Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Tarım ve hayv...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu ma 20 mei 2024 9:36
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Aanbieding van autofabrikant verplicht dealer tot verkoop?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sliq



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: di 30 mei 2006 18:31    Onderwerp: Aanbieding van autofabrikant verplicht dealer tot verkoop? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geachte lezers van rechtenforum.

Zit even met een vraagje

Afgelopen zaterdag ben ik met me moeder op internet wezen surfen voor het aanschaffen van een nieuwe auto.

Zo kwamen we op een dealer pagina (die gebruikt maakt van de Fabriek zelf)
een leuke auto tegen.

we zagen de auto onder aanbiedingen staan voor 9.995

Dus wij helemaal blij hop naar de dealer toe en even babbeltje maken / proefrit

Wij intresse want tjah 9.995 voor dat autotje was niet verkeerd

dus besloten wij hem te gaan kopen.

Echter werden we zeer teleurgesteld want bij de dealer was niks bekend over een aanbieding van die auto voor dat bedrag.
(dit was dus ook een fout vanaf de fabrieksite zelf)

De typfout op de website was een slordige 2000 euro goedkoper.

nu dacht ik altijd dat als je erop staat dat je die auto voor die prijs dan mee moet krijgen die ze aangeven op de website.

alleen nu staat er dit op de fabrieks site.

4. Juistheid informatie
Hoewel (auto merk)veel aandacht besteedt aan het correct en up-to-date houden van haar site, kan (auto merk) de juistheid van de op deze site verstrekte informatie niet garanderen. (auto merk)accepteert dan ook geen enkele aansprakelijkheid voor onjuiste of onvolledige informatie op deze site en behoudt zich het recht voor de informatie op deze site zonder voorafgaande kennisgeving op elk door haar gewenst moment te wijzigen.


Maar zijn ze het niet wettelijk verplicht om je dan toch voor 2.000 euro minder te verkopen ?


want het zelfde is eigenlijk
Dat als fok users dingen zeggen die niet door de beugel kunnen fok evengoed aansprakelijk is ookal staat dat niet in de FAQ
geld dit dan ook voor de dealer , fabriek ?

Ik hoop hier wat wijzer te kunnen worden
Bedankt alvast.

Moderatie: titel
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 30 mei 2006 22:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De prijs die de dealer vraagt hoeft toch al niet gelijk te zijn aan de prijs die de fabrikant op zijn website zet, volgens mij. Misschien is de dealer tegenover de fabrikant contractueel gebonden niet boven die prijs te gaan, maar aan dat contract kun jij dan nog geen rechten ontlenen.

Maar hier speelt nog wat anders, de fabrikant heeft een verkeerde prijs op de site vermeldt. De vraag is of de informatie op de webpagina een aanbod inhield dat jij alleen nog maar hoefde te aanvaarden. Ik denk niet dat dit het geval is, tenzij je direct bij de fabrikant kon kopen. (En dan had je ook direct bij de fabrikant moeten kopen, dwz. hem laten weten dat je zijn aanbod aanvaardt.)

Ik denk niet dat je veel kunt met die foute webpagina....
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sliq



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: di 30 mei 2006 22:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
De prijs die de dealer vraagt hoeft toch al niet gelijk te zijn aan de prijs die de fabrikant op zijn website zet, volgens mij. Misschien is de dealer tegenover de fabrikant contractueel gebonden niet boven die prijs te gaan, maar aan dat contract kun jij dan nog geen rechten ontlenen.

Maar hier speelt nog wat anders, de fabrikant heeft een verkeerde prijs op de site vermeldt. De vraag is of de informatie op de webpagina een aanbod inhield dat jij alleen nog maar hoefde te aanvaarden. Ik denk niet dat dit het geval is, tenzij je direct bij de fabrikant kon kopen. (En dan had je ook direct bij de fabrikant moeten kopen, dwz. hem laten weten dat je zijn aanbod aanvaardt.)

Ik denk niet dat je veel kunt met die foute webpagina....


Oke maar waarom staat het eerst in het rood met grote letters ? en nu staat er zielig bij aanbiedingen in het klein en in het zwart de prijs ?

als het een aanbieding is en gewoon een fout geweest dan kan je het toch ook in grote rode koeieletters neer zetten?

en dan nog een vraag hij had dan net zo goed 5000 neer kunnen zetten ? gewoon om mensen te lokken ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 31 mei 2006 0:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sliq schreef:
en dan nog een vraag hij had dan net zo goed 5000 neer kunnen zetten ? gewoon om mensen te lokken ?

Zoiets doen om mensen te lokken vind ik een onrechtmatige daad. Dan zou je vergoeding kunnen eisen van de geleden schade. Bijvoorbeeld de kosten van het ritje naar de dealer.

Per ongeluk een verkeerde prijs op de website zetten vind ik slordig, maar zoiets kan gebeuren... Natuurlijk kun je daar een andere mening over hebben, en misschien heb je dan ook wel gelijk. Meer dan vergoeding van de werkelijke schade (dus bijvoorbeeld die reiskosten) lijkt me er echter niet in te zitten. En in de praktijk gaat die vergoeding ook niet lukken vrees ik.

Ik denk dat je het maar zo moet zien, dat de fabrikant er uiteindelijk vooral zichzelf mee heeft als hij door slordigheid of opzet potentiële klanten in de maling neemt.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
rockchild








Berichten: 20


BerichtGeplaatst: zo 09 jul 2006 18:17    Onderwerp: verkeerde prijs Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sorry jongens, wat een vreemde commentaren allemaal.

Hoezo onrechtmatige daad? Er wordt snel gesmeten met deze term. Wat is er onrechtmatig aan het foutief neerzetten van een prijs? Onrechtmatig is pas iets als er een wettelijk voorschrift is overtreden, of een inbreuk op een recht is gemaakt. Daarvan is hier toch geen sprake? En klanten lokken zal ook wel niet aan de orde zijn.

En nee, de dealer is niet wettelijk verplicht om de auto voor 2000 euro minder te verkopen, op basis van wel artikel dan? Ik zou het niet weten.

De advertenties op web-sites en in kranten zijn slechts een uitnodiging om in onderhandeling te treden met de verkoper. Valt de prijs hoger uit omdat deze te laag in de advertentie is gezet dan zal dat dwaling opleveren en dan kun je er onder uit.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 09 jul 2006 19:05    Onderwerp: Re: verkeerde prijs Reageer met quote Naar onder Naar boven

rockchild schreef:
Sorry jongens, wat een vreemde commentaren allemaal.

Leuke binnenkomer!

Quote:
Hoezo onrechtmatige daad? Er wordt snel gesmeten met deze term. Wat is er onrechtmatig aan het foutief neerzetten van een prijs?

Lees die commentaren nog eens. Er wordt 1x gesproken over onrechtmatige daad. Dat gaat dus niet over een per ongeluk foutief neerzetten van een prijs.

Quote:
Onrechtmatig is pas iets als er een wettelijk voorschrift is overtreden, of een inbreuk op een recht is gemaakt. Daarvan is hier toch geen sprake? En klanten lokken zal ook wel niet aan de orde zijn.

Je leeft dus nog in de tijd van vóór Lindenbaum-Cohen.

Quote:
En nee, de dealer is niet wettelijk verplicht om de auto voor 2000 euro minder te verkopen, op basis van wel artikel dan? Ik zou het niet weten.

Nou bijvoorbeeld op basis van aanbod en aanvaarding? Inderdaad in dit specifiek geval vermoedelijk niet, omdat die lagere prijs slechts op de website van de fabrikant stond en geen onderdeel was van het aanbod van de dealer.

Aan de andere kant, en dit lees ik wellicht nu pas (al een beetje oude thread dit), de site van de dealer maakte gebruik van de site van de fabrikant. De foutieve prijs stond dus (indirect) op de site van de dealer. Je kunt verdedigen dat de dealer hiermee werkelijk de auto voor 9995 euro aanbood. In ieder geval zal het afhangen van hoe de informatie precies op de website werd aangeboden.

Quote:
De advertenties op web-sites en in kranten zijn slechts een uitnodiging om in onderhandeling te treden met de verkoper.

Kijk eens, een arrest waar je deze keer wel van hebt gehoord, maar de inhoud niet goed van hebt verwerkt.

HR in Hofland/Hennis schreef:
Vooropgesteld moet worden, dat een advertentie waarin een individueel bepaalde zaak voor een bepaalde prijs te koop wordt aangeboden, zich in beginsel niet ertoe leent door eventuele gegadigden anders te worden opgevat dan als een uitnodiging om in onderhandeling te treden, waarbij niet alleen prijs en eventuele verdere voorwaarden van de koop, maar ook de persoon van de gegadigde van belang kunnen zijn.

We hebben het hier noch over een individueel bepaalde zaak, noch over een verkoop waarbij de persoon van de gegadigde van belang is. De informatie op de website houdt dus niet per definitie geen aanbod in.

Quote:
Valt de prijs hoger uit omdat deze te laag in de advertentie is gezet dan zal dat dwaling opleveren en dan kun je er onder uit.

De vraag was of de dealer eronderuit kon. Ik zie niet direct wat dwaling daarmee te maken heeft.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: zo 09 jul 2006 20:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@rokchild: Wat bona fides zegt is dat als de fabrikant bewust verkeerde prijzen gaat vermelden op zijn website om daarmee klanten te lokken dat dit best eens een od zou kunnen zijn. En daar ben ik het volkomen mee eens. Hij suggereert bovendien niet dat dit daadwerkelijk het geval is maar reageert gewoon op een vraag van sliq. Volgens mij moet je alles eerst iets beter lezen voordat je reageert.


Quote:
En nee, de dealer is niet wettelijk verplicht om de auto voor 2000 euro minder te verkopen, op basis van wel artikel dan? Ik zou het niet weten.


Sliq beweert toch ook niet dat dit zo is, maar stelt een vraag aan iedereen die hier denkt iets vanaf te weten, waarschijnlijk omdat hij het zelf niet weet. Daar hoef je dan toch niet zo op te reageren lijkt me...


Om terug te komen op de casus, ik denk inderdaad niet dat je de fabrikant aan kunt spreken op het lagere bedrag. De fabrikant geeft zelf al aan dat zij niet in kan staan voor de juistheid van het bedrag. Nu is uiteraard niet elke Algemene voorwaarde rechtens juist maar deze wel lijkt me. Een typefout, of een fout bedrag door een andere reden, kan altijd gebeuren. Bovendien heeft, zoals al eerder gezegd, de dealer eigenlijk niks met de fabrikant te maken wat betreft de prijs. Je koopt bij de dealer en niet bij de fabriek, de dealer bepaalt zijn eigen prijs.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 09 jul 2006 20:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Bovendien heeft, zoals al eerder gezegd, de dealer eigenlijk niks met de fabrikant te maken wat betreft de prijs. Je koopt bij de dealer en niet bij de fabriek, de dealer bepaalt zijn eigen prijs.

Mee eens, maar in eerste instantie had ik dit gemist:
Quote:
Zo kwamen we op een dealer pagina (die gebruikt maakt van de Fabriek zelf) een leuke auto tegen.

Hierdoor heeft de dealer er wel iets mee te maken. Aan de andere kant was het kennelijk wel duidelijk dat het de site van de fabriek was.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: zo 09 jul 2006 22:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, maar dan nog geldt dat voorbehoud voor de prijs wat mij betreft.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 09 jul 2006 22:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Ja, maar dan nog geldt dat voorbehoud voor de prijs wat mij betreft.

Mee eens. De teleurstelling van sliq kan ik echter wel goed begrijpen. Hopelijk heeft hij inmiddels een mooie auto kunnen kopen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: ma 10 jul 2006 2:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Hopelijk heeft hij inmiddels een mooie auto kunnen kopen.


Zolang auto's nog niet op wortelsap lopen denk ik daar toch anders over.
*uch uch*
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Hanifa



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 693


BerichtGeplaatst: ma 10 jul 2006 9:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heeft dit niet ontzettend met redelijkheid te maken?

Ik heb het pas nog gehad. Als er een prijskaartje hangt aan bv. een paar schoenen van 40 euro terwijl deze eigenlijk 45 euro hadden moeten zijn mag een koper in redelijkheid aannemen dat dit een juiste prijs is. In dat geval zou dan inderdaad gelden dat het voor 40 euro gekocht mag worden. Wat overigens in de meeste winkels gewoon ook zo is.

Maar als we praten over een verschil van 2000 euro dan kun je van die redelijkheid niet meer praten. Iedereen weet (en dat maak ik ook uit jouw bericht op 'tja, een autootje van dit bedrag dat was niet verkeerd'. dat een verschil van 2000 euro wel heel veel is. En je kunt dan in mijn ogen niet meer spreken van het in redelijkheid kunnen aannemen van deze prijs.

Kortom: nee, hij hoeft in mijn ogen niet de auto voor dat bedrag te verkopen.
_________________
*blaat blaat blaat blaat. Yadda Yadda Yadda. Bladibladiblaaaa*

www.galathilion.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 10 jul 2006 11:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met je redenering ben ik het wel eens, maar zelf vind ik een verschil van 2000 euro op 12000 euro eigenlijk niet zo heel veel. Het is een paar schoenen van 50 euro terwijl het 60 euro had moeten zijn. Het gaat erom of je ervan uitging en ervan had mogen uitgaan dat de opgegeven prijs klopte (3:35 BW). "Dit bedrag is niet verkeerd" is dan nog niet hetzelfde als "dit bedrag kan niet kloppen". Bovendien stond het bedrag kennelijk eerst in het rood met grote letters aangegeven, zoals ik sliq's verhaal lees een teken dat het om een aanbieding ging. Dus ik zie zelf niet zoveel reden waarom je niet had mogen denken dat het gewoon een heel goede aanbieding was ipv een foutje.

Wel kun je stellen dat het gemaakte voorbehoud omtrent de juistheid van de informatie een onderzoeksplicht impliceert voor de consument, om uit te zoeken of de opgegeven prijs wel klopt voordat hij mag aannemen dat deze juist is. Zo bezien faalt een beroep op 3:35 BW alsnog.

Daarnaast is er nog de vraag of de informatie op de website wel een aanbod van de dealer inhield. Ik denk dat je daar eigenlijk de site zelf voor moet zien, maar een contra-indicatie is dat het foutieve bedrag zelf op de site van de fabrikant stond, en niet op een pagina die door de dealer werd bijgehouden. (Maar was dat wel zo duidelijk? Of gaf de dealerpagina misschien nog aan dat de prijzen op de site van de fabrikant gelden?)

Verder is denk ik ook van belang op welk moment de dealer of winkelier de prijs corrigeert. Als je in de schoenwinkel met de schoenen bij de kassa staat is het te laat: je hebt het aanbod al aanvaard. Als je de schoenen nog aan het passen bent en er nog niet over uit bent of je ze wel wilt kopen kan de winkelier in mijn ogen de prijs nog corrigeren. Een aanbod gedaan voor onbepaalde tijd kan op ieder moment worden herroepen (6:219 lid 1 BW). (Of het die 5 euro waard is om wellicht een klant te verliezen is een andere vraag.) Vermoedelijk is in het geval van sliq de prijs aan de orde gekomen voordat hij een aanbod heeft aanvaard.

Wel leuk hoe moeilijk je over zoiets eenvoudigs kunt doen Smile.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds