Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 14:40
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

4 tijdelijke contracten
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jaivy



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: do 12 jun 2014 7:43    Onderwerp: 4 tijdelijke contracten Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste

Ik werk nu 3 jaar bij Securitas en heb ook 3 jaarcontracten gehad.
Nu loopt mijn laatste contract op 6 juli af. Securitas heeft me gemeld dat ze me geen vaste aanstelling kunnen geven omdat er een personeelsstop is.
Wel wilden ze me 2 keer een half jaar contract geven en deze zou direct na afloop van mijn contract ingaan. Ik werk nu via Securitas zelf en dan zouden ze me via een payroll contract weer in dienst nemen. Nu is mijn vraag mag dit zomaar? Ik dacht namelijk dat ik dan eerst 3 maanden uit dienst moest zijn voordat ik weer mag beginnen.
Alvast bedankt voor uw hulp.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: do 12 jun 2014 10:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het mag wel degelijk! Er staat u niets aan in de weg om die overeenkomst gewoon aan te gaan!

Het betekent alleen dat u gelijk voor vast in dienst treedt bij het payroll bedrijf. Daar zal het payrollbedrijf niet blij mee zijn en die zal waarschijnlijk de opdrachtgever wel dwingen om u alsnog in dienst te nemen...
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Stephen



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 7


BerichtGeplaatst: do 12 jun 2014 11:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Disclaimer: ik ben geen jurist en heb alleen eens wat in "Arbeidsrecht, tekst en commentaar" zitten lezen.

Wat is precies een "payroll contract"? Een uitzendovereenkomst, zoals genoemd in A. 691? En wat een "payroll bedrijf"?
Quote:
Het betekent alleen dat u gelijk voor vast in dienst treedt bij het payroll bedrijf.

Welke wettelijke bepalingen liggen aan deze opmerking ten grondslag?

*Niet* A. 668a(2) in combinatie met A. 668a(1) lijkt mij. Want A. 691(1) lijkt mij hier op te gaan.

Het is dus denk ik geen toeval dat twee keer een "half jaar contract" wordt aangeboden (i.p.v. 1 keer een jaarcontract). Een half jaar is toevallig namelijk precies de periode van 26 weken uit A. 691(1).

Ik wil geen spelbreker zijn maar ik denk dus *niet* dat "u gelijk voor vast in dienst treedt"...

Maar misschien zie ik iets over het hoofd, ik ben namelijk geen jurist.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 1100


BerichtGeplaatst: do 12 jun 2014 20:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een payrollovereenkomst is in ieder geval geen uitzendovereenkomst. De payrollonderneming doet de loonadministratie en de inlener werft op eigen initiatief de werknemer.

In de volgende uitspraak van de kantonrechter Almelo http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBONE:2013:BZ5108
wordt geoordeeld dat er geen arbeidsovereenkomst bestaat met de payrollonderneming, maar met de inlener. Dit is wel afhankelijk van het antwoord op de vraag hoe uitvoering wordt gegeven aan de payrollconstructie.
In dat geval zou vraagsteller dus een contract voor onbepaalde tijd hebben met de inlener (oude werkgever) op basis van art. 7:668a lid 1 onder b BW.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 1100


BerichtGeplaatst: do 12 jun 2014 20:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

... of art. 7:668a lid 1 sub a BW, want de periode van drie jaar wordt ook al overschreden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Stephen



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 7


BerichtGeplaatst: do 12 jun 2014 23:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Interessante link, marja.verstralen.

Quote:
Een payrollovereenkomst is in ieder geval geen uitzendovereenkomst.

Is deze opmerking gebaseerd op 5.2, 5.3 en 5.4 uit de aangehaalde uitspraak?

Mij lijkt uit die paragrafen te volgen dat je payrollovereenkomsten in soorten en maten hebt (zie 5.3 "Anders dan de uitzendovereenkomst is *de overeenkomst van payrolling niet in de wet geregeld*. In rechtspraak en literatuur wordt onder payrolling *onder meer* verstaan, de *variant* zoals hier aan de orde"). Of je hieruit kunt concluderen dat "een payrollovereenkomst in ieder geval geen uitzendovereenkomst [is]" en dat dus de payrollovereenkomst van vraagsteller geen uitzendovereenkomst is (geen uitzendovereenkomst kan zijn) dat weet ik niet zeker...

Wat mij opviel in deze uitspraak (maar geen idee of het relevant is):

- het gaat het om een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.
- onder het kopje "Wetsverwijzingen" wordt A. 668a niet genoemd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 1100


BerichtGeplaatst: vr 13 jun 2014 19:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Over de vraag of een payroll-overeenkomst een uitzendovereenkomst is, zie:
"In de payroll-cao, die thans niet meer van kracht is, was bepaald dat de payrollovereenkomst een uitzendovereenkomst is. Uit de wetsgeschiedenis blijkt echter dat om te kunnen spreken van een uitzendovereenkomst, de werkgever een allocatiefunctie op de arbeidsmarkt moet vervullen. Dat wil zeggen het bij elkaar brengen van vraag en aanbod van tijdelijke arbeid. Bij een payroll onderneming is hiervan echter vaak geen sprake. De werknemer wordt immers exclusief en permanent ter beschikking gesteld aan een inlener."
M. Hagenaars http://www.cordemeyerslager.nl/payroll-constructie-beoogd-toch-een-arbeidsovereenkomst

Over de tweede opmerking, dat art. 7:668a BW niet wordt genoemd in de aangehaalde uitspraak: art. 7:668a BW is in deze uitspraak niet aan de orde, omdat het gaat over de vraag of sprake is van een arbeidsovereenkomst met de payrollonderneming die ontbonden kan worden (art. 7:685 BW). Maar de uitspraak is wel van belang voor de vraag in welke gevallen er een arbeidsovereenkomst aangenomen wordt tussen de inlener en de werknemer.
Een arbeidsovereenkomst tussen de inlener (oude werkgever) en de werknemer wordt aangenomen, als de payrollconstructie enkel en alleen gebruikt wordt om de ontslagbescherming te omzeilen. Of misschien zoals in dit geval om de ketenregeling van art. 7:668a BW te omzeilen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Stephen



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 7


BerichtGeplaatst: ma 16 jun 2014 0:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt, marja.verstralen, voor de link naar het artikel van Mr. M Hagenaars!
Quote:
Een arbeidsovereenkomst tussen de inlener (oude werkgever) en de werknemer wordt aangenomen, als de payrollconstructie enkel en alleen gebruikt wordt om de ontslagbescherming te omzeilen

Maar gaat het "enkel en alleen" hier op? De payrollconstructie lijkt er hier in ieder geval op gericht te zijn het effect van A. 668a(1) te voorkomen. Is dat hetzelfde?

Mr. M Hagenaars schrijft in haar artikel: "Bij een payroll onderneming is hiervan echter vaak geen sprake".

Het woord "vaak" lijkt mij hier niet onbelangrijk.

Ik denk dat voor een goed antwoord op de vraag of het contract van vraagsteller voor bepaalde of onbepaalde tijd is, we zouden moeten weten of het payroll bedrijf in kwestie een allocatiefuctie heeft ja of nee. Zo ja, dan is het contract volgens mij voor bepaalde tijd. Maar "nee" betekent volgens mij niet meteen dat het voor onbepaalde tijd is, daar is op zijn minst discussie over mogelijk.

Een verdere overweging waarom het mij trouwens zou verbazen dat vraagsteller een contract voor onbepaalde tijd zou hebben is dat de hele constructie er nu juist op gericht lijkt te zijn dit te voorkomen: "Securitas heeft me gemeld dat ze me geen vaste aanstelling kunnen geven omdat er een personeelsstop is".

Volgens Wikipedia is "Securitas" een groot bedrijf: "Securitas heeft vestigingen in 50 landen met in totaal 300.000 medewerkers in dienst". Zouden die niet de middelen hebben om zo'n constructie door experts te laten checken?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds