Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 9:17
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Aanslag successierecht zonder enig voorafgaand bericht???
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Femke75








Berichten: 1


BerichtGeplaatst: vr 01 okt 2004 22:51    Onderwerp: Aanslag successierecht zonder enig voorafgaand bericht??? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vorig jaar november is mijn vader overleden, mijn moeder leeft nog, ik heb geen broers of zussen. Mijn ouders hebben een langstlevenden-testament gemaakt maar volgens het nieuwe erfrecht gaat dat volgens mij automatisch.
Ik heb al jaren slecht contact met mijn ouders, het overlijden van mijn vader kreeg ik te horen door middel van een kaartje in de brievenbus. Hij was toen al begraven dus afscheid nemen ging niet meer.
Vervolgens heb ik al die maanden niets gehoord, waaruit ik dacht op te maken dat ik onterfd was. Ik weet dat ik vijf jaar heb om daar tegenin te gaan dus ik heb er niet al te veel acht op geslagen. Vandaag ligt er ineens een enorme aanslag successierecht op mijn deurmat; ik blijk toch niet onterfd, erfgenaam voor de helft van de nalatenschap (andere helft gaat naar mijn moeder) en moet dus successierecht betalen over mijn deel. Ik heb het echter niet in handen, zal daarop moeten wachten tot mijn moeder is overleden.
Dat is allemaal tot daaraan toe, maar is het überhaupt wel mogelijk een aangifte successierecht op de bus te doen zónder alle erfgenamen te raadplegen? Ik heb nooit bericht gehad dat ik erfgenaam ben, ben nooit ergens in gedeeld, heb nergens voor getekend, maar mijn moeder heeft blijkbaar wel de hele nalatenschap in haar eentje afgewikkeld. Ik zou toch zeggen dat ik haar daar op zijn minst toestemming voor zou moeten hebben gegeven? Ik moet het toch eens zijn met de aangifte waarvoor ik nu zo gruwelijk ben aangeslagen, lijkt me? De notaris is een vriendje van mijn ouders en heeft zich blijkbaar laten verleiden mij niet te informeren, terwijl hij dat volgens mij wel had moeten doen.

Wat moet ik doen en hoe sta ik in mijn recht? Graag jullie visie hierop. Alvast bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Zonnie als Gast
Gast









BerichtGeplaatst: wo 20 okt 2004 21:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hoi,
om te beginnen worden onder nieuw erfrecht de testamenten van voor 1 januari 2003 geëerbiedigd, hetgeen wil zeggen dat die testamenten gewoon geldig zijn.
als er al jaren slecht contact was zal de notaris (daar kom ik zo nog op) geadviseerd hebben een zogenaamde ouderlijke boedelverdeling te maken. bij zo'n testament is het niet noodzakelijk na overlijden een handtekening te krijgen van de kinderen. de hele nalatenschap gaat over naar de langstlevende en kortgezegd moeten de kinderen wachten op het erfdeel totdat ook de langstlevende komt te overlijden. de kinderen krijgen hun deel niet in handen, maar een soort tegoedbon. aangezien er wel rechten op een erfdeel zijn (maar zoals je zelf al zegt niet in handen krijgt) is er (afhankelijk van het bedrag) successierecht verschuldigd. in het betreffende testament zal staan dat het successierecht door de langstlevende voorgeschoten dient te worden (in verband met de redelijkheid).
stel je hebt recht op een erfdeel van 100 en successierecht is 25 dan heb je netto nog op de tegoedbon staan 75.

als kind heb je recht om te weten hoe of wat dus ik zou zelf naar een (andere) notaris gaan om te vragen of je een kopie van het testament mag hebben. die zal die notaris moeten opvragen. helaas zullen hier wel kosten aan verbonden zijn, vraag als je een afspraak maakt gelijk op hoeveel je kan rekenen.

wat betreft notarissen: die zijn doodsbang dat ze beticht worden van partijdigheid dus ze zullen wel oppassen. dit mag ook niet; kun je hem er wel op betrappen kan hij per direct (na een procedure natuurlijk) ontslagen worden als notaris. ik mag daarom ook hopen dat hij zich aan de regeltjes houdt.

ik hoop dat je hiermee verder kan. succes

(nog even over wie ik ben: ik ben notarisklerk, zit al 11 jaar in de notariële wereld)

EDIT: partijdig i.p.v. onpartijdig, thx Flash Wink
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: wo 20 okt 2004 23:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Anonymous schreef:

wat betreft notarissen: die zijn doodsbang dat ze beticht worden van onpartijdigheid dus ze zullen wel oppassen. dit mag ook niet; kun je hem er wel op betrappen kan hij per direct (na een procedure natuurlijk) ontslagen worden als notaris. ik mag daarom ook hopen dat hij zich aan de regeltjes houdt.


De 'gast' bedoelt uiteraard dat de notaris betrapt wordt op het feit dat hij partijdig zou zijn. Onpartijdig zou de notaris ten allen tijde moeten zijn.

Verder klopt het verhaal als een bus! Very Happy
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds