Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 21:16
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

36 uren contract op feestdagen.
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Werknemer1



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: do 02 apr 2015 14:54    Onderwerp: 36 uren contract op feestdagen. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Ik werk fulltime voor een BV. Normaliter werk ik 40 uur per week, maar omdat het erg rustig is de komende tijd zijn mijn werkgever en ik overeen gekomen om mijn werkuren voor 3 maanden in te korten naar 36 uur per week.

Ik mocht zelf uitkiezen op welke dag ik 4 uur wil inleveren. Zonder flexibiliteit, dus in mijn geval altijd op maandag ochtend.

Nu krijgen wij de komende 3 maanden 3 feestdagen die op een maandag vallen.

Heeft het bedrijf het recht om de situatie te laten zo als het is? of is het bedrijf verplicht om mijn 4 uur vrijheid te verplaatsen naar de volgende dag of een andere keer?

In feite werk ik de weken van de feestdagen net zoveel als mijn collega's die wel nog een 40 uur contract hebben, maar ik word 4 uur minder betaald.

bedankt voor het lezen
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 02 apr 2015 16:42    Onderwerp: Re: 36 uren contract op feestdagen. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Werknemer1 schreef:
Heeft het bedrijf het recht om de situatie te laten zo als het is?

Ik denk van wel.

Minder werken betekent ook minder vakantiedagen en minder feestdagen. Het is waar dat maandag gemiddeld vaker een feestdag is dan dinsdag, maar dat is nu eenmaal zo. Je had dat waarschijnlijk ook wel in de gaten toen je voor de maandag koos. De maandagochtend is blijkbaar weer in andere opzichten een gunstige dag(helft) om vrij te hebben. Als alles precies "eerlijk" zou moeten zijn, dan zouden werknemers aan het eind van de maand moeten worden betaald per gewerkt uur of dagdeel en niet per "maand".

Maar goed, dat is slechts mijn (juridische) opvatting. De Commissie Gelijke Behandeling heeft in 2011 blijkbaar anders geoordeeld: Vrij als feestdag op parttime dag valt?

Ik moet zeggen dat in deze context de naam "Commissie Gelijke Behandeling" mij meer aanspreekt dan de huidige naam "College voor de Rechten van de Mens" (uiteraard een volkomen irrelevante opmerking Wink). Hoe dan ook, ik vind de volgende oordelen die duidelijk maken dat dit de vaste lijn is van (dus nu) het College van de Rechten van de Mens:
2004-151
2006-184
2011-127

Oordelen van het College zijn echter niet juridisch bindend. Rechters lijken in het algemeen wat minder fijngevoeligheid te vertonen bij de beoordeling van dit soort onderscheiden en in aanmerking te nemen dat het nogal een administratief gedoe is voor een werkgever om dit soort verschillen precies te compenseren... dus ook iemand die toevallig op dinsdagochtend zijn vrije daghelft heeft en daarom over een heel jaar genomen juist "te veel" feestdagen heeft die extra uren weer af te pakken! Verder is een feestdag waarop het bedrijf geheel gesloten kan blijven uiteraard goedkoper voor een werkgever dan een feestdag die omgezet wordt in door de werknemer op normale werkdagen vrij op te nemen uren (wat trouwens ook juist weer gunstiger is voor die werknemer dan voor werknemers die verplicht hun feestdag moeten nemen op de feestdag zelf... opnieuw oneerlijk).

Helaas kan ik op www.rechtspraak.nl hier geen uitspraken over vinden.

In ieder geval geven die oordelen van het College van de Rechten van de Mens je een mooi argument.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds