Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 15 mei 2024 11:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Advocaat mot dat per sé?
Moderators: StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: ma 14 aug 2006 18:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb het vermoeden dat de fouten die gemaakt worden eerder voortkomen uit een soort van gemakzucht, luiheid en onwetendheid.

Mijn eerste dagvaarding heeft mij een dag of 5 gekost. Als advocaat-stagiair had ik ongetwijfeld een voorbeeld van de server kunnen pakken en dit in een paar uur kunnen regelen.

En je zult ook vaak dingen eerst ff moeten navragen bij de griffie en niet blind op je eigen vermoedens af moeten gaan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: di 15 aug 2006 10:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even ter aanvulling, op www.advocatenorde-arnhem.nl onder 'stage' kun je de diverse stagereglementen vinden.

Uit het reglement voor de buitenstage:
Quote:

2.2.1 De stagiaire heeft in voldoende mate getracht een patroon te vinden bij wie de stagiaire kantoor kan houden. De stagiaire toont aan dat gedurende minstens 6 maanden actief en intensief is gesolliciteerd (geen open sollicitaties) en dat gehoor is gegeven aan uitnodigingen om de sollicitatie mondeling toe te lichten.

Tenzij de stagiaire aantoont dat hij voor de uitoefening van de praktijk is gebonden aan het arrondissement Arnhem, dienen sollicitaties betrekking te hebben gehad op meerdere arrondissementen.

In bijzondere gevallen kan de Raad van Toezicht vrijstelling verlenen van deze verplichting.
Deze voorwaarde geldt niet voor de buitenstagiaire op wie de Verordening op de praktijkuitoefening in dienstbetrekking van toepassing is en die tevens meer dan 3 jaar relevante juridische ervaring heeft.

2.2.2 Samen met het verzoek om vrijstelling legt de stagiaire een ondernemingsplan over dat een begroting met een toelichting op de te behalen omzet voor de gehele stageperiode bevat. Uit de toelichting moet blijken op welke feiten en omstandigheden de verwachting met betrekking tot de omzet is gebaseerd en wat vakinhoudelijk de aard van de te behandelen zaken zal zijn. De begroting moet ook bevatten een volledig overzicht met specificatie van de te verwachten praktijkkosten, waaronder de jaarpremies voor de beroepsaansprakelijkheidsverzekering (tot tenminste het minimaal te verzekeren bedrag conform het bepaalde in de Verordening op de Beroepsaansprakelijkheidsverzekering) en de premie voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering (waarvan de hoogte van de uitkering is afgestemd op een bedrag gelijk aan het wettelijk minimumloon vermeerderd met de vaste praktijkkosten). De beoogd patroon zal bij het verzoek om goedkeuring van het patronaat schriftelijk verklaren dat hij instemt met het ondernemingsplan van de stagiaire.

2.2.3 Tevens toont de stagiaire aan dat een beroepsaansprakelijkheidsverzekering en een arbeidsongeschiktheidsverzekering zijn afgesloten die vanaf datum van beëdiging aanvangen en waarvan de premies worden voldaan.

2.2.4 Ook toont de stagiaire aan dat hij voldoet aan het bepaalde in de Boekhoudverordening 1998 (Stichting derdengelden).

2.2.5 Gedurende de gehele stageperiode moet de stagiaire kunnen beschikken over een kredietfaciliteit of een onbelast liquide vermogen gelijk aan het wettelijk minimumloon voor een jaar vermeerderd met de vaste praktijkkosten op jaarbasis. Stille verpanding van vorderingen uit de advocatenpraktijk als zekerheid voor het krediet is niet toegestaan.

2.2.6 De buitenstagiaire houdt kantoor samen met minstens een advocaat die beschikt over de stageverklaring zodat de stagiaire in zijn dagelijkse werkomgeving (ook fysiek) omringd is door een ervaren advocaat die de stagiaire dagelijks kan begeleiden bij de praktijkuitoefening.
In bijzondere gevallen kan de Raad van Toezicht vrijstelling verlenen van deze verplichting.
Als de Verordening op de praktijkuitoefening in dienstbetrekking op de buitenstagiaire van toepassing is houdt deze kantoor samen met een advocaat die beschikt over de stageverklaring of een jurist die meer dan 5 jaar juridisch ervaring heeft.

2.2.7 Op het kantoor waar de buitenstagiaire werkzaam zal zijn, mogen per advocaat die in het bezit is van een stageverklaring of jurist met meer dan 5 jaar juridische ervaring, maximaal (inclusief de aankomend buitenstagiaire) twee stagiaires werkzaam zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
de hacker



Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 36


BerichtGeplaatst: di 15 aug 2006 10:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Even ter aanvulling, op www.advocatenorde-arnhem.nl onder 'stage' kun je de diverse stagereglementen vinden.

Uit het reglement voor de buitenstage:
...


ik ben met stomheid geslagen. Ik had al zitten zoeken in dat mooie boekje "Wet- en Regelgeving" dat we elk jaar krijgen en elk jaar meer regels bevat, maar van garanties en ondernemingsplan en nog strengere eisen voor het buitenpatronaat kon ik niets vinden. Maar het venijn zit dus in de plaatselijke stagereglementen, die artikel 9b lid 3 Advocatenwet zo toepassen, dat het tot een feitelijke belemmering wordt na je afstuderen zelf een kantoor te beginnen.

In Duitsland begint 60% van de afgestudeerde juristen direct een eigen advocatenkantoor. Weliswaar hebben zij een langere studie en is er geen stageperiode, maar dit verschil is wel schrijnend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: di 15 aug 2006 12:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sovereign schreef:
LeChat schreef:

(Ik heb zelf de mogelijkheid gehad te gaan werken bij iemand die de beroepsopleiding met een buitenpatroon had doorlopen, maar heb daar van af gezien -ook op advies van andere ervaren advo's- en ben daar nu nog heel blij om. Anders had ik zijn 'fouten' ook weer overgenomen...)
hoe weet je dat hij 'fouten' maakte en wat voor fouten waren dat dan?


Inmiddels werk ik als 'studerend medewerker' op een ander kantoor en zie nog wel 'ns wat van 'm voorbij komen, dingen waar mijn 'patroon' me dan op wijst: bijv. knullige formuleringen (niet direct ernstig, maar wel dingen die er anders tijdens de stage uitgeramd worden en waardoor je t.o. de andere advo's en de Rb onprofessioneel overkomt), en er zijn zoveel kleine (procedurele) dingetjes waar je zelf (zoals StevenK al aangeeft wellicht vanuit gemakzucht, maar zeker ook vanuit onkunde) niet bij stil staat, maar die een ervaren patroon die 'er bovenop zit' (lees: in hetzelfde kantoor werkt als jij) er wel uit haalt.
Een voorbeeldje: wat nu als je verzoekschrift niet-ontvankelijk wordt verklaard doordat jij bijv. in een alimentatiekwestie een nihilstellings-verzoekschrift indient met de ex als wp terwijl je eigenlijk de gemeente als wp moet opvoeren, aangezien die in het kader van de WWB een verhaalsbijdrage op jouw cl heeft, kost het je cliënt al snel 2 maanden. Dat is nog te overkomen, maar wat te denken als het een anderssoortige procedure was geweest, waarbij een fatale termijn geldt, die hierdoor verloopt?!
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: di 15 aug 2006 14:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LeChat schreef:

Inmiddels werk ik als 'studerend medewerker' op een ander kantoor en zie nog wel 'ns wat van 'm voorbij komen, dingen waar mijn 'patroon' me dan op wijst: bijv. knullige formuleringen (niet direct ernstig, maar wel dingen die er anders tijdens de stage uitgeramd worden en waardoor je t.o. de andere advo's en de Rb onprofessioneel overkomt),
Voorbeeld? M.i. hoeft dit helemaal niet te liggen aan louter het feit dat hij een buitenpatroon heeft gehad, maar wellicht is de persoon in kwestie gewoon niet erg zorgvuldig.

Quote:
Een voorbeeldje: wat nu als je verzoekschrift niet-ontvankelijk wordt verklaard doordat jij bijv. in een alimentatiekwestie een nihilstellings-verzoekschrift indient met de ex als wp terwijl je eigenlijk de gemeente als wp moet opvoeren, aangezien die in het kader van de WWB een verhaalsbijdrage op jouw cl heeft, kost het je cliënt al snel 2 maanden. Dat is nog te overkomen, maar wat te denken als het een anderssoortige procedure was geweest, waarbij een fatale termijn geldt, die hierdoor verloopt?!
Ik ken ook een 'reguliere' advocaat-stagiare die per abuis een fatale termijn heeft laten verlopen. Fouten worden overal gemaakt, dus ik ben niet echt onder de indruk van het argument tot op heden dat een buitenpatronaat een slechtere advocaat zou opleveren dan dat een reguliere stage dat zou doen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: di 15 aug 2006 17:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mag ik vragen wat je als stagiare (binnenpatroon) ongeveer verdiend? En als buitenpatroon?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 62
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1998


BerichtGeplaatst: di 15 aug 2006 17:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De salarissen (minimum) voor de advocaat-stagair met binnenpatroon zijn te vinden via www.advocatenorde.nl

Stagair met buitenpatroon hangt m.i. af van het aantal cliënten, honorarium, kosten buitenpatroon en kantoorkosten e.d. . Een minimum acceptabel honorarium voor een advocaat-stagair is te vinden via advocatenkantoorsites waar stagairs staan genoemd (datum beëdiging bekijken om te zien hoe ver die persoon is) en de tarieven die het kantoor rekent. Wel een gezoek, maar vaak lukt het wel om een indicatie te krijgen.

Gwen
_________________
Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 15 aug 2006 18:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zeg cia, als jij van die plannen hebt word je geacht dat zelf uit te kunnen zoeken... Mr. Green
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: di 15 aug 2006 18:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Zeg cia, als jij van die plannen hebt word je geacht dat zelf uit te kunnen zoeken... Mr. Green

Ach, ik heb ook altijd gedacht dat mensen die met een wetenschappelijke opleiding bezig zijn wel in staat zouden zijn een idee te hebben van de grammaticale regels omtrent het gebruik van de t bij de derde persoon enkelvoud.

Eerlijk gezegd verbaast het me weinig dat er mensen zijn die niet eens op het idee komen om zelfs eens wat wetten en reglement erop na te slaan.

En daarbij wil ik dan ook nog wel kwijt dat ik persoonlijk denk dat die categorie mensen het heel moeilijk zal krijgen om enigszins in het juridisch métier te kunnen werken.

En over die salarissen: er zwerft hier ergens een topic rond waarin een overzicht staat. En dat een zelfstandig advocaat-stagiair geen salaris krijgt, lijkt me evident.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: di 15 aug 2006 20:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Je hoeft zelfs niet afgestudeerd te zijn, als je maar niet de mr. titel gebruikt.

Daar even op inhakend: ik ga dus via het schakelprogramma een masteropleiding rechten doen aan de UVA. Dan zegt de UVA:
Quote:
Als je vervolgens de master hebt behaald, krijg je de mr.-titel (LL.M.). Maar zonder een universitair juridisch bachelordiploma is er geen 'civiel effect'; je hebt met deze route geen toegang tot de togaberoepen (advocatuur en rechterlijke macht).

Dus kennelijk kun je wel mr. zijn en toch geen advocaat. Devaluatie van de meestertitel? Smile

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 15 aug 2006 21:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien komt het doordat de mr. titel nu aan de LL.M. titel is gekoppeld? (Wat ik overigens niet gecontroleerd heb, maar ik dacht dat dat het geval is.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: di 15 aug 2006 21:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:

Dus kennelijk kun je wel mr. zijn en toch geen advocaat. Devaluatie van de meestertitel? Smile


Natuurlijk... als bedrijfsjurist ben je toch ook mr. en geen advocaat? Dat is altijd al zo geweest, als je mr. bent wil niet zeggen dat je ook advocaat bent..
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: di 15 aug 2006 21:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sovereign schreef:
Voorbeeld? M.i. hoeft dit helemaal niet te liggen aan louter het feit dat hij een buitenpatroon heeft gehad, maar wellicht is de persoon in kwestie gewoon niet erg zorgvuldig.


Het is echt niet alleen onzorgvuldigheid waardoor fouten worden gemaakt, in de praktijk loop je echter tegen zoveel procesrechtelijke regeltjes op die je op de uni níet krijgt en waar een patroon je op zou moeten wijzen (en inderdaad, ook binnen een reguliere advocaat-stage worden fouten wel eens níet opgemerkt), ik blijf erbij dat dit makkelijker wordt gecorrigeerd door iemand die aan de overkant van de gang zit dan door iemand met wie je (als 't meezit) eens per week contact hebt.

Maar goed, dit wordt zo een eenzijdige herhaling van zetten... Op basis waarvan denk jij dat een (minder intensief) buitenpatronaat even goed werkt als een regulier patronaat?
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: di 15 aug 2006 22:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

TikSimone schreef:

Quote:
Omdat ze meer willen verdienen dan de stagiairevergoeding?


Nou, ik durf te wedden dat het merendeel van beginnende advocaat-stagiares meer verdient dan beginnende juristen. Als advocaat-stagiair begin je meestal meteen al op een zeer aardig salaris, dat elk jaar behoorlijk stijgt. Als beginnend jurist zul je er meestal wat langer over doen om daar te komen. Dus dit argument slaat de plank een beetje mis.

Je moet juist zeggen: omdat je niet mee wil doen in het materialistische/minutenschrijvende wereldje van (de meeste) advocaten en een goed salaris niet alles is! Laughing Cool
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: di 15 aug 2006 22:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LeChat schreef:
Maar goed, dit wordt zo een eenzijdige herhaling van zetten... Op basis waarvan denk jij dat een (minder intensief) buitenpatronaat even goed werkt als een regulier patronaat?

Ik denk dat de beantwoording van die vraag afhangt van in hoeverre iemand die ondersteuning en begeleiding nodig heeft.

Ik ben nog niet afgestudeerd, maar ik ben inmiddels wel al zelfstandig jurist werkzaam. Ik heb het geluk dat ik teren op een zeer uitgebreide ervaring als adviseur/consultant, waardoor voor mij de materie een andere is, maar de omgeving en de werkwijze grotendeels hetzelfde.

Of ik nu uit moeten leggen waarom er voor een bepaalde IT oplossing gekozen moet worden of dat ik uit moet leggen hoe mijn klant eraan toe is nu zijn schuldenaar in de WSNP belandt maakt feitelijk heel weinig uit.

Wat ik uiteraard wel merk is wat hier al opgemerkt werd, is dat er veel regeltjes zijn die mensen op de universiteit niet leren. Nu heb ik het voordeel dat ik geen regeltjes leer, maar daar nog van af gezien is het voor een jurist essentiëel om accuraat te werken. En accuraat werken houdt ook dat je niet afgaat op een 'ik denk dat het zo zit', maar dat je ook wanneer je zeker weet dat de onrechtmatige daad in 6:162 staat, je 'm er toch even bij pakt.

Nu heb ik geen patroon, maar heb ik wel enkele juristen om me heen met wie ik veel communiceer en dat scheelt al veel. Daarnaast zijn er advocaten op wie ik terug kan vallen. En zolang ik me maar besef wat ik allemaal nog niet weet, heb ik nog niet direct last van het feit dat ik geen patroon heb...

En aan de andere kant, zodra ik afgestudeerd ben, denk ik wel dat ik als a-s ga werken. Maar de kans is wel heel groot dat dat in een structuur zal zijn waarin ik toch feitelijk zelfstandig ben. Welke structuur ? Goede vraag. Daar wordt op dit moment hard aan gewerkt Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds