Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Tarım ve hayv...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 21 mei 2024 16:20
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Advocaat bereikbaar in het weekend?
Moderators: StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
arizona



Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 721


BerichtGeplaatst: za 30 jun 2007 7:47    Onderwerp: Advocaat bereikbaar in het weekend? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb in diverse rechtshulpvragen in dit forum zien staan dat mensen hier posten omdat ze in het weekend hun advocaat niet kunnen bereiken. Een recente was de situatie dat de rechter op vrijdag uitspraak deed in een zaak over erkenning (de rechter gaf bij weigering van de moeder vervangende toestemming voor erkenning door de biologische vader), en de vader vervolgens 's avonds langskwam om het kind op te halen. Moeder in de stress, weet niet welke rechten ze heeft, maar advocaat pas maandag weer bereikbaar. Is dat normaal?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: za 30 jun 2007 8:46    Onderwerp: Re: Advocaat bereikbaar in het weekend? Reageer met quote Naar onder Naar boven

EJB_CH schreef:
Ik heb in diverse rechtshulpvragen in dit forum zien staan dat mensen hier posten omdat ze in het weekend hun advocaat niet kunnen bereiken. Een recente was de situatie dat de rechter op vrijdag uitspraak deed in een zaak over erkenning (de rechter gaf bij weigering van de moeder vervangende toestemming voor erkenning door de biologische vader), en de vader vervolgens 's avonds langskwam om het kind op te halen. Moeder in de stress, weet niet welke rechten ze heeft, maar advocaat pas maandag weer bereikbaar. Is dat normaal?

Als ik in onze praktijk kijk, dan zijn daar twee aspecten van belang. Aan de éne kant zijn we altijd via het antwoordapparaat bereikbaar en dat wordt ook in het weekeinde afgeluisterd.

Daarbij kan het ook zo zijn dat cliënten - onder omstandigheden - het mobiele nummer van mij of mijn kantoorgenoot hebben.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 01 jul 2007 16:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is wel normaal, ja. Jij wilt toch ook niet op elk moment gestoord worden?

Bij zo'n zaak als je beschrijft kan de advocaat natuurlijk wel inspelen op mogelijke vragen na die uitspraak.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 01 jul 2007 18:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een advocaat kan na een uitspraak niet anticiperen op willekeurige op bluf gebaseerde acties. Ik heb geen idee wat normaal is, maar wat StevenK beschrijft lijkt me heel redelijk.

Aan andere kant zal het natuurlijk ook wel gebeuren dat iemand op dit forum uitkomt omdat maandag nog zo lang wachten is, zonder dat er een echte noodzaak is om direct met een advocaat te kunnen praten.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: ma 02 jul 2007 12:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij ons op kantoor is men niet in het weekend bereikbaar. Een beetje privéleven is tenslotte ook niet verkeerd. De ervaring leert bovendien dat degenen die in het weekend proberen contact op te nemen vaak die cliënten zijn die eigenlijk voor ieder wissewasje bellen en dat hun vragen vaak prima tot na het weekend kunnen wachten. Verder proberen de advocaten zoveel mogelijk in te spelen op zaken die bijv. na zo'n uitspraak kunnen spelen, maar helemaal voorspellen wat een 'maffe' tegenpartij doet, kun je natuurlijk nooit.
Een advocaat is ook geen maatschappelijk werker natuurlijk, maar sommige cliënten (zeker in de toevoegingspraktijk) lijken je soms wel als zodanig te beschouwen. Dan is het ook wel eens goed dat je een keer niet bereikbaar bent en ze het toch zelf op moeten zien te lossen...
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Patricia20

Patricia20

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 554


BerichtGeplaatst: vr 06 jul 2007 23:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dus in principe ben je als advocaat in het weekend vrij? Al denk ik dat er in het weekend, thuis nog wel een hoop gedaan wordt. Dossiers doornemen enzo.
_________________
Waar rechtspraak ophoudt, begint de oorlog.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 07 jul 2007 6:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zo zou het niet moeten zijn. Of geven die kantoren ook gratis uren weg? Wink
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
arizona



Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 721


BerichtGeplaatst: za 07 jul 2007 7:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En als we nou even naar de genoemde casus kijken (zie eerste post)? Ben ik dan (ook) de enige die vindt dat deze actie van de vader te verwachten was, en dat de advocaat - gegeven het feit dat hij in het weekend niet te bereiken was - de vrouw hierop had moeten voorbereiden?

(Er vanuit gaande dat dit niet - om Bona Fides te citeren - een "op willekeurige bluf gebaseerde actie", maar zie daarvoor het betreffende topic)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 07 jul 2007 11:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het met je eens dat de advocaat had moeten uitleggen wat het vonnis wel en niet betekent. Maar ook als de advocaat dat naar beste kunnen heeft gedaan, voorkomt dat volgens mij niet automatisch onzekerheid en stress wanneer vader plots voor de deur staat en beweert de dochter op te mogen halen. Hoe weet je dat je het als leek niet verkeerd begrepen hebt wanneer je advocaat niet bereikbaar is?

In ieder geval voelde Kroko zich voldoende zeker om haar dochter niet direct mee te geven. Het zou wel duidelijk prettig voor haar zijn geweest als ze haar advocaat had kunnen bellen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
PBE



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 121


BerichtGeplaatst: zo 08 jul 2007 20:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mij lijkt voicemail wel een goede oplossing. Zo kan de advocaat ook zelf bepalen of het echt dringend is en kan dan nog even terug bellen. Persoonlijk zou ik er geen moeite mee hebben om clienten bij dringende gevallen ook buiten kantoortijden te spreken.

Ik vind het in ieder geval niet normaal dat een advocaat in het weekend op geen enkele manier te bereiken is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 13 jul 2007 12:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

EJB_CH schreef:
En als we nou even naar de genoemde casus kijken (zie eerste post)? Ben ik dan (ook) de enige die vindt dat deze actie van de vader te verwachten was, en dat de advocaat - gegeven het feit dat hij in het weekend niet te bereiken was - de vrouw hierop had moeten voorbereiden?

(Er vanuit gaande dat dit niet - om Bona Fides te citeren - een "op willekeurige bluf gebaseerde actie", maar zie daarvoor het betreffende topic)


Nee, daar ben je nıet de enıge ın.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
HenkR

HenkR

Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1146


BerichtGeplaatst: di 22 apr 2008 4:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:

Nee, daar ben je nıet de enıge ın.


Inderdaad.

'Sociale' advocaten dienen mijn insziens wèl bereikbaar te zijn in het weekend.
Vooruitzien is ook geen slechte zaak inderdaad.
_________________
'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?'
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mr_av



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: do 05 jun 2008 18:41    Onderwerp: strafrecht zeker wel Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt me van groot belang dat je bereikbaar bent. In mijn praktijk, strafrecht, ben ik bereikbaar voor clienten, dus ook in het weekeinde. Wat moet je met een strafrechtadvocaat die in het weekend zijn telefoon niet beantwoord.
Recent heeft de voorkeursadvocaat een groot probleem wanneer zijn client in het weekeinde in verzekering wordt gesteld.
De piket-advocaat krijgt de melding en moet dan maar rond gaan bellen. Hoeveel moeite denk jij dat ze zullen doen?

Dan moet de client die liever jou wil het maar doen met wat hij toevallig langs ziet komen.

Ik kan niet oordelen over de juridische noodzaak voor de client uit het voorbeeld, maar soms is het menselijkerwijs wel fijn als je die paniek kan wegnemen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 05 jun 2008 21:50    Onderwerp: Re: strafrecht zeker wel Reageer met quote Naar onder Naar boven

mr_av schreef:
Het lijkt me van groot belang dat je bereikbaar bent. In mijn praktijk, strafrecht, ben ik bereikbaar voor clienten, dus ook in het weekeinde. Wat moet je met een strafrechtadvocaat die in het weekend zijn telefoon niet beantwoord.

Recent heeft de voorkeursadvocaat een groot probleem wanneer zijn client in het weekeinde in verzekering wordt gesteld.
De piket-advocaat krijgt de melding en moet dan maar rond gaan bellen. Hoeveel moeite denk jij dat ze zullen doen?

Toch komt het genoeg voor, hoewel het een kleine moeite is om bij de piketcentrale je weekend-bereikbaarheid door te geven.

Zo had ik zondag nog een piket waar de Raad gedurende vier uur gepoogd heeft de voorkeursadvocaat te vinden (de cliënt had alleen de achternaam opgegeven en er zijn er zo'n veertig met die achternaam), voor de melding dan uiteindelijk naar de piketadvocaat werd gestuurd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 05 jun 2008 22:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn eigen ervaring is ook dat de piketcentrale gewoon de voorkeursadvocaat op zijn mobiel belt.

Ik kan me voorstellen dat je niet graag dag en nacht via een directe lijn voor je cliënt bereikbaar wilt zijn. Het is dus ook niet echt nodig.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds