Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 10:18
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

[UL] Tentamen Inleiding Staats- en Bestuursrecht.
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Wat vonden jullie van het tentamen inleiding staats- en bestuursrecht
Makkelijk
14%
 14%  [ 1 ]
Was wel goed te doen
57%
 57%  [ 4 ]
Pittig maar een voldoende moet er wel inzitten
14%
 14%  [ 1 ]
Zwaar, vrees voor een herkansing
14%
 14%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 7

Auteur Bericht
Patricia20

Patricia20

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 554


BerichtGeplaatst: di 13 nov 2007 14:11    Onderwerp: [UL] Tentamen Inleiding Staats- en Bestuursrecht. Reageer met quote Naar onder Naar boven

De kop is er af! Ben net terug van het tentamen. Ik vond het heel goed te doen. Ik denk dat ik het wel gehaald heb. Zaten wel een paar vragen bij waar ik niet helemaal zeker van ben. Maar dat heb je altijd natuurlijk.

Ik ben benieuwd, hoe anderen het ervaren hebben. Weet iemand toevallig of er binnenkort antwoorden op BB komen? Of moet je daar op wachten tot de cijfers bekend zijn.

Zucht. 3 december is nog ver weg.
_________________
Waar rechtspraak ophoudt, begint de oorlog.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nobility

Nobility

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 315


BerichtGeplaatst: wo 14 nov 2007 10:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hey, er zijn niet heel veel 1e jaars Leidenaars hier Wink ..of nog niet!

Ik heb gisteren ook het tentamen gehad en vond het wel 'meevallen', natuurlijk helemaal makkelijk was het ook niet, en moeilijk ook niet, maar de vuurdoop is er in ieder geval vanaf.

Er waren een aantal dingen die mij opvielen, ten eerste ben ik zelf veel arresten tegengekomen:

- Emmense Baliekluivers, Spoorwegstaking, Maxis/Praxis (en medestudenten zeiden dat ze ergens Meerenberg hadden)

Bij de oefeningen van de tentamens waren het er telkens maar een of twee!

Ik vond er ook een paar 'instinkertjes' inzitten. Zo was er geen normale rechtsgang bij bestuursrecht (dus niet het rijtje wat je uit je hoofd hebt geleerd bij de werk/hoorcolleges) van bezwaarschrift/rechtbank/CBB, ABRvS (of die ander), maar kon je gelijk door naar de Raad van State (uitzondering art 20.1 Milieubeheerwet)

Ook die stichting, waar werd gevraagd of dit een bestuursorgaan was terwijl zij geen publiekrechtelijke bevoegdheden had, was een bestuursorgaan. Tevens weer een uitzondering omdat zij (volgens de wet) onder de Staat valt.

Dit zijn mijn eigen bevindingen, of het goed is allemaal weet ik niet, dat wordt afwachten Rolling Eyes

Op naar encyclopedie, vrijdag! Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Patricia20

Patricia20

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 554


BerichtGeplaatst: wo 14 nov 2007 21:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik had ook Meerenberg arrest, bij die vraag of het wel of niet een zelfstandige AMvB was. Die vraag over het bestuursorgaan heb ik dus fout, want ik had dat het geen bestuursorgaan was, maar een gewone privaatrechtelijke rechtspersoon. Voorderest twijfel ik of het nou wel of geen besluit was, bij die vraag met betrekking tot de koel- en vriesinstallatie of iets dergelijks. Ik dacht van niet aangezien, het slechts een aankondiging was, en er dus nog niets veranders in de rechtspositie van de geadresseerde.
_________________
Waar rechtspraak ophoudt, begint de oorlog.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nobility

Nobility

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 315


BerichtGeplaatst: do 15 nov 2007 12:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oh, ga er niet gelijk vanuit dat je iets fout hebt als ik iets anders heb, misschien heb ik het wel helemaal verkeerd! Wink

Bij de vraag of koelinstallatie van Appie een besluit was, had ik inderdaad van wel, een besluit en als soort, een beschikking. Maar ik weet niet meer precies wat er in de tekst stond, misschien heb jij wel gelijk over de aankondiging, ik kan het niet meer zo specifiek voor me halen.

Was het verder wel of niet een zelfstandig AmvB? Ik had (zo ver ik me kan herinneren) dat het geen zelfstandig AmvB was omdat deze op een wettelijke grondslag berustte. (zonder het Meerenberg te noemen, vergeten - Embarassed )

En volgens mij had ik deze vraag helemaal fout, maar weet jij daar misschien het antwoord op: Als een gemeente bij een besluit niet het uniformele voorbereidingsproces gebruikt, blijft dan het recht op bezwaar bestaan?

[edit] En had jij dat Dirk een belanghebbende was? Ik had van niet, maar iedereen zegt van wel.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Patricia20

Patricia20

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 554


BerichtGeplaatst: do 15 nov 2007 12:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik had bij die vraag met betrekking tot die voorbereiding. Dat hij geen bezwaar kon maken. Aangezien in art 7:1 sub D Awb staat, dat bij het volgen van die voorbereidingsprocedure geen bezwaar gemaakt hoeft te worden.

Ik had ook dat hij geen belanghebbende was. Omdat het geen besluit was, kun je ook geen belanghebbende zijn ofzo. Ik weet het ook niet meer precies.

Hoe staat het met Encyclopedie?
_________________
Waar rechtspraak ophoudt, begint de oorlog.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nobility

Nobility

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 315


BerichtGeplaatst: do 15 nov 2007 13:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Encylopedie kijk ik toch tegen op! Ik oefen vooral met de oefententamens en die van 2002 lieten veel open aan je eigen "interpretatie". Ik ga zo nog die laatste op BB doen!

Ellian (mijn LLP mentor) zei dat het tentamen 'te doen' is en gaf als tip mee dat je vooral goed moest lezen bij de vraagstelling.

Ik heb me voor mij gevoel goed voorbereid en ga straks alleen nog een laatste keer alles doornemen. Het enige waar ik bang voor ben is die grote reader, het is onmogelijk om daar alles van te weten.

En van tweede jaars heb ik gehoord dat ze van veel dingen vragen over filosofen, dus die zijn vooral belangrijk!

Wat zegt jouw gevoel?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Patricia20

Patricia20

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 554


BerichtGeplaatst: do 15 nov 2007 17:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn gevoel zegt van als dat maar goed gaat. De oefentamens op BB vallen me opzich mee. Die oudere tentamens lijken me veel moeilijker. Maar dat komt ook omdat er toen andere stof voorgeschreven was. Van die reader weet ik niet heel veel. Het rode boek beheers ik volgens mij vrij aardig. Ik hoop maar dat het goed komt.
_________________
Waar rechtspraak ophoudt, begint de oorlog.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nobility

Nobility

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 315


BerichtGeplaatst: do 15 nov 2007 17:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk niet dat die toetsen van 2002 nog veel zeggen, sommige dingen komen overeen, maar zoals je zei, komt er ook veel niet overeen. Andere stof, duidelijk!

Die van 2006 met 25 vragen is een tussentoets die alleen gaat over alle stof tot en met week 6.

Ik denk wel dat het goed gaat komen. Ik zou zeker geen 10 hebben, maar uit de stof kwam naar voren dat ik ongeveer 25-30% fout had. Nou ja, morgen voor het echie, en we hopen op een voldoende!

Ik ga verder met leren, ik kan in ieder geval zeggen - HEEL VEEL SUCCES! Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Patricia20

Patricia20

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 554


BerichtGeplaatst: do 15 nov 2007 17:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb jij enig idee hoe het werkt met de gokkans? Gebruik jij nog uittreksels ofzo?
_________________
Waar rechtspraak ophoudt, begint de oorlog.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nobility

Nobility

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 315


BerichtGeplaatst: do 15 nov 2007 18:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij betekent de gokkans dat de eerste tien vragen niet meedoen en dat ze vanaf dat punt x 0,3 gaan tellen. Ik durf er geen uitspraak over te doen maar twee onderwerpen in dit forum geven een beetje uitleg?

Nee ik heb voor beide tentamens geen uittreksels gebruikt. Er zijn wel een paar vindbare op internet van het rode boek (die we allebei kennen) maar er wordt zoveel overgeslagen.

Ik heb voor Ency + Staats en bestuursrecht wel oefententamens van Grotius gehad waar ik wel wat aan heb gehad!

Ik geloof niet zo in uittreksels, geef mij maar het boek wegens betrouwbaarheid en voor hetzelfde geldt leer je alleen uittreksels en je krijgt vragen over datgene wat ze zijn vergeten op te nemen in uittreksels. [/url]
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Patricia20

Patricia20

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 554


BerichtGeplaatst: do 29 nov 2007 20:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Cijfers zijn bekend. Ik heb een 8. Ben echt zo ontzettend blij!!!
_________________
Waar rechtspraak ophoudt, begint de oorlog.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nobility

Nobility

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 315


BerichtGeplaatst: do 29 nov 2007 23:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gefeliciteerd!

Ik heb ook een 8 voor staats en bestuursrecht! Very Happy Twee klasgenoten die ik opbelde helaas minder, een (4).

En met Ency hoop ik op een een 6, vanwege het slechte lezen van de dikke reader heb ik 10 of 11 foutjes met de multiple choice maar de open vragen gingen volgens mij wel goed. Ik hoop op een 6 Rolling Eyes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Patricia20

Patricia20

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 554


BerichtGeplaatst: do 29 nov 2007 23:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jij ook gefeliciteerd!!!

over Encyclopedie. Er stond op BB dat 20 goed een voldoende is. Ik heb er 20 goed dus ik denk dat ik het wel gehaald heb. Ik denk geen 8 maar met een 6 ben ik voor encyclopedie ook dik tevreden. Ook mede door het slechte lezen van de reader.
_________________
Waar rechtspraak ophoudt, begint de oorlog.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nobility

Nobility

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 315


BerichtGeplaatst: do 29 nov 2007 23:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ook 19 of 20, ik weet niet meer wat ik bij een vraag had. En voor hoeveel de open vragen tellen.

Maar he, goed man! Very Happy

Mochten we voor Ency ook minimaal een voldoende krijgen, dan hebben we al 20 studiepunten en dus de helft van het benodigde studiepunten om het jaar door te komen. Natuurlijk gaan we voor de volle 60, maar een goed begin is het halve werk Razz
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Patricia20

Patricia20

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 554


BerichtGeplaatst: vr 30 nov 2007 0:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zekers ik stond ook echt te juichen in de kamer toen ik mijn cijfer op U-twist zag staan. Had het eigenlijk totaal niet verwacht. Het is in iedergeval een lekker begin.

Wel leuk dat we allebei het zelfde cijfer hebben, we zijn ook nog allebei even oud, dat vindt ik wel grappig. Heb je ook msn ofzo?
_________________
Waar rechtspraak ophoudt, begint de oorlog.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds