Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 13:23
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

[ WAHV ] verkeerde feitcode
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: di 28 feb 2006 20:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MterHeide schreef:
In mijn eerdere post ben ik aan één punt voorbijgegaan: de aanzegging van beschikking heeft geen enkele (juridische) waarde, het is meer een aardigheidje van de politie zodat je weet wat er aankomt. Het is niet eens verplicht er een te geven.

Lees daar de WAHV nog eens op na ? Daarnaast is het ding uiteraard wel degelijke juridisch relevant (abbb).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: wo 01 mrt 2006 1:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Lees daar de WAHV nog eens op na ? Daarnaast is het ding uiteraard wel degelijke juridisch relevant (abbb).


Er staat niet voor niets "zo mogelijk" en dat wordt nogal ruim geïnterpreteerd. Daarnaast is de feitcode niet iets wat vermeld hoeft te worden daarop en dat haalt de waarde daarvan wel onderuit (de rechter doet dan ook niets met fouten in de aanzegging).
Wat betreft de juridische relevantie, in bezwaar en beroep kan de aanzegging niet dienen als grond om de beschikking te vernietigen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 01 mrt 2006 2:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MterHeide schreef:
In mijn eerdere post ben ik aan één punt voorbijgegaan: de aanzegging van beschikking heeft geen enkele (juridische) waarde, het is meer een aardigheidje van de politie zodat je weet wat er aankomt. Het is niet eens verplicht er een te geven.

Als er een aanzegging gegeven kan worden, moet zij ook gegeven worden. De aanzegging heeft namelijk als functie te voorzien in de eis van artikel 6 lid 3 sub a EVRM (las ik in de MvT van een wijzigingsvoorstel van de wegenverkeerswet).

Dit is wel interessant, want wat nu als de beboete persoon het Nederlands niet machtig is? Ik neem aan dat dan het "onverwijld" in deze bepaling wat ruimer moet worden genomen, maar voorziet de WAHV überhaupt wel in aanzeggingen en beschikkingen in de taal van de verdachte?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michael Dekkers



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: wo 01 mrt 2006 11:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zal maandag op de Uni weer eens dat boekje meenemen over de WAHV, daar wordt ik zeker te weten een stuk wijzer van...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Lucas



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 431


BerichtGeplaatst: wo 01 mrt 2006 16:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
De enige manier om tegen een WAHV beschikking in te gaan, is bezwaar bij de OvJ.


Misschien is het muggenziften, maar het gaat hier toch écht om beroep bij de OvJ. Verder zijn ex art. 2 lid 1 WAHV voorzieningen van strafvorderlijke aard uitgesloten, dus verwijzen naar het Sv. heeft weinig zin...

Verder is inderdaad weinig vermeld in de WAHV over de "aankondiging beschikking", maar ik denk dat het opnemen van een verkeerde feitcode in de "aankondiging beschikking" niet dodelijk zal zijn voor de beschikking zelf. Ik zie niet in waarom hier, net als in het strafrecht, niet gewoon sprake zou kunnen zijn van een kennelijke verschrijving.

Je kan dan wel het proces-verbaal opvragen, en in beroep gaan moet je ook altijd, maar ik geef je vrij weinig kans in zo'n procedure... Ik raad je in ieder geval wel aan om de OvJ te verzoeken inlichtingen te winnen bij de betreffende politieagent, want in bepaalde gevallen duurt dit zo lang dat de OvJ besluit om de beschikking dan maar te vernietigen...

En, nooit geschoten is altijd mis...dus succes! Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: wo 01 mrt 2006 16:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lucas schreef:
StevenK schreef:
De enige manier om tegen een WAHV beschikking in te gaan, is bezwaar bij de OvJ.


Misschien is het muggenziften, maar het gaat hier toch écht om beroep bij de OvJ. Verder zijn ex art. 2 lid 1 WAHV voorzieningen van strafvorderlijke aard uitgesloten, dus verwijzen naar het Sv. heeft weinig zin...

Nee, is zeker geen muggenziften, maar gewoon een domme fout van ondergetekende.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
JBA



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 419


BerichtGeplaatst: do 02 mrt 2006 14:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de Aanwijzing administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften wordt wel gesproken over een politie-correctie. Hier gaat het echter om zaken die reeds bij het CJIB zijn geweest. Dit wordt specifiek benoemd in de aanwijzing.
Ik ga mee in de stellingen dat de AvB nog geen enkele juridische waarde heeft (het heeft ook nog geen gevolgen voor je) en vanuit dat oogpunt ook niet geregeld is.
Er is bijvoorbeeld ook geen model opgesteld voor zover ik die kan vinden tenminste van gegevens die op een avb moeten staan. Wel is vastgesteld wat er in een beschikking moet staan.

Om even op je 2de casus te reageren. Het invulveld voor de handtekening is bedoeld om te gebruiken bij een contante betalen van een beschikking.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Pax et iustitia

Pax et iustitia

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 393


BerichtGeplaatst: do 02 mrt 2006 18:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ergo sum schreef:
Een bezwaarschriftje schrijven moet je zeker doen. Als er niet tijdig op gereageerd wordt, kom je zo mooi onder de boete uit.



Termijn is 6 weken toch?

Wat als die verstrijken en er komt geen reactie? Boete weg?

(die boetes van mijn moeder is nog niet op gereageerd, wel een ontvangsbevestiging)
_________________
Pecunia omnia vincit
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JBA



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 419


BerichtGeplaatst: do 02 mrt 2006 19:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Art. 7:24 Awb: De officier van justitie dient binnen zestien weken na ontvangst van het beroepschrift hierover te beslissen. Dit geldt evenzeer indien aanvullende informatie bij andere (politie-)diensten dient te worden verkregen teneinde tot een juiste beslissing te kunnen komen. Deze termijn wordt evenmin beïnvloed wanneer de betrokkene moet worden opgeroepen teneinde te worden gehoord. Slechts wanneer de betrokkene een verzuim dient te herstellen omdat zijn beroepschrift niet aan de daartoe gestelde eisen voldoet, schorst deze periode de wettelijke termijn van zestien weken.
Op grond van het vierde lid van art. 7:24 Awb kan de officier van justitie zijn beslissing voor ten hoogste acht weken verdagen. Van deze verdaging dient de betrokkene schriftelijk mededeling te worden gedaan. Met deze berichtgeving heeft de officier van justitie derhalve 24 weken de tijd om een beslissing te nemen. Na deze termijn is er nog verder uitstel mogelijk op grond van het zevende lid van artikel 7:24 Awb. De betrokkene dient dan echter in te stemmen met dit verdere uitstel.

Overigens, kwam ik in mijn zoektocht ook nog het volgende artikel tegen:

Artikel 6:22 AWB
Een besluit waartegen bezwaar is gemaakt of beroep is ingesteld, kan, ondanks schending van een vormvoorschrift, door het orgaan dat op het bezwaar of beroep beslist, in stand worden gelaten indien blijkt dat de belanghebbenden daardoor niet zijn benadeeld.

Met andere woorden, als er al ergens is geregeld wat er allemaal op de AvB moet staan (waarvan ik denk dat dat niet geregeld is) dan heeft het geen zin tegen een fout in beroep te gaan zolang dit geen nadelige gevolgen voor je heeft gehad. Ik denk dat daarmee de vraag over het wel of geen beroep aantekenen tegen de verkeerde letter ook is beantwoord.

Groeten,

Jerry
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 02 mrt 2006 21:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor de termijn waarbinnen de OvJ dient te beslissen moet je eerst in de WAHV kijken, dan pas in de Awb (maar het kan goed zijn dat de WAHV er niets over zegt, ik heb zelf niet gekeken Wink). Belangrijker is dat overschrijding van de termijn niet direct gevolgen heeft. De OvJ blijft bevoegd alsnog een besluit te nemen. Wel kun je tegen het uitblijven van een besluit beroep instellen bij de rechtbank, maar dat lijkt me nu ook weer niet verstandig.

Als het allemaal heel lang gaat duren kun je je wel beroepen op overschrijding van de redelijke termijn (afgeleid uit artikel 6 EVRM). Ik zou niet zo snel kunnen vertellen aan wat voor termijn je dan moet denken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JBA



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 419


BerichtGeplaatst: do 02 mrt 2006 21:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb twee uur door de WAHV, AWB, BAHV en enkele circulaires gebladerd en ik kwam het alleen op in de AWB plaats tegen.
Tenzij ik met mijn neus gekeken heb natuurlijk, maar volgens mij staat het er gewoon niet. Ook gezien het feit dat de bespreking van de WAHV zelf verwijst naar dit artikel uit de AWB.

Groeten,

Jerry
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 02 mrt 2006 22:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok duidelijk. En sorry voor mijn gezift, maar ik zit nu in de staats- en bestuursrechttentamenvoorbereidingsperiode Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: do 02 mrt 2006 22:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
staats- en bestuursrechttentamenvoorbereidingsperiode Smile


[offtopic]

leuke voor galgje! Smile

[/offtopic]
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JBA



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 419


BerichtGeplaatst: vr 03 mrt 2006 11:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ok duidelijk. En sorry voor mijn gezift, maar ik zit nu in de staats- en bestuursrechttentamenvoorbereidingsperiode Smile


Je bent geslaagd voor het onderdeel doorvragen.....of zat die er niet in?... Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 03 mrt 2006 16:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JBA schreef:
bona fides schreef:
Ok duidelijk. En sorry voor mijn gezift, maar ik zit nu in de staats- en bestuursrechttentamenvoorbereidingsperiode Smile


Je bent geslaagd voor het onderdeel doorvragen.....of zat die er niet in?... Wink

Niet vermelden dat de bijzondere wet het zelf niet regelt levert al snel wat puntjes aftrek op Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds