Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 31 mei 2024 6:20
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Aansprakelijk (mede) voor schuld na scheiding
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gecko








Berichten: 4


BerichtGeplaatst: wo 22 jun 2005 11:00    Onderwerp: Aansprakelijk (mede) voor schuld na scheiding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Weet iemand misschien of je (mede)-aansprakelijk voor de schuld kan worden gesteld na het uit elkaar gaan.

De volgende situatie is het geval.

5 april 2001 zijn mijn vrouw en ik uit elkaar gegaan. De scheiding is defentief ingeschreven in oktober 2002.

Mijn vrouw heeft direct een uitkering aangevraagd bij de sociale dienst. Die heeft zij ook gekregen. Nu wil het geval dat ze is aangegeven voor zwart werken.

De gemeente wil nu haar volledige uitkering terugvorderen. DIt is een bedrag van 29.000 euro.

Kan ik nu aansprakkelijk worden gesteld voor de schuld die is ontstaan van 5 april 2001 tot oktober 2002. We waren in gemeenschap van goederen gehuwd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
A.G. Ton



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 301


BerichtGeplaatst: wo 22 jun 2005 11:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jij bent niet aansprakelijk voor de schuld van 29.000 euro. Echter kan en zal de gemeente zeer zeker een beroep op u gaan doen voor onderhoudsplicht. Dit is echter ook weer afhankelijk van uw inkomsten en of uw ex-vrouw ondertussen weer hertrouwd is met iemand anders. Ik zou artikel 61 WWB er eens op nalezen . Hoofdstuk 6.4 en 6.5 idem.
_________________
Recht is Recht, en voor jou maken ze dat heus niet krom
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: wo 22 jun 2005 11:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Kan ik nu aansprakkelijk worden gesteld voor de schuld die is ontstaan van 5 april 2001 tot oktober 2002.


Ik zou zeggen dat de schuld pas is ontstaan toen de gemeente heeft ontdekt dat je ex fraudeerde en haar hiervoor heeft aangeschreven, dus nadat de scheiding definitief was geworden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: wo 22 jun 2005 13:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Suijkerbuijk dat is in ieder geval niet waar.
De schuld is niet ontstaan op het moment dat de fraude is ontdekt.
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: wo 22 jun 2005 13:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
@Suijkerbuijk dat is in ieder geval niet waar.
De schuld is niet ontstaan op het moment dat de fraude is ontdekt.


Je mag het altijd met me oneens zijn, maar dan wel met een motivering van je standpunt.

De "schuld" is in deze natuurlijk een vordering uit hoofde van onverschuldigde betaling (er is een uitkering betaald hetgeen achteraf onjuist bleek te zijn). Ontstaat deze vordering niet op het moment dat de sociale dienst door middel van een beschikking laat weten de uitkering onverschuldigd betaald te hebben en dat zij deze terugvorderd?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: wo 22 jun 2005 14:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sorry voor mijn eerdere korte antwoord.

Suijkerbuijk schreef:
De "schuld" is in deze natuurlijk een vordering uit hoofde van onverschuldigde betaling (er is een uitkering betaald hetgeen achteraf onjuist bleek te zijn). Ontstaat deze vordering niet op het moment dat de sociale dienst door middel van een beschikking laat weten de uitkering onverschuldigd betaald te hebben en dat zij deze terugvorderd?

Nee, de vordering wordt nu pas ingesteld maar gaat (met terugwerkende kracht) gelden vanaf het moment dat er gefraudeerd is.
Dat is ook wel logisch anders zou in dit geval Gecko, als hij had geweten dat er gefraudeerd werd, voordeel kunnen hebben gehad en niet aansprakelijk gesteld kunnen worden.
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: wo 22 jun 2005 15:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar nu zou Gecko dan wel aansprakelijk zijn terwijl hij niet wist dat zijn ex fraudeerde, en het maar de vraag is of hij er enig voordeel van heeft gehad. Dat lijkt me ook weer niet redelijk.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: wo 22 jun 2005 15:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is het nadeel van onder gemeenschap van goederen getrouwd zijn.
Als mijn vrouw een schuld maakt van 25.000 euro met haar creditcard ben ik óók aansprakelijk als ik getrouwd zou zijn onder gemeenschap van goederen.

NB Ik ben overigens (nog) niet getrouwd, en als ik trouw dan zeker niet onder gemeenschap van goederen.
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: wo 22 jun 2005 18:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nemine contradicente schreef:

NB Ik ben overigens (nog) niet getrouwd, en als ik trouw dan zeker niet onder gemeenschap van goederen.
Met al die wispelturige dames van tegenwoordig kun je dat idd beter laten. Laughing

/me rent nu hard weg voor de vrouwelijke meute van rechtenforum...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 22 jun 2005 22:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mr. Green
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Arie



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 40


BerichtGeplaatst: wo 22 jun 2005 23:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor een goede gehandeling van je zaak zijn meer gegevens nodig:

-Hebben jullie kinderen
-zo ja, leven die bij jou of haar
-heeft je vrouw alleenstaandenbijstand of gezinsbijstand ontvangen
-zo ja hoeveel per maand (alleen relevant indien kinderen)
-wanneer is je ex-vrouw in dienst getreden en valt dat te bewijzen?
-betaal je haar partneralimentatie
-is je vrouw ingeschreven op het adres waar ze ging wonen (neem aan van wel)
-wat is er met haar deel van de huwelijksgemeenschap gebeurd
-heeft je vrouw een rechtsmiddel aangewend.
etcetc

Maar als belangrijkste vraag: Tot wie is het terugvorderingsbesluit gericht?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Gecko








Berichten: 4


BerichtGeplaatst: do 23 jun 2005 8:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arie om je vragen te beantwoorden

-Hebben jullie kinderen
Ja we hebben een dochter van 11 jaar

-zo ja, leven die bij jou of haar
Dochter leeft bij haar

-heeft je vrouw alleenstaandenbijstand of gezinsbijstand ontvangen
Ze heeft Bijstand alleenstaande ouderbijstand ontvangen

-zo ja hoeveel per maand (alleen relevant indien kinderen)
Het normale bedrag oor een alleenstaande ouder

-wanneer is je ex-vrouw in dienst getreden en valt dat te bewijzen?
Fraudeonderzoek is er geweest en er is bewezen dat ze zwart werkte. Is informatieplicht niet nagekomen dus hele uitkering wordt teruggevorderd omdat er onduidelijk was over de inkomsten. In september 2003 is ze gaan werken.

-betaal je haar partneralimentatie
Ik betaal geen partneralimentatie, wel kinderbijdrage

-is je vrouw ingeschreven op het adres waar ze ging wonen (neem aan van wel)
Ze is ingeschreven op het adres, is op oude adres blijven wonen

-wat is er met haar deel van de huwelijksgemeenschap gebeurd
Waren hoofdzaelijk meubels en apparatuur, deze heeft ze nog en veel heeft ze weggedaan of verkocht.

-heeft je vrouw een rechtsmiddel aangewend.
Ze heeft bezwaar tegen de vordering gemaak. Nog geen rectsmiddel om et te laten verhalen op mij. Maar als dat een mogelijkheid zou zijn zal ze dat zeker doen.

- Maar als belangrijkste vraag: Tot wie is het terugvorderingsbesluit gericht?
Het besluit is aan haar gericht. Daarom de vraag kan ik hier nu ook op eenof andere manier voor aansprakelijk gesteld worden? Ze is ook per begin juni 2005 nu gaan samenwonen met iemand.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: do 23 jun 2005 11:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog een vraagje Gecko,
Is op enige wijze te bewijzen dat jij en je (ondertussen) ex-vrouw op 05-04-2001 "uit elkaar zijn gegaan"?
Als je dat kunt bewijzen, bijvoorbeeld doordat jullie op verschillende adressen woonden gedurende de periode dat je nog niet gescheiden was, zou je als je ex-vrouw jou (mede) aansprakelijk wil stellen hard kunnen maken dat jij niet (meer) aansprakelijk was voor haar.
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Gecko








Berichten: 4


BerichtGeplaatst: do 23 jun 2005 12:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja ik ben die periode ingetrokken bij mijn ouders en daar ook ingeschreven geweest tot november 2003.

Dit is dus te bewijzen en te verklaren door anderen.

Misschien als extra gegeven in deze nog. Ik heb zelf tot oktober 2002 gewacht om de scheiding defenitief te laten inschrijven.

Door de rechtbank was uitgesprokken dat ik een x-bedrag aan onderhoudsbijdrage moest betalen, hier was ik het niet mee eens en daardoor is in een later stadium (september 2003) besloten de partner-allimentatie met ingang van mei 2003 op nihil te zetten en de kinderbijdrage te verhogen naar 300 p/m. Ik heb voor mijn ex-vrouw nooit alimentatie betaald, steeds hoger beroep en bedrag naar beneden gegaan tot het op nihil werd gezet.

Misschien dat deze info nog van belang kan zijn?


Tot dusver al dank voor de reacties
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Arie



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 40


BerichtGeplaatst: do 23 jun 2005 16:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Gecko,

Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken over een eventuele aasprakelijkheidsstelling mbt de terugvordering. Ze heeft kortweg geen rechtsgrond om een dergelijke vordering op te baseren. Haar uitkering is persoonsgebonden. Aangezien het om een alleenstaandenuitkering gaat, draagt zij de verantwoordelijkheid voor correcte nakoming. Ze had redelijkerwijs kunnen weten dat het niet de bedoeling is naast een bijstandsuitkering zwart te gaan werken. De term alleenstaandenuitkering brengt met zich mee dat de huwelijksgemeenschap die destijds bestond op de casus niet van toepassing is. Daar komt bovenop dat je ex pas ging werken nadat de scheiding was ingeschreven.

Ga er vooralsnog niet vanuit dat de terugvordering consequenties voor jou heeft. Mocht het tegendeel blijken, dan doe je er goed aan rechtsbijstand te vinden.

P.S. Misschien overbodig: Ingevolge het burgerlijk recht is er jegens jou geen aanspraak meer op partneralimentatie te maken nu je ex samen is gaan wonen (als ware zij gehuwd).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds