Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 5:10
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

[EUR] Schakelprogramma studeren in deeltijd
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Marieke79



Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: vr 11 aug 2006 13:53    Onderwerp: [EUR] Schakelprogramma studeren in deeltijd Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Machiel,

Sinds geruime tijd loop ik met de vraag rond of de universitairestudie staats- en bestuurrecht aan de EUR volgen echt een haalbare zaak is naast een fulltime baan. Het zit me nog al tegen dat, wanneer ik wordt toegelaten, deze studie 4 jaar gaat duren (schakelprogramma + master). Temeer omdat ik, naast mijn studie ambitie, ook nog een kinderwens heb.

Ik hoop eigenlijk door deel te nemen aan dit forum duidelijk te krijgen wat nu de beste keus is en/ of er sprake kan zijn van en/en.
De EUR geeft alleen zeer algemene informatie. Ik hoop dat jij me meer kan vertellen over deeltijd studeren naast een volledige baan en de gevolgen daarvan.

Alvast erg bedankt.

Marieke
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 11 aug 2006 14:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marieke, er zijn er nog wel meer die naast een full time baan studeren, hoor Wink Tja, wat zal ik er van zeggen? In ieder geval dat je het er wel voor over moet hebben. De studie doet toch een heel groot beroep op je vrije tijd en als ik zo jouw bericht lees bekruipt me het gevoel dat je te veel wilt voor wat je verder van plan bent in de komende periode. In dat geval zou ik d'r niet aan beginnen.

Hoe kom je op die 4 jaar trouwens? Het schakelprogramma is toch 1,5 jaar en de master voor deeltijders toch 1,5 jaar?

Let er trouwens op dat je geen civiel effect krijgt als je alleen het schakelprogramma doet en de master. dus mocht je de ambitie hebben om advocaat te worden ofzo, dat moet je meer vakken doen.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
M




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 275


BerichtGeplaatst: vr 11 aug 2006 14:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben wel benieuwd wie Machiel is Embarassed

Enne.... heb verder wel ervaring met in deeltijd studeren, maar dan aan de OU met het vooruitzicht op zo'n 7 jaar studeren als je het gemiddelde tempo aanhoudt.

Ik denk dat ik me wat dat betreft bij tiksimone aansluit: als je een fulltimebaan hebt, je wilt op korte termijn kinderen EN je wilt een (pittige?) deeltijd studie gaan volgen... is misschien iets te veel van het goede. Maar er zullen heus wel mensen zijn die het doen, maar ik denk dat het wel ten koste gaat van heel erg veel prive-zaken.

Iets om zeker goed over na te denken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 4007


BerichtGeplaatst: vr 11 aug 2006 15:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Meneer Mr. Machiel de Vries natuurlijk Wink
kun je opzoeken in het ledenlijstje hiernaast:
<------------
Bekijk profiel Stuur privé bericht
M




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 275


BerichtGeplaatst: vr 11 aug 2006 16:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok Embarassed
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marieke79



Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: vr 11 aug 2006 20:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Simone, bedankt voor je berichtje. Alle andere ook trouwens. Ik denk alleen dat ik niet op zo'n antwoord zat te wachten. Ondanks dat ik niet echt een beslissing kan nemen is 1 van beide echt laten vallen moeilijk. Er zullen in deze tijd toch wel meer mensen zijn die en carriere willen maken en graag kinderen willen. I
k wil dol graag leren, ik heb namelijk de irritante eigenschap op alles te willen weten en daarnaast heel goed in mijn werk te zijn. Ik ben bang dat wanneer ik voor 1 ding kies ik later spijt zal krijgen. Rechten studeren heb ik altijd al gewild, nu krijg ik de kans van mijn werkgever en mijn verstand zegt dat ik het nu moet doen, anders komt het er niet meer van.
Na het HBO ben ik niet verder gegaan omdat ik al 3 jaar op kosten van mijn vriend leefde (ben vroeg gaan samen wonen) Van die beslissing heb ik wellicht wat spijt gekregen. Nu ruim 4 jaar verder, ben ik inmiddels met hem getrouwd, krijg ik weer een kans maar daarnaast komt een gezamenlijke kinderwens ook om de hoek kijken. Daarbij moet misschien nog opgemerkt worden dat hij ruim 7 jaar ouder is. Als we wachten tot dat ik klaar ben dan gaat de leeftijd denk ik parten spelen.
Ik hoop zo dat iemand mij het juiste advies kan geven, ervaringen kan uitwisselen. Ik hoor zoveel diverse verhalen over studiebelasting.

Om nog terug te komen op je opmerking dat zowel het schakelprogramma als de master 1,5 jaar duurt.... Door de EUR is mij aangegeven dat deze studie 4 jaar duurt in deeltijd. Klopt dit niet????

Voor iedereen die dit bericht leest, laat je ervaringen horen!!!!

Marieke
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 11 aug 2006 20:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja, nu ja, ik probeer je als ervaringsdeskundige (en dan nog zonder kinderen!!) aan te geven hoe het voor mij ligt, maar goed, het lijkt er wat op dat je maar 1 antwoord wilt horen. Nou, beginnen dan! Mij maakt het niet uit, hoor.

Overigens kun je ook eerst wat meer uitproberen hoe het is door via Erasmus Colleges vakken te volgen. Je betaalt dan per ECTS (ik geloof dat het bedrag Eur 40/ECTS is). Voor de vakken die je gehaald hebt kun je later een vrijstelling vragen.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Poeh

Poeh

Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 69


BerichtGeplaatst: vr 11 aug 2006 21:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

Ook ik studeer rechten in deeltijd (geen schakelprogramma), maar ik werk niet (meer) fulltime. In het begin heb ik nog wel (meer dan) fulltime gewerkt, maar ik trok dat niet. Zeker niet met een lieve vriend die je af en toe ook aandacht wilt geven en waarmee je zo nu en dan leuke dingen wilt doen.

Momenteel werk ik 27 uur per week en de twee dagen dat ik vrij ben, besteed ik grotendeels aan studie. In het weekend studeer ik ook, maar dan is er ook tijd voor leuke ontspannende dingen, want dat heb je ook nodig!

Kun je niet aan je werkgever vragen of je studieverlof kunt krijgen voor een bepaald aantal uren per week? Want ik begrijp dat je de studie zeker ook voor je werk kunt gebruiken.
Een andere optie is langer over de studie doen, zodat je het rustiger aan kunt doen (minder vakken per semester). Nadeel is dan weer wel dat je langer met de studie bezig bent...

Ik wens je veel succes met het maken van je keuze!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 11 aug 2006 21:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb dat van die periode nog even proberen na te kijken.
Het schakelprogramma dat jij wilt kiezen (deze) is 60 ECTS en de master ook. En hier zie je de deeltijdvariant van een master. Anderhalf jaar, zoals je ziet. Als je het schakelprogramma over 2 jaren uitsmeert dan kom je in totaal tot 3,5 jaar. MAAR: je kunt natuurlijk extra vakken doen. Ik ga zelf ook sneller dan het normale deeltijdtempo.Dus al met al moet je best in 3 jaar klaar kunnen zijn, hoewel dat wel een beetje afhankelijk is van hoe je het rooster in elkaar kunt knopen.

Je kunt dat even uitpuzzelen door per vak op de timetable te kijken. Ga eerst naar dit overzicht, klik dan op het rode (vakcode) en dan op de timetable-link, dan zie je het vanzelf.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
M




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 275


BerichtGeplaatst: vr 11 aug 2006 21:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind een fulltime baan, een deeltijd studie en nog een mini-beetje een sociaal leven (zonder kinderen) vaak al zwaar genoeg.

Ik ken mensen die dezelfde studie doen, soortgelijk tempo die geen of een parttime baan hebben, maar wel kinderen en die zichzelf niet sneller zien gaan dan wat ze nu doen.

Ik begrijp dat je wilt horen dat er mensen zijn die en een fulltime baan, en een echtgenoot, en kinderen en een deeltijdstudie binnen bepaalde tijd weten te redden. En die zijn er vast ook wel te vinden, maar dat zullen vooral ook de bolleboosjes. Die, naar ik vermoed, niet veel tijd over zullen hebben voor de rest van hun priveleven. Dat is een keuze. Maar het is gemiddeld genomen niet zo dat iemand een deeltijdstudie kan halen met twee handen op de rug, zeg maar.

Ik denk alleen niet dat er veel mensen zijn die dat doen en die daarnaast echt voldoende tijd voor hun gezin, familie, vrienden en eventuele hobbies hebben. Maar ja, dat is uiteraard ook een kwestie van wat de definitie van voldoende is en dat kan per persoon verschillen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
CareerSwitcher



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 23


BerichtGeplaatst: di 15 aug 2006 15:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Marieke79: Ik denk alleen dat ik niet op zo'n antwoord zat te wachten


Je vraagt wat en als je dan een antwoord krijgt wat je niet bevalt wil je dat niet horen Confused ?

Anyway, het is te doen, maar je moet wel keuzes willen maken. Je kan niet verwachten nog een sociaal leven te hebben en sporten etc erbij te doen. Langs de andere kant is 40h werken + 20 h studeren maar 60 h / week, plus eventueel verplaatsingstijd van/naar werk & univ. Als je advocaat wordt zal je met weemoed terugdenken aan de gouden tijden dat je maar 60 h per week bezig was. Als je partner een deel van de kinderen op zich kan nemen is het haalbaar - ik heb ook een voltijd baan, deeltijd studie en het eerste kind zal waarschijnlijk ook komen voor ik afgestudeerd ben.
Bij mij in de les zit iemand die net haar eerste kind heeft gekregen, fulltime aan haar promotie werkt en sneller-als-het-normale-tempo deeltijd studeert, dus het kan wel.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: di 15 aug 2006 17:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Over dat civiele effect he..... bachelor halen met vrijstellingen en dan gewoon de master doen aan de ou levert me toch wel een civiel effect op??
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 15 aug 2006 21:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Over dat civiele effect he..... bachelor halen met vrijstellingen en dan gewoon de master doen aan de ou levert me toch wel een civiel effect op??

Zie de Advocatenwet.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: di 15 aug 2006 23:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
cia76 schreef:
Over dat civiele effect he..... bachelor halen met vrijstellingen en dan gewoon de master doen aan de ou levert me toch wel een civiel effect op??

Zie de Advocatenwet.


Op grond van artikel 2 lid 1 sub a concludeer ik dan ja. Want je moet dus een bachelor én een master certificaat hebben. Die eerste krijg je niet met het volgen van een schakelprogramma. Of je bij het behalen van je bachelor vrijstellingen hebt gekregen is niet relevant, zo lijkt het.

Quote:

Artikel 2
1.
Ieder is bevoegd aan de voorzitter van de rechtbank schriftelijk inschrijving als advocaat te verzoeken:
a.
aan wie op grond van het met goed gevolg afleggen van een afsluitend examen van een opleiding in het wetenschappelijk onderwijs op het gebied van het recht door een universiteit dan wel de Open Universiteit als bedoeld in de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek, de graad Bachelor op het gebied van het recht en tevens de graad Master op het gebied van het recht is verleend;
b.
die op grond van het met goed gevolg afleggen van het afsluitend examen van een opleiding op het gebied van het recht aan een universiteit dan wel de Open Universiteit als bedoeld in de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek, het doctoraat in de rechtsgeleerdheid of het recht om de titel meester te voeren heeft verkregen.
Bij algemene maatregel van bestuur kunnen voorts nadere regels worden gesteld met betrekking tot de beroepsvereisten. Eveneens is bevoegd inschrijving te verzoeken degene die in het bezit is van een ten aanzien van het beroep van advocaat afgegeven EG-verklaring als bedoeld in de Algemene wet erkenning EG-hoger-onderwijsdiploma's dan wel in de Algemene wet erkenning EG-beroepsopleidingen. Bij algemene maatregel van bestuur kunnen graden, verleend door een universiteit, de Open Universiteit of een hogeschool als bedoeld in de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek, of daaraan gelijkwaardige getuigschriften worden aangewezen die voor de toepasselijkheid van onderdeel a, gelijk worden gesteld aan de in dat onderdeel bedoelde graad Bachelor op het gebied van het recht.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: wo 16 aug 2006 7:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

Artikel 2
1.
Ieder is bevoegd aan de voorzitter van de rechtbank schriftelijk inschrijving als advocaat te verzoeken:
a.
...
b.
die op grond van het met goed gevolg afleggen van het afsluitend examen van een opleiding op het gebied van het recht aan een universiteit dan wel de Open Universiteit als bedoeld in de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek, het doctoraat in de rechtsgeleerdheid of het recht om de titel meester te voeren heeft verkregen.
Bij algemene maatregel van bestuur kunnen voorts nadere regels worden gesteld met betrekking tot de beroepsvereisten.

Door via een schakelprogramma je master te halen krijg je het recht om de mr-titel te voeren. Ik zie vast iets over het hoofd, maar kun je dan niet met dit artikel alsnog als advocaat ingeschreven worden? Of gaat dit over de opleiding oude stijl of zo?

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds