Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 01 aug 2025 17:45
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

3 maanden uit loondienst omzeilbaar ?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Noah-Vos

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: wo 09 jan 2013 22:28    Onderwerp: 3 maanden uit loondienst omzeilbaar ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn werkgever wil mij wegens bezuinigingen id cultuursector niet vast in dienst nemen.
Ik zit bijna op de termijn van 4 jaar waardoor ik volgens Cao-theater in vaste dienst treedt.

Nu is mij voorgesteld om 3 maanden uit dienst te gaan, waarna ik weer een contract voor bepaalde tijd krijg aangeboden.
Voor mijn werkgever is het belangrijk dat ik niet in vaste dienst kom.
Voor mij is het belangrijker dat ik niet 3 maanden uit dienst ga.
Ik heb nu voorgesteld te zoeken naar een constructie waarbij ik niet in vaste dienst kom maar wel gewoon aansluitend blijf werken zodat ik er niet 3 maanden uithoef. Mijn werkgever achtte de kans op zo'n constructie zeer klein.

Nu heeft mijn werkgever echter na onderzoek gisteren gezegd dat er wel degenlijk een constructie bestaat waarbij ik aansluitend in dienst blijf, maar toch geen recht heb op een vast contract.
Een en ander zou te maken hebben met het feit dat ik een contract voor onbepaalde tijd krijg, maar wel met een clausule erin waarin ik afzie van mijn recht op een vast contract .
Wat het precies behelst moet ik nog horen,
dus wellicht post ik iets te voorbarig,
maar toch wilde ik graag polsen of iemand wellicht bekend is met deze constructie ?

mvrgrt Noah
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 09 jan 2013 22:44    Onderwerp: Re: 3 maanden uit loondienst omzeilbaar ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Noah-Vos schreef:
Een en ander zou te maken hebben met het feit dat ik een contract voor onbepaalde tijd krijg, maar wel met een clausule erin waarin ik afzie van mijn recht op een vast contract .

Contract voor onbepaalde tijd = vast contract. Onzin dus.

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 10 jan 2013 12:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mee eens.
Van art. 7:668a BW, waarin deze ketenregeling staat, kan ook niet bij gewone arbeidsovereenkomst worden afgeweken, maar alleen bij CAO (lid 5).
Volgens mij is de enige mogelijkheid dat u drie maanden niet werkt.
ArieKanarie

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: do 10 jan 2013 12:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit is driekwartdwingend recht. De voorgestelde constructie heeft tot gevolg dat u een vast contract krijgt.
Stefb91

Leeftijd: 34
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: do 10 jan 2013 15:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En als hij zich nou in laat huren voor 3 maanden als zzp'er?
AdmiraalGeneraal

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM

BerichtGeplaatst: do 10 jan 2013 18:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja. je ziet dat dit vaak wordt gebruikt. je hebt recht op WW:) het is een zeer leuke constructie:)
marja.verstralen

Leeftijd: 44

BerichtGeplaatst: do 10 jan 2013 20:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de werknemer zich in laat huren als zzp'er, ontstaat er opnieuw een arbeidsovereenkomst met dezelfde werkgever, zodat alsnog een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd is ontstaan op grond van art. 7:668a lid 1 onder a BW.
Noah-Vos

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: do 10 jan 2013 22:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

admiraalgeneraal schreef:
Ja. je ziet dat dit vaak wordt gebruikt. je hebt recht op WW:) het is een zeer leuke constructie:)

Zou je misschien in 't kort kunnen beschrijven hoe deze constructie dan in elkaar zit ?
Tenslotte ben ik dan erg nieuwsgierig;
Waarom maken niet alle werkgevers van deze constructie gebruik ?
Want dan hoeft niemand toch meer 3 maanden uit dienst ?

bvdank voor eventuele reactie Noah

ps En inderdaad dat van de WW is fijn, dat was mijn volgende vraag Smile
Alziend Oog

Alziend Oog

Leeftijd: 35
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: do 10 jan 2013 22:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt me een hele lastige om in een arbeidsovereenkomst van onbepaalde tijd een beding op te nemen waarin wordt ontkracht dat je een arbeidsovereenkomst van onbepaalde tijd hebt.

Overigens komen bij mij in deze situatie al snel de termen "misbruik van omstandigheden" en "goedwerkgeverschap" naar boven.

Leeftijd: 125

BerichtGeplaatst: do 10 jan 2013 23:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Noah-Vos schreef:

Tenslotte ben ik dan erg nieuwsgierig;
Waarom maken niet alle werkgevers van deze constructie gebruik ?
Want dan hoeft niemand toch meer 3 maanden uit dienst

Omdat je als zzp'er meerdere opdrachtgevers moet hebben (onder andere..).
Voldoe je niet aan het ondernemerschap dan is er een fictief dienstverband en zit de wg aan het vaste contract vast (naast de evt problemen die hij kan krijgen voor het ontduiken van werkgeverschap)
Behoorlijk groot risico voor de wg.
Regin

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: za 12 jan 2013 18:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zou de werknemer niet zelf een B.V. kunnen oprichten, waarna die B.V. vervolgens als opdrachtnemer werkzaamheden voor de (voormalige) werkgever verricht? Het vereiste van meerdere opdrachtgevers geldt niet voor een B.V. De B.V. geldt dan als nieuwe werkgever van de werknemer en is als zodanig inhoudingsplichtig voor de inkomstenbelasting e.d. Vanuit het oogpunt van de Belastingdienst zou ik dus ook geen probleem zien.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 12 jan 2013 20:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De constructie die Noah-Vos noemt (en die overigens evident niet werkt, nu "vast contract" = "dienstverband voor onbepaalde tijd"), heeft in het geheel niets met zzp'ers te maken:
Noah-Vos schreef:
Nu heeft mijn werkgever echter na onderzoek gisteren gezegd dat er wel degenlijk een constructie bestaat waarbij ik aansluitend in dienst blijf, maar toch geen recht heb op een vast contract.

Een zzp'er is niet in dienst. Dit gaat niet over zzp'ers.

Noah-Vos schreef:
Een en ander zou te maken hebben met het feit dat ik een contract voor onbepaalde tijd krijg, maar wel met een clausule erin waarin ik afzie van mijn recht op een vast contract.

Dit is dus onzin. Dit kan niet. Het volgende (aansluitende, d.w.z. met een tussenpoos van minder dan 3 maanden) contract is een contract voor onbepaalde tijd (= een vast contract), ook als in het contract zelf staat dat dat niet zo is.

AdmiraalGeneraal beweert in een verder nietszeggend bericht dat "dit vaak wordt gebruikt" en dat dit een "leuke constructie" is, maar zoals iedereen kan zien ontbreekt iedere onderbouwing.

BerichtGeplaatst: zo 13 jan 2013 11:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een BV is ook niet mogelijk, daar de Belastingdienst er vanuit gaat dat de DGA een inkomen haalt uit de BV van minimaal € 42.000.

Een mogelijkheid is payroll, dan wordt de payroll organisatie de nieuwe juridische werkgever. Dit is dan maximaal mogelijk voor 3,5 jaar. (fase A en B)
WimWest

BerichtGeplaatst: wo 16 jan 2013 21:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

WimWest schreef:
Een mogelijkheid is payroll, dan wordt de payroll organisatie de nieuwe juridische werkgever. Dit is dan maximaal mogelijk voor 3,5 jaar. (fase A en B)

Correctie: payroll is niet mogelijk en geldt tevens als opvolgend werkgeverschap (artikel 7:668a BW)
Ronald78

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 17 jan 2013 13:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet dat er verschillen zijn tussen de civiele en de fiscaalrechtelijke uitwerking van het begrip dienstbetrekking. Vanuit de werknemersverzekeringen is er bij een constructie met een eigen BV gewoon sprake van verzekeringsplicht en dient de opdrachtgever (dus niet die eigen BV) de premies te voldoen. Dus vanuit dat oogpunt zou een eigen BV niet helpen.

Overigens is het gebruikelijk loon vanaf 1 januari 2013 tenminste € 43.000 (tenzij je aannemelijk kunt maken dat een lager loon gebruikelijk is).
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds