Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 23 apr 2024 22:14
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

(Onterecht) nablijven op middelbareschool 3 VWO na stinkbom
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tom D.



Leeftijd: 31
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 8


BerichtGeplaatst: zo 21 jun 2009 11:45    Onderwerp: (Onterecht) nablijven op middelbareschool 3 VWO na stinkbom Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

ik heb hem me aangemeld op dit forum omdat ik met een (zeer kinderachtig) probleem zit. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.


Ik zal allereerst even een beeld geven van de situatie:

Het is nu ongeveer het einde van het schooljaar (ik zit nu in 3 VWO) en er zijn wat grapjassen die dan graag nog even wat grapjes uithalen.

Zo is vorige week maandag een stinkbommetje gegooid aan het begin van de wiskunde les. Hier werd toen nog niet zo moeilijk over gedaan, we zijn van lokaal verwisseld en we hebben er niks meer over gehoord.

Afgelopen vrijdag gebeurde het weer en hebben de twee daders zich dit keer wel gemeld.
De daders hebben gezegd dat ze van maandag niks af weten. Ze hebben ook nog eens gezegd dat ze niet weten of het überhaupt wel iemand uit onze klas is geweest.

Nu wil de afdelingsleider ons (de hele klas) op een van de laatste schooldagen (wanneer we eigenlijk vrij zouden hebben) toch nog strafdag geven tot 5 uur. Net zolang totdat de daders van maandag zich melden.


Nu vraag ik me af:

Er is totaal geen bewijs voor maandag, het hoeft zelfs niet eens zo te zijn dat het überhaupt wel iemand uit onze klas is geweest en dit kan ook niet aangetoond worden. Het zou net zo goed een scholier kunnen zijn geweest uit de klas die voor ons les had in hetzelfde lokaal.

Kun je een hele klas gewoon zomaar een een hele dag laten terug komen voor straf zonder dat er echt bewijs is?


Ik stel deze vraag omdat er zich heel vaak van dit soort situaties voordoen waarbij de leerlingen zich afvragen of dit eigenlijk wel correct is.


Alvast bedankt,
Tom
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 21 jun 2009 14:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hebben jullie een soort schoolreglement? Want dan zou je daar eens in kunnen kijken of dat iets over dit soort situaties vermeldt.

Als zoiets vaker voorkomt en er is geen duidelijke regel, dan kun je het onderwerp ook in de medezeggenschapsraad laten bespreken. Wellicht komt er dan eens een duidelijke regel uit.

Ik vind wel dat je een punt hebt, maar dit soort maatregelen lijkt bij het schoolbestaan te horen. Ik vermoed dat de grond is dat men het binnen de school zo mag regelen als nodig lijkt te zijn voor het bewaren van de orde, maar zeker weten doe ik dat niet. Het zou in elk geval wel goed zijn om dit soort zaken in een reglement te regelen, anders krijg je willekeur.

Praktisch: áls het in jullie klas gebeurd is, dan is er toch wel iemand die iets gezien heeft? Je kunt ook even navraag doen bij de groep die vóór jullie in het lokaal zat. Het is een beetje flauw als mensen zo'n grapje uithalen en dan de hele groep er voor laten boeten. Dan moet je ook een kerel of een grote meid zijn en gewoon melden dat je dat gedaan hebt (en de eventuele bijbehorende sanctie ondergaan).

Maar goed, kijk eerst eens of er een soort reglement is, zou ik zeggen.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 552


BerichtGeplaatst: zo 21 jun 2009 15:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De reactie van de afdelingsleider is inderdaad erg kinderachtig.

Er zijn geen wettelijke regelingen over dit soort zaken. Een schoolreglement is, zoals Simone al aangeeft, de eerste plaats waar je regels zou kunnen vinden.

Aan de andere kant denk ik dat je als leerling niet zoveel kunt doen. Heb je hier al met je ouders over gepraat?

Ik heb zelf (nog) geen kinderen, maar ik zou als ouder niet zomaar akkoord gaan met het "vasthouden" van mijn kind op een moment waarop geen lessen worden gegeven en eigenlijk een vrije dag zou zijn (even los van het "gewone" nablijven als gevolg van spijbelen o.i.d.). Zelfs al zou zoiets in het schoolreglement staan! Mijn kind hoeft niet door iemand gestraft te worden als hij/zij niks heeft gedaan. Ik vind dat je afdelingsleider/de school hier veel te ver gaat. Als ouder zou ik contact opnemen met de school en proberen tot een oplossing te komen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 21 jun 2009 19:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En zo gaat het gezag van de school steeds meer onderuit! Wink

Ik kan me wel voorstellen dat scholen gebruik maken van de groep om het individu dat verkeerd gedaan heeft te ontdekken. Bij mij gebeurde dat destijds op het HBO nog! Een grapjas had even format c: *.* getikt en huppakee.... daar ging de hele serverinhoud! Erg kwalijk dat e.e.a. daar zo slecht beveiligd was dat dat kon gebeuren, maar goed, als klas mochten wij niet meer van het computerlokaal gebruik maken tot de dader zich had gemeld.

Toen hebben wij maar gezegd dat we het allemaal gedaan hadden, maar dat vond de werkelijke dader ook weer een beetje rot, dus die heeft zich toen bij de docent vervoegd en alles opgebiecht.

Het helpt dus wél, zo'n maatregel, omdat het appelleert aan schuldgevoel van een dader en anders wel druk uit de groep richting de dader volgt om zich te melden.

Ik kan me voorstellen dat scholen goed beroerd worden van dit soort grapjes. Het punt is echter dat ze de straffen waarschijnlijk niet vastleggen, waardoor je de kans loopt dat je de ene keer straffeloos een stinkbommetje kunt leggen en de andere keer 30 mensen een hele middag op school zitten. Ongetwijfeld zullen ze dan wel wat nuttigs moeten doen; 't is meer het idee dat je dan niet over je eigen tijd kunt beschikken. Maar goed, enige helderheid daarin kan geen kwaad.

Zie ons Wetboek van Strafrecht Wink
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Tom D.



Leeftijd: 31
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 8


BerichtGeplaatst: zo 21 jun 2009 19:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oké, in ieder geval bedankt voor de informatie. Er valt blijkbaar niet veel aan te doen. In de schoolregels en in het leerlingstatuut kan ik er eigenlijk niks over vinden.

Toch bedankt voor de reacties! Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 21 jun 2009 21:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kaart het eens aan bij de medezeggenschapsraad, want het zou goed zijn als er wél meer helderheid over zou bestaan, toch?
En dan komt er ook nog iets constructiefs uit de straf.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Tom D.



Leeftijd: 31
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 8


BerichtGeplaatst: zo 21 jun 2009 22:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oké, ik zal op die dag dat ik dan toch tot 5 uur moet zitten eens kijken of ik wat kan regelen met de medezeggenschapsraad, goede tip!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 21 jun 2009 23:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Of op een andere dag Wink

Misschien kun je samen met wat andere mensen van school een kort voorstel maken dat ze in de komende vergadering kunnen bespreken. Maar in je eentje kan het natuurlijk ook.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Duin



Leeftijd: 58
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 86


BerichtGeplaatst: ma 22 jun 2009 9:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

School en strafmaatregelen.

Ouders zijn verantwoordelijk voor de opvoeding van hen kinderen. De school is een instituut welke kennis overdraagt op de kinderen.

Dit is verder geen vrijwillige keuze, minderjarige mensen moeten gedwongen staatsscholen volgen.

Bij het begin van het schooljaar hebben jullie, de begin en eindtijden van de lessen ontvangen. Gedurende deze tijden wordt je op school verwacht.
Ouders zijn de enigsten die hen kinderen mogen straffen, immers dit behoort tot de opvoedende taak.
De school heeft geen opvoedingsverantwoordelijkheid, zelfs geen scholingsverantwoordelijkheid.

Het zou wat worden als instellingen en bedrijven denken dat ze naast de ouders ook nog eens kinderen mogen gaan opvoeden.

Ziet u het al voor u ? Papa wordt door de Albert Heijn gebeld: Ja met de AH, luister even uw dochter moet tot 5 uur nablijven bij de AH, want ze schreeuwde hard naar een vriendinnetje, dit terwijl onze huisreglementen heel duidelijk zijn dat hier niet geschreeuw mag worden.

Als een school het oneens is met het gedrag van een leerling, dienen ze netjes de ouders op te bellen: zij zijn de opvoeders en delen indien door hen gewenst straffen uit.
Scholen hebben vaste begin en eindtijden. De tijd na en voor deze tijden zijn jullie privetijd. Daarin bepalen de ouders waar en wat hen kinderen doen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ouwe sloeber



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 342


BerichtGeplaatst: ma 22 jun 2009 11:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat misschien ook nog belangrijk is in deze...Ben je echt vrij in de zin dat de vakantie al officieel is begonnen? Of is de vakantie nog niet begonnen en zijn er gewoon geen lessen ingepland. Is het zo'n week dat de schoolleiding kan inplannen wat ze willen. Omdat ze niks anders hebben is maar vrij (en heb je veel mazzel) en gaan ze zelf vergaderen en andere zaken afronden of zo iets. Het had net zo goed een sportdag kunnen zijn, of kamp. In jouw geval dan nablijven of misschien noemt de afdelingsleider het 'les'. Ik vraag me af of ouders daar wat aan kunnen doen.

Persoonlijk vind ik de maatregel van de school slim, maar niet leuk voor de rest. Je hebt toch wel eens dat de dader stoer wordt gevonden en als een echte coole gast (of loop ik achter in mijn taalgebruik?) wordt gezien. Door de groep na te laten blijven zal de groep de dader minder tof vinden waardoor hij minder bewondering oogst voor zijn stoere daad. Als ik leraar was, zou ik het ook doen! Of een moeilijke onverwachte toets/overhoring geven. Daar kunnen ouders helemaal niks van zeggen.

oh ja, een vrije dag door je neus boren vind ik niet kinderachtig. Als mijn werkgever dat zou doen met mij zou ik me ook melden op dit forum.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
HenkR

HenkR

Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1146


BerichtGeplaatst: ma 22 jun 2009 14:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duin schreef:

De school heeft geen opvoedingsverantwoordelijkheid

Het zou wat worden als instellingen en bedrijven denken dat ze naast de ouders ook nog eens kinderen mogen gaan opvoeden.




Ik dacht juist dat een hoop ouders het wel fijn vinden dat een stukje opvoeding (ook) op de school plaatsvindt.
_________________
'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?'
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 22 jun 2009 15:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ouwe sloeber schreef:
Wat misschien ook nog belangrijk is in deze...Ben je echt vrij in de zin dat de vakantie al officieel is begonnen? Of is de vakantie nog niet begonnen en zijn er gewoon geen lessen ingepland. Is het zo'n week dat de schoolleiding kan inplannen wat ze willen. Omdat ze niks anders hebben is maar vrij (en heb je veel mazzel) en gaan ze zelf vergaderen en andere zaken afronden of zo iets. Het had net zo goed een sportdag kunnen zijn, of kamp. In jouw geval dan nablijven of misschien noemt de afdelingsleider het 'les'. Ik vraag me af of ouders daar wat aan kunnen doen.

Ik denk dat je hier een goed punt hebt. Wel zal de school mijns inziens die nablijfdag op een zinnige manier moeten invullen. "Strafdag" lijkt mij om te beginnen al een verkeerde benaming. De school is er niet om leerlingen die niets verkeerd hebben gedaan een dag lang in de hoek te zetten. Een school moet zijn taak uitvoeren: lesgeven. Dat kan op zo'n dag natuurlijk op allerlei manieren worden ingevuld, maar niet met in de hoek staan.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sjoerdotter



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 77


BerichtGeplaatst: ma 22 jun 2009 18:39    Onderwerp: nablijven en leerplicht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens de leerplicht wet ben je als leerplichtige leerling verplicht om op school aanwezig te zijn als er les is. Echter lijkt me zo'n collectieve strafles niet onder de normale leerplicht vallen dus kan de school je als het er op aan komt je weinig maken als je gewoon niet aanwezig bent of er vandoor gaat. Een school is geen gevangenis en een docent heeft niet de bevoegdheid je tegen te houden als je weg loopt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
HenkR

HenkR

Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1146


BerichtGeplaatst: ma 22 jun 2009 20:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
En zo gaat het gezag van de school steeds meer onderuit! Wink

_________________
'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?'
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: ma 22 jun 2009 22:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Duin: AH kan zijn werknemers wegsturen, maar de school kan dat niet als leerlingen de huisregels overtreden. Je hebt ook bijvoorbeeld van die regels dat kinderen geen petje mogen dragen in de klas of een zonnebril. Buiten de school staat ze dat vrij; waarom in de school dan niet? Omdat dat gewoon de huisregels zijn van de school. Ik denk dat je ze een beetje moet zien als algemene voorwaarden. Het punt is echter dat de sancties niet altijd zijn vastgelegd.

Maar jeetje, helemaal niks mis met een educatief middagje nablijven, toch?

Ik zal wel ouderwets zijn .....
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds