepaalde banen voor je kunnen pleiten bij bepaalde functies.

Om andere factoren uit te sluiten zou ik dus je sollicitatiebrieven en je CV laten nakijken door een expert. In het ergste geval heb je er niets mee verloren behalve een paar centen. In het beste geval vergroot je je kansen op een uitnodiging aanzienlijk.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
eerstejaarsje



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 16


BerichtGeplaatst: wo 14 jan 2015 18:20    Onderwerp: Re: Afgestudeerd zonder relevante werkervaring :(. Wat nu? Reageer met quote Naar onder Naar boven

BartL schreef:
eerstejaarsje schreef:
...


De markt is slecht maar het is maar de vraag of het gebrek aan bijbanen de enige reden is dat je niet wordt uitgenodigd voor een gesprek. Het feit dat je een eigen bedrijf hebt gehad zou zelfs bij bepaalde banen voor je kunnen pleiten bij bepaalde functies.

Om andere factoren uit te sluiten zou ik dus je sollicitatiebrieven en je CV laten nakijken door een expert. In het ergste geval heb je er niets mee verloren behalve een paar centen. In het beste geval vergroot je je kansen op een uitnodiging aanzienlijk.


Bedankt voor je reactie Smile. Ik heb géén standaardbrief, óók geen standaarddeel van een brief (zoals je regelmatig ziet dat alleen enkele regels op het bedrijf in kwestie wordt afgestemd doe ik dus niet). Elke sollicitatiebrief laten controleren is dus natuurlijk ondoenlijk, maar ik vind het helemaal geen slecht idee. Moeders, werkzaam bij het UWV om 50plussers weer aan het werk te krijgen, was in elk geval over CV en enkele brieven zeer te spreken. Toch, een derde nog eens laten kijken is misschien helemaal geen slecht idee.

Meer tips blijven welkom natuurlijk Smile.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rianne999



Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 134


BerichtGeplaatst: wo 14 jan 2015 18:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wellicht kan je overwegen op stages te solliciteren? Om op die manier ervaring op te doen, een netwerk op te bouwen, hopelijk binnen te komen bij een kantoor.

Redelijk wat kantoren nemen ook afgestudeerden aan voor een stage. Voor het inkomen moet je het niet doen, maar het kan wel helpen aan bovengenoemde dingen en om in ieder geval bezig te blijven met je vak.

Ook aan vrijwilligerswerk zoals een rechtswinkel, slachtofferhulp, vluchtelingenwerk etc. kan je denken om ervaring op te doen en bezig te zijn met juridische dingen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ro-er



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 292


BerichtGeplaatst: do 15 jan 2015 16:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik haal uit je bericht niet of je meer doet dan alleen brieven schrijven.
Zorg je dat je iemand spreekt voordat je schrijft?
Bel je vantevoren n.a.v. de advertentie?
Stel je dan vragen?
Vertel je dan over jezelf?
Kortom, nog voordat je een brief de deur uit doet, kun je al contact leggen.

Hetzelfde geldt voor voor detacheringsbureaus. Als je regelmatig interessante functies tegenkomt vanuit dezelfde bureaus, bel of je eens een keer langs mag komen.

Bel je na een afwijzing om te vragen waarom je bent afgewezen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds